Sign in to follow this  
Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Recommended Posts

Enligt mig är P9 underbar och P7 är en bra hörlur är sant men om man ska säga nåt om P9 så är (P7) inte ens i närheten av denna, långt ifrån. Pratar man om ljudupplevelser så är det som att färdas mellan jorden och himlen när det kommer till P7 vs P9. Inte att jämföra. Mycket mycket roligare med P9 iaf som jag ser det. Därför jag kommer att köpa mig ett till par senare :D Dessa fastnade man vid kan man lugnt säga :D 

Edited by Hifi_Perrra

Även om P7 är något snyggare rent visuellt kan jag tycka.. Även hos kvinnor upplever jag när jag har dom med mig på stan / promenaden tex. P9 ser lite mer diskreta ut även om dom är lite större till måtten sett. Dom ser ju exklusiva ut dom med men P7 är enligt mig lite vackrare faktiskt och väcker lite mer uppmärksamhet när man vistas utomhus, lite mer design-känsla, andas mer Italiano om ni förstår vad jag menar, även om det handlar om ett Brittiskt märke :) 

Jag upplever skillnaden som ganska stor i mellan dessa båda modeller. Man känner inte igen ljudet från P7 när man lyssnar på P9. Ändå hör man att det är B&W. P7 går mycket varmare i klangen med klenare och mer distinktare bas. Byter man till P9 så går dom helt klart djupare i basen men målar upp en mycket fylligare ljudbild fast en inte så varmt skimrande klang som P7. Alltså allt blir maffigare fast med annan diskant / mellanregister klang. Här behöver man ingen dac när man lyssnar i mobilen. Allt finns där redan från början, även om det skall sägas att det finns ett highend tillval till P9 där det sitter en inbyggd dac i kabeln som man kan köpa till för nån extra femhundring tror jag det handlar om. Denna kabel skall finnas på B&W:s hemsida men det är inget dom skyltar med då dom, (Hifiklubben), givetvis rekommenderar andra dacar framför denna kabeln med inbyggd diskret dac har jag märkt. Men den ska jag fråga efter har jag bestämt och beställa en av tänkte jag. Det kan det väl vara värt även om den redan är så bra så att man inte saknar något sådant när man lyssnar på den enbart med en vanlig Samsung Galaxy S6. Tyvärr har jag ingen Iphone som är kompatibel med kabeln med mic, men, men, till viss del är den kompatibel ändå. Jag kan höra vad som sägs i hörlurarna osv när jag håller telefonen framför mig och pratar i telefonen, även om just det är en annan sak, men även stoppa samtalet. Jag testade en dag men det enda var väl att jag kunde lägga på luren, tjaa, jag lyssnar mest på musik i dom och ringer väldigt lite så det gör inte så mycket att jag kör med Samsung Galaxy som jag ser det :) 

Edited by Hifi_Perrra

Som nån sa: Ljudupplevelser är som med mat. Nån gillar Kebab och tycker att det är jättegott, medans nån annan föredrar Pizza framför Kebab och alltid köper Pizza istället, medans Tant Agda helst vill ha Rotmos och Stekt fläsk framför Pizza och Kebab. Inte skulle hon kunna tänka sig att äta Kebab eller Pizza varje dag. Samma sak är det med ljud. Alla tycker olika och det finns nog inte en enda på denna planet som tycker exakt samma som nån annan så därför ska man ta omdömen speciellt när det kommer till ljud med en nypa salt... Alltså lita inte blint på vad som skrivs... Testa själva är ändå det bästa, sen kan man se själv vad som passar o inte med ens drömmar och var det ingen dröm längre så finns det väl andra prylar som man istället kunde satsa på... Alltså ens egna omdömen/drömmar har sällan med andras omdömen att göra. Bra att komma ihåg! :) Och satsa på det ni vill och glöm alla andra. Innan man är riktigt säker så har man oftast redan bestämt sig. Är väl bara å hålla med! :D 

Ett helt annat ljud som natt o dag faktiskt om man simulerar en konsert sal i hörlurarna och tex kör 80 tals pop :D Numera kör jag alltid hörlurarna och detta när jag är ute och går men även när jag är hemma eller i trädgården. Jag lyssnar ca: En gång i månaden på vanliga stereon i tv-rummet och nattetid enbart på den i köket. Använder båda lurarna var jag än ska varje dag och detta konsert sals ljud :D Mina in-ear Momentum M2 passar inte med min hörselgång tyvärr så dom ska jag skänka till brorsan om dom passar honom mer. Nu kör jag på största plupparna och då är dom ändå för små. Dom bara trillar ur oavsett så dom kan jag inte ha. Fast jag kör ju alltid P7 och P9 oavsett ändå. Varför köra kompromisser när man kan lassa på med en riktig upplevelse.. Dom är ju ändå gjorda för utomhusbruk iom att dom är kompatibla med Iphones även om just jag kör Samsung Galaxy.. Mer enbart för att Zlatan rekommenderar detta. Sen ser dom ju ut lite också. Har alltid varit en skrytpelle så länge jag kan minnas. Kan man skaffa något utöver det vanliga och betala det dubbla så gör jag hellre det än att snåla och betala hälften :) Sen är det lite jag i ett nötskal också att ha typ tre av varje också eller fler bara för att det alltid är bra med en eller två extra, även P9 inräknat inom kort hade jag tänkt. Jag brukar köpa upp ett lager om jag tycker att nånting betyder något extra. Som att jag har satt som mål att köpa alla färger av en viss jacka...Det är runt sju olika färger i senaste versionen... Är väl mer för att man kan helt enkelt. Helt onödigt. Men sån är jag. "Tre är alltid bättre än en!" ;) 

Edit: Är väl det som kallas en samlare av något slag :) Även om jag använder allt jag har och inte låser in som förr i ett litet skrin med hänglås som jag brukade göra med min choklad så inte brorsan skulle få smaka :D 

Edited by Hifi_Perrra

15 hours ago, Hifi_Perrra said:

Mina in-ear Momentum M2 passar inte med min hörselgång tyvärr

Vad synd. Kanske dina hörselgångar passar bäst med ovala, lite konformade pluppar med tillägget vingar.
Thumb_6438.png.084a1c071e1c8a5da7e272d81ff992ea.png

Edited by YYZ

Inga problem. Jag har ekonomi till ett antal såna där per år så ingen större fara så sett. Däremot har jag testat med Samsung Galaxy:s egna standard in-ear lurar och dessa är ju lite mer formade och dom sitter faktiskt jättebra på mig. Det var ju mer för att jag tänkte göra ett test med Momentum eller bra hifi-in-ears vs Galaxy standard in-ear som jag halkade in på dessa. Sen efter det bestämde jag mig för att fortsätta med hörlurar nästan enbart då det är mer accepterat här hemma av "vissa" och att ingen märker om man lägger 10k på ett par hörlurar för det handlar en del också om vad man bör göra och inte då det med automatik betyder iaf i min familj att man har gjort bort sig om man lägger pengarna på ett par fina högtalare eller en dyr stereo än om man skulle köpa 10 hörlurar för 10k styck...Då plötsligt får man inte en enda negativ kommentar...Kanske beror mer på att dom som brukar klaga har noll koll på vad det kostar. Dom vet ju liksom inte vad jag pungar ut med för det är ju ändå jag som står för kalaset på egen hand. Så man kan säga att ser det inte mycket ut för världen så slipper man tjäbblet i efterhand. Ser det däremot dyrt och stort ut så är det en jättedålig idé och då är det per automatik mitt eget fel även om det råkar vara mitt intresse men just det var ju ingen som tänkte på hur jag kände när jag köpte prylen. Det kanske fanns en mening med det hela och inte bara nånting dumt. Men det var det heller ingen som tänkte på. Det verkar mer som att folk har väldigt dålig koll på vad som kostar mycket och inte ser nåt ut, så jag kände mer att vill jag slippa bli påhoppad så byter jag spår helt enkelt och fortsätter med exakt samma sak fast att jag slipper tjatet. Nu har jag ju ändå ljud som motsvarar 300.000kr på huvudet varje dag så inte mig emot :D 

Edited by Hifi_Perrra

Tänkte köpa ett par Sennheiser HD599 som tänkt häromdagen men det blev ett Suunto armbandsur istället och ett nytt skal till mobilen för ungefär samma pengar eller lite mer faktiskt då HD599 har åkt ner i pris av nån anledning med en hel tusing på vissa sidor som tex Komplett och Netonnet. Vet ej varför...Men HD559, HD569s och HD579 är lika intressant som HD599 så skulle dom ta slut nu när jag berättar om detta så är det ju bara att välja den andra av dom helt enkelt... Dom kan ju inte vara utgående än eller... Den uppgraderade serien har ju inte funnits längre än ett par år om jag nu minns rätt.. Vet inte hur många som läser denna tråden men det är ju ett hundra tal om dagen upp till 300 besökare per dag beroende på hur mycket nya prylar man skaffar. Lite fler visningar på en pryl-köpar-dag. Inte riktigt som Minhembio där man kunde ha 1000 profilvisningar på samma dag...Men då har ju Minhembio runt 450.000 medlemmar ca tror jag det är nu :) 

Är glad att jag köpte min Suunto. Fick den ikväll och märket förekommer ju i hur många filmer som helst. Så en riktig film/hifi/hemmabio klocka, som tex i Stargate, Shooter med Mark Wahlberg mfl. Riktigt nöjd. Förmodligen inte min enda Suunto...Men nog om det :) 

Ett par In-ear Wireless Bluetooth blir det nog iaf närmaste tiden så slipper man laktritssnörena som bara är i vägen.

Kanske beställer ett par i natt :) Mobilskalet blev makulerat då det var slutsålt tydligen så där sparade jag motvilligt 349:- som jag kan baka in i priset på mina Wireless in-ear om det blir några. Jag återkommer ifall jag lägger en beställning :)

Hej svejs så länge! :) 

Mvh

On 2018-04-22 at 10:22, YYZ said:

Vad synd. Kanske dina hörselgångar passar bäst med ovala, lite konformade pluppar med tillägget vingar.
Thumb_6438.png.084a1c071e1c8a5da7e272d81ff992ea.png

Tack för tipset! Jag ska se om jag hittar ett par sådana över nätet i nån webbshop. Beställer nog inom ett dygn skulle jag tro :) 

Mvh

Hej HIFI Perrra,

Du levererar många inlägg. Igen och igen. De flesta nattetid vad jag kan se. Att sova är väl att må väl. Eller.... ?

Jag känner inte dig och vi är inte samma person även om flera har hört av sig till mig om frågor kring det. Dom tror att jag är du. Det har väl med våra snarlika nicks att göra.

Varför jag vill skriva detta är helt enkelt för att jag annonserar att jag Pärr är inte samma person som HIFI Perra vilket flera trott

Fin vecka och lyssning tillönskas

/Pärr

Tack! Jag sover som en gris när jag väl sover. Det är bara att jag har lite andra tider helt enkelt. Sen att jag levererar många inlägg det är väl inte förbjudet eller??

Nej, jag är inte du och jag har aldrig använt pärr som Nick.

Som nån sa: "Folk klagar på oss som är vakna på natten! Men felet är ju inte att vara vaken nattetid! Felet är att folk är vakna på dagen!" 

Smart kille! :D 

God bless him!

Edited by Hifi_Perrra

Tänkte beställa ett par JBL in-ear wireless alltså Bluetooth men hittade inga för under tusenlappen på den sidan så jag beställde en Mjölkskummare till MoccaMastern istället :D 

Får eventuellt bli senare isf :) 

Var på Hifiklubben nu och testade lite olika in-ear wireless bluetooth hörlurar :) Tjaa, även om jag höll på att tjata hål i huvudet på dom så lyckades jag trots allt att testa några stycken olika in-ears :D Först ut var Jabra Elite 65t, men dessa fastnade aldrig i öronen utan bara föll ut, helt värdelösa för mig men kanske bra för någon annan :D Sen efter det var det nog Jabra Elite Sport 4.5H tror jag, men dom lät klent tyckte jag. Sist ut testade jag: RHA MA750 och dom lät ju gudomligt. Så dom bestämde jag mig för att jag skulle handla nästa gång jag går in på "Klubben!" :) Jag har inte hört ett bättre ljud i ett par in-ear än dessa så dom ska det bli, eller om jag väljer enbart den vanliga RHA utan wireless :) 

Här kommer några bilder på dom jag testade :) 

Först ut var dessa Jabra Elite 65t. Riktigt snygga. Men väldigt knepiga, iaf en första gång att lyckas få in i öronen. Sen när dom bara föll ut, ja då var det ju inte mycket mening med dessa :D 

Bildresultat för jabra elite 65t

Jo, sen är jag nästan säker på att jag testade dessa Jabra Elite Sport 4.5 efter detta :)

Bildresultat för jabra elite 4.5

Men ljudet imponerade inte nåt särskilt ...kändes inte som hifi enligt mig.

Bildresultat för rha ma750

RHA 750 däremot var ju sagolika och basen gick riktigt djupt dessutom men lät bra hela registret utan att sticka ut nånstans. Nu körde jag en del fulinspelningar bara för att se om dom levererade även på dessa inspelningar. Annars är det ju ingen vits när man testar som jag ser det. Kan dom allt. Ja, då är dom bra. Kan dom bara leverera på fin-inspelningarna..Då hoppar jag hellre dom. Jag vill att mina prylar ska klara allt och inte bara en enda sak som att spela bra på det som låter riktigt bra :) 

Edited by Hifi_Perrra

1 hour ago, Hifi_Perrra said:

Jabra Elite 65t

Jag har sådana. Sitter som en smäck i mina öron. Använder de varje dag till jobbet. Får fantastisk bra recensioner, men vad hjälper det dig ;-)
Du har testat med alla pluppar? Jabra, ett företag med fokus på röstkommunikation, men är nu på väg även inom konsumentledet att satsa ännu mer på musikljudet, och så sport-segmentet såklart som Elite Sport främst är gjord för. Jag klassar Jabra som pionjärer inom true wireless.

2 hours ago, YYZ said:

Jag har sådana. Sitter som en smäck i mina öron. Använder de varje dag till jobbet. Får fantastisk bra recensioner, men vad hjälper det dig ?
Du har testat med alla pluppar? Jabra, ett företag med fokus på röstkommunikation, men är nu på väg även inom konsumentledet att satsa ännu mer på musikljudet, och så sport-segmentet såklart som Elite Sport främst är gjord för. Jag klassar Jabra som pionjärer inom true wireless.

Haha, ja, man ska nog passa sig lite för vad man ger för recensioner :D Tänker på mig själv :) Nej, jag testade inte alla pluppar, det kanske var det jag skulle ha gjort, men nu fanns inte riktigt tiden till det. Jag dök upp på Hifiklubben 13.30 ca för jag var inne på Engströms urmakeri också och bara det var ju en intressant upplevelse...Butiksägaren och en säljare kastade sig mot mig bakom disken likt gaseller med jättestora långhalsade ben när dom fick se min Omega på armen...Jag som bara skulle gå in o kika lite... :) Att prylar kan få den uppmärksamheten...Kommer nog att göra om det ganska snart igen...Det var ju rätt roligt faktiskt.. :D Rätt mycket folk där inne....Men det enda dom brydde sig om var när jag dök upp där med min Omega.... :D Hur som helst! Plupparna...Ja...Men nu tyckte jag ändå att dessa RHA var så pass bra och helt i min smak...Så det är väl i så fall dom som jag kommer att satsa på i så fall :) Men givetvis borde jag ha testat med alla pluppar...Men nu rann tiden ut, så dom bommade igen efter att jag klev ut genom dörren helt enkelt :) Sen kan man nog säga att jag inte gav Jabra tiden som dom kanske förtjänar på grund av detsamma som jag nämnde, så egentligen borde dom väl få en extra chans helt enkelt. Sen har vi säkert olika smak också som med det mesta. Ingen är ju den andre lik. I så fall skulle vi väl ha varit robotar.. Så det säger lite om det :) 

Det är ju inte bara Hifiklubben som säljer RHA så då behöver man ju inte köpa dom via dom om man inte vill. Jag som trodde "Klubben" hade monopol i stort sett på alla sina prylar, men det är väl bara i stort sett där dom har agenturen i så fall kan tänkas ??‍♀️??

RHA har jag glömt bort lite då jag kom i mina Momentum In-ear kan man säga. Jag provade en plupp mindre än dom största och helt plötsligt satt dom som dom skulle så då fokuserade jag på armbandsur istället med detsamma. Får väl se sen senare om det kan bli något, men nu när jag upptäckte Suunto så är det inte helt omöjligt att jag går All-in där istället eller med CASIO :) Kommer säkert dyka upp nåt nytt MI6 Fallout ur också som man bara måste ha :rolleyes2:

Jag lägger ner aktiviteten här för ett tag. Har klämt ischias nerven genom hela benet och det har varit så i två veckor nu. Kan inte koncentrera mig på något viktigt just nu, inte ens några beställningar då jag inte ens klarar att gå 500 meter... Så jag lägger denna tråden på is tills vidare och tills att jag är helt återställd. Kan dock dröja... 

Ha en fortsatt trevlig sommar! :)

Mvh Per / Hifi_Perrra

Tack för tipset! Jag testar väl det om det inte försvinner av sig självt. Jag brukar numera annars kallas för "kiropraktorn!" av vänner och syskon då jag har flera knep för mig, som har visat sig fungera långsiktigt, där vissa är väl beprövade av mig själv under flera års tid :D Har kommit på dom själv, och det går sällan fel om man knäcker o håller på själv. i 99 fall av 100 kan man lägga kotorna rätt på egen hand och det är dessutom helt gratis, och har man problem med ischias nerven så går ju det delvis att trycka bort på egen hand också helt gratis. "Giv dig tid!" som nån sa medans en annan sa: "Härda är A o O! - Det gäller att härda ut smärtan!" :D Jag ska vänta o se lite först! Är det inte borta inom nån månad så går jag väl till läkaren, men jag vet ju iaf hur det kom sig att jag fick det. Den första smällen var i min nya Sport som var både första och sista gången jag utövade den, och efter det två dagar senare, lyfte jag upp en ca: 100 kg tung dörr på ett flak där jag steg upp först och saknade utrymme till att böja på knäna då utrymmet tog slut helt enkelt och med tanke på vinkeln. Mmm, så kan det gå :D Så att hämta prylar på utlämningsstället tex har blivit ett dilemma helt enkelt, men någon gång i livet får man ju be till Hifi-Gudarna och det är mycket riktigt det jag gör just nu :D 

Mvh

Edited by Hifi_Perrra

Det är konstigt! När man pratar om det så knakar det till och sen känns världen mycket bättre! Jag som bäddade i tv-rummet för natten för att kunna ha nåt att kika på när man härdar ut smärtan :) Det lustiga var också... Väldigt mycket mysko skrock men ändå. Jag hade en Orch med ett svärd nedstucket i backen som bakgrundsbild från den 14:e Maj då det började till ikväll då jag tänkte att det här bådar inte gott att ha en sådan bakgrundsbild på datorn då det kan betyda olycka så jag bytte ut den mot en bild på mig själv istället och just då satte jag mig med benen i kors och efter det small det till i benet där jag har ont och det mesta av det onda försvann.... Jag som personligen inte tror på sådan olycka på det sättet men lustigt nog var det verklighet för en stund.... Det kanske var min önskan om Sennheiser HD-599 som gjorde att Hifi-Gudarna sa sitt... Vem vet.... :77:

Nääähej... Jag var ute på en promenad hög på Ipren... Det gick så där... Men när jag kom nånstans en bit på vägen... Förmodligen på tillbakavägen.. Mmm, jag vet var jag gick.. Så trillade pluppen av från mina Sennheiser Momentum M2 In-ear, så är jag lite smart så går jag samma väg en gång till... Fast nu kanske det handlar om 10 kr max å inte som nån liknande produkt från Sonic Design där det kostar 500 kr...Oklart varför... Nåja... Ska jag beställa nya pluppar... Kan man göra det?? Eller ska jag skrota dom möjligtvis? Eller ska jag behålla dom och beställa nya å ha dessa i reserv... Kanske beställer RHA istället å struntar i dessa så länge... Yippee! En anledning till att jag måste ha nya.... :)

Edited by Hifi_Perrra

En tv vore ännu mer najs att skaffa. Var länge sedan vi köpte tv senast. Senaste var LG 4k:n till bottenplan, men den delar jag ju med andra familjemedlemmar så den får man ju aldrig ha i fred..typ så... :Sing: Så om man ska ha nåt för sig själv så får man bestiga berget .. Alltså huset upp till takvåningen o sen göra som man själv vill .. Men just nu för tillfället är jag något handi-kapad förutom idag då jag hittade några gamla piller o gnaga på som en gammal man... Ska nog aldrig mer i hela mitt återstående liv på ca: 40 år bära dörrar o hitta på nya sporter att ägna sig åt.. Mycket bättre då med hifi har jag kommit underfund med... Sport leder oftast bara till skada har jag konstaterat. Så givetvis har man blivit en klokare människa... Iaf tillfälligt. Men hur som helst. En tv har jag inte handlat på mycket länge så det skulle va riktigt najs faktiskt. Då kan jag sjunga lite sånger o spela lite på våran uckulele där jag har lärt mig den utantill just nu.. Så det är jag mycket nöjd med som farbror att man kan spela för dom stackars små barnen på ett vackert och utomordentligt sätt :D  

Jag satt lite o funderade på hur mycket pengar man gör åt när man handlar prylar. Sen tänkte jag att har man 10.000kr i förmögenhet om man nu har det, så är det bara 100 gånger pengarna som blir en miljon kr så då tänkte jag va fasen... Det där är ju inge svårt att spara ihop till för en ensamstående Svensson tex. För ett tag sedan läste jag lite i boken: "Alla Svenskar kan bli en miljonär!" och där stod det mycket riktigt något i stil med: "Det är inget svårt att spara ihop till en miljon kr. Problemet är bara att folk inte känner till hur lätt det är!"

Ska nog spara lite tänkte jag :D

Detta är ett forum för ljud, musik och musikförmedlande apparater. Skriv gärna om det ämnet istället för din kärlek till konsumism. 

Det finns kanske andra forum som är bättre lämpade för det.

Ha en fin sommar.:)