gryphon Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 (edited) Hi. Hope you guys are okey with me writing in English. I want to move my system from my living room 30,m2 too a Hi-Fi/TV room at 20,m2. The system I have is like this. Meridian 588 - Primare dac 30 - MacBook Pro with Pure Music/Amarra Intergrated Amps are DK Design VS.1 Reference MK2. Advantage S100 ( now Bladelius ). Amphion Xenon Speakers. Everything bought in Scandinavia or the US. My music interest are. Blues, singer songwriter, folk/rock, Piano music, and some classical, jazz and country. I used to own Qln Signature with the yellow woofer, a speaker I really liked, sold it too my brother when I bought the Amphions, as my room felt a little to big for them and I wanted more bass. After seeing the new Qln Signatures 3 I have been seriously considering them!. I love my Amphions, but wish they had a sweeter treble and a more clear midrange, and after listening to the Harbeth 30.1 which I liked, but not as much as I was expecting too, I am hoping for someone on this forum to tell me about your experience with the Qln Signature 3. How do you think they would work with my amps, would I need a subwoofer? I hope to get a warmer sound, but at the same time better resolution, and most importantly, I hate harshly sounding treble, how is the treble on the Qln ? Lot of questions I know ;-) You are welcome to reply in Swedish, Danish, or English. Thanks Edited October 25, 2016 by gryphon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaxho Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Hej! Om du läser i min tråd,grubbla med jaxho, så har jag skrivit om QLN. Vänligen Jaxho Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gryphon Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Thanks, will check it out. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gryphon Posted October 24, 2016 Author Share Posted October 24, 2016 (edited) Anyone else have opinion about the Qln Signature 3 sound? Edited October 24, 2016 by gryphon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Anyone else have opinion about the Qln Signature 3 sound? Jag har själv haft Qln Signatur HDII splitfield. Gillade dem starkt, de spelade stort och med härlig värme i ljudet. Jag har hört de nya och de ser i princip lika dana ut men kostar mer än 3 ggr så mycket. Visst har det säkert hänt saker på insidan. De låter bra ingen tvekan om det, men med tanke på priset är de inte lika imponerande som de en gång var tycker jag. Hellre ett par begagnade andra stativare än nya Qln Signature om jag hade valt själv. Men det handlar om hur de spelar i det rum du skall ha och din egna personliga smak. Köper du nya Signatur blir du säkert nöjd. Lycka till! wege 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gryphon Posted October 24, 2016 Author Share Posted October 24, 2016 (edited) The warmth in the sound is something I have been missing since going with the Amphions Have been in correspondence with Mats from Qln for a while where he explains his design thinkings. All things I really like. Had the yellow cone Qln many years ago and really liked the sound. But I understand that this version is in a different league. Edited October 25, 2016 by gryphon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gryphon Posted October 25, 2016 Author Share Posted October 25, 2016 Anyone else have opinion about the Qln Signature 3 sound? Were you hearing a big difference in sound between the older version and the new Signature 3 ? Just curious..... what other standmount do you like better ? Jag har själv haft Qln Signatur HDII splitfield. Gillade dem starkt, de spelade stort och med härlig värme i ljudet. Jag har hört de nya och de ser i princip lika dana ut men kostar mer än 3 ggr så mycket. Visst har det säkert hänt saker på insidan. De låter bra ingen tvekan om det, men med tanke på priset är de inte lika imponerande som de en gång var tycker jag. Hellre ett par begagnade andra stativare än nya Qln Signature om jag hade valt själv. Men det handlar om hur de spelar i det rum du skall ha och din egna personliga smak. Köper du nya Signatur blir du säkert nöjd. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 25, 2016 Share Posted October 25, 2016 Anyone else have opinion about the Qln Signature 3 sound? Were you hearing a big difference in sound between the older version and the new Signature 3 ? Just curious..... what other standmount do you like better ? Jag har själv haft Qln Signatur HDII splitfield. Gillade dem starkt, de spelade stort och med härlig värme i ljudet. Jag har hört de nya och de ser i princip lika dana ut men kostar mer än 3 ggr så mycket. Visst har det säkert hänt saker på insidan. De låter bra ingen tvekan om det, men med tanke på priset är de inte lika imponerande som de en gång var tycker jag. Hellre ett par begagnade andra stativare än nya Qln Signature om jag hade valt själv. Men det handlar om hur de spelar i det rum du skall ha och din egna personliga smak. Köper du nya Signatur blir du säkert nöjd. Lycka till! Om vi skulle titta på stativare som är begagnade som man kan få i engefär samma prisklass finns en del bra från Dynaudio och Sonus faber. Hittar du ett par Sonus faber Guarneri Memento så skulle jag köp dem direkt. Jag har dem själv på jobbet och tycker de är otroligt bra. De fångar musikens själ. De lirar i en helt annan liga än Signaturen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Mina Gamla Memento finns till salu just nu på Hifimagasinet. Dock något högt pris kan jag tycka. Men så är det ju med Sonus Faber och deras andrahandsvärde många gånger Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 För att nämna något om just dessa Memento så var just mitt par det sista paret som gick till Skandinavien när jag beställde dom år 2012 från Italien via Stylus Audio. Jag bytte in dom på Balance bild och ljud i Mars 2016. Så jag var ägare till dom i 4 år innan dom byttes ut. Dessa hade tillverkningsnr: 1085. Totalt tillverkades runt 1090 par och ca: 10 par gick till Sverige totalt sett, båda färgerna, mellan 2006-2012. Tre par ca, skall också ha gått till Finland och två par till Danmark om jag nu minns helt korrekt. Jag har själv kollat upp dessa uppgifter med distributörerna för märket som har varit två stycken under dessa år. Stylus Audio och Audionord. Mitt par var i färgen Red Violin Highgloss. Mitt par var Mk2:an. Mk1:an Guarneri Homage står även uppställda på Violin Muséet i Cremona, Italien. Mk3:an får man betala runt 160.000:- i nypris för idag. Så 49.900:- som jag tror att nuvarande ägaren skulle ha är inga jättepengar jämfört med motsvarande idag, men givetvis är det ändå rätt stora skillnader mellan alla dessa tre modeller Bild på mitt par i mitt hem. Bilden är tagen av mig runt år 2016. I början av 2016 har jag för mig Mvh Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts