Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag var och hämtade ut ett "paket" från Amazon idag innehållandes den nya limiterade/numrerade vinylutgåvan av Eva Cassidy - Nightbird och fick en smärre chock när jag fick det i handen.

Boxen hade inget skydd utöver plasten omkring sig :o

Något pucko har uppenbarligen tyckt att "det borde väl räcka" och bara smackat dit adresslappen på plasten. Som av ett under var lådan helt intakt - det enda som hänt var att plasten hade ett par flikar som inte stör mig...

150_nb.jpg

Edited by Taxmannen
Posted

Hmm,

Känslan jag får är mer åt att emballaget "försvunnit" under transporten.

Postnord lär väl inte ha fraktat hela vägen från avsändaren... Eller ?

Godshanteringen kanske har förbrukat emballaget så pass att kartongen kastats och då innehållet inte noterats som skadat vid inträdet över svenska gränsen gjorde att man lablat om godset på så vis som din bild visar.

Hanteringen/frakten är hur som helst helt galet utfört.

Återgå till avsändaren med det inträffade så att de får en chans att se över både emballagerutiner och eventuellt byte av transportör.

Skriv gärna ett par rader om hur du upplever det musikaliska kvalit'erna i övrigt :-)

Posted

Jag tänkte samma tanke som du först, men det som talar emot det är att det är amazons streckkod längst ner så det känns som en ursprunglig adresslapp!? Jag beställde från Amazon UK och den levererades från Amazon EU S.a.r.L i Luxembourg.

Jag får återkomma med lyssningsintryck :thumbsup:

151_nb.jpg

Posted

Oj, oj, oj - detta var intressant!

Jag fick precis följande svar från Amazon:

Hello,
I'm very sorry to hear you received the item in that condition.
From your e-mail, I do understand that there is no normal brown outer cardboard box for the item and certainly understand how disappointed you are.
However, further checking your item, can see that we have already mentioned as Frustration-Free Packaging as the item packaging which manufacturer packed.
Frustration-Free Packages are dispatched in their original boxes, without an additional box for delivery. If you want the contents of your package to remain a surprise to the recipient, you should mark the item as a gift during checkout. Gifts are sent in an additional Amazon box for delivery.
...
Man menar alltså på fullaste allvar att man jämställer en produkt där paketeringen/lådan ingår i själva produkten, och som självklart är något man sparar, med om du köper en dammsugare eller ett par hörlurar där man kastar bort leverantörens förpackning efter att man har öppnat paketet - helt horribelt!
Jag var inne och kollade på lite slumpmässigt valda vinylskivor hos Amazon, och vad jag kan se har de allra flesta "frustation free packaging", men jag kan för mitt liv inte tro att om man köper en enstaka skiva så kletar dom bara på adresslappen på konvolutet - jag har alltid fått mina skivor från Amazon i en ordentlig skiv-kartong, och ibland även i en stor extra låda (amazon box 10x40x50 cm), och de har i nästan samtliga fall kommit fram i oskadat skick.
Posted

Och nu visar det sig att jag inte kan lämna feedback på paketeringen heller via deras feedback-sida eftersom det är mer än 60 dagar sen jag la förhandsordern... :diss:

Posted

Ja, har man en vettig butik på nära håll så skall man ju gynna den. Jag handlar en del på Bengans i Linköping och Vaxkupan i Norrköping, men tyvärr är ju utbudet skralt så det blir mera från Ginza, Amazon, Jpc och Elusive beroende på vad det är. Att beställa i den lokala butiken känns helt meningslöst när man kan få hem till dörren på några dagar. En ytterligare bonus är att lantbrevbäraren numera oftast tar med sig större brev /paket med skivor som inte behöver kvitteras och stoppar in i brevlådan - undrar hur länge man får behålla den servicen?

Jag fick hur som helst ytterligare ett beklagande mail från Amazon idag där man förstår att jag är besviken och krediterar frakten, men det känns inte som att dom riktigt tar till sig kritiken. Jag testade hur som helat att köpa om boxen igen för att se vilka alternativ som finns, och det visar sig att i de flesta fall kan man välja till en "Amazon Box" om varan har frustation free packaging, så det gäller tuppenbarligen att vara uppmärksam framöver och välja rätt!

Posted

Frustration Free Packaging är ju inte en så dum idé, men detta var lite väl överdrivet.

Men det de har skrivit på stickern är inte rätt, "32 tracks 7xLP 45rpm". Det går inte att få in en longplayer på en 12-tummare 45rpm. 2-3 spår per sida med Eva Cassidy tyder också på att det är normala 12" 45-varvare.

Detta kommer ställa till det på Discogs, när det fysiskt korrekta strider mot vad som står skrivet på utgåvan. Ser fram emot rolig läsning på databasforumet :D

Posted

Jag har handlat en del från en liten firma i västra USA som ägs av musiker. Jag sökte ett par album av tenoristen Lew Tabackin'. De fanns på Amazon.com i form av "third party supplier" som inte hade rättigheter att leverera till Europa. Kontaktade då Lew Tabackin' som tipsade mig till musikernas egen källa, se http://www.cdbaby.com/cd/lewtabackintrio2

Frakten för 4 album var ca 1 (en) USD. Jag kontaktade dem om detta verkligen var rätt. Jo, det var det. Hemligheten var att de plockade ut cd och folder inklusive baksidan och skickade allt som ett brev. Tomma plastfordral har jag ju hemma eller kan köpa. Tog ca 5-6 dagar från Portland på amerikanska västkusten som ett vanligt brev. Suveränt.

Posted

Jag har handlat en del från en liten firma i västra USA som ägs av musiker.

Jag har faktiskt hittat dit också! I mitt fall blev det digital download i Flac 44,1/16 av ett par plattor av svenska Agents of Mercy som jag inte lyckades hitta någon annan stans. Funkade klockrent och det känns ju bra om så mycket som möjligt av köpeskillingen går till artisterna!