Jump to content

Ditt senaste Hifi köp!

Hifi_Perrra
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Köpte en 4k tv av min bror för 2500kr ikväll. Får in den i stugan på Tisdag, så det blir ju najs! Prutade ner den lite. Sa att jag skulle ha den o sen inte, efter det väntade jag en timma och sen gick jag in med ett lägre bud och fick den till det priset istället. Hans fru hade redan beställt en ny tv så dom behövde nog pengarna skulle jag tro. Sen hade jag inte betalat när jag sa att jag skulle ha den första gången, men nu skakade vi hand på 2500kr och sen förde jag bara över dom pengarna och efter det var det klart :D

För mig är jobbet och hobbyn (dvs hifi) integrerad. Det mesta som intresserar mig handlar om elektronik. Anteckningar och böcker är således en vital del av min tid oavsett geografisk plats eller tid på dygnet, därför skaffade jag en Supernote AX5:

IMG_20210723_222257~2_copy_768x1024.jpg

Det var längesedan jag var så nöjd över ett köp. Jag har haft den 3 månader och jag har kunnat skippa analoga kalendern, ett tjog av spridda anteckningsböcker på jobbet och hemma och kunna slippa kånka runt på tjocka böcker är riktigt trevligt.

Jag ber om ursäkt till medlemmar som hellre velat se en fet DAC eller dylikt. Så kanske lite krystat att lägga i inlägget här, apparaten kan vad jag vet inte processa audio överhuvudtaget. Men för mig att kunna läsa, skissa idéer, anteckna och att hantera att-göra-listor är ovärderligt. :)

On 2021-07-23 at 22:31, tek said:

Men för mig att kunna läsa, skissa idéer, anteckna och att hantera att-göra-listor är ovärderligt. :)

Kul att du är nöjd! Vad kan en sådan här anteckningsplatta som t ex en iPad med penna inte kan? Eller är det helt enkelt en penna och skärm som är bättre för att just skriva på?

Mitt senaste inköp är en ny vattenskidlina och handtag för 499 kr på XXL då den gamla helt enkelt blivit gammal och gick av när vi använde den för att dra storebrorsans fru i åkringen… Kul att ställa sig på vattenskidorna igen, är några år sedan sist men det är lite som att cykla (eller åka utför på skidor), kunskapen finns kvar. 

1 hour ago, Terminator said:

Kul att du är nöjd! Vad kan en sådan här anteckningsplatta som t ex en iPad med penna inte kan? Eller är det helt enkelt en penna och skärm som är bättre för att just skriva på?

Exakt, gällande funktionalitet så vinner en surfplatta med penna alla dagar i veckan. Oavsett om det är Surface, Samsung eller Ipad. Alla tillverkare som har en penna som man kan köpa till. Men det där "helt enkelt som är bättre för att just skriva på?" är hela poängen :) , förutom att du glömde "läsa och annotera också" också. Att kunna sammafoga anteckningsböcker digitalt samtidigt med litteratur och allt beter sig tillräckligt likt papper är fantastisk.  Jag testade en del på en surface med microsoft pen och upplevelsen var direkt vidrig. Antecknar man och läser mer än post-it's så funkar inte konventionella skärmar, i varje fall inte för mig.  Att läsa böcker eller ens lite längre tekniska artiklar kommer inte på fråga. E-ink är som papper för ögat i varje fall jag kan sitta lika länge och läsa som jag kan med en bok. Antecknandet och känslan på skärmen är lite olika beroende på tillverkare. Men visst, det är väldigt mycket en nicheprodukt.

• 4 months later...
  • 5 weeks later...
  • 2 months later...
  • 6 months later...

En ny tv från Samsung för att den gamla hade gjort sitt... Denna gången en QLED 55 tummare från Netonnet + en ny telefon... Blev en Samsung Galaxy A53. Hyffsad telefon... Inte långt efter dom dyra i prestanda... Kanske inte så mycket hifi men man måste ju följa nyheterna o babbla i telefon idag fast man knappt saknar det... oavsett så... :S

20221026_174319.jpg

• 4 weeks later...

Argon Solo köpt inn til födelsedagen, jag tycker den har bra ljudkvalitet för priset särskilt på Black Week.

Jag var inte nöjd med Argon i början när det var nytt, hadde en H1 rör DAC som hadde mycket brus och dåliga kontakter som lossnade til Argons ägna RCA som var supertighta. Man skall inte döma ett märke för gamla misstag..

Hifiklubben har lång tradition, NAD, Lyngdorf, Dali etc. Dom hade vel bara fel fabrik eller något i början.

Denna Solo är tung och värkar vara bra byggkvalitet.

Bara on and play, för dagar man inte orkar att plocka Cd skivor etc, eller vil ha et par öl eller har gäster.

Bluetooth SBC på Android och AAC på Apple, bra implenerad i Android som jag har testad, har Chromecast som ljuder bra på Tidal, och har Spotify Connect ochså bra.

Den är Roon ready, och skall också funka med Jriver, men detta har jag inte testat ännu.

m8StKG2.jpeg

hgb5T0t.jpeg

6 hours ago, Danke said:

Bluetooth SBC på Android och AAC på Apple, bra implenerad i Android som jag har testad, har Chromecast som ljuder bra på Tidal, och har Spotify Connect ochså bra.

Den är Roon ready, och skall också funka med Jriver, men detta har jag inte testat ännu.

Trevligt.

Använder du den inbyggda DA:n eller extern?

Vad använder du för att spela dina egna filer?

”Roon Ready” betyder väl som vanligt att man behöver en roon core, en roon bridge, en roon server osv?

On 2022-11-29 at 05:02, calle_jr said:

Trevligt.

Använder du den inbyggda DA:n eller extern?

Vad använder du för att spela dina egna filer?

”Roon Ready” betyder väl som vanligt att man behöver en roon core, en roon bridge, en roon server osv?

Jag har just startat att använda den, mäst till Tidal/Chromecast och Spotify Connect.. Jag spelar av egna filer från Sony mobilen med Bluetooth med Poweramp.

Jag använder Dacen inuti som är en Ess DAC, Enda Externa DAC jag har är Ifi Zen DAC v2 som bara har Usb in.

Jag har inte Roon, men det är som du sejer, måste ha Roon driver på Laptop eller Nas.

Har har Jriver innstallerad på Laptop. Har inte provat det.

Huvudsyftet med köpet av Solo, var det praktiska med on and play. Annars kan jag sätta på en CD.

Jag har annars tröttnat på biblioteket jag har på Laptop, och hardisk, jag tycker det är mer spännande att spela Tidal... Och cd.

Roon - livstidslicens. Kört månad för månad sedan jag skaffade det för ca 2.5 år sedan och är överlag väldigt nöjd. Stod i valet och kvalet mellan att skaffa helår eller livstid men tänkte att jag kommer sannolikt att använda det under kommande år så skönt att slippa månadskostnaden och ev framtida prishöjningar. Om jag sedan använder det om drygt fem år, som är breakeven, får tiden utvisa. Inget självklart inköp men när jag jämförde med övriga hifi-inköp som kan vara på högre summor så blev det lite lättare. 

On 2022-11-29 at 13:23, Terminator said:

Roon - livstidslicens. Kört månad för månad sedan jag skaffade det för ca 2.5 år sedan och är överlag väldigt nöjd. Stod i valet och kvalet mellan att skaffa helår eller livstid men tänkte att jag kommer sannolikt att använda det under kommande år så skönt att slippa månadskostnaden och ev framtida prishöjningar. Om jag sedan använder det om drygt fem år, som är breakeven, får tiden utvisa. Inget självklart inköp men när jag jämförde med övriga hifi-inköp som kan vara på högre summor så blev det lite lättare. 

Hva kostade livstidslicens på Roon?

Hör alla diggar Roon? Men jag är osäker om det är nogåt för mej, Med Tidal, Spotify och ca? 50gig med flacs, hirez och mp3 (från stenåldern.)

Och ingen Nas eller Nucleus.

1 hour ago, Danke said:

livstidslicens

Den kostar $700 men åker upp till $830 vid årsskiftet. Det är jäkla mycket pengar, men inget annat kommer nära när det gäller att bygga ett homogent bibliotek med dina egna filer och dina favoriter från Qobuz/Tidal.

Såklart att dollarkursen bidrar till att det svider. 

Å andra sidan garanterar jag att Roon ger mer än att lägga motsvarande slantar på en ny sladd! ;) 

24 minutes ago, AlfaGTV said:

Å andra sidan garanterar jag att Roon ger mer än att lägga motsvarande slantar på en ny sladd! ;)

Det var lite så mina tankar också gick. Jag har inte köpt skivor regelbundet på över 15 år och tycker att jag ofta tappar perspektivet kring vad det är rimligt att lägga på mjukvaran (ja, jag lägger Roon i samma utgiftshög som månadsavgiften för Qobuz och Tidal) och insåg då att det här ändå är prisvärt. 

Samma sak när jag bestämde mig för att komplettera Qobuz med Tidal; det kostar som en cd per månad. För mig är det värt det. 

Nej det abbonemanget får inte godkänning av WAFen har nu abbonemang på Tidal Master och Spotify Duo, och en dröss TV Streaming tjänster...

Jag har Jriver, och jag tror det räcker. Håppast Spotify kommer med lossless snart i CD kvalitet.

Jag gillar att spela CD och BD og SACD, men Solo och streaming är för det praktiska...

21 hours ago, AlfaGTV said:

Å andra sidan garanterar jag att Roon ger mer än att lägga motsvarande slantar på en ny sladd!

:thumbsup:
På tal om Qobus, Tidal och Spotify …

Om man köper en kabel så lägger man väl inte 1$ på kabeln och 829$ på frakten?

Synd att inte Bandcamp attraherar för de som strömmar.

https://daily.bandcamp.com/features/bandcamp-ticketed-livestream

3 hours ago, calle_jr said:

Bandcamp attraherar

Hmm, ja, det är väl delvis orsakat av de tekniska möjligheter de själva stakat ut.

De integrerar inte med några hårdvarutillverkare vad jag vet och inga mjukvaror heller, utöver deras egna va? Och jag är garanterat inte ensam om att ha lämnat laptop/desktop->DAC->stereon bakom mig (sanning med modd, ja). Jo, det går att streama via deras app men den är inte så underhållande heller.

Ang liknelsen med $1 för kabelen, antar jag att du avsåg att vare sig Roon eller Qobuz är något annat än "grossister" och inte borde ta lejonparten av inkomsterna? Roon är ju inte ens grossist i det här fallet, mera som Foodora typ. Det du vill ha, när du vill ha det, fast de kör ut en kock om du vill ha nåt tillagat från dina egna frysvaror! ;) 

6 hours ago, calle_jr said:

Synd att inte Bandcamp attraherar för de som strömmar.

De, eller musikerna, lägger också ut på Qobuz. Hur mycket av det har jag inte koll på. I fredags kom i vart fall ett par nya ut som finns på Bandcamp. De går dessutom köpa där om man vill. 

5D5EBC7B-5810-494D-91EA-DA583FF857E1.jpeg