Sign in to follow this  
Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Recommended Posts

Ett test. Ett rangligt torn. Eller enbart en synvilla. Nåja..det var iaf en rolig grej..väl förankrat mellan varje plan så att det inte kunde tippa. Ändå monterade jag ner det fortast möjligast pga mer en rädsla jag hade. Kanske bäst så ändå :D

Ursäkta om växten ser något törstig ut...Jodå, han fick sin lilla dos vatten sen så nu har han piggnat till igen, grabben! Charles-Efvert som han heter :D   

20170828_004832 - kopia.jpg

Lite fler bilder. Det är ju alltid spännande :)

Som jag berättade om så köpte vi en ny tv för några månader sedan till bottenplan :)

Tjaa, jag har väl inga riktigt snygga bilder då men...Men jag passade iaf på att fota två gamla favoriter från tv och filmbranchen :D 

Leffe från Veckans brott och Kevin i Bodyguard..Sen har jag inte så många fler idoler...Kanske Fabio Lanzoni och Arga Snickaren möjligtvis...Även om den sistnämnda har blivit Snälla Snickaren...Jaja..Så kan det gå när inte haspen är på :D 

20171201_230627.jpg

20171129_042522.jpg

Här är en bild på mitt kök som det ser ut för tillfället. Förutom att jag bar över I22:an till tv-rummet ikväll för att spela lite musik där inne istället på mina Contour :) 

20171210_065326.jpg

Racken är ett Solid Tech Radius Solo 3, (närmast) och ett Atacama Europa Reference 6.5 som jag gav hela 8k för en gång i tiden. Det var ett demo ex i Balance butiken. Även Solid Tech racket var ett demo ex i den butiken. Ja, övrig hifi kommer därifrån också förutom tvn som jag tog över efter att folk ville kasta ut den :)

Edited by Hifi_Perrra

Mina B&W CM7 från 2007. Dessa fick jag tillbaka gratis efter att jag sålde dom för ca: 5 år sedan. Tjaa, damen som hade dom ville inte ha dom längre och med tanke på att hon inte behövde pengarna så skickade hon tillbaka rasket till mig så nu står dom i gömmorna hemma i min bostad. Tyvärr använder jag dom inte för tillfället :)

20171118_001437.jpg

Edited by Hifi_Perrra

Här en bild på ett av mina senaste hifi-köp. Ett par Focal Chorus 714, (senaste versionen), tror det är Mk4?? Lite osäker där, men dessa beställde jag i samband med att jag beställde mina Martin Logan Theos. Det var med i samma beställning fast från olika leverantörer.. Är ju PL Audio som har Focal medans Hifi-Agenten kör ML från och med ca: år 2015. Innan dess var det Wehlin Audio som hade ML och innan dess Danska Interceptor i Skandinavien :)

Övriga högtalare som skymtar på bilden är mina Dynaudio Contour S3.4LE i Bubinga Highloss och mina System Audio Sa2k på Atacama Nexus 60i Stativ även om jag har kvar original SA2k stativen också :) 

20170911_082603.jpg

Edit: Redigerad text.

Edited by Hifi_Perrra

Nu har jag satt upp några nya mål efter nyår att satsa på under 2018:

B&W P9 Signature,

LG 4k tv.

Eventuellt också Audeze in-ear I20 och Sennheiser senaste HD-serien (valfri modell) :) 

Det är väl i stort sett det jag skulle kunna bjuda på något senare i så fall :) 

För 20-30 dagar sedan var det ju B&W P7 och Sennheiser Momentum M2 Galaxy In-ear.

Hittar jag en vettig Mp3 Spelare eller tex en Samsung Galaxy S8 till vettigt pris så blir det nog en sådan också :) 

Som mest lägger jag nog en 60k på prylar i år :) 

Edited by Hifi_Perrra

Så heter dom ja. Jag som skrev lite fel.

Här kommer några bilder på Audeze in-ear:

Den modellen jag hade tänkt mig är den bruna. Det är värstingen av dom och ligger på 7.5k nånting i pris. Så strax under 10k. Ungefär samma nypris som ett par Klipsch RP-260F :)

Bildresultat för audeze isine 20

Bildresultat för audeze isine 20

Nästan enbart entusiaster som kommer känna igen dom om man går på stan. Väldigt få som kommer veta vad det är för något om dom inte vet vad A:et står för eller har sett eller läst om dom :) Highend utan att sticka ut för mycket och rån-risken är nog väldigt liten ändå, fast inte på själva fabriken med tanke på vad som hände för runt 7 år sedan när man tog sig in och plockade med sig varenda pinal...Genom taket tror jag det var...

56 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Hittar jag en vettig Mp3 Spelare eller tex en Samsung Galaxy S8 till vettigt pris så blir det nog en sådan också

Du ska inte kika på LG V30 istället?

19 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Skulle mycket till om nån kom fram på stan och sa dom magiska orden: "Jag vill ha dina Audeze!" hahaha :D 

Ser ut som vingarna på en TIE-fighter från Star Wars! :mm:

2 minutes ago, JWE said:

Du ska inte kika på LG V30 istället?

Ser ut som vingarna på en TIE-fighter från Star Wars! :mm:

Jo, det var rätt likt faktiskt :D 

Bildresultat för tie fighter

Jo, varför inte! :D LG:n, den kände jag inte ens till! Tack för tipset! :) 

Det finns tydligen en ännu dyrare Audeze in-ear rackare! :D Den ligger på 33k ca. Men då börjar det bli lite väl dyrt haha

Det är ju nästan samma pengar som för ett par Focal Utopia hörlurar :S

Tre gånger mer än B&W P9..Det vet jag inte om jag nånsin vill betala för ett par in-ear :D Min gräns för vad jag kan tänka mig att betala för ett par hörlurar oavsett modell går nog vid runt 15-20k och för dom pengarna ska man ju ändå kunna få det bästa från nära på 90 % av alla tillverkare av hifi. Om inte ens Bowers & Wilkins vågar bygga hörlurar i den prisklassen så vet jag inte riktigt. Dom är ju ändå en av världens bästa högtalartillverkare eller dom som folk i största allmänhet som är intresserade av ljud ändå föredrar framför mycket annat även om det finns en bra variation av märken från alla möjliga ställen. Men jag kan nästan se att många tillverkare ser med avund på den diskant utvecklingen som B&W har och har haft. Ta bara ett exempel som PM-1

Bildresultat för B&W PM§

. Inte lätt att uppnå den typen av ljud ens för tex Sonus Faber osv. Ifs bara nyans skillnader då men mellan vissa tillverkare men just detta märke råkar ha ett diskant register som det krävs rätt bra doningar för att kunna uppnå. Tex CM-serien var ju så bra rent ljudmässigt att dom utklassade som jag ser det bra mycket dyrare högtalare från andra märken om man nu gillar diskanten och soundet vilket jag har lite svårt att förstå att man inte skulle. Lite obegripligt att inte gilla så upplöst ljud om man är en entusiast...Men, men, vad vet jag egentligen. För mig är det en gåta iaf :D 

Edited by Hifi_Perrra

Fast lyssnar man på vad en del har sagt om CM genom åren att dom skulle låta instängt så är det tvärtemot vad jag upplevde med mina CM7 och det var för att jag inte använde NAD på den tiden CM-serien lanserades. Den alltså dåtidens NAD gick mycket riktigt åt det maskerade hållet och jag ser det som vansinne av Hifiklubben på den tiden att man demade just med NAD. Jag själv bytte raskt ut elektroniken, min dåvarande C372 mot Bladelius och då hände det verkligen saker kan jag säga. Det var som natt och dag. Går inte att jämföra med den tidigare upplevelsen och det är lite synd att inte fler fick vara med om det för det skulle förmodligen resulterat i att fler skulle ha köpt dessa B&W CM, men då är ju detta ingen budget elektronik vilket jag har viss förståelse för. Idag däremot kostar ju inte en Tyr Mk1 eller för den delen en Mk2 särskilt mycket längre som dom gjorde på den tiden runt år 2007. Det kan ju vara bra att veta kanske om man vill investera i lite begagnade saker från tex Rehifi eller Hifimagasinet. Den där Norrlands begagnat hifi butiken kanske fortfarande existerar...?? Mr Välljud var det väl som hade den tror jag...iaf han som gick under det nicket på diverse sajter...Jahopp...det var det ..deh :)  Nu kanske jag inte hade så mycket mer att säga om den saken..nää.,det var nog allt tror jag :D 

Mvh

Det roliga med honom är att han inte bryr sig ett skvatt om nån glor på honom när han plockar fram sin snus eller använder tofflor i studion när dom har fin-besök av nån högt uppsatt person..Han bryr sig inte alls om sådant. Det skall sägas att han påminner väldigt mycket om min farfar..Han var också jägare och så där lugn och kunde dra såna där roliga historier. Det finns ett klipp på Youtube där han tar upp ämnet om nån cirkus och säger att: "Dom där akrobaterna är ju inte särskilt mycket mer vältränade än man själv!" :D :D Dom klippen brukar heta Best Of Leif GW och det råkar finnas en hel del såna på den sidan som är ihopklippta :D 

Bladelius i köket kan jag rekommendera om man har tv till och kollar på morgon nyheterna, även lite mer av highend satsning, för kök är rätt låg prioriterat idag faktiskt. Även sovrummet..Brukar bara vara tv:n som är prio 1..Även såna saker som toaletten där jag en gång tänkte köra Wilsons vägghängda högtalare. Wilson Wall eller nånting sådant hette dom. Dom låg nånstans runt 100k tror jag det var för paret..Men det är rätt många år sedan nu jag tänkte på det senast :D 

Ser ut så här:

Bildresultat för wilson audio wall

Det hade varit något det :D 

Vill man ha rätt basic lösning i alla eller dom flesta rummen men väl fungerande till ett rätt hyffsat pris så kan man köpa ett gäng med Sonos Connect förutsatt att man har bra Wifi uppkoppling :) Då kan man ju koppla in allt man har i stort sett förutsatt att man har tillräckligt många anläggningar, som det när jag själv tex körde min Kenwood KA-300 från tidigt 80 tal till mina Cerwin Vega XLS-6 på hatthyllan i hallen med en Sonos Connect ZP-90. Givetvis fick jag plugga om lite i väggen med skruvarna innan och inte ha så feta kablar, men det funkade ju :D Och det var ju välljud för blygsamma 2.5k för högtalarna och 3k för Connecten. Sen kablarna från JB-Systems från Totalljud, en signalkabel, och Kenwooden som var gratis. Väldigt basic men j_kligt bra Hall-ljud när man tex tar på sig ytterkläderna..Sonos är ju så bra också att allt ljud är ju rätt synkat med varandra i alla rummen om man kör allt på en gång. Väldigt smidigt så sätt! :) Kan rekommenderas! 

Finns det ingen nörd tråd på nätet där man listar highend hörlurar på stan..eller som folk bär i tunnelbanan?? Alltså HighEnd ute bland folk? Finns det nån sån ens. Jag körde Google Translate på Japanska tecken och Sennheiser HD800 som orden "Tunnelbanan" osv och "På stan". Det skulle va najs om det fanns en sån sida. 

1 hour ago, Hifi_Perrra said:

highend hörlurar

Vilket märke då alltså...? Finns de som nyttjar Beats med upplevelsen dyrbart, exklusivt, sofistikerat.

7 minutes ago, YYZ said:

Vilket märke då alltså...? Finns de som nyttjar Beats med upplevelsen dyrbart, exklusivt, sofistikerat.

Inte Beats det första jag tänker på när jag hör ordet "highend" om hörlurar, men jag antar att det var därför du nämner dessa. Jo, jag har inget emot att folk väljer Beats i sitt val av hörlurar. Folk får väl använda vad dom vill. Men för mig känns det mest som att det är något dom flesta ser i reklambladen. För mig är en "Highend-hörlur" nånting annat utan att ha lyssnat på dom. Jo, man väljer ju lite var någonstans man vill handla också, hoppas jag. Lyssna bara på B&W tex. Men lever Beats tex upp till det ljudet så varför inte..även om jag personligen aldrig skulle välja dessa. Jag vill hellre ha udda lurar, såna som man vanligtvis inte ser och det var väl sådana jag tänkte på främst. Såna som sticker ut..nåt som känns lite ballt. och låter dyrt om man får kalla det så..vad det nu betyder....Sorry! Men dom är inte snygga enligt mig. Lika snygga som dom ska låta bra! Ungefär som Bruno Mathsson sa om sina möbler: "Dom ska vara lika sköna att titta på som att vila i!" :) Är dom inte det ja..då väljer jag något annat och det är lite så jag tänker angående det :)

53 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Inte Beats det första jag tänker på när jag hör ordet "highend" om hörlurar, men jag antar att det var därför du nämner dessa. Jo, jag har inget emot att folk väljer Beats i sitt val av hörlurar. Folk får väl använda vad dom vill. Men för mig känns det mest som att det är något dom flesta ser i reklambladen. För mig är en "Highend-hörlur" nånting annat utan att ha lyssnat på dom. Jo, man väljer ju lite var någonstans man vill handla också, hoppas jag. Lyssna bara på B&W tex. Men lever Beats tex upp till det ljudet så varför inte..även om jag personligen aldrig skulle välja dessa. Jag vill hellre ha udda lurar, såna som man vanligtvis inte ser och det var väl sådana jag tänkte på främst. Såna som sticker ut..nåt som känns lite ballt. och låter dyrt om man får kalla det så..vad det nu betyder....Sorry! Men dom är inte snygga enligt mig. Lika snygga som dom ska låta bra! Ungefär som Bruno Mathsson sa om sina möbler: "Dom ska vara lika sköna att titta på som att vila i!" :) Är dom inte det ja..då väljer jag något annat och det är lite så jag tänker angående det :)

Min fru har ett par SF Pryma. Dom ser riktigt exklusiva ut i sitt utförande i skinn, metall, "pianolack" och är sköna på huvudet, men personligen tycker jag inte alls att dom lever upp till sin prislapp ljudmässigt. Å andra sidan är jag inte någon "hörlurskille" när jag skall finlyssna, så jag använder uteslutande in-ears av god kvalitet när jag slölyssnar i telefonen i samband med andra aktiviteter. @Apexorca utvärderade ett gäng fina lurar och hörlursförstärkare för något år sen, så i hans tråd kan du nog få en del uppslag.

13 hours ago, Taxmannen said:

Min fru har ett par SF Pryma. Dom ser riktigt exklusiva ut i sitt utförande i skinn, metall, "pianolack" och är sköna på huvudet, men personligen tycker jag inte alls att dom lever upp till sin prislapp ljudmässigt. Å andra sidan är jag inte någon "hörlurskille" när jag skall finlyssna, så jag använder uteslutande in-ears av god kvalitet när jag slölyssnar i telefonen i samband med andra aktiviteter. @Apexorca utvärderade ett gäng fina lurar och hörlursförstärkare för något år sen, så i hans tråd kan du nog få en del uppslag.

Tack för tipset om Apexporcas tester :)

Jo, om man gillar hörlurarna eller inte beror ju helt på en själv och jag har ju ägt ett antal Sonus Faber så det skulle säkert kunna låta bra :)

Edited by Hifi_Perrra

Hur som helst...Jag la undan ett par P9 Signature idag i en butik men det blev aldrig att jag hämtade ut dom. Jag somnade istället :D .Alltså reserverade dom i fem timmar :)

Sen tog jag kontakt med en viss butik men han hade inga Sennheiser längre sa han och då tog jag kontakt med en annan butik som skulle kolla upp dom modellerna jag kunde tänka mig, nämligen HD700, HD800 och HD660, så jag väntar på besked därifrån :)

Jag är nästan säker på att det blir en sluten lur trots allt. För jag vill helst hålla musiken för mig själv när jag lyssnar om jag är utomhus :)

Jag fick det här svaret av Hifiklubben när jag frågade om huruvida mina B&W P7 fungerar i regn eller inte :)

"Hej,

Ja, under normala förhållanden är det inga problem.

Se till att du bara torkar av dom när du kommer hem så de inte är dyngsura, lägg dom INTE på ett element eller liknande,

för att värma då skinn och värme är en = dålig kombo.

Om det är sånt där hällregn som gör att du är blöt inpå skinnet efter 5 sekunder ute så undvik att ha lurarna ute :)

I extremväder m.a.o."

Och just HD660 s är riktigt intressant så den kommer jag nog att köpa inom kort i vilket fall även om jag kanske inte köper den denna månaden :) 

Edit: Jag beställde lite film så länge medans jag funderar färdigt ;) 

Edited by Hifi_Perrra