Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läste om en ny teknik på MSB:s hemsida om MQA som ytterligare ett steg mot "analog" ljudåtergivning i den digitala världen.

http://www.msbtechnology.com/mqa-has-arrived/

Vad jag förstår är att det handlar om hantering av signalen vid DA-omvandlingen får en mer verklighetstrogen återgivning kopplad till tidsdomänen som den helt analoga tekniken idag besitter.

Någon som fördjupat sig i detta? Läst någon recension? Ny teknik eller något som redan funnits i studiovärlden?

Verkar i vart fall spännande och intressant. För MSB:s del kan man tydligen komplettera befintlig utrustning med en extra burk som nu finns tillgänglig för The Select Dac, följande av Analog Dac och senare av Dac V.

Calm

Posted

Om man introducerar nya digitala format som t.ex SACD och nu MQA hur kommer detta att påverka utgivningen och omvandling av tidigare inspelningar kan man fråga sig? Är detta något revolutionerande eller bara ytterligare ett sätt att skapa nya marknader och försäljning? SACD slog aldrig riktigt igenom och fick en smalare utgivning och frågan om detta kan gå samma väg?

Jag är naturligtvis alltid nyfiken på ny teknik som för mediet framåt mot mer verklighetstrogen återgivning! Då är det bara att tacka och ta emot.

Calm

Posted

Ursäkta min totala okunnighet inom dateriet, men om det inte är ett nytt format vad är det då? Ny kodning eller förpackning från A/D- till D/A-konvertering? Läser man i texterna liknas detta bildlikt med att vika papper som sedan kan vikas upp i lämpligtformat. Är inte detta alltid vad man gör i upplösningssammanhang? Vad är i sådant nytt? Försök gärna förklara på ett enkelt sätt. Säger som Stenmark sa en gång "svårt att förklara för en som inte förstår". Men det är där kanske svårigheten ligger :)

Att det inte låter sig förklaras på ett enkelt sätt. Läser man olika kommentarer i olika forum så verkar det råda förvirring om detta.

Calm

Posted

Då kör vi så enkelt det går. (läs så enkelt jag förmår förklara)

Det hela handlar väldigt kortfattat om tidsdomänen och att igenom tillägsinformationen i MQA anpassas ens egen dac utefter den utrustning som användes vid mastringen.

Posted

Det skrevs väldigt mycket om MQA i maj/juni-numret av The Absolute Sound och det finns också en hel del artiklar på deras hemsida. TAS översvallande entusiasm har väl ifrågasatts av andra publikationer, men om innehållsleverantörerna är med på tåget så kan det säkert bli bra i slutändan!

Posted

Tack Ampalang och Taxman för era förklaringar och hänvisningar!

Tyckte att Robert Harleys artikel var ganska uttömmande även om jag inte begriper allt.

http://www.theabsolutesound.com/articles/beyond-high-resolution/?page=4

Uppenbarligen ser han detta som lite av en revolution i överföring och återgivning. Och tydligen med betydligt mindre datamängder i överföring och streaming få samma information från AD-konverteringen i studion att spela upp exakt med samma information i DAC:en förutsatt att man har tillgång till MQA-decoder. Detta tydligen oavsett upplösning i inspelningsdelen men med begränsningen att mottagar-DAC:n har den inspelade upplösningen. Men sedan tillkommer tydligen en parameter i tidsdomänen som inte finns i det högupplösta formatet som gör att man inte får den "efterringning" i en transient som den normala Dac:en ger och som han kallar temporal blur.

Kan det vara detta fenomen som gör att digital uppspelning och speciellt högupplösta format låter en smula "övernaturliga" så som jag har upplevt dem på senare tid? Eller pratar vi en annan dimension? I vart fall en intressant utveckling som i vart fall jag tycker är spännande. Trots dessa vinyltider. :)

Calm

• 3 weeks later...
Posted

Ja detta har jag varit nyfiken på ett tag och hoppas det verkligen inte är bara en ny smak på tuggummit. Men är optimistisk lagd och tror på detta tills annat ljud upplevts.

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Tidal desktopen avkodar MQA till vad filen var ifrån början. Tex om jag kör Roon får jag 24/48 och genom Tidal desktop så blir samma låt 24/96. 

För att se Masters albumen i Roon får man lägga dem som favorit i Tidal appen och då blir de synliga för Roon när man syncar biblioteket. 

Roon kommer nog få fullt stöd för Tidal Masters i kommande 1.3 där även re-sampling likt HQ player och parametrisk eq kommer.

Sen ska Roon få mjukvaru avkodning likt Tidal desktop för MQA längre fram kanske de kommer redan i 1.3 som ska släppas denna månaden verkar de som.

Hur låter det då med MQA, jag tycker de lilla jag lyssnade igår kväll är väldigt lovande nog den bästa streamingen jag lyssnat på min anläggning. De lät riktigt bra med Roon 24/48 men via Tidal desktop avkodning av MQA blev de ett strå vassare då i 24/96.

Jag tror att detta har möjlighet att bli nått riktigt bra, Tidal har aldrig låtit så här bra. 

Edited by octavia rs
Posted
12 hours ago, thli72 said:

. . .kopplar du datorn till en MQA kompatibel enhet får du MQA . . . .kopplar du datorn till en "vanlig" DAC verkar man få 96/24

2 hours ago, octavia rs said:

Tidal desktopen avkodar MQA till vad filen var ifrån början. Tex om jag kör Roon får jag 24/48 och genom Tidal desktop så blir samma låt 24/96. 

Skall man tolka detta som att man egentligen inte behöver en MQA-kompatibel DAC för att dra nytta av MQA om man låter datorn sköta avkodningen?

Posted
12 hours ago, thli72 said:

. . . .kopplar du datorn till en "vanlig" DAC verkar man få 96/24

Yet TIDAL has partnered with MQA to deliver something infinitely better: an authenticated and unbroken version (typically 96 kHz/24 bit) with the highest possible resolution — as flawless as it sounded in the mastering suite. And exactly as the artist intended it to sound.

Jag tycker det verkar som att vad man än kopplar det till, så är det 96/24 som skickas ut från Tidal, så vilken DAC som helst borde väl duga?

Posted

Om du låter Tidal avkoda MQA så får du ut vad som kodades ner tex 24/96 om du låter Tidal skicka vidare MQA utan avkodning likt Roon gör just nu så visas 24/48 hur vida de extra 8 bitarna gör någon skillnad de vet jag inte för jag tror att de är där kodningen av den extra informationen ligger men den förstår inte en icke MQA DAC.

Från början skulle de inte förekomma mjukvaruavkodning av MQA men jag tror att då hade MQA dött direkt då alla inte köper ny dac bara för det. Så nu kommer nog de flesta uppspelare tex Roon, JRiver etc få MQA mjukvaruavkodning vilket gör att oavsett vilken DAC du har så kommer man dra nytta av MQA kodningen vilket ju först och främst gäller för streamat material.

MQA är bakåt kompatibelt med allt så de spelas som vanligt oavsett vad man har i sin anläggning signalen är ju en vanlig 16/44.1-48khz signal där den extra informationen tex 48-96khz kodats in i de extra 8 bitarna 16-24 om jag fattat det rätt, kan ha fel på detta men så förstår jag det.

Posted (edited)

Jag lyckades efter lite pill att få in "Masters" albumen i Meridian Sooloos...så lyssnar just nu via Sooloos i MC200 -> MS200 -> McIntosh D100.

DACen visar 96/24 in o det låter grymt bra...bästa streamingen jag hört :)

Skulle vara kul att ha en MQA kompatibel hårdvara att jämföra med . . men den 96/24 signal man får är BRA

EDIT såg nu att i Sooloos så står det att den just nu spelar upp MQA 192Khz 24bit. . .men jag får som sagt ut 96/24 då jag saknar MQA hårdvara

Edited by thli72
Posted (edited)
5 minutes ago, thli72 said:

Jag lyckades efter lite pill att få in "Masters" albumen i Meridian Sooloos...så lyssnar just nu via Sooloos i MC200 -> MS200 -> McIntosh D100.

DACen visar 96/24 in o det låter grymt bra...bästa streamingen jag hört :)

Skulle vara kul att ha en MQA kompatibel hårdvara att jämföra med . . men den 96/24 signal man får är BRA

Har Sooloos MQA avkodning likt Tidal desktop? Trodde bara de var Tidals app på datorn som fixade att få ut 96/24, fast Sooloos är ju typ Meridian så de var väl iofs konstigt om de inte funkar.

De jag lyssnat på under kvällen igår och lite idag så håller jag med bästa streamningen jag kört här hemma.

Edited by octavia rs
Posted (edited)

Vet inte var det avkodas men funkar gör det :)

Men som jag skrev i EDIT ovan så visar Sooloos att jag just nu spelar upp en 192/24 MQA låt ...men jag får "bara" ut 96/24 i min kedja

post-1576-0-44926000-1483695585.jpg

Edited by thli72
Posted

Before leaving the hotel room this morning, I was able to release the good news that, effective immediately, Tidal was streaming 30,000 tracks in MQA, and MQA decoding was now available in software. Both of these are big news. Tidal was ready to go with MQA long ago, but the record labels just didn't have the content to deliver. Once the number of titles hit critical mass, Tidal flipped the switch on Master Quality. MQA is included with HiFi Tidal subscriptions for now, we'll have to see if there is an added cost for Master Quality at a later date.

It would be strange for Tidal to stream MQA without the ability for its customers to decode the content. Thus, the Tidal desktop app can now fully decode MQA. if one guy can do it why can't others? now they can. Audirvana announced it will soon release an updated version of its software supporting software decoding. I received word from Roon that it too will enable software decoding. According to Roon,"Roon is more complex than other audio software products (especially in terms of multi-room, Roon Ready, and other supported streaming protocols) so the MQA team has had to undertake some additional engineering effort to make MQA decoding work in the Roon world. Both teams are working on it and we will ship as soon as technically possible."

Let me take a minute to explain what this is and why it's a big deal. First, MQA must be decoded for listeners to hear the full quality of the file. Think of it as an SACD with a CD layer. People needed an SACD player to decode the SACD layer of the disc, otherwise the regular CD layer would be played. While not exactly the same, the concept is similar.

When MQA launched, we were told publicly that MQA would only be decoded in hardware (unless played on a mobile device). This meant that people would be required to purchase new MQA enabled DACs to get the full benefit of the technology. The announcement of software decoding means that people only need an app that decodes MQA rather than hardware.

I asked a very high end DAC manufacturer what it saw as the differences between hardware decoding in its DACs and software decoding in an app like Roon (before outputting to its DACs). The answer was a refreshing, "there should be no difference."

http://www.computeraudiophile.com/content/739-ces-2017-nice-surprises/

Posted

Ser fram mot att få "Tidal/Master" appen i Androidtelefonen, så att jag kan sitta kvar i soffan och välja låtar med 96kHz/24bit via Tidal/Bubble-UPnP! :)

Datum för den releasen är ännu inte spikat av Tidal.

MQA låter förträffligt så länge via Tidal på laptopen!

Posted

Jag skrev till Naim igår och frågade om det skulle dröja länge innan min nätverksspelare skulle kunna hantera MQA via den inbyggda Tidaltjänsten, och fick till svar att det inte finns några sådana planer i dagsläget, men att de "håller koll på utvecklingen"... så ska jag lyssna på annat sätt än med lurar vid datorn så får jag återigen släpa en högljudd PC till stereon, hela anledningen till att jag valde en streamer med inbyggd Tidalklient var ju att kunna kasta ut datorn. Tips på hur man ska gå vidare mottages tacksamt!

Posted

Det är en variant Bebop, men jag har testat med ett par metoder för fjärrstyrning och inte gillat någon av dem riktigt. Hur gör ni andra för att styra datorn med tex en iPad? 

Posted

Att styra datorn från en platta med tex teamviewer fungerar men det är jäkligt bökigt. Jag har min dator i annat rum med lite längre usb-kabel till dacen. Oavsett om jag använder j river eller roon labs styrs datorn via app i plattan som pratar med applikationen i datorn. Funkar klockrent. Nu är det ju inte så lätt för alla att ställa datorn i ett annat rum men jag tror absolut att man kan ljudisolera en dator rejält även i samma rum bakom nån slags skärm. Ett alternativ är ju också att göra som a/wing gjort: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/9698-äntligen-nöjd-med-ljudet/&page=23#comment-210280

Posted

Jag kör också med platta mot en laptop (Windows 10/WASAPI/JRiver). Jag hade gärna skippat laptopen men jag vägrar lägga vad jag betraktar som fantasisummor för en pc gömd i en hifiburk. Ljud/surr från laptopen är inga problem. Den är i stort sett ljudlös. Jag kan även köra från telefonen alternativt driva "uteanläggning" via blåtand och mobilen med min musik från hårddisken.

Posted (edited)

Jag kör Roon på datorn fjärrstyr med Roon Remote på telefonen och sen använder iofs jag Devialets egna överförings protokoll AIR3 för att skicka ljudet till mina förstärkare över ethernet men de finns lösningar. Roon kommer att kunna inom kort köra mjukvaru avkodning av MQA i Tidal likt Tidals desktop app idag.

Om du inte vill ha datorn vid din hifi så finns de relativt billiga lösningar som kan agera endpoints till Roon, Jriver, HQPlayer etc. Koppla datorn till nätverket och endpointen till samma nätverk så skickar du ljudet dit du vill.

Många använder tex Sonore microRendu eller Sotm SMS-200 finns relativt många sådana här lösningar.

http://www.sonore.us/microRendu.html

http://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/sms-200/

Edited by octavia rs
Posted
On 2017-01-07 at 08:26, Svanteborg said:

Jag skrev till Naim igår och frågade om det skulle dröja länge innan min nätverksspelare skulle kunna hantera MQA via den inbyggda Tidaltjänsten, och fick till svar att det inte finns några sådana planer i dagsläget, men att de "håller koll på utvecklingen"... så ska jag lyssna på annat sätt än med lurar vid datorn så får jag återigen släpa en högljudd PC till stereon, hela anledningen till att jag valde en streamer med inbyggd Tidalklient var ju att kunna kasta ut datorn. Tips på hur man ska gå vidare mottages tacksamt!

Din Naim streamer stödjer redan idag MQA-strömmar från Tidal. Den kommer bara att betrakta den som en vanlig 24/44.1-48 PCM ljudström. Om du sedan tar ut denna digitalt till en MQA-autenticerad DAC kommer du att få ut den fulla upplösningen.

Och, jag ber om ursäkt, missade aktiviteten i denna tråd och startade en ny här.

Tidals desktop app packar inte upp hela upplösningen utan leverar en 88.2/96khz mjukvaruavkodad ström som förvisso låter bra, men det är inte den hela MQA autentiserade upplösningen som ibland ligger upp emot 24/352.8 på bl.a. 2Ls alster.

Bra trix att leverera en mjukvarubaserad lösning för övrigt, smakprov på välljudet och kanske incitament att investera i en MQA-certifierad DAC för att få hela kakan?

Posted
On 2017-01-07 at 09:09, Svanteborg said:

Det är en variant Bebop, men jag har testat med ett par metoder för fjärrstyrning och inte gillat någon av dem riktigt. Hur gör ni andra för att styra datorn med tex en iPad? 

Jag använder, som flera andra, Roon Labs och ngn enstaka gång JRiver/JRemote samt Apple Remote för att styra musiken.

För åtkomst till skrivbordet på Windows använder jag Microsofts Remote Desktop app på iPad. Den är både gratis och helt suverän att använda! 

Nu undviker jag Windows i den mån jag kan och för att fjärra någon av mina MacMini:ar som står som Roon endpoints så använder jag en app som heter VNC.

Den är bökigare, men inte oanvändbar. Jag har inte haft någon skärm/tgb/mus ansluten till dem på flera år... :D

Och, jag utmanar vem som helst att i lyssningsposition avgöra med hörseln om MacMini med SSD är påslagen eller avslagen! (Den står i "bänken" bredvid DACen, ca 3m bort)

• 2 months later...
Posted (edited)

En fråga man kan ställa sig är om det är viljan att leverera kvalitet eller möjligheten att tjena pengar som är drivkraften bakom MQA?

Benchmark har gjort en bra artikel om MQA:

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/163302855-is-mqa-doa

MQA IS NOT LOSSLESS

Note that the original 24-bit signal is never recovered. MQA does not losslessly preserve the original 24-bit signal. For this reason MQA is not truly a lossless system. At best, the MQA system losslessly conveys 17-bits at 96 kHz. Unfortunately this very complicated process is less efficient than lossless FLAC compression of the 17-bit file. It is also only slightly smaller than a FLAC version of the original 24-bit signal. MQA does not make it easier to stream 96 kHz files. With a 96 kHz 18-bit input, FLAC compressed MQA requires higher data rates than FLAC compressed PCM while delivering lower quality than 18-bit losslessly compressed PCM. MQA also requires special mastering and special playback hardware. Conventional FLAC compression requires neither.

Edited by Akkelis Audio
Fel på länken
Posted

Artikeln som Octavia RS sammanfattar:

After learning all those technical details about MQA we would like to ask those responsible in the audio industry that this technology should only be used for streaming where it is of advantage to reduce the data rate. This will of course change as the ever-increasing bandwidth of the internet soon renders MQA obsolete, because then we will get the best native high resolution audio experience without altering its spectral components and available bit-depth.

To archive and record music in its best shape we would like to ask the recording industry to go for high quality 192kHz / 24Bit analog to digital converters where any anti-aliasing filters work outside the audio spectrum and therefore don’t doing any harm.

Dear responsible operators of download platforms please provide us audiophiles with FLAC encoded native high resolution audio file downloads that are not altered in any way by applying technologies like MQA. 

Posted (edited)

Strävan efter högupplöst börjar kanske komma i ett gränsland där man frågar sig om detta är mer än Meridian som ser ett sätt att tjäna mer pengar. Skivbolagen har kanske redan sålt ett album som cd, kanske som high-res neddladning och nu ser sin chans att sälja samma skiva ytterligare en gång till genom att den bli MQA oavsett vad "mastern" är de är kanske en gammal 16/44.1 vad vet vi då de inte framgår i någon information när du lyssnar på en MQA vad den är gjord av.

De blir många frågetecken oavsett vilket och jag kan ju hålla med om att idag är bandbredd och nedladdning knappast ett problem jag kan kanske köpa att man vill ha mindre filer om man kör mobilt men ärligt talat hur många gör egentligen det om man nu lyssnar på MQA eller high-res?

Spotify kommer med cd kvalite och har 50 miljoner användare idag hur många av dem kommer skaffa ett hifi abonnemang? Jag tror att för den stora massan så kommer MP3 att vara det som gäller. Vi andra får hålla oss till kända format som vinyl, cd och kanske någon form av streamnings tjänst typ Tidal eller Qobuz (den senare erbjuder nedladningar i high-res) eller köpa nedladdningar ifrån skivbolag som erbjuder kvalite framför kvantitet.

Edited by octavia rs