Jump to content

My Crib! + SF Bio Skybaren! ;)

Recommended Posts

• Replies 534
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag tycker du har missförstått Euphonias idé om att utbyta erfarenheter kring musik och hifi. Utdrag ur din privata bokföring över dina spenderingar på prylkontot hör knappast hit. Jag förstår inte en

Gjorde ett eget kollage för ett tag sedan. Blev väl ganska bra 

Hej Per!   Det är nog fler än A/Wing som läser denna tråd men som väljer att inte kommentera. Säkerligen skulle flertalet kommentarer bryta emot forumets regler så därför undviker dom att sv

Posted Images

I köket kör jag dock jordat rakt in i väggen till den stereon och i sovrums stereon kör jag ojordat fast där ligger fasen på fel sida för att den är satt så enligt Balance-Ingemar så det går inte göra något åt.. Så det fick jag veta när han kollade lite där inne hehe :P 

Har just nu lika mycket hifi som visas ovan fast ungefär fyra gånger detta i min ägo för tillfället fast på olika platser.. Som nån sa.. Är du inte orolig för att få det stölet?? Nää, varför skulle jag vara det? Det tar ju två veckor nästan o plocka ner o så länge har jag nästan aldrig lämnat kåken i hela mitt liv :P Dessutom skulle jag åter bli stormrik om det hade blivit det.. Även om jag hellre har det kvar :D Är väl bara å skicka ut Ovcharkan på gården.. Eller snedparkera en VLRA utanför uppfarten...

• 3 weeks later...

Tja. Borta bra men hemma bäst som nån sa :D Jag skulle kunna starta lite fler trådar på Component ifs men jag har ju detta forat och faktiskt.io.. Kommer förresten inte in på component tyvärr.. inte minhembio heller.. Nån som gillade å kasta ut folk :P Så kan det vara hehe..

Mvh 

• 2 months later...

Beställde givetvis ett till armbandsur. Är nu inne på mitt 30:e med denna, även om jag gav bort 7 av dom till nära o kära i födelsedags present och julklapp! :) Men nu tänkte jag att jag måste ju vara lite mer hifi snubbe så jag beställde ett par Sennheiser också så nu vetetjyven hur många det har blivit senaste 10 åren. Är nog en 10 stycken tror jag plus 4 stycken in-ear eller något sådant. Har helt gått över till hörlurar. Kör i stort sett bara genom mobilen. Ej med dac dock. Fuskar lite. Även om jag ringde Balance butiken idag och valde ut en dac för mobilt bruk från IFI Audio eller AMR är det väl dom heter som låg på en 5k ca som jag ska ha i fickan framöver tänkte jag med mina MM-400 och mina P9 bland annat. Tjaa, nu när jag knappt lyssnar på hifi längre via stereon så tänkte jag att jag fortsätter med mina hörlurar ett tag till och satsar på ett antal till tänkte jag.. Men mest slutna sådana då jag mest använder dom med mobilen som jag nämnde. In-ear har jag bara kvällstid när jag är ute i mörkret.. Annars kanske man får dom snodda :) 

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
On 2017-02-11 at 21:38, Apexorca said:

Fattar vad du menar. Det är ju nöjet och det roliga i resan man vill åt.

När är eller blir audiofilen nöjd? Mitt korta svar är att jag tror att de flesta audiofiler är nöjda hela tiden.

Nu till ett längre svar...

Att vara nöjd/lycklig med ljudet och lyssna på musik genom en anläggning som man/jag är nöjd med behöver inte betyda att man inte tycker det är roligt att få det bättre. Det är en del av hobbyn och det är roligt när man fått ett lyft och som gör att man kan uppleva nya musikaliska finesser i sin skivsamling.

Man kan vara nöjd med ljudet, sitt sätt att utöva sitt intresse, med prylarna, musiken och säkert många fler bitar i denna hobby att lyssna på musik.

En sak jag tänker på när det beskrivs om hur entusiaster "jagar" bättre ljud så kan jag se två sidor av det. Den en sidan är som det ofta beskrivs en frustrerad audiofil som inte får till sitt ljud och försöker köpa sig bra ljud eller lycka eller vad det nu är men inte kommer fram och blir aldrig nöjd med ljudet. Bäst är om han lagt ner mycket pengar och dessutom inte har egentligt musikintresse utan bara lyssnar på vissa ljud i delar av låtar och aldrig spelar en hel låt. (Som en utarbetad ytlig wallstreet karikatyr strax innan utbrändhet). På andra sidan skalan finns den som är nöjd med sitt ljud från en bandspelare från 70-talet, bara går in i musiken och och sitter helt still i båten vad gäller anläggningen och har inget intresse i att trimma anläggningen eller uppgradera.  (Som en HiFi munk från inre Mongoliet)

Vi hade nyligen lite inlägg om stereotyper. Ibland är det lättare att göra en poäng om man använder en stereotyp, men de flest har egenskaper av många stereotyper. 

Så är det nog också med detta om att vara nöjd. De flesta här är nog rätt nöjda med sina anläggningar och musikpresentationen, men av någon anledning är det ändå roligt att försöka förbättra tycker jag och kanske några med mig. För mig handlar det inte nu om att ha en avlägset mål som skall vara det slutliga nöjdhetsmålet.. Resan med det sociala, musik och HiFi är målet och jag är mest nöjd när resan är rolig och delmålet blir tillfredställande. Var man än är på skalan från den frustrerade uppgraderings audiofilen till den musikälskande nirvanalugna audiofilen så kan olika stora delar rymmas i detta och att man samtidigt är nöjd. Tråkigare är ju om man håller på med detta som ett tvång och inte är nöjd eller inte blir det av denna hobby med HiFi och musik. Jag skulle tro att de flesta utövar sin hobby på ett sätt så att de är nöjda i just denna sekund, liksom både före och efter. Men om det finns nyktra visioner om framtiden också betyder inte det nödvändigtvis att man inte är nöjd tror jag. 

2 exempel från verkligheten: Det som gör Bebop nöjd i den delen av livat han är i nu är uppenbarligen mindre HiFi fokus, men mer av musikupplevelsen. Det är ju toppen. Min kompis som precis börjat uppgradera en ganska enkel HiFi anläggning med nya högtalare och skivspelare har ett stort fokus på HiFi produkter vid sidan av hans enorma musikintresse och jag vet att han är nöjd med situationen. Det är också toppen. 

Själv är jag betydligt närma Bebop för närvarande än min kompis. jag tror det kan vara en personlig utveckling i denna hobby som så klart har at göra med hur långt man kommit mot sitt välljud. När man själv testat mycket, återvändsgränder och misstag, och trimmat in ett fint system efter decennier av erfarenheter förstår jag att det inte är lika spännande att göra om det man redan gjort bra en gång. 

Det gör inget om ni lånar tråden lite. Bara kul om det inte står still helt enkelt :D 

Ha det och God Jul hehe

Som jag skrev till min kusin idag när han inte förstod alls varför man köper ett par hörlurar för nära på 23k..

"Även om det sticker iväg en del i pris, så får man se det utefter vad man får istället. Som en upplevelse utan dess like. Detta kanske inte är något man köper det första man gör, utan det är oftast när man har haft intresset en längre tid, kanske till och med i 30-40 år vissa gånger och det ska mer ses som en nörd-pryl än något man handlar om man besöker en hifi-butik kanske ett par gånger i livet"

Sen sa jag det också. 

"Handlas det inga prylar och ingen julmat så har man nog missförstått hela idén med julen! Det är ju klappens dag, men framförallt barnens.."

I våran familj handlar vi till ungarna o sen har vi en eller två som vi byter mellan dom vuxna i en julklappslek som vi har gjort själva.. Jag brukar inte vara med på denna.. Särskilt inte i år för nu har jag ju sagt till Tomte-far att jag vill ha feting-grejorna från Hifiklubben! Så då kan man inte komma dragandes med några Bugatti Veyrons å sånt trams! Här ska det va riktiga grejor i  form av välljud!!

Punkt slut! Schack Matt! :D

On 2017-02-11 at 10:57, Hasse said:

Frågan är väl om vi HiFi-intresserade någonsin vill bli nöjda? Det ligger liksom i sakens natur att aldrig bli nöjd då det till stor del handlar om att läsa och drömma om ännu bättre prylar att inhandla.

Flera personer jag känner med väldigt stora musikintressen och stora skivsamlingar sitter nöjda trots relativt enkla system, det vore nå´t att eftersträva ;)

Så är det nog. Jag gillar hifin som sådan att man byter ut den om något annat lockar förutsatt att ekonomin tillåter. Har jag däremot inte ekonomi till det eller att det låter som det ska och man inte behöver klaga allt för mycket på ljudbiten så låter jag det vara. Min farsa sitter på QRS Cirrus och en Nad stereo som han köpte på "Klubben" år 2003.. Väldigt basic, men han lyssnar på den varje dag. Jag lyssnar numera på mina system max någon gång i veckan förutom nu när dom kör något bättre musik med Musikhjälpen som dom vanligtvis inte spelar. Förr lyssnade jag 8 timmar per dygn runt 2011.. Men då bytte jag ju o hade mig stup i kvarten så en del prylar hade man bara ett halvår kanske å sen bytte man ut det.. Numera byter jag inget längre.. Däremot har jag fastnat för hörlurar så det blir ju rätt najs med HD-820 inom nån vecka så där :) 

• Hifi_Perrra changed the title to My Crib! + SF Bio Skybaren! ;)