Taxmannen Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Jag kan i bland tycka att det är lite kul med en begränsad upplaga så att man känner slig lite exklusiv och kanske gör en bra affär på lite längre sikt, men i fallet med Opeths nya platta blir det ju bara löjligt. Jag köpte ett ex av den "strikt limiterade utgåvan i vit vinyl - max 3 ex/kund" på Ginza, men när jag kikade efter den i Discogs fanns det ganska många andra limiterade utgåvor av samma platta - flertalet där man inte ens vet hur många ex som pressats. Är det här en trend vi ser att man försöker klämma ut så mycket man kan av blåsta skivköpare som vill känna sig lite unika? Limited edition of 500 copies bi-coloured magenta & lilac vinyl - Nuclear Blast mailorder exclusive. Limited edition of 300 copies blue vinyl - Nuclear Blast mailorder exclusive. Limited edition of 500 copies clear vinyl Gold vinyl. Purchased on Tour Limited edition of 300 copies grey vinyl Limited edition green vinyl - JPC / CDON.COM mailorder exclusive Limited edition of 300 copies mint pearl vinyl - Nuclear Blast mailorder exclusive Limited edition orange vinyl - Opeth US webshop exclusive Limited edition picture disc vinyl Limited edition pink vinyl for Ten Bands One Cause with a portion of the proceeds benefiting Gilda's Club NYC. Limited to 300 copies red vinyl - EMP mailorder exclusive Limited edition silver vinyl - Opeth EU webshop mailorder exclusive Strictly limited edition white vinyl - available from Ginza internet retailer only. Limited edition boxset including rosewood vinyl Limited Edition Wooden Boxset f 200 copies including rosewood vinyl + silver vinyl - Nuclear Blast mailorder exclusive. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Köp en av varje En gyllene regel brukar vara att köpa svart vinyl i första hand... Färgad dito kan ev användas för dekoration eller som Frisbee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted October 14, 2016 Author Share Posted October 14, 2016 (edited) Köp en av varje En gyllene regel brukar vara att köpa svart vinyl i första hand... Färgad dito kan ev användas för dekoration eller som Frisbee Haha, ja med tanke på att ljudet enligt vittnesmål i annan tråd är helt platt på vinylen får det nog bli så! I o m att jag valde den hyperexklusiva vita utgåvan så kanske man kan stansa ut några julgransprydnader också! :-DI det här fallet kanske den svarta vinylen blir den minst vanliga... Edited October 14, 2016 by Taxmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SDplus Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Apropå färgad vinyl så har jag en god vän som jobbade med att pressa vinyl tidigare och han hävdade bestämt att de flesta färgade vinyler, speciellt dom genomskinliga, låter bättre än svart vinyl. Det beror tydligen på att i den svarta vinylen finns en liten del aska som tillsätts för att det ska vara enklare att se produktionsskador. Denna del aska låter dock en smula. De andra färgade vinylerna är exakt samma material men med betydligt mindre färg i blandningen och ingen aska. Däremot så är han mer tveksam till splatter, Mönster, bi-colored vinyler då det skapar andra problem. Bildskivor är bara "for show", även om de som görs idag är betydligt bättre än förr i tiden. Så jag bortser helt ifrån att färgat skulle påverka ljudet, Jag märker inget negativt pga ren genomfärgad vinyl. Svart är helt enkelt också "färgad" vinyl. En irriterande detalj är dock att många tillverkare verkar ha usel tillverkning av etiketter. Har till exempel en massa Vinyl från Skivboladet Inside Out, och ungefär var fjärde sida av deras skivor så har pappersrester släppt från etiketterna och satt sig i ytan av det graverade området. Har man som vana att tvätta skivorna kan det gå så illa att man aldrig kan spela det stället någonsin då papperet kan lösa upp sig, men minimum blir det en kraftig störning där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Är det här en trend vi ser att man försöker klämma ut så mycket man kan av blåsta skivköpare som vill känna sig lite unika? Ja, helt klart. Speciellt för metalband som ges ut i usa. Jag tror inte det är profithunger så mycket som att man tycker det är en kul grej som inte kostar så mycket extra i produktion för små bolag. Men det är ett jävla bry för marknadsplatser som säljer S/S eftersom man måste sprätta för att se om den är blå, röd eller marmorerad Det är förbjudet att lista en platta på fel sub på Discogs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 På stranden i sommar med Vinyl-frisbee. Tänk vad många skivor som skulle säljas i detta land. Eller OS i Vinyl-frisbee!! Typiskt! Det fanns redan Bilden är lånad från nån sida på nätet :Nail Biting: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts