Jump to content

38W med 805-rör: LM-508

Recommended Posts

Den negativa återkopplingen kan justeras i 4 steg för att passa olika högtalare och smak. LM-508 väger in på hela 45 kg!

Pris 42 000kr. (jag vet att vi aviserade ett lite annat pris innan men dollarn har gått upp massor under hösten!)

Och jag är så barnslig att jag tycker det är sexigt med kopparfärgade socklar runt utgångsrören... :-)

Edited by Transient Design

För en rörälskare borde detta vara en het dröm och till en förhållandevis rimlig kostnad. :)

Tillsammans med en lättdriven högtalare som den vi ser i andra tråden så kan det säkert låta ljuv musik!

Om man inte bränner elementen med så kraftig förstärkning förstås! :)

Calm

Edited by calm

JAg har tyvärr själv inte hunnit att höra på den än. Men Stefan på Akkelis meddelade mig igår efter en första provlyssning att detta inte är nåt bumligt, slappt rörljud alls utan precis tvärt om. Grymt kontroll och kraft på ett sätt som han inte tidigare hört från en Single ended konstruktion. Tillsammans med högtalare från YG gav det en helt ny pondus och kraft i basen.

Faktum är att jag tror 38 eller 48W räcker för att driva de flesta förekommande högtalare på marknaden utan större problem (givetvis så finns det undantag till allt, under 82 dB eller under 2 Ohm är alltid problematiskt) och jag tror inte att "kraftig förstärkning" ska vara några problem? Men denna förstärkare ska nog inte alls användas tillsammans med LM-755 då de bara tål 15W...

Jag ska besöka butiken igen i nästa vecka och själv lyssna lite mer då den börjar bli mera inspelad för att få en egen uppfattning.

• 4 weeks later...

Hej Calle,

Hum balancer brukar fungera så att man lägger genomsnittspotensialen för glödströmmen på en nivå med signal-jord för att minimera störningar. Det finns de (LennArt och MatsT) som kan förklara detta mycket mera i detalj för den som är intresserad. Man vrider sakta fram och tillbaka och lyssnar (utan "signal") och så när brummet är som lägst så släpper man den där.