Jump to content

Samsung köper Harman International

IcedEarth
 Share

Recommended Posts

Min inställning till dessa storaffärer är inte positiv sett ur ett konsumentintresse. Däremot kan jag se fördelar för industrin som tillförs resurser, men kan tappa i engagemang och innovationskraft. Resultatet blir ofta lite mer mainstream och snabba modellbyten.

Calm

Jag är positiv till den här typen av fusioner ur ett konsumentperspektiv. Mer utvecklings- och forskningsresurser, större serier, effektivare produktion = högre kvalitet, lägre pris och "ärligare argument". Det är kunskaper och erfarenheter som även kommer de nya entreprenörerna tillgodo som kan tillföra andra dimensioner typ design, status och ibland även kvalitet. En positiv rundgång s a s.

Harman stod för ruinens brant och togs över av KKR som byggt upp Harman igen och nu är det på gång igen via ägare från delvis samma bransch. Jag har själv gått igenom samma stålbad hos Tarkett som också togs över av KKR som byggde upp företaget igen från grunden. Idag är Tarkett ett av de mest lönsamma företagen inom branschen,

Om det lyckas eller inte handlar nog mer om vem som tar över och vilka mål de har. Alpine och Luxman är definitivt inte en referens.

Senast jag såg något positivt med Harman var när dom plockade in JBL Studio serien. Den som enbart var avsedd för den Asiatiska marknaden tidigare. Detta varade i max 3 år nånting. Sen var det stendött igen med några billiga Studio-serier och lite trådlöst.. Sånt där som man helst kan klara sig utan. Innan dess var väl när Infinity inte hade gett upp riktigt ännu. Jag har för mig att Harman även hade dessa. Dom hade ju en modell man minns. Ett par riktigt höga smala torn med elektrostat element i. Var väl annat på tex -80,-90 talet. Helt andra konstruktioner. Sen blev det plastic mera och sen gick det utför. Det såg man ju bara på ett sådant märke som Harman Kardon. Det hände något vid bytet från H/K-675 till H/K-970 serien. Det var då det blev för mycket Plastic-Padding av det hela om man får uttrycka det så.. Sådant mår inte företag bra av allt för mycket. Nu har det hänt Sonus Faber också.. I början var jag rätt positiv till det hela. "Kul att fler kan få råd med dessa prylar!" Sen tänkte jag mer när Principia-serien dök upp. "Vad hände?! - Fattar ingenting längre!" Ungefär så med Harman också...Känns skämmigt på nåt sätt. Skapade på fyllan eller liknande.. Känns inte ok att utsätta sitt företag och sortiment för den typen av behandling.. Hade Franco fått se Principia så som dom ser ut idag så hade han säkert rymt från himmelrikets portar bort från Sankte Per o Co. Det är min gissning. Inte så jag heller blir glad av att se Sonus idag och vad som har hänt företaget. En liten förhoppning hade jag på något positivt. Men det verkar som att det ljuset brann ut strax efter att Venere hamnade på rullbandet.. Tyvärr.. :pc::tv18: