Jump to content

Jorma Koski 1952-2016


- Marten -

Recommended Posts

Lördag 26/11 gick Jorma Koski bort efter en tids sjukdom.

Han efterlämnar sin fru Ewa, två döttrar, barnbarn och en rad släktingar och många vänner i Sverige och över hela världen.

Vi på Marten som lärde känna Jorma 2002 och sedan dess jobbat, rest och haft många glada stunder med honom kommer att sakna Jorma och hans vänskap väldigt mycket.

Många kan vittna om hans varma omtanke om de som stod honom nära och våra tankar går nu främst till Ewa och hans familj.

Vad det gäller hans företag Jorma Design AB kommer det att drivas vidare med ny ägare – personal, sortiment och annat lika som tidigare - mer information om detta kommer vid senare tillfälle.

Lars, Leif och Jörgen Olofsson

Marten

Edited by Mårten Design
Link to comment
Share on other sites

Verkligen tråkigt!

En hifi-profil utöver det vanliga och som fått ett välförtjänt rykte som en kabelmakare med en utomordentlig förmåga att kombinera teknik och unikt ljud. Stolt ägare till en kabel av hans varumärke kommer jag minnas honom varje gång jag kopplar in den i systemet. Ett synnerligen positivt minne kopplat till honom som en vänlig och trevlig person.

Tankarna går naturligt till hans familj.

RIP

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har jobbat med Jorma de sista 8 åren och det har jag verkligen inte ångrat. Det är ytterst få personer jag känt som varit så hjälpsamma

och generösa som Jorma. Kunde han hjälpa så gjorde han det. Det känns sorgligt att det blev ett alldeles för tidigt slut på det hela.

Edited by Grottmannen
Link to comment
Share on other sites

Nej. Det var otroligt tråkigt att höra.

Hade förmånen att besöka honom ett par gånger i verkstaden och ta del av hans kunskap och tankar kring kablar.

Mycket givande och intressant.

En förlust för hifi-världen och mina tankar går till familjen.

Link to comment
Share on other sites

Så tråkigt :diss:

Verkligen ledsamt.

Jorma började för många år sedan med ganska modesta kabeltyper, och utvecklade dessa sakta men säkert. Jag förstod hans avtryck på internationella hifi-kartan först när jag träffade highend-folk i Japan, där Jormasan var oerhört respekterad.

Jag hade sett fram emot många fler intressanta och roliga möten för att inte tala om alla de reportage och tillställningar där Jorma och hans hifi-gärning varit med på olika sätt.

Må han skänka välljud även där han är nu.

Link to comment
Share on other sites

Klump i magen. Kändes som Jorma alltid skulle finnas i den Göteborska hifigemenskapen. Kände inte heller till sjukdom. En påminnelse att man skall ringa vänner direkt när tanken faller in. Inte spara det till det perfekta tillfället. Skickar mina tankar till Ewa och övriga närstående!

/Henrik

Edited by Matrixen
Link to comment
Share on other sites

Det var med stor sorg vi tog emot beskedet om Jormas bortgång.

Många är våra minnen av glada stunder och sena nätter med Jorma.

Han tillhörde familjen av Svenska tillverkare som vi ofta och gärna umgås med när man inte längre vill tänka business utan bara umgås och ha trevligt efter långa dagars arbete på mässor och event ute i världen och här hemma.

Få personer är så generösa och bjuder så mycket på sig själva, som Jorma gjorde.

Våra tankar går även till Ewa som varit närvarande och delaktig i Jormas äventyr, och även blivit en vän i detta sammanhang.

Vi kommer att sakna Jorma.

Timo Engström och Lars Engström

Link to comment
Share on other sites

Ja detta var chockartat! Otroligt ledsamt. Träffade honom nyligen.

Jag har lärt känna Jorma under åren i alla HiFi-sammanhang och via gemensamma bekanta och kan bara instämma med att han var en person man gillade. Jormas historia med sina kablar är imponerande. Han hade en positiv aura omkring sig. Glad och trevlig och det är naturligtvis en stor del i att han lyckats.

Så klart gå tankarna till hans familj, även alla vänner och bekanta.

Jag visar en bild på Jorma i hans verkstad som han ville jag skulle ta på honom. Jorma var stolt och över bilden. Den sitter i en av världens mest exklusiva HiFi-butiker i Tokyo och representerar deras finaste kabeltillverkare i världen.

e01e70d2-7b06-4889-8a65-002d51f0cbc4.jpg

Vila i frid.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det var mycket tråkiga nyheter. Har haft ett antal glada stunder ihop med Jorma och en stor personlighet har gått ur tiden.

Mina tankar går till familj och nära. Jorma får fortsätta att sprida glädje på nya ställen nu.

Vila i frid.

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Oerhört ledsamt.

Jag har vetat om detta under veckan och tankarna återkommer till många roliga minnen. Mitt system är ju uppbyggt med Jormas fantastiska produkter och så kommer det också att förbli. Av denna orsak gjorde Jorma en Prime phonokabel, som ju egentligen inte finns, så att systemet skulle vara komplett. "Den får du av mig"

Kabeln lät fantastiskt men den gick senare sönder och jag påtalade detta för Jorma när vi träffades på high end mässan.

"Inga problem, skicka den till mig så fixar vi det" , sedan log han med hela sin uppenbarelse och tillade: " kom ihåg, you get what you pay for"

Vi skrattade så vi kiknade.

Ett underbart minne. Ett av många.

-från bottenskrapet av mitt hjärta, djupt deltagande till Ewa, Bernt och Bröderna O.

T.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...