Jump to content

Äntligen!!! Bob Dylan får nobelpriset i litteratur 2016.


Richard

Recommended Posts

Bob Dylan får nobelpriset i litteratur.

Kan säkert bli föremål för diskussion men för en annan som lyssnat på Dylan så länge jag kan minnas tycker jag det är ett utmärkt val!! ☺

Ja, jag hörde det och följde det på radion. Kul att de vidgar vyerna lite. Han har uppenbarligen bra texter, dock tillhör jag en skara musikälskare som inte förstår sig på hans musik annat en enstaka låtar. Kan bero på att jag koncentrerar mig mer på det musikaliska än texterna i musiken. Det finns ju olika sätt att lyssna.

Men nya har han ju Polarpriset och Nobelpriset i litteratur. Så annat epitet än enastående och fullkomligt överj-vlig är väl inte rättvist. Men det finns ju olika smak och grader både i helvetet och i himlen antar jag.

Så klart får det bli ett Grattis! :77:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Intressant och oväntat val!

Poesi är det utan tvekan, men att en musiker får priset är ett vidgat begrepp av vad som kan betraktas som litteratur.

Poesi lär i sin ursprungliga antika form betyda tal till musik. Eller lyrik tal till lyra som det då framfördes.

Har egentligen inte varit en utpräglad Dylan-fan, men han har alltid funnits som en seriös motkraft till populärmusiken av slit och slängtyp. Har lyssnat en hel del på honom och ändå gillat musiken.

Kul och spännande val!

Först Polarpris sedan Nobelpris! :41:

Undrar vad Stikkan Andersson säger i sin himmel.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Tog upp detta lite stilla under kvällens middag. Den äldste sonen, som faktiskt gillar Dylan, ansåg inte det var något att invända rent litteraturmässigt förutom att han menar att det inte är litteratur.

Hans mor, som erkänner att hon inte gillar Dylan :Cry:, menar att det bara är mossiga gubbar i samma ålder i akademin och att det är därför de gör ett sådant val.

Idiot Wind!! ;)

Själv tycker jag det är både roligt och faktiskt lite kaxigt av akademin.

Just lyssnat på Blind Willie McTell

Link to comment
Share on other sites

Då vill jag att Neil Peart får priset nästa år, för han har faktiskt skrivit 6 böcker och är trummis, och som grädde på moset så skriver han alla låttexter ;)

Typ detta? (det första jag hittade, förhoppningsvis till hans försvar)

"Yeah, oh yeah!
Ooh, said I, I'm comin' out to get you
Ooh, sit down, I'm comin' out to find you
Ooh, yeah
Ooh yeah
Findin' my way!"
Nja, han når nog inte hela vägen... Inte redan nästa år i alla fall. :65:;)
Link to comment
Share on other sites

Skriver är det många som gör men det gör de inte till pristagare per automatik. Med Bob Dylan var Nobelstiften sen. Bob har ju redan fått franska Ordre des Arts et des Lettres. Även franska Hederslegionen (stiftad av Napoleon) har behängt honom med Ordre national de la Légion d'honneur och inte minst amerikanska Frihetsmedaljen Presidential Medal of Freedom som är den främsta utmärkelse en civil person kan få i USA. Detta är bara några exempel.

Om man tar Dylans texter och och samla dem mellan två pärmar så blir det en bok och det kommer säkert att göras vad det lider. Förra årets pristagare var mer en journalist och Dario Foo var i huvudsak regissör och manusförfattare. I båda fallen har texten varit det som satt avtryck och det är ju det som belönas. Det kan öppna vägar för nya pristagare inom bredare lager där texten är det bärande temat.

När Nobelpriset instiftades var inte texter inom musiken något stort. Göthe och de andra pojkarna skrev texter so sedan tonsattes. Dylan gjorde både och, ungefär som Bellman.

Även inom de vetenskapliga områdena har priset vidgats i takt med att de olika ämnena breddats.

Link to comment
Share on other sites

Då vill jag att Neil Peart får priset nästa år, för han har faktiskt skrivit 6 böcker och är trummis, och som grädde på moset så skriver han alla låttexter ;)

Typ detta? (det första jag hittade, förhoppningsvis till hans försvar)

"Yeah, oh yeah!

Ooh, said I, I'm comin' out to get you

Ooh, sit down, I'm comin' out to find you

Ooh, yeah

Ooh yeah

Findin' my way!"

Nja, han når nog inte hela vägen... Inte redan nästa år i alla fall. :65:;)

Hmmm... Jag har svårt att få ihop det då texten kommer från Finding My Way från debutalbumet och då var inte Neil Peart en del av Rush... ?

Säger dock inte att hans övriga skriverier är Nobelprisklass!

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jag har svårt att få ihop det då texten kommer från Finding My Way från debutalbumet och då var inte Neil Peart en del av Rush... ?

Säger dock inte att hans övriga skriverier är Nobelprisklass!

Aj fanken, sökte bara på Rush. My bad... :redface::)

Link to comment
Share on other sites

Då vill jag att Neil Peart får priset nästa år, för han har faktiskt skrivit 6 böcker och är trummis, och som grädde på moset så skriver han alla låttexter ;)

Typ detta? (det första jag hittade, förhoppningsvis till hans försvar)

"Yeah, oh yeah!
Ooh, said I, I'm comin' out to get you
Ooh, sit down, I'm comin' out to find you
Ooh, yeah
Ooh yeah
Findin' my way!"
Nja, han når nog inte hela vägen... Inte redan nästa år i alla fall. :65:;)

Hahaha... Hade nog varit helt annorlunda om han varit bandmedlem även på första plattan :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket oväntat och ett mycket bra val.

Han har en säregen stil i skrift och såvitt jag kan bedöma är han inte sämre än de bästa.

Men, jag tror ändå att det var ett "politiskt" val. Horace Engdahl uttalade sig ju om att USA har en hämmande okunnighet och isolerad trångsynthet.

Ikväll ska jag spela Dylan.

Link to comment
Share on other sites

En del hävdar att om texter inte getts ut i bokform så är det fel att ge Nobelpris. Det finns ett antal böcker med Bob Dylans texter, bl a den 960-sidiga "The Lyrics", se https://www.amazon.com/Lyrics-1961-2012-Bob-Dylan/dp/1476797706

Jag tycker också att det var ett mycket bra val, ett erkännande av texter utanför de gängse kanalerna och ett erkännande av att goda texter inte är låsta till ett visst medie eller yrkeskår. Evert Taube, Joni Mitchel, C.M. Bellman och Leonard Cohen är andra exempel på konstnärer som skrev/skriver texter på hög litterär nivå och texter som levt vidare. Genom att ge priset till Bob Dylan öppnas nya möjligheter att uppmärksamma andra som kan konsten att skapa med orden.

Tidigare har man gett pris till regissören/dramatikern/komikern Dario Fo och journalisten Svetlana Aleksijevitj (benämns även som författare men hennes böcker är snarare grävande journalistik). Bob Dylan platsar väl bland dessa.

Mer spännande är om han kommer. Jag har svårt att se honom stå ut med en Nobelmiddag eller föreläsa om sin lyrik inför akademin.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är ett modigt val, och väl valt. Det är en nivå på många av hans texter som vida överglänser andra pristagare vars alster varit så skruvade att akademiledamöterna misstagit inkompetens för genialitet.

All heder åt priset, och åt Bob Dylan!

Det ska bli mycket intressant att se vilken reaktion som uteblir från Dylan! :-)

Link to comment
Share on other sites

ett erkännande av texter utanför de gängse kanalerna och ett erkännande av att goda texter inte är låsta till ett visst medie eller yrkeskår. Evert Taube, Joni Mitchel, C.M. Bellman och Leonard Cohen är andra exempel på konstnärer som skrev/skriver texter på hög litterär nivå

Jag förstår inte lyrik när jag läser den. För dum och otränad.

När jag hör den i sång är det mycket lättare. Man tror åtminstone att man förstår.

Andra exempel är Neil Young, Townes Van Zandt, Tom Waits, Kate Bush, Eminem, Springsteen, Mary J Blige, Nick Cave, Van Morrison, Kurt Cobain.

Hur ska akademin ta sig an denna enorma kår av talanger nu när de väl har öppnat upp för den?

De har tagit ett mycket bra första steg att modernisera utmärkelsen, men Snoop Dogg skulle vara en oväntad pristagare...

Link to comment
Share on other sites

ett erkännande av texter utanför de gängse kanalerna och ett erkännande av att goda texter inte är låsta till ett visst medie eller yrkeskår. Evert Taube, Joni Mitchel, C.M. Bellman och Leonard Cohen är andra exempel på konstnärer som skrev/skriver texter på hög litterär nivå

Jag förstår inte lyrik när jag läser den. För dum och otränad.

När jag hör den i sång är det mycket lättare. Man tror åtminstone att man förstår.

Andra exempel är Neil Young, Townes Van Zandt, Tom Waits, Kate Bush, Eminem, Springsteen, Mary J Blige, Nick Cave, Van Morrison, Kurt Cobain.

Hur ska akademin ta sig an denna enorma kår av talanger nu när de väl har öppnat upp för den?

De har tagit ett mycket bra första steg att modernisera utmärkelsen, men Snoop Dogg skulle vara en oväntad pristagare...

Snoop Dogg är förmodligen större kandidat till priset i kemi.

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Intressant att han går igenom sina inspirationskällor. Buddy Holly, Melvilles Moby Dick, Remarques På västfronten intet nytt och Homeros Illiaden och Odyssseus. Lite ovanligt för en Nobel-föreläsning ackompanjerat av något okänt jazzpiano. Han är originell den gode Dylan, men väl värd att lyssna på. Han har en bra berättarröst melodiös och nästan halvsjungande. Annorlunda onekligen.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

I vart fall att det inte behöver betyda något annat än vad där faktiskt står. Han är lite pissed off av sociologer, psykologer och litterturvetare som ägnar sin dag åt försöka förklara vad han menar utöver vad han säger. "Jag protesterar inte, jag bara förmedlar ord och bilder av det jag ser", brukar han säga. Det är ungefär som den tveksamma uppmaningen att läsa mellan raderna där den som fick rådet torrt noterade; "men där står ju inget"

Link to comment
Share on other sites

Så skönt att man inte behöver fundera på vad texterna egentligen betyder, utan istället kunna läsa dem rakt av. Då kan man koncentrera sig på musiken istället eftersom texterna uppenbarligen inte betyder någonting. Känns lite som den gode Dylan driver med Svenska Akademin. I SvD dissades hans "Nobelföreläsning" som skoluppsats skriven av en 76-åring. Kanske han lurar alla?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...