Jump to content

Äntligen lite nytänkande!


Double A

Recommended Posts

Verkligen cool. Lätt att föreställa sig en del positiva egenskaper men också lite andra problem. Hur tusan får man ordning på avståndet mellan talrik och arm. Vid mycket info på skivan undrar jag hur hastigheten påverkas?

Fler frågor än svar med en sådan lösning kanske.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Magnetdrift finns väl på några spelare (t ex Clearaudio statement), men att gå all-in och lagra skivtalriken i ett magnetfält är ju verkligen något nytt. Jag är dock lite tveksam till om det verkligen är någon bra ide. Hur stabilt blir det egentligen både i vertikaled som Apex är inne på men även i sidled? Man kan ju också fundera på hur bra det är med ett såpass kraftigt magnetfält nära pickupen?

Frän idé helt klart, men kanske mer av en cool talking-piece än något annat :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Kul idé och kul att någon testar något nytt. Jag är dock skeptisk till det ljudmässiga. Min erfarenhet är att svävande tallrikar inte presterar bra bas. Som ex kan nämnas Verdier La Platine som jag hade läge i butiken. Den låter sin 14 kg tallrik sväva på magnetfält men den har en kula i botten av lagret som kan höjas så att den får kontakt med tallriken. Att ge den lite mekanisk kontakt gjorde att basåtergivningen blev mycket bättre.

Jag tror också mycket på det ex AVID hävdar, att styvaste delen av en skivspelare är den mellan lagerinfästning och arminfästing, dessa två ska inte kunna röra sig sinsemellan.Så svävande grejer, armar som står fristående bredvid, osv, är jag skeptiskt till tills jag överbevisats om motsatsen.

Link to comment
Share on other sites

Ja kan inget annat än att hålla med skeptikerna :)

Måste vara en omöjlighet att få det stabilt, tycker jag.

Calle, precis så tänkte jag också, om man nu ska ha en magnetlagring, varför så högt luftgap?

Jag såg på en animering att när man ska byta skiva så kommer det upp 3-4 stavar och fixerar tallriken.

Hur som helst blir jag lite varm i hjärtat när någon försöker lösa saker på nya sätt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...