Jump to content

Ditt senaste Hifi köp!


Hifi_Perrra

Recommended Posts

3 minutes ago, Morello said:

Ni som kör rullband; köper ni förinspelade band eller skapar ni egna "blandband" som man gjorde på kasseet när man var liten?:)

Masterbandskopior och spelar in både hela LP och blandat bandat. Nu har jag inte så många 45-varvare (LP) men de är ypperliga att spela in om man är lat som jag.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Ni som kör rullband; köper ni förinspelade band eller skapar ni egna "blandband" som man gjorde på kasseet när man var liten?:)

Jag kör s k masterband men de är dyra som poker så det har inte blivit så många. Men jag har spelat in ett 10-tal 45-varvare från Mobile Fidelity och Music Matters så man kan sitta och njuta lite längre än 10 minuter åt gången. Dessutom har jag bandat ett par boxar med Miles Davis 10"-LP av samma skäl (samtliga Prestige). Jag har också spelat in en del direktsända konserter från P2.

Jag är en, vad man skulle kunna kalla, albumspelare snarare än låtspelare. För det finns det ju radio om andan faller på.

Jag funderar faktiskt på att köpa en riktigt fin kassettbandspelare. Jag har redan en Nakamichi och en Denon. Båda står i skrubben. Anldedningen till att jag funderar i dessa banor är att jag har flera hundra kassettband med i huvudsak livekonserter från P2 inspelade mellan 1973 - 1997. Vill minnas att det är uppemot 4-500 konserter från t ex Jazzfestivalen i Kristianstad/Åhus, Pori, Umeå, Stockholm, Monterey, Nice... Kassettbandens kvalitet kan inte mäta sig med det vi har idag, men låter heller inte så illa som ryktet. Viktigast är ändå musiken och det mesta av det jag har på dessa band finns inte utgivet på annat sätt än de samlingar som hemmabandare gjort.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del radioinspelningar utgivna på LP som låter mycket bra.
Speciellt klassiska inspelningar som kan låta intimare i bussen än på parkett i vissa salar.
Men då tappar man förvisso på rätt sida om eter-distributionen.

Hur som helst har jag en favoritinspelning med NEU/Kraftwerk på LP från Radio Bremen 1971 :mm:

Synd att du inte använde 2-spårs rullband Bebop...

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Jag funderar faktiskt på att köpa en riktigt fin kassettbandspelare.

En Tandberg TCD 910 hade matchat din rullbandspelare. Att den dessutom anses vara den bästa kassettbandspelare någonsin borde locka. Enligt uppgift så når den väldigt nära ljudkvalitet av en rullbandspelare. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har frågat Jürg om det var  en MK I eller Mk II och lite annat men har bara fått detta svaret:

Quote

Ob eine B 62 MK I oder MK II spielt keine Rolle. Es ist abhängig von der Serien-Nr. Es gab nie MK II als Typ. Wichtig ist, dass das Gerät total restauriert ist, und dass Du gute Köpfe hast. Und nicht so viel in Bloggs lesen, sondern den Profi fragen… J

"Det spelar ingen roll om det är en B62 MK I eller Mk II. Det beror på serie-numret. Det fanns ingen MK II. Det viktigaste är att den är fullständigt restaurerad och har bra huvuden. Och jag skall inte läsa så mycket i Bloggar utan fråga proffset - och då menar han sig själv."

Jag hade läst att MK II skilde sig från MK I genom att den hade kiseltransistorer gentemot de tidigare germaniumtransistorerna. Angående Butterflyhuvuden eller inte så har jag kommit fram till vanliga huvuden - med större avstånd mellan spåren - nog egentligen kunde vara bättre. Det finns information om detta på nätet. Det finns naturligtvis ännu bättre huvuden men nu har jag en Studer B62 i nyskick och Jürg menar att det rent ljudmässigt är mycket bättre att ha en maskin utan VU-metrar. Han är inte förtjust i Studer B67 och har alltid sagt:

Quote

Ich hab Dir gesagt B 67 ist nicht gut, da es sich um ein Home-Gerät handelt (A 700) aber mit professionellen Audio-Einschüben.

Den är fortfarande i Schweiz (liksom min Stellamaster som har blivit fördröjd) - men det är lika bra då jag hoppas att han kan fixa fram en korg till den....

Link to comment
Share on other sites

On ‎02‎.‎01‎.‎2017 at 11:46, UffeZ said:

Masterbandskopior och spelar in både hela LP och blandat bandat. Nu har jag inte så många 45-varvare (LP) men de är ypperliga att spela in om man är lat som jag.

Varför inte A/D-omvandla och spela in digitalt? Borde blir mycket bättre då det finns mycket fina A/D-omvandlare idag. Om jag inte minns rätt har de bästa analogbanden under gynsamma förhållande en upplösning om ca 14 bitar. Om det är nostaligi man är ute efter förstår jag dock bättre förfarandet :) 

Link to comment
Share on other sites

Måste hålla med Rydberg här. Den typ av rullbandare det talas om här är ohyggligt långt från att matcha en högupplöst AD/DA-kedja.

Såväl distorsion, svaj som störnivån är av en annan storleksordning.

Däremot är ju rullbandare trevliga och se på och handha!

Link to comment
Share on other sites

@Rydberg och @Morello

Det ena utesluter inte det andra.

Att jag skulle ta upp intresset med Rullbandspelare igen var inget jag hade en tanke på för några år sedan. Har ändå hårdnackat skyddat min gamla rullbandspelare från att slängas till min frus förtret. Nu när intresset börjar återkomma i hifikretsar är jag glad för det då jag tycker det är ett kul tillskott.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Som sagt, det är ju kul med rullbandare (skulle gärna ha en), men att spela in 45-varvare på rullband istället för via en ADC i tron om att man vinner kvalitet blir knasigt.

Nej, man vinner i upplevelsen, att kunna lyssna till hela albumet. Många av de 45-varvare jag har köpt har jag sedan tidigare. I Miles fall både "vanliga" 33:or inklusive en del original. Jag har dem även som nymastrade box-utgåvor från 90-talet och dessutom rippade. Jag växte upp med rullbandspelare så visst handlar det om ett romantiskt förhållningssätt plus en liten samlarmani på det jag anser vara bra och viktiga album i min historia. Jag mäter inte mig fram till det jag tycker om. Vad gäller ljudet från min nyrenoverade rullbandare kontra det jag hör från skivspelaren så är inte jag människa att höra någon skillnad, vilket för övrigt gäller det "ljudgäng" jag firade nyår med. Rullbandarna funkar ju fortfarande bra att ta upp konserter och studioinspelningar med så någon kvalitet besitter de.

Jag har även AD-omvandlare plus en fungerande Philips CD-brännare som jag använt för att spela över en del band. Men jag tröttnade. Spelar hellre banden.

När det spårar ur till kassettbandspelare och liknande trassel kan jag inte annat än hålla med @Rydberg och @Morello.

Vad gäller kassettbanden så håller de inte samma klass om man spelar av t ex vinyl. Men radioutsändningarna (konserter) som spelade in under mer än 20 år höll ett frekvensomfång på så där 40-14,000 hz. Hur mycket dynamik de körde ut vet jag inte. Att döma ut något av principskäl ligger inte för mig. Keith Jarrett Trios konsert från Köpenhamn på 80-talet är bland den bästa livemusik jag har. Att döma ut den enkom av den anledningen att den är bandad på en kassettspelare är inte seriöst i min värld. Samma sak med Art Peppers enda konsert i Sverige (vill jag minnas) 1980. Jag kan försäkra att när man hör de konserterna så är nog den sista tanken som far i skallen hur den spelas upp. Om man nu tycker om musiken, vill säga. Mig veterligen finns de inte att få tag på. Det finns inte utgivet. 

Devisen om att musiken är målet, inte hårdvaran, är stark hos mig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Keith Jarrett Trios konsert från Köpenhamn på 80-talet är bland den bästa livemusik jag har. Att döma ut den enkom av den anledningen att den är bandad på en kassettspelare är inte seriöst i min värld. Samma sak med Art Peppers enda konsert i Sverige (vill jag minnas) 1980.

Hmm. Jag har avskytt kassettband sedan långt innan jag brydde mig om att skilja på ljud. Det är otroligt hippt nu om du inte visste det, alla coola butiker tar in nyutgåvor på kassettband. Mig får de inte med på det tåget :)

Skulle däremot gärna höra Art Pepper vid tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Kassettband har jag aldrig gillat; det var ju aldrig tänkt att fungera lika bra som rullbanden gjorde, som både hade högre fart  och bredare magnetspår. Dock lite imponerande att böset överlevde från 1963 ungefär hela vägen in till slutet på 90-talet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, calle_jr said:

Hmm. Jag har avskytt kassettband sedan långt innan jag brydde mig om att skilja på ljud. Det är otroligt hippt nu om du inte visste det, alla coola butiker tar in nyutgåvor på kassettband. Mig får de inte med på det tåget :)

Skulle däremot gärna höra Art Pepper vid tillfälle.

Nej, någon nyutgåva eller ens egna inspelningar är jag inte intresserad av. Men jag klarar inte att lämna alla de musikskatter jag samlat på mig till plaståtervinning. Du skall få några kopior (på CD) på lördag, bl a Art Pepper. Det kan ju förtränga "kassettkänslan"...:65:

Link to comment
Share on other sites

Du måste använda extern bildserver typ ImageShack eller motsvarande och länka via dem. I samband med att vi bytte version stod servern till vår leverantör öppen för att lägga upp bilder hos dem, men den är nu stängd (precis som innan). Vi har haft lite diskussioner om att eventuellt ändra på detta, men det är förenat med kostnader och skall vi gå den vägen måste vi förmodligen införa någon form av medlemsavgifter för de som vill utnyttja detta. Det har också att göra med ökad arbetsbörda för oss... Det blir till att göra som tidigare.

Vad framtiden bär i sitt sköte återstår att se...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blev en beställning av en NAD HTR-8. Dyker upp denna veckan hoppas jag :)

Jag gav bort min förra HTR-8 i Julklapp till mor och far, något modifierad så att far min förstår hur allt hänger ihop :( Han förstår nästan ingenting om teknik, tvärtemot mig, så jag gjorde en del justeringar och satte även dit egen text för batteribyte med mera och vilka batterier som ska användas. Jag gjorde även en egen manual till den på Svenska så nu kan ingen missa något. Alla onödiga funktioner är väl dolda och går alltså inte att använda. Bara de mest användbara knapparna är dessutom programmerade. Sen satte jag även dit en text där jag skrev att det var en prototyp. Väldigt pedagogiskt utförd. Det tog 4 timmar totalt sett att bygga den + att skriva manualen :) 

Detta är en mycket intressant produkt där man programmerar den genom Nos mot Nos med IR-portarna. Man lägger dom nämligen mot varandra och vips efter ett antal knapptryck så har man fört över kommandona från original fjärren till denna multifjärr. När man väl kan det så tar det inte många minuter innan man har programmerat in allt från alla fjärrkontroller till denna multifjärr. Den har även blå bakgrundsbelysning som tänds när man tar i den samt macro osv. Den har också en port för datorn. Men där ska man se upp, för det hänger med uppladdningsbara batterier, så ha aldrig dessa batterier i fjärren om ni har den inkopplad till datorn via usb för då kan det bli batteri-brand och det var mycket nära en annan gång vilket upptäcktes i tid som tur var. Här är en produktbild.

En gammal klassiker som även den bygger på samma teknik var HTR-M som var av metall. Men den hade även ett teckenfönster men det blev aldrig av att jag köpte den. Däremot HTR-2 mfl som var plast-varianten :) 

 

  nadhtr8gr_1.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ett bra tips till er som vill ha bilder även här på era prylar är att lägga upp dom på ett annat valfritt hifi forum och sen bara högerklicka på bilden och ta kopiera och sen klistra in dom i någon av dessa trådar här. Det gjorde jag. Ap-smidigt och det funkade! Dessutom gratis! :)

Bara ett litet tips!

Mvh

 

Edit: Ändrad text.

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fyndade en 5 år gammal LED-Tv som "nån" skulle kasta ut så då sa jag: "Den tar jag över!" och så fick det bli. Den står just nu i min lägenhet och den gamla LCD:n på 32 tum från Samsung behöll jag också tills den dagen jag skaffar mig en 4k. Blir väl kanske efter sommaren nån gång.

Blev en sån här: En Philips 39PFL3807T/12. Alltså en 39" LED-Tv. Den fungerar men den är inte lika bra i Full HD som min gamla Samsung LE40N87Bd från 2007 som jag sålde förra året. Den gav jag 17k i nypris för då 2007. Det var nog något mer än denna 39 tummare kostade som ny skulle jag gissa på. Denna var mer grynig av någon anledning i Full HD fast ändå med bättre färger och bättre kvalle på vissa DVD-filmer...nåja.. Den skrotar jag senare i höst tror jag..  När jag kör på 4k. Blir bara något tillfälligt så länge..

Ser ut så här:

Luta dig tillbaka och njut av en fantastisk TV-kväll

Link to comment
Share on other sites

Jag har en gammal HD plasma från Panasonic som jag köpte 2010. Den får bli kvar tills den går sönder. Tycker att det är tragiskt att de i mitt tycke bästa märkena på tv-apparater har lagt ner tillverkningen. Panasonic och Pioneer gjorde fantastiska tv-apparater men det räckte tydligen inte. Koreanerna litar jag inte på i samma utsträckning. Det är mer slit och släng med dom.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, new order said:

Jag har en gammal HD plasma från Panasonic som jag köpte 2010. Den får bli kvar tills den går sönder. Tycker att det är tragiskt att de i mitt tycke bästa märkena på tv-apparater har lagt ner tillverkningen. Panasonic och Pioneer gjorde fantastiska tv-apparater men det räckte tydligen inte. Koreanerna litar jag inte på i samma utsträckning. Det är mer slit och släng med dom.

Vi köpte en Pioneer plasma 2008 och den har, peppar peppar, aldrig strulat. Köpte för ett tag sedan en Samsung till min mamma.... den har tyvärr strulat :(

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, new order said:

Jag har en gammal HD plasma från Panasonic som jag köpte 2010. Den får bli kvar tills den går sönder. Tycker att det är tragiskt att de i mitt tycke bästa märkena på tv-apparater har lagt ner tillverkningen. Panasonic och Pioneer gjorde fantastiska tv-apparater men det räckte tydligen inte. Koreanerna litar jag inte på i samma utsträckning. Det är mer slit och släng med dom.

Min Panasonic Viera 42" från -09 fungerar ännu. Blir lätt lite ghosting nu dock. :unsure:
Längtar inte till dagen då jag måste byta. Led kommer inte i närheten av plasma, än.
 

2 hours ago, P-pan said:

Min sista "bubbel-tv" fungerade felfritt i 25 år... :39:

Är dagens elektronik "klockade" eller var är vi på väg ?

Mobiltelefoner är i stort sett klockade idag, appar kräver mer från telefonen och den upplevs som slöare.
Glödlampor har också ett bäst-före-datum, annat var det för 100 år sedan http://www.centennialbulb.org/cam.htm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...