hbgot Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 jag står inför ett vägval hur jag skall spela upp mina digitala låtar. har i många år kört med Sonos connect som stream enheter med musiken lagrad på NAS och använt da omvandlarna i min Arcam AVR 600 för att lösa omvandlingen. sedan ett bra tag så har nasen varit återvunnen efter en total krasch och jag har sedan dess använt min bluray spelare som transport för att spela upp skivorna på cd. nu står jag som jag ser det inför följande val. 1. skaffa en CD spelare igen av bättre kvalitè. 2.använda min Mac mini där en kopia finns på mina musikfiler skaffa Audirvana mjukvara och en bättre separat da omvandlare.(är en dator via usb utgång en bra ljudförmedlare?) 3. skaffa en dedikerad nätverksspelare/dac och ny nas alternativt nätverksspelare och separat dac vilka för och nackdelar finns med de olika alternativen som man bör tänka på? någon som har erfarenhet av alternativ 2 och 3 att dela med sig av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigblue Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Arcam 600 är en jättefin receiver - men samtidigt tror jag inte att så stor del av pengen har lagts på en DA. Så där finns säkert en del att hämta. Själv avvaktar jag med att gör över till en hårddiskbaserad lösning då jag inte upplever att förbättringen av ljudkvaliteten står i proportion till den stundande investeringen. Men det kommer säkert. Under tiden har jag inga problem med att spela CD från min Oppo 105 som transport till en fristående dac. Det finns många här som sitter inne på god kunskap i området - men det skulle säkert underlätta om du kunde ge en indikation på hur mycket du är beredd att investera. Klart billigast är att köra på spår 2 och inhandla en begagnad dac. Men jag skulle satsa på nr 3 om du har möjlighet då detta kommer ge dig bättre ljudkvalitet (med samma dac som ovan) än med Mac-en som bas. Aurender X100 skulle kunna vara ett alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted December 1, 2016 Author Share Posted December 1, 2016 Helt klart är ju att alternativ 2 blir billigare,där kostar mjukvarorna 1000 kr och en dac för 10-15 000 Alt 3 så behöver jag nöpa både Nas streamenhet och dac. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Jag skulle personligen inte vilja vara utan NAS för min uppspelning av digital musik idag. Dels av praktiska skäl, min musik är tillgänglig så länge jag står i kontakt med mitt nätverk, oavsett om jag befinner mig i musikrummet , vardagsrummet eller sovrummet. Jag har en plats som säkerhetskopieras istället för flera, samtidigt som jag har NASen som lagring av personliga data också som bilder och dokument. Rent ljudmässigt upplever jag en förbättring då musikfilerna lagras på en annan enhet än där själva uppspelningsmotorn befinner sig. Enheten som omvandlar från bitar & bytes till en ljudström (oavsett digital eller analog) upplever jag också oftast välljudande om den är separat från både "motor" och lagring. Visst är det ganska dyrt med kombinationen strömsnål men kraftfull NAS med mycket lagringsyta men jag lägger hellre slantarna där än på uppspelningsapparaten om vi pratar datorbaserat. Med filerna på en vettig NAS har du möjlighet att välja uppspelning mycket friare än om du har dem på en lokal disk eller USB-hårddisk. Jag har idag på min NAS (en QNAP TS-470P Pro) en UPnP-server igång som heter Twonky Media. Den levererar musik vid anmodan till min Bladelius Embla Classic. På samma NAS har jag Roon Server installerat. Roon kontrollerar jag med min iPad eller iPhone och skickar ljudströmmen till musikrummet (MacMini med Roon Bridge eller ngn av mina Raspberry Pi) där dessa avkodas av en bra DAC. Jag kan även skicka ljudet till sovrumsriggen där jag lyssna i lurar och där en liten RaspBerry Pi med SPDIF-utgång levererar en audioström till min hörlursförstärkare/DAC. Eller till en Apple Airport Express/Apple TV i vardagsrummet då jag vill ha middagsunderhållning! Tidigare har jag haft samma musikbibliotek och hämtat filer från JRiver på MacMini direktkopplat till DAC. Har även haft Pioneer N-50 & N-70A som spelat upp filer från UPnP-servern i NASen (Twonky) och Sonos/Bluesound som själva hämtat filer från NASen då dessa bara behöver en utdelad musikmapp. Samt ett otal olika datorbaserade lösningar givetvis där den jag trivs bäst med tidigare var iTunes/Amarra på en Mac, fjärrstyrd av Apple Remote. Även iTunes har då hämtat filerna från NASen för tydligt bättre ljud än vid lokal lagring av filerna. Jag förstår att det blir mycket rappakalja om man inte själv klämt o känt på dessa produkter eller liknande, men kontentan är att du har oändliga möjligheter att forma ditt musiklyssnande med en NAS i ditt lokala nät. Personligen kommer jag aldrig lägga tunga slantar på en CD-spelare igen även om det också kan låta mycket bra. Jag skulle sakna möjligheten att välja musik och SE omslagen på ett attraktivt sätt via applikationen i pekplattan. Lite som någon annan var inne på, det är lättare att hitta igen musik man vill lyssna på när man ser omslagen är genom att bara se ryggen på ett trasigt CD-fodral i hyllan. VH Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted December 1, 2016 Author Share Posted December 1, 2016 Ok det är väl bara att inse att första steget är att skaffa en nas igen. Såg att det fanns en western digital my cloud 2tb för en rimlig peng, någon som vet om de brukar hålla bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Utan att dissa ditt förslag, så är inte en WD MyCloud vad jag avser när jag skriver NAS, även om den säkert fungerar som nätverksdisk. Jag menar en Synology eller QNAP med minst två diskar i och en hyfsad processor och minne. (Intel x86, Atom eller bättre samt minst 4GB RAM) Och glöm inte backup! En hårddisk går sönder, det är inte ens diskuterbart, den gör det och jag garanterar att det sker när det är som minst lämpligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted December 1, 2016 Author Share Posted December 1, 2016 Jag kom på att jag har två st WD 1tb diskar liggande från min förra nas då det var modekortet som gick sönder på den. Är det någon vits att åter använda dessa eller skaffar jag mig bara problem? Står att tillverkningsår är 2009 har nog legat i hyllan senaste tre åren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted December 1, 2016 Author Share Posted December 1, 2016 Jag har separat bärbar disc som backup så det måste inte nödvändigtvis ske via nasen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Govinda Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 (edited) Har aldrig varit billigare med välljud! :-) https://www.netonnet.se/art/ljudbild/media-natverksspelare/google-chromecast-audio/226877.9085/ http://www.ebay.com/urw/product-reviews/1579413975?_itm=151547633108&_frm=mweb&_version=1 http://www.dailymotion.com/video/x3j9bzt_smsl-m8-sabre-reference-32bit-es9018-dac-playing-dsd128_tech Edited December 1, 2016 by Govinda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Och glöm inte backup! En hårddisk går sönder, det är inte ens diskuterbart, den gör det och jag garanterar att det sker när det är som minst lämpligt! Kan inte nog understrykas. Nu använder jag inte NAS eftersom jag inte känner behovet för hur jag använder mina filer. Jag har en dedikerad laptop och HD för musik och en annan laptop och HD för allt annat på mitt kontor. Jag vill hålla dem separerade och har inget behov av ljud överallt. Jag byter min HD ca vart 3-4 år. Så här långt har jag aldrig kraschat någon hårddisk (peppar, peppar...) Jag har alltid använt WD Elements 3TB (eller motsvarande modell). De kostar ca 1,200:- vilket är en struntsumma i förhållande till vad t ex pickup-byte kostar. Det är en lärdom jag tagit med mig från byråer jag jobbat med under åren. Många skriver av dem på 3 år och köper sedan nya. Som sagt, förr eller senare går de sönder. Men att både backupen och huvuddisken skull gå samtidigt känns overkligt. Och genom att backupen endast är uppkopplad under själva backupen så minimerar jag smitta. Den enda nackdelen är tiden den tar att flytta över filerna, men med USB 3.0 går det ändå rätt snabbt numer. Viktigt är också att man har ordentliga virusskydd och brandväggar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 ...och att man helst inte förvarar backupen på samma plats som originalet. Det vore intressant att jämföra mtbf på hårddiskar med genomsnittstiden mellan inbrott och/eller brand i bostäder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Jag kom på att jag har två st WD 1tb diskar liggande från min förra nas då det var modekortet som gick sönder på den. Är det någon vits att åter använda dessa eller skaffar jag mig bara problem? Står att tillverkningsår är 2009 har nog legat i hyllan senaste tre åren Det beror väl eg. på hur skicket är och hur mycket de varit i bruk. SMART brukar fungera bra på en modernare NAS och varnar ofta för annalkande problem. Å andra sidan är diskarna nästan 8 år gamla så jag skulle nog se dem som passé. Men visst, sätt dem i en RAID0 i en två bay NAS och nyttja dem som 2Tb storage. Har du backup till en extern 2Tb USB 3.0 NAS är det kvickt gjort att återskapa data när någon av dem brakar ihop. "practice makes perfect" tror jag de säger på engelska! Har aldrig varit billigare med välljud! :-) https://www.netonnet.se/art/ljudbild/media-natverksspelare/google-chromecast-audio/226877.9085/ http://www.ebay.com/urw/product-reviews/1579413975?_itm=151547633108&_frm=mweb&_version=1 http://www.dailymotion.com/video/x3j9bzt_smsl-m8-sabre-reference-32bit-es9018-dac-playing-dsd128_tech Nä, det är sant Govinda, samtidigt är det ingen nyhet med riktigt bra streaming för några hundralappar för oss Äppelskruttar som levt med AirPort Express sedan länge. S.M.S.L M8 är dock en höjdar DAC för relativt små pengar. (Min egen har dock lite krasslig display och USB-porten har nyligen lagt av... 1 månad efter garantin gick ut...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts