Sign in to follow this  
Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Recommended Posts

Inte jag som kommer att använda den dock. Jag har andra fordon jag använder som rullar smidigare inne i stan. Sen går jag väldigt mycket också. Här behöver man ingen bil och Hemköp mfl tar man ju sig till på några minuters promenad typ...Bil är helt onödigt där jag bor :) Är ju om man ska till ett annat län men då kan man ju åka ånglok! :D 

Edited by Hifi_Perrra

Hur som helst!

Upptäckte för ett tag sedan att jag inte hade nån större användning längre för mitt Solid Tech Radius Solo 3 rack så vad gör man inte...Jo, man använder det som soffbord istället :D Perfekt höjd å allt! ;) Dessutom är det ju i flera våningar med tre hyllplan så det blev faktiskt riktigt bra. Det ser det ju ut som värsta design-soffbordet...Detta blev faktiskt bättre än jag kunde ana, särskilt till mina redan väldigt "snygga" möbler från Dux som har ritats av Kenneth Bergenblad (Superspider) och Bruno Mathsson (Pernilla 69 + fotpall) :) Solid Tech gör ju sina rack i Skåne så även dessa ska ju vara Svensktillverkade enligt vad jag har hört. Inget fanér där inte :) 

Edited by Hifi_Perrra

2 hours ago, calle_jr said:

Fint system detta!

Jag är ingen hörlursfreak (längre), men även detta stativarsystem tilltalar mig.

Ja, jag har kunnat spela in dom en aning till faktiskt. Dom hade lite mer att ge i inspelningstid efter att dom hade varit ute i friska luften mellan Balance butiken och mitt hem. Jag har spelat StarFM via Sonos på dom sedan 24 timmar tillbaka ca då jag lyssnar en del på Fylking och Rickard Herrey när dom sänder radio, har även kört när jag har varit ute en del på stan idag. Thoren litar jag på till 100 % att den inte varvar upp i volym när man inte är där. Ändå levererar detta system så det räcker och blir över, just nu. Jag testade just på lite högre volym via StarFM där jag synkade ljudet med tv-rummet när inte grannen under är hemma för tillfället :) På lite så där lagom volym, lite högre än normalt men ändå så att det är behagligt att lyssna på. Om man dessutom ska säga något om Krellen så är den en mästare på att förvandla olika högtalare till magi, men det förutsatt att kombinationen i övrigt är lyckad. Går inte med vilka högtalare som helst. Men då är det ju ändå Klass A vi talar om. Thoren börjar ju i Klass A och går över till Klass A/B om jag nu minns rätt. Något osäker på hur det ligger till, men jag har för mig att det stod i något Svenskt test :) Thoren har ju även nåt som heter Eco-mode om jag inte minns fel. Alltså mjuk uppstart där den drar mindre ström. Var väl mer för att Bladelius maskiner drar så mycket ström i övrigt att man måste ta till detta med tanke på alla högt ställda krav på 2010 talet. Min köpte jag 2011-03-03 ny på Balance bild och ljud vid Vättern och den har hängt med enda sedan dess. Vid några tillfällen har jag tänkt att jag skulle sälja den och det var mycket nära vid ett tillfälle där den andre snubben redan hade hunnit kränga sin ROTEL RB-1080 eller 90 kanske det var när jag ändrade mig och sa att den inte var till salu längre.. Gissa om han blev glad :D Där fick man höra en del i efterhand. Inte så lyckat kanske :D Det var ändå ett slutsteg som i vissa kretsar är något av det exklusivaste man kan hitta om jag har förstått det hela rätt. Inte tänkte eller visste jag att han tänkte finansiera köpet med att kränga detta steg. Vad visste egentligen jag om det :D Tjaa, det var den gången det, jag kände honom lite förövrigt, vi hade snackat några år om man säger så :) Sen har jag bara försökt med min kusin i samband med att han sålde sin lägenhet, men då behöll jag den också med tanke på att den motsvarande idag saknar dac kort. Det var förresten han som köpte min Dux Jetson från 2007 för 9.5k och då var den dessutom i läder vilket jag ångrade sen. Kanske bäst att hålla i grejorna för man saknar inte hästarna förrän dom är ute ur båset...nånting sådant var det...Minns inte den exakt...Men det säger iaf en del om den saken :) 

Denna tråd är under uppbyggnad. Därav att det fattas en del bilder på tidigare sidor, men även sådana som har fallit bort av olika anledningar. Jag håller på o fixar med det så ha lite överseende med just den biten :) 

Här är en hörlur som jag såg nyss på Hifiklubben.se. En ny modell tydligen :) 

Denon AH-D5200.

https://www.hifiklubben.se/horlurar/denon-ah-d5200-horlur/

Den vill man ju ha. Ska nog skaffa den senast Juni kanske :) 

denahd5200wa_2.jpg?width=600&quality=70

44 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Kanske att jag köper ett par likadana högtalare om några år igen. Dom var roliga :D

Väldigt fina dom där SF! Fick dom lämna för att de inte levererade just det ljud som du gillar?

22 minutes ago, YYZ said:

Väldigt fina dom där SF! Fick dom lämna för att de inte levererade just det ljud som du gillar?

Tack! :) 

Nej, dom fick lämna pga att jag ville ha nån typ av omväxling rent designmässigt. Jag ville inte ha dom förevigt om man säger så, och dessutom att jag hade spanat in Martin Logans högtalare. Flera snubbar på ett annat mycket välkänt forum som hade sagt att Martin Logan var skräp. Därför tänkte jag att dessa ska jag skaffa o se hur dom är, så därför gjorde jag det helt enkelt :D 

Sen givetvis bytte jag ut dom med. Men det var ett år senare ca, mot mina nuvarande Dynaudio Contour S3.4LE. Väldigt stor skillnad rent ljudmässigt mellan dessa tre. Men Memento var ändå den högtalare som levererade mest välljud av dessa, även om man laddade på rätt rejält minns jag. Memento hade ingen gräns. Inte ens vid basiga låtar eller till film. Dom hade allt. Där var det inte tal om några som helst kompromisser. Detta var ju dessutom den modell i Sonus Fabers historia som har varit mest krävande att ta fram enligt Sonus Faber själva.

Edit: Då på den tiden alltså :) 

Edited by Hifi_Perrra

Innan jag gjorde beställningen på ML Theos så la jag en annan beställning men avbeställde dom pga att jag hade ändrat mig för att istället köpa just ML Theos.

Det skulle bli exakt dom som på denna bilden. I samma lack och med dom stativen i den färgen:

Dynaudio Confidence C1 Platinum.

Bilden är lånad men det var just den bilden jag utgick från:

Bildresultat för dynaudio confidence c1 platinum

Sådär. Då var det igång med fiber i hela kåken. Tyvärr beställde jag via telefon supporten iom att jag skulle makulera min nuvarande faktura för kommande månaden. Hade jag varit lite smart så kunde jag ju ha fixat enbart makuleringen via supporten och sen bara loggat in och beställt via webben så hade det gått snabbare..förmodligen. Nu måste jag godkänna nåt j_kla papper också :Cry: Men det ska väl bara ta runt 5 dagar max :smash: På bottenplan funkar det iaf. Fast just nu kör jag wifi upp till min lägenhet från bottenplan och jag fick ut mer på det sättet än när jag körde Tp-kabel på ADSL från Routern så det var ju gött och då är det typ 60 meter till Routern nu och en massa stenväggar :D Fick en hastighet på tv:n på bottenplan på 77 Mbit/s på ena hållet o 9 på andra. Så inte så illa ändå :) Jag valde fiberinstallation i enbart tv-rummet i min lägenhet så jag kommer att köra Wifi i resten och uppkopplingen jag valde blev 100/10. Jag kommer att skaffa en valfri Router något senare :) Så det blir 119:- första 6 månaderna och resten 239:- utan startavgift. Dom där nere valde Bredbandsbolaget och en massa annat hejtjosan...Jag valde Alltele som jag redan körde med :) 

Då kanske man skulle köpa den där tv:n som man har tänkt att köpa i alla år. Blir på Netonnet isf. Är ju bara gå in o hämta en, sen gå och betala och sen ut till bilen. Ap-smidigt! ;) 

Men först ska jag nog ha en Hörlur igen :D ....Mimimimimimimi :) Eller två....

Min födelsedag snart så då ska man ju ha nåt till sig själv givetvis också :39: Jag minns när jag köpte QRS och Magnepan till min födelsedag...Men det var då det :D Iår blir det väl mest att jag köper en säck med god potatis och ett par Sennheiser...Årets prisade sort eller nåt i den stilen på Willys...Jau jau...Så var det med den saken :thumbsup:

Har inte fått några papper ännu från Alltele. Kör på wifi ännu från Bredbandsbolaget till min lägenhet men då har jag ju ca: 17/9.8 Mbit/s av 100 Mbit/s som är 100/10 från början på bottenplan. Alltele kör fullmakt av säkerhetsskäl tydligen.... Därför det dröjer...Men dom kunde ju skicka sina papper något snabbare tycker man... :dead: Men den som väntar på nåt gött! :D

Har det inte dykt upp på Tisdag så ska jag ringa dom :) Är ju lediga dagar nu :) 

Nåja.., Kommer väl mer att höra av mig när det dyker upp nåt köp av hörlurar tex. Har lite lust att skaffa mig ett par Isine 20 som ovan :) 

Edited by Hifi_Perrra

Jag såg nu även att Audeze har släppt en ny modell om jag nu har hajjat rätt. Jag har inte sett just den innan tror jag, men då har jag inte varit inne på den Svenska distributörens sida, (Stylus Audio), på kanske ett år eller så. Den heter LCD-2 Classic och har ett väldigt lågt pris för att se ut så där och komma från Audeze. Den ligger på 9k så den har jag råd med. Det hade ju varit trevligt om jag köpte den. Har länge velat ha en Audeze hörlur, men när jag handlade hifi som mest så blev det aldrig av helt enkelt för runt 3-8 år sedan. Normal pris för en snygg Audeze lur är ju runt en 20-25k så denna var ju nästan lite billig då den påminner väldigt mycket till utseendet om dess dyrare syskon :)  

Ser ut så här:

Bildresultat för audeze classic lcd-2

Nu har jag ju i alla fall en del intressanta alternativ om jag vill handla lite mer hörlurar: 

Audeze Isine 20

Audeze LCD-2 Classic och Hifiklubbens Denon AH-D7200.

Jag tar gärna emot tips på några fler lurar för max 10k.

Det får gärna vara någon / några som sticker ut lite rent designmässigt. 

Men helst inget allt för massproducerat alltså, och dom skall ha Svensk distributör, ej begagnat / demo ex :) 

Det får dessutom vara nån ny modell eller kommande modell för året eller för nästa år :) 

Tack o hej svejs så länge! :) 

Mvh

En lur som jag tyckte lät väldigt najs på Hifi & Musiks lyssningsbord på Sthlm HEM2018 var Pioneer SE Monitor 5 eller vad den nu hette. En sån skulle jag gärna ha som komplement (sluten) till mina planarlurar. :)

Men det finns flera i som jag skulle vilja ha som komplement, HD-800 och varför inte Audeze...

Tack för tipsen! :) Den där Pioneeren kände jag inte till så det tackar jag för! :) 

Fick mitt fiber påkopplat idag alltså så att det fungerar. Det där papperet som jag skulle få med fullmakt o skriva under existerade tydligen inte enligt mejl supporten.. Tydligen en virrpanna i telefon supporten som hade ställt till det och trodde att man skickade ut såna. Så jag väntade o väntade på att den skulle dyka upp i en hel månad..Sen kontaktade jag dom via mejl i förr går och då sa den personen i den supporten att man inte behövde nån fullmakt men att dom istället saknade mitt lägenhets nummer och sen hade dom tydligen inte kollat att jag skulle ha just det numret vilket man kan ganska lätt, men då gav jag dom rätt och sen fick jag ett mejl inom en timma när jag satt ute i trädgården idag och då var det fixat. Så enbart på en enda timma hade dom fixat hela saken fast att jag satt o väntade i onödan i en hel månad...Nåja...Nu är det uppe o snurrar så med 100/10 Mbit/s plus att brorsan fixade Wifin så att den funkar även när man surfar med mobil i trädgården med diverse accesspunkter osv. Vet inte hur han bar sig åt riktigt men nu funkar det iaf... :D Kanske byter hastighet något senare. Får väl se om jag behöver något värre även om man klarar sig rätt långt på 100/10. Är tydligen mest Wifi antenner som inte klarar allt för höga hastigheter om man kör via Wifi till telefon / surfplattor osv :) 

Så här ser Pioneer SE Monitor 5 ut för den som vill se hur den ser ut. Den var rätt läcker faktiskt må jag säga :) 

Inte helt omöjligt att jag köper mig ett par sådana senare i år, men möjligt att det blir sen i höst isf. För innan dess ska jag ha en sån där Fatbike som Arnold Schwarzenegger har om man googlar lite :D Fint i sommar o cykla runt på med ett par hörlurar på huvudet ;) 

OBS! Bilden är lånad från nån annan tjomme på nätet  :D  

Tack igen för tipsen! Har ni fler tips så är det bara o posta på här i denna galleri tråden alltså :) 

Bildresultat för pioneer monitor 5 se

Jag fick även igång Sonos och kunde plocka bort Tp-kabeln från min första enhet, alltså den som går in i Routern och nu fick jag ut ca: 60 Mbit/s o 10 på andra hållet här uppe i mitt tv-rum i min lägenhet så då kan man ju mer placera ut Sonos enheterna lite som man vill istället. Jag kommer nog att ganska snart att satsa på en Sonos Connect: AMP till hall-stereon också, den som ska vara placerad på min hatthylla med mina Cerwin Vega XLS-6 och en Connect: AMP alltså, annars tar jag nog och kopplar in min något lättare Kenwood KA-300 där uppepå för det är ingen jätte tung hi-end om man säger så :D Jag har redan testkört den setupen för några år sedan och det funkade rätt bra förutom att jag bara fick ljud i ena kanalen. Berodde på Kenwooden för det är inge fel på högtalarna. Dom funkar prima :D 

Jag kan tillägga att det även är pluggat i väggen vilket är ett måste om man väljer å köra hall-stereo så inte den där lie mannen kommer på besök för då vet man att dagarna är räknade o man får en hall-stereo i huvudet...Sen är det adjöss med en för alltid :D 

Jag kopplade in min hall-stereo nu. Det tog runt 30 min. Det blev rätt bra faktiskt :D Kör lite StarFM nu (radio) ;) 

Blev Kenwooden och på var sin sida om den mina CV XLS-6 och min Sonos Connect ZP-90 ovanpå denna. Kablarna kommer från JB-Systems plus lakritssnöret (RCA) som inte har nåt namn :) 

Nu blir HighEnd--Berit glad :D 

Jag fick montera ner hatthylle-stereon för en plugg i väggen hade rört på sig ca: en halv cm utåt så jag tog även ner hatthyllan. Ska göra om allt tänkte jag och plugga om med ny plugg istället och se hur det blir. Var ju bara plugg i dom övre hålen vilket inte räcker. Det var mer det jag misstänkte även om jag kände till att det satt i dom övre :) Nåja, ska fixa med det i helgen tänkte jag :) 

Bättre lycka nästa gång! ;) 

Läste två omdömen om P9 Signature på Prisjakt och jag skulle hellre säga när ni köper oavsett vad ni köper: "Undvik omdömen från andra!" för väldigt ofta stämmer det bara med personen ifråga som har skrivit just det omdömet och i vissa fall inte ens det. Folk som dessutom sitter o skriver på sitt pojkrum utan att ens ha lyssnat. I mina ögon/öron, en av dom bästa hörlurarna som jag har hört men då omdömen är väldigt personligt så gå efter hur ni själva upplever det och lita inte allt för mycket på vad andra skriver och tycker alltså, skulle bara säga det. Omdömen och internet har nog många gånger förstört mer än vad som var bra för dom som skulle handla och framförallt tillverkaren. Man blir ganska less på såna som dissar en produkt utan att skriva att upplevelsen var upplevd utifrån personlig smak. Vilket alltid borde vara med i ett omdöme. Givetvis går dom djupt och spelar fylligt men det gör dom ju inte till en dålig hörlur. Jag gillar dom skarpt. För korrekt är ännu tråkigare, iaf som jag ser det :D Någon slöja över ljudbilden har jag inte märkt av däremot. Ett väldigt vackert ljud likt ett par bra Dynaudio eller varför inte B&W med Bladelius elektronik :)

Edited by Hifi_Perrra