Jump to content

Strömrenardemo hos Hifi-Stället 18-19 November

kenneth

Recommended Posts

Nu på fredag och lördag och vi kör en repris av vår demo av Purist Audio Designs mycket väl mottagna 'A/C Extension LE'.

Ett stort tack och en eloge till PEO för hans utmärkta tråd 'Det smutsiga nätet'. Den har hjälpt oss alla att komma till insikt om vad som händer på vårt nät men den har framförallt hjälpt mig få en bättre förståelse och jag känner att jag kommer att ha mer att berätta om vad den här produkten gör för våra system........

Väl mött hos Radiohandlar'n

//Kenneth

63575472-FhUnW.jpg

63575464-UMLaP.jpg

Hej Kenneth,

Du får gärna berätta mer om uppbyggnad och vad den gör för oss som inte har möjlighet att ta oss till demon i helgen - gärna som du säger med utgångspunkt från Peos tråd. Jag försökte läsa om produkten på hemsidan men det gav ju (som vanligt höll jag på att säga) inte så mycket :-)

Jag ser fram mot denna demo. Skall bli kul att se om de ger liknande positiva effekter som hos mig. Jag tänker nog rapportera med bild och text om det så kan man jämföra med mina tester med samma renare men på ett annat system.

Jag har mailat lite med Jim Aud och det är inte mycket teknik om denna apparat han delgav. Inte till mig i alla fall.

Det jag fick veta var att den inte har någon konstruktion som kan dynamikbegränsa och den hämmar varken spänning eller strömstyrka. Att den städar upp bland skit på nätet och dessutom har en stor förmåga att inte lämna eller ta upp störningar utifrån är också goda egenskaper som den tydligen skall ha. Detta är ju väldigt allmänna ordalag som inte alls beskriver hur det går till. Men att den har en effekt är klart hörbart så något händer med nätströmmen i alla fall.

Jag gissar att Kenneth kan lite mer.

Edited by Apexorca

Jag är också lite nyfiken mht de goda recensionerna som givits. Eftersom jag ännu inte investerat i någon strömrenare så vill jag gärna veta vad denna har för egenskaper och konstruktion som gör den unik i förhållande till andra. Har sneglat lite på PS Audio P10 som faktiskt genererar en helt ny sinuskurva. Förefaller vara en tänkvärd teknik och inte dynamikbegränsande vad jag lyssnat mig till. Audience och Hydra verkar jobba på annat sätt och även Isotec, med olika typer av filter.

Kul om du Kenneth kunde förklara. Helst utan att blanda in kvantfysiken som N.O. :)

Calm

Hej,

mycket kvantfysik blir det inte. I alla fall inte från mig, inte mitt område :)

Jag har frågor och svar, säkert blir det fler. Jag samlar ihop mig och skriver en sammanfattning så gott jag kan om orsak och verkan efter vår demo hos Radiohandlar'n.

Kenneth

Hej,

mycket kvantfysik blir det inte. I alla fall inte från mig, inte mitt område :)

Jag har frågor och svar, säkert blir det fler. Jag samlar ihop mig och skriver en sammanfattning så gott jag kan om orsak och verkan efter vår demo hos Radiohandlar'n.

Kenneth

Skönt sådant Mungo Jumbo vill man gärna slippa till förmån för tekniska förklaringar som står på jorden och har relevans för ljudet. När får man se burken på demo i Stockholm? Kanske till och med låna hem?

Calm

Jag var där i dag!

Jag fick lov av Kenneth att fylla på i denna tråd eftersom det redan startat en diskussion om Extension LE här. Jag skriver i denna tråd helt av eget intresse därför att jag tycker denna strömrenare är något extra och den bästa strömrenare jag hört i mitt system. Det blir lite många trådar om denna strömrenare annars.

Det tycker jag funkar, men om någon moderator tycker det är fel flyttar jag mig.

Det kan vara bra att säga att det finns många andra mycket bra strömrenare där ute som också är bra. Men just denna fångade mitt intresse lite extra eftersom den i mina öron låter bättre på ett ytterst tydligt sätt som jag inte hört så ofta och detta i flera olika system.

Det tycker jag funkar men om någon moderator tycker det är fel flyttar jag mig.

Jag börjar med en bild på Kenneth som jag får tacka för demon och för att han fastnade för denna produkt, tog hem den och spred den runtomkring nu i höst.

_49U1222.jpg

Det spelades med kraft från Vitus integrerade förstärkare och med Extension LE på golvet.

_49U1216.jpg

Den är ganska liten jämfört med vissa andra produkter. Här ovanpå IsoTech's Super Titan hemma hos mig.

_49U1215.jpg

Lite ny info för mig är att varje uttag har sin egen "strömrening" och tanken är då att eventuell smitta från olika inkopplade delar i systemet till Extension LE är minimal. Det är således 6 enheter "strömrening" i denna låda förutom att själva lådans material och behandling skall vara både unik i strömrenarsammanhang och high tech. rent generellt. Själva reningen är passiv och skall inte dynamikbegränsa. Vissa har upplevt raka motsatsen har jag förstått (att den ökar dynamiken till och med). Undertecknad har ffa hört detta på mikrodynamiken som jag tycker blir tydligare.

Det spelades från dator som också var inkopplad till Extension LE.

_49U1223.jpg

_49U1225.jpg

Har hört att Extension LE skall göra extra underverk med Devialet och få den ännu bättre av någon anledning.

I dag spelades på Sf Il Cremonese för att vi skulle få ut signalen från all elektronik via luften till öronen.

Kan inte huka mig för högtalarna. Sf-förtjust som jag är blir jag lite tagen både av ljudet och uppenbarelsen. Tröttar er med lite bilder...

_49U1228.jpg

_49U1230.jpgden mellan

Jag har hört detta system i detta rum utan Extension LE. Det lät bra då med, men om mitt ljudminne inte är för grumlat av min upplevelse hemma så tillför Extension LE luft och perspektiv samt mer definition i rymden mellan instrument. Allmänt mer ordning och reda.

Dessa egenskaper är ett signum som återkommer i de system som Extension LE kopplas upp i tycker jag.

Kom ihåg att detta är mina personliga upplevelser och att man bör bilda sig en egen uppfattning innan man tar mig på mitt ord. Vi upplever ibland olika och uppskattar olika ljudideal.

Edited by Apexorca

Jag är moderator och jag har inga som helst problem med att läsa om dina intryck här. Snarare tvärtom. Jag har dock fått så många aha-upplevelser av Peos el tråd så min naturliga fråga är om du har kollat kvaliteten på din ström hemma utan tillsatser? Jag tänker främst på distorsion, ingångsimpedans mm som Peo går igenom i sin tråd.

Om strömmen är ren från början kan den ju knappast bli ren en gång till. Om det trots allt skulle låta bättre när och och man har bra grundförutsättningar så är det inte utan att man kan undra vad den då gör?

Hej Bebop,

jag kan inte svara för Apexorca men skulle vilja kommentera så här:

Vi har förmodligen världens bästa ström i det här landet. Genom det regelverk vi haft i årtionden. Våra grundförutsättningar är alltså bra. Men, vi kan inte bortse från den smuts på nätet som vi själva orsakar genom alla elektriska apparater vi har i våra hem. Apparaterna i våra system generar skräp. Eller påverkan utifrån om vi nu bor nära en industri eller ett shoppingcenter. Jag har tidigare nämnt att PEO har hjälpt mig att öka min förståelse för produkten ifråga. Jag hade tänkte återkomma med en sammanfattning och det gör jag när vår demo är över. Lite synd att PEO och jag bor så långt ifrån varandra. Jag skulle gärna göra dessa mätningar före och efter med denna A/C Extension LE.

//Kenneth

Jag är moderator och jag har inga som helst problem med att läsa om dina intryck här. Snarare tvärtom. Jag har dock fått så många aha-upplevelser av Peos el tråd så min naturliga fråga är om du har kollat kvaliteten på din ström hemma utan tillsatser? Jag tänker främst på distorsion, ingångsimpedans mm som Peo går igenom i sin tråd.

Om strömmen är ren från början kan den ju knappast bli ren en gång till. Om det trots allt skulle låta bättre när och och man har bra grundförutsättningar så är det inte utan att man kan undra vad den då gör?

Bra och tack Bebop! Då kör jag på.

Jag har aldrig kollat kvaliteten på min ström och det som min egen elektronik i huset ställer till med, det, kan nog vara en del med tanke på allt man har i ett hus, men jag har fått Fortum att kolla strömmen ute vid matningen vid vägen för många år sedan. Det resulterade i att jag fick ny elektronik i den boxen. Vad det nu var i detalj vet jag inte, men jag tror nya kopplingar, nya säkringar och en del nytt kablage. Därefter mätte det bra sa Fortum... så klart.

När jag har testat nätströmprodukter både strömkablar och renare så har jag bara utgått från hur jag tycker att det låter. Bara valt de som jag tycker tar mig åt det ljudideal jag har.

Sedan tror jag också att en del strömrenare är bättre på att städa upp övrig utrustnings skitströmsmittor mellan sig. Detta är nog en stor del i fördelen, gissar jag.

Edited by Apexorca

Jag tror inte att Extension LE är den enda strömrenaren som har egenskapen att separera uttagen från varandra på sättet som beskrivs ovan.

http://www.shunyata.com/index.php/catalog/distributors/hydra-triton-v2

Shunyata hade en demo på Elite Plaza för fyra år sedan och beskrev just denna egenskap som en av grunderna i deras konstruktion.

Det betyder inte att Extension LE kan göra saker utöver detta och på ett annat eller på ett kanske bättre sätt.

Om den håller vad den lovar så tycker jag just formatet är tilltalande jämfört med många andra strömreningsutrustningar som blir större än en del slutsteg. Börjar bli ganska fullt i racken vid det här laget, med sex burkar från ASR och tre från MSB. :)

Calm

PS Det vore intressant att få lyssningsintrycken före och efter inkopplingen av Extension LE, vid ett och samma lyssningstillfälle som jämförelse.

Edited by calm

Som ni vet så är jag ägare till Extension LE och som dessutom var ägare till Supertitanen innan dess och som får väl räknas

till dom bättre på marknaden men när jag fick Extension inkopplad så var det som allt föll på plats.

Det första som slog mig i alla fall var att ljudet blev mer analog i sin framtoning instrument får en annan timbre

utklingningar blir betydligt tydligare och en större och luftigare ljudbild. Den här skillnaden kan inte skyllas på placebo

för det kopplades fram och tillbaka mellan dom olika strömrenarna och hade skillnaden varit hårfin så

kanske man hade kunnat skylla på inbillning.

Men skillnaden är betydlig till Extension fördel och jag skriver inte detta för att försöka påverka någon till köp

utan det är bara min personliga upplevelse.

Jag ser dessutom att Bebop bla. är väldigt skeptisk till det här med strömrenare men som jag misstänker så var det nog

några år sen du testade det här med strömrenare och utvecklingen har ju inte stått still.

Jag vill nog påstå att jag har gjort allt man kan för att förbättra matningen till min anläggning men likväl så blir det förbättringar med Extension

och det är inga små förbättringar.

Men hur den gör det vill Jim Aud hålla för sig själv orsakerna till det kan man bara spekulera i :39:

Jo, jag är skeptisk till lite av varje. Jag tycker t o m att det är hälsosamt att ha en kritisk hållning till "allt nytt" intill man blivit överbevisad. Det har jag lärt mig i skolan och det har varit en del av mitt jobb. Men en del av mitt yrkesliv har också gått ut på att skapa efterfrågan där vi utnyttjat konsumenters brist på kritisk hållning. Jag har m a o en yrkesskada härvidlag.

Jag har alltid, i vart fall de senaste 10 åren, drivit tesen att innan man sätter in medicin bör man undersöka tillståndet just nu. "Alla" pratade om den smutsiga elen efter det att framför allt IsoTek och PS Audio äntrade scenen för ca 15 år sedan. Det var säkert helt rätt. Shunyata kom lite senare och hade samma argument men inte riktigt samma lösning. Sedan kom det ett annat gäng som höll med men menade att ännu viktigare var jordpotential och stjärnjord.... Alla kanske hade rätt...? Jag vet inte.

Trots att jag inte hade tagit reda på fakta köpte jag ändå en sk strömrenare som fick 5 stjärnor i alla tester jag kan erinra mig om. Ord som användes var t ex: bästa ljudförbättraren i mannaminne, större svärta, ingen dynamikbegränsning, året hifiprodukt osv. Jag föll för trycket och köpte en burk... men jag kunde inte höra någon som helst skillnad. Den har ju inte gjort någon skada heller så den har fått stå kvar...

Efter ca 5 år blev jag bekant med Peo och drog hela historien. Han drog hit med sitt "labb" och mätte båda renhet i fas (1:a, 3:a, 5:e... -distorsion i nätet) och ingångsimpedans. Han kollade även avstånd till nätstation och förklarade det hela så att t o m jag begrep. Mätningarna gjordes både utan last och med och precis som Kenneth skriver "skitades" nätet ner när allt var igång men ändå på väldigt låga nivåer. Men ingångsimpedansen var högre efter strömrenaren än före. Slutklämmen från Peo var ändå "jag är inte förvånad att du inte hör någon skillnad - se till att fixa förstklassig jordpunkt istället".

Samtidigt berättade Peo att han har hört strömrenare som ger bättre ljud men att han såg en korrelation till kvaliteten till strömkvaliteten. Allt detta kan man läsa om i hans tråd.

Det är kanske så att Extension LE är just en sådan jord-produkt som Peo rekommenderar? Därför efterlyser jag en ordentlig förklaring på vad den gör. Ord som "betydande", "jätteskillnad" och liknande köper jag för högtalare, rör kontra transistor, akustikbehandling eller inte... men inte för den här typen av produkter.

Så är min logik.

Jo, jag är skeptisk till lite av varje. Jag tycker t o m att det är hälsosamt att ha en kritisk hållning till "allt nytt" intill man blivit överbevisad. Det har jag lärt mig i skolan och det har varit en del av mitt jobb. Men en del av mitt yrkesliv har också gått ut på att skapa efterfrågan där vi utnyttjat konsumenters brist på kritisk hållning. Jag har m a o en yrkesskada härvidlag.

Jag har alltid, i vart fall de senaste 10 åren, drivit tesen att innan man sätter in medicin bör man undersöka tillståndet just nu. "Alla" pratade om den smutsiga elen efter det att framför allt IsoTek och PS Audio äntrade scenen för ca 15 år sedan. Det var säkert helt rätt. Shunyata kom lite senare och hade samma argument men inte riktigt samma lösning. Sedan kom det ett annat gäng som höll med men menade att ännu viktigare var jordpotential och stjärnjord.... Alla kanske hade rätt...? Jag vet inte.

Trots att jag inte hade tagit reda på fakta köpte jag ändå en sk strömrenare som fick 5 stjärnor i alla tester jag kan erinra mig om. Ord som användes var t ex: bästa ljudförbättraren i mannaminne, större svärta, ingen dynamikbegränsning, året hifiprodukt osv. Jag föll för trycket och köpte en burk... men jag kunde inte höra någon som helst skillnad. Den har ju inte gjort någon skada heller så den har fått stå kvar...

Efter ca 5 år blev jag bekant med Peo och drog hela historien. Han drog hit med sitt "labb" och mätte båda renhet i fas (1:a, 3:a, 5:e... -distorsion i nätet) och ingångsimpedans. Han kollade även avstånd till nätstation och förklarade det hela så att t o m jag begrep. Mätningarna gjordes både utan last och med och precis som Kenneth skriver "skitades" nätet ner när allt var igång men ändå på väldigt låga nivåer. Men ingångsimpedansen var högre efter strömrenaren än före. Slutklämmen från Peo var ändå "jag är inte förvånad att du inte hör någon skillnad - se till att fixa förstklassig jordpunkt istället".

Samtidigt berättade Peo att han har hört strömrenare som ger bättre ljud men att han såg en korrelation till kvaliteten till strömkvaliteten. Allt detta kan man läsa om i hans tråd.

Det är kanske så att Extension LE är just en sådan jord-produkt som Peo rekommenderar? Därför efterlyser jag en ordentlig förklaring på vad den gör. Ord som "betydande", "jätteskillnad" och liknande köper jag för högtalare, rör kontra transistor, akustikbehandling eller inte... men inte för den här typen av produkter.

Så är min logik.

Det är nog klokt att vara naturligt skeptisk till alla saker som säger sig förändra och revolutionera. Men jag tror att det är skillnad på utgångsläget också. När jag läste PEO:s tråd om "Smutsiga nätet" så fick jag förklaringar till det jag intuitivt förstått och lyssningsvis hört.

Själv bor jag i ett hyreshus med lokaldelar och granne med tunnelbanan vars strömspikar från kontaktskenan kan höras när övrigt ljud är lågt.

I samband med inköpet av min Clearaudiospelare så upptäckte jag hastighetsvariationer som jag inte haft på min tidigare spelare som var batteridriven. Lösningen för Clearaudion var att bygga ett helt nytt system för motorkontroll för AC och en frekvens som inte tidigare varit konstant. Jag behöver inte gissa om jag har ett smutsigt nät jag hör det! Den strömrening jag har är en NO Quantum x4 som jag inte tror ger så mycket och marknadsföringen för den att den skulle tillämpa kvantfysik tror jag är rent nonsens . Thoren har en stjärnjordande effekt som är positiv men inte mer.

Därav mitt intresse för strömrenare i stort där jag tycker att PS Audios teknik att likrikta och sedan skapa en perfekt sinusvåg verkar logisk. Alla filter bör som namnet betyda att man tar bort något och frågan är om det är rätt ljudmässigt komponenter som filtreras bort.

Men innan man lyssnat själv i det egna systemet så återstår att se vilken effekt den nya kan ha. Kanske den löser mitt problem, kanske inte och då är ingen skada skedd mer än att man blivit en erfarenhet rikare. Trail and error är min melodi.

Calm

Det är klart att man ska givetvis ha en liten skeptisk inställning till saker som presenteras för en

men likväl så är det för min del öronen som bestämmer vad jag ska satsa på i slutändan.

Då spelar det mindre roll hur produkten är uppbyggd, bara den håller vad dom lovar och kvaliteten är god

Så är min logik.

Det är nog klokt att vara naturligt skeptisk till alla saker som säger sig förändra och revolutionera. Men jag tror att det är skillnad på utgångsläget också. När jag läste PEO:s tråd om "Smutsiga nätet" så fick jag förklaringar till det jag intuitivt förstått och lyssningsvis hört.

Själv bor jag i ett hyreshus med lokaldelar och granne med tunnelbanan vars strömspikar från kontaktskenan kan höras när övrigt ljud är lågt.

I samband med inköpet av min Clearaudiospelare så upptäckte jag hastighetsvariationer som jag inte haft på min tidigare spelare som var batteridriven. Lösningen för Clearaudion var att bygga ett helt nytt system för motorkontroll för AC och en frekvens som inte tidigare varit konstant. Jag behöver inte gissa om jag har ett smutsigt nät jag hör det! Den strömrening jag har är en NO Quantum x4 som jag inte tror ger så mycket och marknadsföringen för den att den skulle tillämpa kvantfysik tror jag är rent nonsens . Thoren har en stjärnjordande effekt som är positiv men inte mer.

Därav mitt intresse för strömrenare i stort där jag tycker att PS Audios teknik att likrikta och sedan skapa en perfekt sinusvåg verkar logisk. Alla filter bör som namnet betyda att man tar bort något och frågan är om det är rätt ljudmässigt komponenter som filtreras bort.

Men innan man lyssnat själv i det egna systemet så återstår att se vilken effekt den nya kan ha. Kanske den löser mitt problem, kanske inte och då är ingen skada skedd mer än att man blivit en erfarenhet rikare. Trail and error är min melodi.

Calm

Jag håller med bebop om att ha en skeptisk hållning till hur nya produkter beskrivs tills man själv hört på dem. Men man måste också vara öppen för om de möjligen ger en nytta.

Hade jag själv inte hört en tydlig skillnad jag inte känt mig säker på hade jag inte behövt skriva ett ord om det eller ens fundera på att testa den hemma själv. Enklast för mig och billigare är att sitta still i båten.

Jag litar på mina öron i detta fall eftersom det är en så tydlig skillnad att jag inte behöver tveka om det är inbillat eller ej.

Så klart är det aldrig enorma skillnader som "natt och dag" eller liknande uttryck på denna nivån HiFi eftersom det redan låter bra. Det kan ju ändå finnas skillnader som är så stora att det gör nytta.

@Bebop:

Det du skriver leder in mig på tankar kring hur man skall förhålla sig till och vilka ingångsvärden man har till olika produkter och hur man skall försöka bedöma deras nytta.

Jag kanske tolkar det fel, men jag får känslan av du har en grundläggande inställning till att det inte kan skilja så mycket mellan olika produkter i många områden inom HiFi och att mycket av det vi/jag upplever som skillnader för det mesta är inbillat och att vi/jag gått i marknadsföringsfällor mest hela tiden. Och säkert hamnat i en spiral med uppgraderingsdjävulen som Vi/jag inte kommer ur.

Du tar ofta tillfället i akt att visa stor tvekan inför vissa upplevelser av olika produkter. Visst är det bra med granskning och att rida och vända på saker från olika håll och de skall tåla synpunkter från alla håll. Men när du gör detta gör du det utan egen erfarenhet av det som det skrivs om, hade du hört och verifierade detta med dina egna upplevelser ser jag inget problem med det, men nu tar du upp detta utan att ens veta något om hur det låter.

Jag låter mig tolka det som att du själv upplever dig lite "bränd" på många HiFi-köp du gjort och att du nu är klokare och intagit en mer skeptisk hållning rent allmänt. Jag tror dock du gått för långt på den vägen när du inte litar på att det tex jag upplever i mina lyssningsövningar är rimligt kritiskt värderat av mig själv, utan påfallande ofta måste påpeka tveksamheterna rätt mycket.

Detta tål jag och jag slås inte nämnvärt ner av det. Skam vore annat. Jag sticker ju faktiskt ut hakan och beskriver vitt och brett om vad jag tycker. jag vet at det finns många med längre erfarenhet av HiFi och med betydligt större förutsättningar att värdera teknik mm, men jag har hela mitt liv lyssnat mycket på musik både genom HiFi och mycket livemusik och spelat själv om än rätt sparsamt. Därför betonar jag mina lyssningsintryck för det är där jag har absolut störst intresset och erfarenheten i denna hobby. Jag vill att musiken skal låta bra inte bara ljud.

Men jag försöker bara skriva upplevelserna så gott jag kan, entusiastiskt om det som jag tycker är bra och tonar ner eller inte skriver alls om det som jag inte gillar. Det kanske ger en slagsida och ger en bild av att jag gillar allt som är nytt tex. Men det är mer som jag dissar än som jag gillar . MYCKET MER. Både allmänt berömda produkter och sådan folk tycker låter sämre.

Och visst gör jag misstag i bedömningar som jag får backa från när jag lärt mig mer. Tex att kablar gör så stor skillnad eller att det går att få vinyl att låta bättre på nästan alla punkter än digitalt. Detta har jag bara lärt mig genom att lyssna och inte via specifikationer och rent tekniksnack, reklam eller annat.

Jag tror att även en sådan inställning, att lite generellt ha ett ingångsvärde om att det inte kan ge någon skillnad, kan vara farlig. Lika farlig som att alltid tro blint på att det som skrivs av tillverkare att det alltid är rätt. Du kanske missar bra effekter för att du från början inte tror/vet att de är möjliga?

Jag tror att en neutral (så gått det nu går) inställning som både är öppen och skeptisk är bäst. Att försöka utvärdera utan ingångsvärden. Svårt, så klart, men det är en nödvändig strävan tycker jag.

Jag uppskattar mycket din närvaro i alla trådar och värderar din erfarenhet och dina synpunkter högt men även de bör tåla lite synpunkter. Du är en stor del i en viktig ryggrad på Euphoria.

Edited by Apexorca

Argumenten för en bra nätdel till skivspelaren köper jag också. Det ligger på min "göra-lista". Till min förra skivspelare (Nottingham) hade jag en sådan burk du beskriver, som likriktar och gör en ny fyrkantsvåg. Jag tycker det är både logiskt och skillnaden hörs också. Många AC-motorer kommer från samma tillverkare (minns inte namnet) så den omvandlare som används till Nottingham fungerar till många spelare inklusive till min Simon Yorke (har det sagts mig).

Måste du ha allt svart på vitt litar du inte på dina öron längre?

Om möjligt vill jag det. I exemplet från Calm ovan så vet jag vad prylen gör och det finns en logik som jag förstår. Men en pryl vars funktion tycks vara hemlig har jag lite problem med att ta till mig. Den kanske är bra ändå, men jag är inte rätt målgrupp för den typen av argument som används: The Purist Audio Design AC Extension LE is the ultimate AC Extension for your system to bring you clean power for amazing sound. Den information som för övrigt ges är att de använt Furtechs kontaker plus We utilized specially tuned ferrites to further defeat EMI

Många förstärkare har inbyggda nätfilter inklusive det märke jag har så eftersom jag har väldigt rent ström så kanske det är så att den "skit" som skapas hos mig redan har fått sitt reningsbad. Högfrekvent skräp tar ju dessutom mina kablar hand om.

Jag tycker det är utmärkt att branschen kämpar på med att ta fram nya produkter. Men om man vill ha 20-30 lappar av de "stora" från mig så får de också ge lite mer information om vad det är de ha kommit på. Konstigare än så är det inte för mig.

Jag är dock väldigt intresserad av en "dosa" med bra uttag och kontakter med stor kontaktyta, typ Furutech och med stjärnjord. Jag har sett praktiska tester som jämför hur stor yta av hanens kontaktstiften som ligger an mot honans motsvarighet. För en vanlig kontakt handlar det ungefär om en cirkel på 1 mm och för Furutech pratar vi om ca 1 cm. Oyiade skall också var bra i det avseendet. Eftersom Extension LE har Furutech-kontakter så kan det säkert göra nytta. Men hur hanterar de jord? Använder de drosslar? Har de överspänningsskydd? Vad menar de med "tunade ferriter" - avstämda järnbitar? Vad det lider kommer det kanske någon test någonstans där vi kan få några svar.

Jag uppskattar mycket din närvaro i alla trådar och värderar din erfarenhet och dina synpunkter högt men även de bör tåla lite synpunkter. Du är en stor del i en viktig ryggrad på Euphoria.

Jag får väl börja med att tacka för din sista rad... :thumbsup:

Nej jag är inte bränd men jag, liksom du, skriver om de erfarenheter jag har haft och de behöver ju inte vara samstämmiga, men olika erfarenheter kan vara berikande. Om vi håller oss till ämnet för denna tråd så handlar det om att rena ström. Då tycker jag att man kan ju ställa sig frågan om hur ren eller skitig den ström som skall renas är enligt samma logik som om man skall höja bron eller sänka vattennivån om nivån blivit för hög.

Ett sätt är ju att skaffa strömrenare och ett annat sätt är att se om strömmen kan renas på annat sätt. Första frågan för är hur skitig strömmen är. Jag ser inget märkligt i det. För att illustrera detta så exemplifierar jag med att delge mitt köp av strömrenare där jag inte kunde höra någon skillnad. Vid en mätning så visar det sig att originalströmmen är väldigt ren. Så om jag hade varit efterklok så skulle jag mätt först.

Är detta stötande?

Jag tycker heller inte att det är särskilt märkligt att jag och kanske några till vill ha en förklaring på vad en produkt gör. Andra bryr sig mindre om det.

Jag är inget rättesnöre eller någon Gud Fader som står för den "rätta läran". Jag tycker vi har tillräcklig höjd för att kunna tala om både olika erfarenheter och synsätt. I vart fall bör vi ha det, tycker jag. Det är väl ingen tävling om vem som har rätt? Det är olika åsikter och erfarenheter.

Jag tycker din entusiasm är både smittande och härlig att ta del av. Jag suger i mig... men en del kan jag reagera på eller fundera på, typ kan det verkligen stämma, eller vad kan det bero på... :39: Ibland kan jag få en del flash backs från egna erfarenheter.

Beträffande marknadsföringsfällor så är de många och du kan vara helt säker på att både du och jag trillar dit ibland eller kanske oftare än vad vi tror oavsett om vi pratar tandkräm, golv/tillbehör eller hifi. Marknadsföring är ingen oberoende konsumentupplysning även om den också kan innehålla sådana inslag. Därför tycker jag att en kritisk hållning till både produkter, dess nytta och kommunikation är bra. Den är en erfarenhet jag gärna vill dela med mig precis som t ex Peo delar med sig det han lärt sig kring vad el kan ställa till med eller tips från calle_jr om hur man isolerar en vägg...

Om vad vi hör och inte hör samt vad som kan betraktas som inbillning eller inflytande av andra faktorer så är det lite knepigare. Likaså vad som kan mätas och inte och vilka omätbara faktorer som påverkar våra intryck. Mycket av det jag har burit hem har jag naturligtvis hört skillnad på och även det som jag burit tillbaka. Ibland stora, ibland små. Men ibland inga alls... Några gånger var det skillnad när jag köpte det men när jag kopplade tillbaka efter några år så hörde jag inget eller att det gamla t o m upplevdes bättre. Framför allt inom områden där skillnaderna redan från början var små, t ex när jag gick från Siltech till Transparent och sedan provade gå tillbaka. Jag upplevde samma med Kubala Sosna. Jag tyckte basen lät renare med Kubala Sosna. Men när jag bytte tillbaka så lät Transparent bättre igen... Vad var verkligt, inbillat eller skillnad baserat på förväntningar, intryck av tester, image, mässor, förebilder... Omöjligt att säga.

Men upplevda och verkliga skillnader är lurigt som tusan. Jag sitter inte på facit men att vi påverkas av andra faktorer än det verkliga är för mig en sanning. Frågan är bara vad, när och hur. Jag tycker dock att man kan ägna det några ord då och då. Det tål vi väl?

Läste i fruns fackskrifter för lite sedan att man gjort tester hos en grupp magsjuka med att ge dem sockerpiller vilket de också visste. Kontrollgruppen fick inget alls. Gruppen med sockerpiller blev betydligt bättre än de som inte fick något alls. Då kan man naturligtvis fundera på om det var sockerpillren eller den uppmärksamhet de fick som gjorde att de kände sig bättre eller något annat? Den typen av funderingar brottas jag med ibland även inom hifi och det känns inte som en belastning.

För övrigt är både du och andra välkomna att ifrågasätta mina inlägg, funderingar och teser. Det skall man göra om man känner tveksamheter. Så länge vi kan skilja mellan sak och person tycker jag att det ger spänst. Inget får vara så heligt att det inte får ifrågasättas, framför allt inte om man anger varför eller mot vilken bakgrund.

I Extensions LE's fall ifrågasätter jag inte vad ni hör, utan vad den gör och möjliga alternativa lösningar.

Jag tror på de som testat Extension LE haft de lyssningsintryck av egna tester i eget system som dessutom vad jag förstår gjorts mot en av marknadens bästa strömrenare. Om jag själv skulle fundera på om denna är den rätta för mitt system så är detta för mig det enda sättet. Jag bryr mig inte så mycket om att få en fullständig teknisk förklaring till varför den låter bättre än den som den testats emot. Isoteken har jag hört vad den gör, medan Extensionen endast i en kortare lyssning hos Hifistället när systemet var precis uppställt.

Naturligtvis omöjligt att få någon uppfattning om vad just den burken gjorde med ljudet. Jag gillar inte soundet i detta lyssningsrum eftersom det enligt min uppfattning är alldeles för hårt dämpa, men det är en smaksak. Kenneth hade ett långt spår med E.S.T eftersom jag vill alltid lyssna med pianomusik. För en utvärdering var det tämligen svårt för att inte säga omöjligt. Rummet gör att jag inte kan värdera diskant- och mellanregisterpåverkan, men basen lät dock ok.

Jag är lite nyfiken på vad den kan göra hemma hos mig och då i synnerhet om den kan ha någon inverkan på slutstegsdelen i ASR:n och MSB:n dacen. Jag förväntar mig inga stora förändringar eftersom de delar som påverkar mest faktiskt är batteridrivna. Jag tänker på försteg och Riaa i ASR:n och att jag faktiskt satsade på bästa nätdelen för MSB:n. Men som sagt vore det roligt att testa hemma under någon vecka om det går att ordna vill säga. Det är min metodik för utvärdering. Och matchningen är just den viktiga delen i sammanhanget.Olika belastningar har rimligen olika utfall. Fungerar den i mitt system? Det är just den frågan jag vill ha besvarad. Allt annat är oväsentligt i sammanhanget.

Marknadsföringsargument läser jag inte ens, utan litar mer på omfattande tester i seriösa tidningar som en första urvalsmetod.

Men som sagt det egna systemet fäller avgörandet efter eget test. Och det är väl ungefär så som Apex och A.Wing har gjort och det stärker möjligen nyfikenheten hos mig.

Calm

Jag tror på de som testat Extension LE haft de lyssningsintryck av egna tester i eget system som dessutom vad jag förstår gjorts mot en av marknadens bästa strömrenare. Om jag själv skulle fundera på om denna är den rätta för mitt system så är detta för mig det enda sättet. Jag bryr mig inte så mycket om att få en fullständig teknisk förklaring till varför den låter bättre än den som den testats emot.

Men som sagt det egna systemet fäller avgörandet efter eget test. Och det är väl ungefär så som Apex och A.Wing har gjort och det stärker möjligen nyfikenheten hos mig.

Calm

Hej Calm. Ja jag tycker att du ska testa den utan att va part i målet som jag ändå är till en viss del.

Utgången av min test var ett rungande ja JAG VILL HA!

Men hur det blir i ditt system med så mycket batteridrift det vet jag inte men det är ju ändå värt att testa det kostar ju inget förutom besväret.

Men skicka ett pm till Kenneth så kan ju han sy ihop något med Urban på Esoterisk .

Edited by A/Wing.

Jag tror på de som testat Extension LE haft de lyssningsintryck av egna tester i eget system som dessutom vad jag förstår gjorts mot en av marknadens bästa strömrenare. Om jag själv skulle fundera på om denna är den rätta för mitt system så är detta för mig det enda sättet. Jag bryr mig inte så mycket om att få en fullständig teknisk förklaring till varför den låter bättre än den som den testats emot. Isoteken har jag hört vad den gör, medan Extensionen endast i en kortare lyssning hos Hifistället när systemet var precis uppställt.

Naturligtvis omöjligt att få någon uppfattning om vad just den burken gjorde med ljudet. Jag gillar inte soundet i detta lyssningsrum eftersom det enligt min uppfattning är alldeles för hårt dämpa, men det är en smaksak. Kenneth hade ett långt spår med E.S.T eftersom jag vill alltid lyssna med pianomusik. För en utvärdering var det tämligen svårt för att inte säga omöjligt. Rummet gör att jag inte kan värdera diskant- och mellanregisterpåverkan, men basen lät dock ok.

Jag är lite nyfiken på vad den kan göra hemma hos mig och då i synnerhet om den kan ha någon inverkan på slutstegsdelen i ASR:n och MSB:n dacen. Jag förväntar mig inga stora förändringar eftersom de delar som påverkar mest faktiskt är batteridrivna. Jag tänker på försteg och Riaa i ASR:n och att jag faktiskt satsade på bästa nätdelen för MSB:n. Men som sagt vore det roligt att testa hemma under någon vecka om det går att ordna vill säga. Det är min metodik för utvärdering. Och matchningen är just den viktiga delen i sammanhanget.Olika belastningar har rimligen olika utfall. Fungerar den i mitt system? Det är just den frågan jag vill ha besvarad. Allt annat är oväsentligt i sammanhanget.

Marknadsföringsargument läser jag inte ens, utan litar mer på omfattande tester i seriösa tidningar som en första urvalsmetod.

Calm

Jag tror olika system kan reagera olika på olika strömprodukter. Dels beroende på hur de komponenter man har fungerar och dels på hur nätströmmen ser ut som man har tillgång till.

Jag behöver inte heller ha fullständiga bevis och förklaringar på hur det fungerar. Jag vet tex inte i detalj hur allt i min bil av all teknik som finns där fungerar. men jag vill att det fungerar bra. Det jag bryr mig om är prestationen. Sedan är jag teknikintresserad ändå och försöker gärna förstå mig på detta.

Ang det rum du hörde i hos HiFi-Stället så är det ett rum som är lite som du beskriver. Ett rum med mestadels dämpning i tak, matta i hela rummet och draperier på ena sedan. Sedan är det sneda väggar som har tegel. Det är ett rum utan så mycket efterklang och med lite torr kort klang och ibland blir det lite förstärkning i basen. Det är ofta mycket tydlig återgivning här. Den lite oväntade placeringen med högtalarna intryckta i hörnen har kommit tillrätta med det mesta av basförstärkning. Otippat men tydligt.

Det jag uppfattade i detta rum, som jag känner väl och dessutom har jag hört Sf Lilium högtalarna spela här mycket, var att jag upplevde ökat perspektiv, mer luft och en friare klang än tidigare. Anders har sällan spelat med strömrenare och jag upplevde förändringen om påtaglig och positiv. Det pockade på mitt intresse och jag blev nyfiken på vad denna renare kunde och jag ville jämfört med min egen. Varför jag ville det var därför att jag upplever en lite innan typ av förbättring mot vad jag varit van vid generellt med strömrenare. Hemma hos mig och nu i HiFi-Ställets andra rum blir det samma känsla med ljudet och när jag därtill pratar med personer som testat denna renare och som beskriver skillnaderna mycket likt det jag själv upplever så ger det lite råg i ryggen.

Så klart skall du prova i ditt system om det går tycker jag.cHar du intresse av att prova extension LE Calm så vore det jättekul att höra om hur det fungerar hos dig.

Det är samma med mig ingen tekniknörd direkt jag vet att en förstärkare tex. har en trafo med kondensatorbank och lite

transistorer och motstånd plus en hel del annat har öppnat och tittat i en del apparater men fattar nada :39:

Så med den utgångspunkten så måste jag förlita mig på mina öron.

Vad fabrikanterna skriver om sina produkter det berör mig inte så mycket utan jag går helt och hållet på hur det låter

och funktion o kvalitet. Det är väldigt sällan jag sätter mig ner och läser om dom olika produkterna utan jag går mer på magkänsla

och jag vill nog påstå att jag har nog inte gjort mer klavertramp en andra under resans gång.

Sitter med en anläggning som jag i dagsläget är väldigt nöjd med :mm: