Jump to content

Hejdå förr :)


Hifi_Perrra

Recommended Posts

  • 1 month later...

Det var en gedigen resa, som slutade med en tummetott.........

Vi har alla våra resor att göra, i min vänkrets finns det några som, precis som du bytt extremt frekvent, de som systematiskt byggt sina system efter noga överväganden (bla jag), de som köper nya grejer, aldrig säljer eller byter in. De som tar sig vatten över huvudet och tröttnar på allt mm. 

Jag hoppas att du efter en kanske välbehövlig time out kan dra nytta av dina erfarenheter och bygga ett system du bara kan njuta av utifrån en musikalisk synvinkel. Det är väldigt tillfredställande att sitta nöjd. Klart jag drömmer och med stor iver läser test av spännande produkter, men jag är rätt nöjd. En vacker dag kommer jag ju byta något, det vet jag. Det kommer saker i min väg som bara måste incorpereras i helheten. 

Men det var en fin samling som passerat.

Link to comment
Share on other sites

En viktig aspekt för att lyckas är att vara delaktig i en grupp, där man kan jämföra och få input, tips mm. Ingen i vårt gäng hade varit i den nivå som de är om det inte hade varit för just detta. Det är lätt att bli hemmablind, att kasta ut babyn med badvattnet för att man inte blir nöjd. Börjar då om från början hur många ggr som helst. 

Man måste inte gå den vägen men det är ett mycket bra sätt att lyckas med sin resa. Referenser på vägen är inte fel.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Adagio said:

Jag hoppas att du efter en kanske välbehövlig time out kan dra nytta av dina erfarenheter och bygga ett system du bara kan njuta av utifrån en musikalisk synvinkel. Det är väldigt tillfredställande att sitta nöjd.

Frågan är väl om vi HiFi-intresserade någonsin vill bli nöjda? Det ligger liksom i sakens natur att aldrig bli nöjd då det till stor del handlar om att läsa och drömma om ännu bättre prylar att inhandla.

Flera personer jag känner med väldigt stora musikintressen och stora skivsamlingar sitter nöjda trots relativt enkla system, det vore nå´t att eftersträva ;)

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Hasse said:

Frågan är väl om vi HiFi-intresserade någonsin vill bli nöjda? Det ligger liksom i sakens natur att aldrig bli nöjd då det till stor del handlar om att läsa och drömma om ännu bättre prylar att inhandla.

Flera personer jag känner med väldigt stora musikintressen och stora skivsamlingar sitter nöjda trots relativt enkla system, det vore nå´t att eftersträva ;)

Så är det nog. Till sist så kommer man till en punkt när man ställer frågan om man uppgraderar för musikupplevelsens skull. Eller om det i grund och botten handlar om fåfänga och ego? Lite så var det för mig. Ska inte uppgradera mer. Det räcker gott nu. Bara det känns skönt att kunna säga. Jag vet att det finns de som kommit till samma insikt säljer bort anläggningen de mödosamt byggt ihop för att införskaffa blygsammare komponenter. Det förstår jag inte alls! Har man kommit till målet så gäller det att ställa om och uppskatta det man har. Det finns ju en anledning att man hamnat där man är! Att jag sitter nöjd innebär inte att det inte finns planer på framtida inköp. Att komplettera med sub och vinyl någon gång är något jag tänkt på. Men det får bli när jag har tid, råd och lust.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, new order said:

Till sist så kommer man till en punkt när man ställer frågan om man uppgraderar för musikupplevelsens skull. Eller om det i grund och botten handlar om fåfänga och ego? 

Precis så har det varit och är för mig. I yngre dagar har jag haft en vision om vilket håll jag vill gå. Denna har sedan brutits ner till mål och delmål under resans gång som startade i början på 70-talet. Målen har hela tiden fått anpassas till livssituationen, t ex skral ekonomi under studietiden, första hemmet, småbarnsperiod osv. Men visionen mot ett dedikerat musikrum ruckade jag aldrig på. Till slut blev visionen ett mål och till slut förverkligad. 

Jag märker att intresset för hifiprylar avtar allt mer. Idag söker inget direkt nytt annat än små uppdateringar här och där. Min skivspelare är 17 år gammal och konstruktionen än äldre. Mina högtalare lanserades 2002. Jag har lyssnat en hel del på efterträdaren (Dynaudio Evidence Platinum) och jag hör inga direkt avgörande skillnader. När jag stressar Dynaudio på detta håller de med. I mitt rum kommer jag säkert inte att höra några avgörande skillnader. Men om jag hade ett betydligt större rum... Däremot har jag haft dem hos Dynaudio för översyn och de är idag som nya. Mina slutsteg släpptes 2006 och tillverkas fortfarande. Jag har inte hört något annat som lockar till byte.

Istället intresserar jag mig mer och mer för det som varit, t ex rullbandspelare. Det är hur kul som helst... och musik naturligtvis. Den samlingen blir aldrig komplett.

Livet har olika skeden. Idag är det helt fokuserat på njutning.:app:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hasse said:

Frågan är väl om vi HiFi-intresserade någonsin vill bli nöjda?

Jag har varit nöjd med ljudet sedan mitt förra system med Amati Futura. Men det låter bättre nu. Jag tycker nog det är roligare att lyssna nu också.

Innan Amati Futura systemet saknades det något som jag sökte efter. 

Så ja. Jag är nöjd och har varit så ett antal år.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Adagio said:

de som köper nya grejer, aldrig säljer eller byter in

Det påminner mig om att det nog är dags för en liten vårrensning snart igen! Till skillnad mot skivor och böcker som jag har väldigt svårt att göra mig av med brukar det kännas tillfredsställande när teknikprylar får ett nytt hem och förlängt liv. Det är nästan lika skönt som när man varit på returstationen och kastat skräp :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Jag har varit nöjd med ljudet sedan mitt förra system med Amati Futura. Men det låter bättre nu. Jag tycker nog det är roligare att lyssna nu också.

Innan Amati Futura systemet saknades det något som jag sökte efter. 

Så ja. Jag är nöjd och har varit så ett antal år.

Att det låter bra och man är nöjd med ljudet är en sak men det blev ju, som du skriver, bättre med The Sf ;). Jag är också nöjd men ändå så suktar jag efter de där Lamm eller Pass-monoblocken som jag tror skulle ge ett ytterligare lyft. Om bara dollarkursen kunde gå ner lite.......:D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hasse said:

Att det låter bra och man är nöjd med ljudet är en sak men det blev ju, som du skriver, bättre med The Sf ;). Jag är också nöjd men ändå så suktar jag efter de där Lamm eller Pass-monoblocken som jag tror skulle ge ett ytterligare lyft. Om bara dollarkursen kunde gå ner lite.......:D

Men vafan!! Har du inte kommit till skott än!!????

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, new order said:

Men vafan!! Har du inte kommit till skott än!!????

Nej, jag är inte känd för att komma till skott i första taget. Det brukar snarare vara så att när jag bestämt mig för en ny driver, eller vad det nu kan tänkas vara, så har modellen utgått :D. Jag sitter inte i sjön och till skillnad mot golfklubbor handlar det här om en stor summa. Förr eller......snarare senare..... ;)

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Hasse said:

Nej, jag är inte känd för att komma till skott i första taget. Det brukar snarare vara så att när jag bestämt mig för en ny driver, eller vad det nu kan tänkas vara, så har modellen utgått :D. Jag sitter inte i sjön och till skillnad mot golfklubbor handlar det här om en stor summa. Förr eller......snarare senare..... ;)

Jag tror att du missat "the window of opportunity" för den här gången, tyvärr. Har kollat lite på hifi åt en polare och priserna är höga nu. Dessutom tycker jag att utbudet är dåligt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Hasse said:

Att det låter bra och man är nöjd med ljudet är en sak men det blev ju, som du skriver, bättre med The Sf ;). Jag är också nöjd men ändå så suktar jag efter de där Lamm eller Pass-monoblocken som jag tror skulle ge ett ytterligare lyft. Om bara dollarkursen kunde gå ner lite.......:D

Fattar vad du menar. Det är ju nöjet och det roliga i resan man vill åt.

 

När är eller blir audiofilen nöjd? Mitt korta svar är att jag tror att de flesta audiofiler är nöjda hela tiden.

Nu till ett längre svar...

Att vara nöjd/lycklig med ljudet och lyssna på musik genom en anläggning som man/jag är nöjd med behöver inte betyda att man inte tycker det är roligt att få det bättre. Det är en del av hobbyn och det är roligt när man fått ett lyft och som gör att man kan uppleva nya musikaliska finesser i sin skivsamling.

Man kan vara nöjd med ljudet, sitt sätt att utöva sitt intresse, med prylarna, musiken och säkert många fler bitar i denna hobby att lyssna på musik.

En sak jag tänker på när det beskrivs om hur entusiaster "jagar" bättre ljud så kan jag se två sidor av det. Den en sidan är som det ofta beskrivs en frustrerad audiofil som inte får till sitt ljud och försöker köpa sig bra ljud eller lycka eller vad det nu är men inte kommer fram och blir aldrig nöjd med ljudet. Bäst är om han lagt ner mycket pengar och dessutom inte har egentligt musikintresse utan bara lyssnar på vissa ljud i delar av låtar och aldrig spelar en hel låt. (Som en utarbetad ytlig wallstreet karikatyr strax innan utbrändhet). På andra sidan skalan finns den som är nöjd med sitt ljud från en bandspelare från 70-talet, bara går in i musiken och och sitter helt still i båten vad gäller anläggningen och har inget intresse i att trimma anläggningen eller uppgradera.  (Som en HiFi munk från inre Mongoliet)

Vi hade nyligen lite inlägg om stereotyper. Ibland är det lättare att göra en poäng om man använder en stereotyp, men de flest har egenskaper av många stereotyper. 

Så är det nog också med detta om att vara nöjd. De flesta här är nog rätt nöjda med sina anläggningar och musikpresentationen, men av någon anledning är det ändå roligt att försöka förbättra tycker jag och kanske några med mig. För mig handlar det inte nu om att ha en avlägset mål som skall vara det slutliga nöjdhetsmålet.. Resan med det sociala, musik och HiFi är målet och jag är mest nöjd när resan är rolig och delmålet blir tillfredställande. Var man än är på skalan från den frustrerade uppgraderings audiofilen till den musikälskande nirvanalugna audiofilen så kan olika stora delar rymmas i detta och att man samtidigt är nöjd. Tråkigare är ju om man håller på med detta som ett tvång och inte är nöjd eller inte blir det av denna hobby med HiFi och musik. Jag skulle tro att de flesta utövar sin hobby på ett sätt så att de är nöjda i just denna sekund, liksom både före och efter. Men om det finns nyktra visioner om framtiden också betyder inte det nödvändigtvis att man inte är nöjd tror jag. 

 

2 exempel från verkligheten: Det som gör Bebop nöjd i den delen av livat han är i nu är uppenbarligen mindre HiFi fokus, men mer av musikupplevelsen. Det är ju toppen. Min kompis som precis börjat uppgradera en ganska enkel HiFi anläggning med nya högtalare och skivspelare har ett stort fokus på HiFi produkter vid sidan av hans enorma musikintresse och jag vet att han är nöjd med situationen. Det är också toppen. 

Själv är jag betydligt närma Bebop för närvarande än min kompis. jag tror det kan vara en personlig utveckling i denna hobby som så klart har at göra med hur långt man kommit mot sitt välljud. När man själv testat mycket, återvändsgränder och misstag, och trimmat in ett fint system efter decennier av erfarenheter förstår jag att det inte är lika spännande att göra om det man redan gjort bra en gång. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/11/2017 at 10:57, Hasse said:

Frågan är väl om vi HiFi-intresserade någonsin vill bli nöjda? Det ligger liksom i sakens natur att aldrig bli nöjd då det till stor del handlar om att läsa och drömma om ännu bättre prylar att inhandla.

Jag tycker inte det behöver vara varken missnöje eller fåfänga som gör att man vill prova något annat. Det behöver inte vara fel på det man inte behåller eller det man inte väljer.

Det ska ju inte mycket till för att man ska kunna tillgodogöra sig musik. Det räcker med ett par datorhögtalare. Musiken skapas ändå i hjärnan.

Själva high fidelity-grejen är en del, viktig såklart, men det finns även andra aspekter i att utforska ny hifi. För att det är intressant helt enkelt. Nya lösningar, vad hände nu med soundet? nya kombinationer att utforska, nya utvecklare att läsa om och kanske träffa, prova grejer med kompisar, nya tweakmöjligheter, små bränder osv.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Oavsett budget så byter man.

Byta-efter-budget-metoden passar inte mig. Just nu finns inget behov av byte mer än pickup i närtid, men om det dyker upp en B62 eller M8 så vaknar intresset :mm: Lohengrin hade ju varit spännande, men då får nog familjen börja med coconut-metoden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...