Jump to content

Mastered for iTunes...


Lasse

Recommended Posts

Jag är nyfiken på hur iTunes högupplösta (24/96) variant står sig mot CD´n, det är ju trots allt fortfarande ett "lossy" format som används...

Här kan ni läsa om hur dem gör rent tekniskt.

https://www.justmastering.com/article-masteredforitunes.php

Jag är sugen på att köpa Laleh´s senaste skiva Kristaller och undrar således om det är någon som har skivan i någon form och kan tänka sig en jämförelse?

Skivan finns på CD, iTunes och Vinyl och jag kan tänka mig att köpa något av dem två digitala formaten förutsatt att du har det andra för att jämföra dem skillnader som verkligen betyder något nämligen hur det låter.

Om det skulle vara någon som har lust att göra en jämförelse på någon annan skiva som kan tänkas vara relevant är jag öppen för förslag.

Både skivor (CD) och digitala format går ju att skicka enkelt så om du nu inte skulle bo i västsverige så kan vi ju göra jämförelsen i våra respektive anläggningar på var sitt håll.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på hur iTunes högupplösta (24/96) variant står sig mot CD´n, det är ju trots allt fortfarande ett "lossy" format som används...

Det finns inga "lossy-format" i 24/96. CD är 16 bitar 44.1 kHz så 24 bitar 96 kHz är mycket högre upplösning. Men iTunes säljer väl inget i det formatet? Vad man skriver är att man har utgått från original 24/96 master och undvikit att (dynamiskt) komprimera signalen såsom man ofta gör på CD. Signalen är däremot bitreducerad till det format som iTunes normalt säljer sin musik i. Vilket format det nu är.

/ B

Link to comment
Share on other sites

Ska inte säga att jag helt och hållet förstår hur dem gör och vad som händer med de flytande bitarna men det lät tillräckligt intressant för att jag ska våga mig på att prova.

(Förutsatt att jag har något att jämföra med då)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...