Sign in to follow this  
Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! Samt Historik! :)

Recommended Posts

Lite roligt att du frågade om just det. Det är det enda i hela listan som är under uppbyggnad :D  Hur som helst. Jag kommer nog att köra Alltele som leverantör av mitt fiber och just nu kör jag ADSL och betalar ett otroligt högt månadsbelopp...lite utan att veta varför så det ska bli gött att kunna halvera den kostnaden med en sju gånger så snabb uppkoppling till halva det priset ca, för nu har jag 13 mbit/s på ena hållet och 0,86 på andra och betalar strax under 400 spänn varje månad och känner mig smått rånad på pengarna. Jag räknar med att jag betalar 200 kr sen ca, men jag väljer nog inte 100 - 100 i hastighet utan mer 30 mbit/s. Det räcker för mig. Jag ska ju bara streama lite serier och sport och film. Det är allt. Lite Wahlgrens värld, en o annan Tom Cruise / Kevin Costner film och en del Handboll, Fotboll Hockey och friidrott / EM, VM och OS plus alla andra intressanta sporter...Det är mitt liv...Inte mycket mer spännande än så blir det :D 

Edited by Hifi_Perrra

Kanske lite Sonos också. Det kommer jag nog köra en del. Just nu strular internet nästan varje dag. Iaf Wifin i huset. Den ligger för närvarande på ca: 3mbit/s eller så funkar den inte alls. Vet inte hur många gånger jag har rebootat den i år. Två gånger varannan dag typ. Jag brukar köra på telefonens uppkoppling och tvns Screen View för det gick visst tydligen, även om det råkar stå att det enbart funkar via Wifi av nån anledning...:S Hur som helst! Det ska bli intressant att känna att man slipper hålla på å pilla med internet dagligdags för nu känns det rätt tröttsamt faktiskt....

21 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Lite roligt att du frågade om just det.

Ja, sorry.

Det andra var klart som korvspad.

Du får gärna kolla med din brorsa om han vet något om fiberanpassad utrustning (routers, moderkort, tv-mottagare). Jag skulle gärna vilja veta.

8 minutes ago, calle_jr said:

Ja, sorry.

Det andra var klart som korvspad.

Du får gärna kolla med din brorsa om han vet något om fiberanpassad utrustning (routers, moderkort, tv-mottagare). Jag skulle gärna vilja veta.

Inga problem. Jag kollar med honom. Det kan vara intressant att veta även för mig. För jag har heller ingen vidare koll. Jag är mer hifi-snubben och sköter hifi-biten här hemmavid. Han är mer den som lär mig om det tekniska när det gäller datorerna. Men han har ju gått mina NordOst kurser...Skämt åsido... Så vi lär varandra kan man säga. Väldigt spännande på så sätt :D 

Jag återkommer med svaret!

God Jul till er alla! ;) 

Mvh Perra

Edited by Hifi_Perrra

On 2017-12-20 at 19:44, Hifi_Perrra said:

En liten uppdatering angående min hifi:

Min Hifi idag:

Högtalare: Dynaudio Contour S3.4LE, B&W CM7, Focal Chorus 714 Mk4, Klipsch RP-160M, Klipsch R-15M, Jamo Power 120, Larsen Hifi 4.2, Dynaudio Excite X14, System Audio Sa2k, Cerwin Vega XLS-6. 4st KEF (Inbyggnadshögtalare): CI160.FR, DALI 5005LE, QRS Cirrus.

Förstärkare: Bladelius Thor Mk3 Novitas, Krell S300i, Primare I22, Primare I30, Marantz PM5005, Kenwood KA-300.

CD-Receiver: Marantz M-CR502

CD.spelare: Marantz CD5005.

DVD-spelare: NAD T515, Marantz DV7001.

Blu-ray spelare: Sony BDP-S3700B, Sony BDP-S550.

Tuner: Rotel RT-11.

VHS Spelare: Samsung SV-220X.

Rack: Solid Tech Radius Solo 3, Solid Tech Radius Solo 4, Atacama Europa Reference 6.5.

Bänk: Voice Furniture Azzaro 180 cm Sideboard.

Tv. Samsung LE40N87Bd, Philips 39PFL3807T/12, Samsung LE32R51b, LG-43UJ670V.

Stativ: Atacama Nexus 60i, System Audio Sa2k original stativ.

Hörlurar: Sennheiser RS-175, Sennheiser Urbanite XL Galaxy Android, Samsung Galaxy In-ear.

Spikes och tillbehör: Sonic Design SD-fötter, Sound Care Superspikes, Focal Chorus 714 Original Spikes, Audio Physic Scorpio Original Spikes. 2st Entreq Vibb-eaters 5,5kg.

Streaming: 3 st Sonos Connect ZP-90, JBL GO.

Mp3 Spelare: Iriver H-120 20GB. 

Fjärrkontroll: Bladelius Mjölner, Krell Remote Control, Primare C24, Primare C22, 2st NAD HTR-8, NAD HTR-6, NAD HTR-2.

Dator: Lenovo Ideapad 700-ISK 80RU, Asus VivoPC + 24" Skärm, Razer Naga Hex Green Edition, Logitech G-110.

Datorhögtalare: B&W MM-1.

Kamera: Sony RX-100 M2, Samsung Galaxy S6 32GB

Powerbank: Trust Urban Portable Charger.

Ström: Jordat / Inga filter. Internet: Fiber i alla rum, även kök.

Högtalarkablar: Purist Audio Musaeus 2x3m med P.A.D. Guldspadar / Clou Cable bananer. Clou Cable 310T 2x3m med Svart Strumpa och WBT 0645 gafflar / Clou Cable bananer. Clou Cable 101T 2x2m med Svart Strumpa och Clou Cable bananer. Clou Cable 101T 2x2,25m med Svart Strumpa och Clou Cable bananer. Clou Cable 101T (Ivory) 2x3m med Clou Cable bananer.

Signalkablar: Clou Cable Crystal RCA 2,5m, Clou Cable Crystal RCA 2m, Clou Cable Crystal RCA 1m, Clou Cable Crystal RCA 1m, Clou Cable Red Jaspis RCA 1m, Vincent Standard kabel RCA 0,6m.

Digitalkablar: Clou Cable Digital RCA 1m, Toslink Standard 2m.

Subwoofer-kabel: Taralabs Prism 300s RCA 4m.

HDMI-kablar: Chord Silver Plus 1.3 HDMI 8m, Oelhbach HDMI 2,5m, QED Qunex Reference HDMI 0,6m.

RGB-kablar: Oehlbach XXL-series Scart RGB 2,5m, Oehlbach XXL-series Scart RGB 2m.

+ Övriga kablar.

Edit: Senast uppdaterad info: 2017-12-20. Kl: 20:37.

Du har ju gjort en spännande och något annorlunda resa vad gäller uppgraderingar, än de flesta andra. Skulle vara kul att höra dina tankar hur du resonerar. Har du någon gång funderat på att köpa 1 par dyrare högtalare istället för 14 st billigare? 

29 minutes ago, bigblue said:

Du har ju gjort en spännande och något annorlunda resa vad gäller uppgraderingar, än de flesta andra. Skulle vara kul att höra dina tankar hur du resonerar. Har du någon gång funderat på att köpa 1 par dyrare högtalare istället för 14 st billigare? 

Jo, det har hänt runt fem, sju gånger. Jag har valt bort dom flesta på grund av vikten, då min lägenhet ligger högst upp i en kåk utan hiss och att jag inte har möjlighet att ha det på bottenplan då övriga familjen vistas där, så har det mer blivit att släpa upp det dit och då har jag ställt höga krav på att det inte ska väga allt för mycket då jag gärna flyttar på det med jämna mellanrum när jag tex möblerar om eller flyttar hifin för att jag vill få ut mer av anläggningarna med att byta position osv på prylarna. Så genom åren har jag valt bort högtalare så som: KEF Blade, Sonus Faber Stradivari, Amati Anniversario, Wilson Audio Sophia, Dynaudio Confidence C4 II osv. Mina senaste Sonus Faber, Guarneri Memento, som jag var ägare till mellan 2012-2016 var alternativet som stämde in rätt bra på detta, men som alltid så vill man byta o ha sig och jag testar även billigare alternativ då det finns så mycket roligt även i dom lägre prisklasserna, en del ny teknik bakar man ju in till slut även i dom serierna. Det som finns i dom riktigt dyra, den tekniken hamnar ju så småningom även längre ner i prisklasserna med tiden och man förnyar ju hela tiden, det sägs ju att tekniken hela tiden förbättras även om modellen är densamma fast att man bakar in det ändå medans produktionen fortgår...kanske en skröna..Vad vet jag. Men jag drar mig i alla fall inte för att våga testa även det billiga...Mer för att se vad man kan åstadkomma även i dom lägre, mindre exklusiva serierna. Kollar man inte vad dessa har att erbjuda så vet jag ju inte riktigt hur bra mina exklusiva är om man säger så för man vill ju inte bli ifrånsprungen av en billig modell. Mer så jag brukar tänka, därav även en del billiga prylar historiskt sett :) 

Edit: Redigerad text.

Edited by Hifi_Perrra

Fast å andra sidan. i och med att ekonomin har tillåtit så har jag mer köpt det jag vill testa och har mer sällan lyssnat mig fram i butik. Har något varit intressant så har jag istället lagt en beställning på det som har intresserat, så kan man ju testa i lugn o ro istället för att trängas i nån butik. Har ju bara varit lite extra skoj, i alla fall som jag ser det. Sen om det kostade 10-15k extra har inte gjort så mycket. Jag brukade göra så i runt 10 års tid innan jag la ner handlandet förra året och gick över till märkes kläder istället och lite andra outdoor produkter för att jag ville se mig om ute i naturen istället. Så idag lägger jag ungefär samma pengar på det istället som jag gjorde genom alla år med hifin. Så penga mässigt är det i stort sett samma fast att det handlar om andra saker istället för jag kände att det var dags att snöa in på lite andra saker istället o inte bara hifin, men mer ett val jag gjorde alltså som jag är väldigt nöjd över. Men allt som jag har listat finns ju i huset och lite till så vill jag ta upp intresset igen med å handla så finns ju alltid möjligheten om man säger så, även om jag låter det ligga på is ett tag till, förutom att jag kommer att köpa nån mer tv och någon hörlur. HD-599 som jag har varit inne på som inte har blivit av eller HD-650 om jag hittar nån i nån butik. Nu kom ju även HD-660..Kanske blir den istället. Vem vet :) 

Jag kan definitivt stämma in i ditt tänk när det gäller att ”se sig om i lägre prisklasser”. Dels tycker jag mervärdet i välljud på dyrare högtalare inte är försvarbart ekonomiskt, oftast iaf. Men även upptäckarglädjen i att prova andra liknande, ofta mycket välljudande högtalare även för ganska små pengar.

Nu kan jag givetvis inte dra alla dyra högtalare över en kam men det är ju också bökigt att prova sig fram till något som fungerar väl i rummet. 

Och HD-660S gillar jag iaf, jag tycker de är ett tydligt steg framåt utan att förlora grundkaraktären i Sennheisers 600-serie. Tydligt bättre än HD-700 för mina öron iaf! :)

Jo, i en del fall så har jag tyckt att dyra eller väldigt exklusiva högtalarmodeller låter mer analytiskt / hårt och vasst än dom billigare i samma sortiment, men kikar man på väldigt exklusiva modeller så ska ju dom förbättras och vara bra på kanske enbart en sak medans en billigare modell från samma märke oftast är mer allround. Jag brukade göra som så att jag handlade en mid-end modell där man fick allt av båda sidor, medans en billig kanske lät lite för maskerad i diskant registret och hade kanske en något mindre tajt bas. Handlade man då istället mid-end varianten för runt 50-60k så brukade man kunna få det mesta fast till ett lägre pris än om man skulle ha köpt värstingen. Inte lika mycket att skryta om kanske men den dög oftast till alla möjliga uppgifter såsom ljudtryck, förmågan att plocka fram detaljer till både film och musik osv + hyfsat snygg också vilket är lite av ett måste ändå tycker iaf jag, man blir ju lite gladare om inte annat :D Ett krav genom åren var att högtalarna jag handlade skulle klara allt jag visade på skärmen eller lyssnade på om det så var en rulle med värsta action scenerna. En gammal favorit är Quantum Of Solace på Blu-ray med James, i inledningen av filmen när han maxar sin Aston i tunneln. Jag brukade dema min anläggning med denna film, speciellt om man ville impa på tex en gammal vän eller granne. Min ena bror tex hoppade nästan ur fåtöljen och landade på golvet när vi såg den filmen. Jag minns den blicken än idag. Det var mäktigt. Det var med mina Audio Physic Scorpio 2 och min Bladelius Thor Mk3 Novitas bland annat. En annan gång lurade jag en kille på cykel som cyklade förbi utanför fönstret. Han trodde att han hörde uppstartsljudet till en Ferrari...Ja, det gjorde han men det var bara det att jag spelade upp det på mina bakåtstrålande Martin Logan Theos :D Han cyklade som en galning genom kvarteret för att få en blick av den 599 GTO som jag hade på min tv. Han såg ingenting men han hörde hur den startade och drog iväg med ett vrål för att sen tyna bort i fjärran...Det lät så verkligt att man lätt kunde blåsa grannarna med att det stod nåt fartvidunder och gasade ute på gatan. Det är det klippet som heter Startup eller nåt sånt och "Ferrari 599 GTO" på Youtube :D 

Det var ingen vidare goo bas i dom Momentum In-ear jag köpte olyssnat. Väldigt bra ändå  i och med att dom var så detaljerade, men lite för mycket diskant och det är ju inte så trevligt när 80 % av musikbiblioteket består av elektronisk musik med diverse datoriserade trumslag osv :D Men, men, jag läste aldrig om dom utan bara räknade med att dom skulle ha någon typ av basighet vilket dom absolut inte hade..väldigt lite utav det även när jag hade kalibrerat in dom...Så jag får helt enkelt skylla på mig själv. Men det var ju inte mer än runt 700 spänn inkl frakten så det är väl bara å ge dom till brorsan eller nåt om jag inte skulle behöva dom.

Jag tar gärna emot tips i denna tråden på in-ear lurar med lite tyngd i basen för mellan 500:- och upp till 3k för Android telefon. Det gör ju inget om dom har rikligt med detaljer i diskanten också, men dom kan ju gå mer åt det neutrala i klangen kanske så slipper man belasta öronen allt för mycket om man skulle vilja vrida på lite extra också :) Jag testade i för sig dom under balaclavan nu när det var lite kallare och det var väl då jag kände mer att det kanske inte alltid behövs en massa djup i basområdet, men det var väl i stort sett enda gången :) 

Tack så länge! :)  

10 hours ago, Hifi_Perrra said:

Det var ingen vidare goo bas i dom Momentum In-ear jag köpte olyssnat.

Medföljer EarWings? Passform som inte riktigt sluter tätt ordentligt, brukar tyvärr innebära ingen vidare go bas. För mina öron så måste det alltid finnas med EarWings som får Earbuds att sitta på plats bättre.

Det som medföljer är små pluppar i gummi i olika storlekar. Vad dom kallas har jag ingen aning om. Ser ut så här:

Relaterad bild

Bildresultat för in-ear momentum

Om man Googlar på Earwings...Dom enda träffarna jag får är en massa skalbaggar och larver :D 

On 2018-01-01 at 21:42, YYZ said:

Medföljer EarWings? Passform som inte riktigt sluter tätt ordentligt, brukar tyvärr innebära ingen vidare go bas. För mina öron så måste det alltid finnas med EarWings som får Earbuds att sitta på plats bättre.

Det stämmer faktiskt för nu när jag testade med den största modellen vs den minsta av dom medföljande "plupparna" så var det en enorm skillnad på basen. 

Tack så mycket för hjälpen! :) 

Jag tror att jag behåller dom! :D 

Mvh

Jag kollade med brorsan om fiberanpassad utrustning men han var inte alls sugen på att ge mig ett vettigt svar...Han har fullt upp med sina ungar så all tid av hans "lediga tid" går till att ta hand om dom, så han har typ fem lediga minuter per dag till att bara ta det lugnt...en av anledningarna till att jag aldrig kommer att skaffa familj :D Räcker med att vara farbror.... Så något svar det fick jag aldrig tyvärr...Även om jag ställde frågan..Så tyvärr...Kan inte göra så mycket mer just nu...Det var det svaret....:(

Mvh

Jag skulle egentligen köpa en massa armbandsur. Eller massa och massa men runt 6 stycken skulle det bli av Casio. Mudmaster, Gravitymaster osv, men vore det inte roligare med lite portabelt ljud så länge?:D 

Edited by Hifi_Perrra

Högt alltså...Inte lågt! Nää..det här var allt annat än lågt...Jag orkade enbart se en enda film på denna höjd. Brorsan tyckte att jag skulle skaffa en soff-lift så att jag kunde hissa upp mig med hjälp av den på önskad höjd...vet inte ens om det existerar med soff-lift då men...endast säng på typ boenden för gamla och diverse andra ställen...nåja.. det får bli en annan gång kanske :D 

Ska nog kanske köpa mig ett par B&W P9 Signature. Blir kanske i veckan...Annars blir det ett Casio armbandsur för nästan samma pengar...Lite mer faktiskt. Jag har valt ut en rackare som jag hade tänkt att beställa.. ifall att jag inte köper P9...Den som väntar får se! Något blir det väl..

Edited by Hifi_Perrra

Jag hittade några fler bilder. Här kommer ett gäng till :) 

Översta bilden: Sovrummet i min nuvarande lägenhet. 

Fåtöljen är en Dux Superspider :) 

2012-02-04 Cremona M 012.JPG

Sovrummet: Här med lite budget elektronik från H/K. Enbart en tillfällig lösning mer för att testa hur det lät och det lät faktiskt riktigt bra. Det var fullt godkänt faktiskt. 

2012-02-07 013.JPG

En något "High-End - Low-End" hifi-lösning!

.......................................................................................................

Guarneri Memento i Red Violin Highgloss. Exakt samma färg som man använde på Stradivarius violinerna från 1600 talet.

Dess föregångare Guarneri Homage står förövrigt uppställda på Violin-muséet i Cremona, Italien :) 

För den som vill beskåda dessa :) 

007_3-001.JPG

Audio Physic Scorpio 2 och Bladelius Thor Mk3 Novitas bland annat :) 

2012-02-02 002 (3) 4.jpg

I köket skymtar även mina Sonus Faber Cremona M.

2012-02-02 019.JPG

Cremona M i Äkta Lönn på SoundCare Superspikes. Soffan kommer förövrigt från Norska Fjords.

2012-02-02 018.JPG

2012-02-02 004.JPG

2012-02-04 015.JPG

2012-02-02 024.JPG

2012-02-02 023.JPG

Edited by Hifi_Perrra

Köks-stereon år 2013 :D 

035_3.JPG

Mina System Audio Mantra 60 i Svart Satin :) Bytte dock in dom efter en vecka mot Dynaudio Excite X14?? Eller X12? Minns inte så långt tillbaka i tiden tyvärr. 

073.JPG

Tillverkningsnumret på mina Guarneri M.

011_8.JPG

Jag köpte även ett par NordOst Purple Flare 2x3m med bananer i båda ändar. 

Just dom skulle jag vilja köpa igen..Alltså beställa för dom gillade jag verkligen. Dock ej i den längden. Var lite för långa faktiskt i mitt hem :)

003_28.JPG

Edited by Hifi_Perrra