Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det är just nu en aktör som annonserar flera olika modeller av Line Magnetic till låga priser på Blocket.se

Detta är givetvis något som jag som importör av varumärket inte alls uppskattar som alla förstår. Är detta lagligt att göra på så vis för en privatperson eller för ett företag / förening? Tja, kanske. Med några förbehåll:

- Ska detta vara lagligt så måste givetvis rätt moms och tull betalas då de importeras. Kinesiska leverantörer erbjuder sig ofta att sända med en helt felaktig faktura vid leveransen med varuvärde på 50% eller 10% av det egentliga värdet. Det innebär att importören i detta fall bara betalar 2,5% moms istället för 25% moms. Detta är givetvis olagligt för alla att göra och som företagare är jag alltid noga med att det blir rätt siffror vid införtullning och rätt statistiskt värde (rätt tullsats) på alla olika varor. Tullen har rätt att göra en tull-revision på tidigare förtullade varor flera år tillbaka och stora böter delas ut om man inte gör rätt.

- Enligt EU så måste en importör av varor i varje land ansvara för att produkten de säljer är RoHS certifierad (inga giftiga ämnen) samt CE-godkänd. Annars får inte produkten säljas inom EU. MEn i USA och i Kina går det bra att sälja andra produkter också. Om en slutkund skadar sig själv eller egendon på en vara och den visar sig inte uppfylla dessa regler är det importören som åtalas.

- EE-registret : Importören av en elektronisk vara i Sverige måste vara med i ett "kretsloppssystem" (http://eeregistret.naturvardsverket.se/) för att betala framtida återvinning av varan. Att som företag eller förening importera en produkt till Sverige utan att vara med i detta register är olagligt. Det är inte så stora summor det kostar att vara med men det är rätt mycket papper som måste fyllas i och flera olika instanser som man ska sända vikt och antal per månad som säljs av en vara osv. Jag vet att inte alla är med i detta register som borde vara det, ibland pga okunnighet och ibland för att man anser sig inte "behöva" det.

Om man som privatperson köper en Line Magnetic i Kina och sedan importerar den enligt konstens alla regler så har jag inget emot detta. Det är valfritt för alla att göra enligt lag så länge det är för privat bruk. Men ur min synvinkel så är det med all sannolikhet jag som gjort att kunden alls känner till dessa produkter från början genom att jag har annonserat dem, åkt runt på olika mässor med dem och lyckats att sälja in dem till butiker i Sverige där kunden eller kundens vän hört dem. Är det då fel av mig att tycka att man ska köpa dem hos sin lokala handlare där man kan prova, låna hem och få råd samt hjälp om något skulle gå sönder? Om vi inte vill att alla bara ska privatimportera allt som finns direkt från alla fabriker så behöver vi butiker som måste få tjäna pengar för att finnas kvar.

Vad jag absolut inte tycker om är då en aktör importerar pallvis av mina agenturer och sedan hävdar att man ger garanti på produkter som säljes till låga priser. Garanti gäller endast varor som sålts av företag och kan aldrig hävdas mellan två privata parter. Som företag kan man givetvis erbjuda garanti på en vara man säljer oavsett var de köpt in den. Om företaget i fråga finns kvar om 2 år...?

Och om man nu tror att denna aktör som säljer Line Magnetic billigt på Blocket.se (han är portad på Euphonia, Hififorum och Hifimagasinet...) är Robin Hood och en ädel man som gör detta för att "alla" ska kunna köpa hifi billigt och leva lyckliga tillsammans vill jag bara kort ge min syn av denna individ: Han var tidigare kund till mig och Akkelis Audio och vi känner honom väl då han köpte ett flertal produkter av oss. Han var även med ett år tillsammans med oss till stora mässan i Munchen i flera dagar där han förklarade att han ville öppna en egen butik och egen import av hifi och vi gav honom råd kring detta och försökte att stödja honom i hans strävan. Vad man måste förstå är att han sitter på stora tillgångar (jag vet inte vilka siffror som stämmer av vad han själv säger men många hundra miljoner hävdade han tidigare) i fastigheter. Så han säljer inte hifi för att tjäna pengar. Så vad är det då som driver honom i hans korståg att sälja just mina varumärken till låga priser? Hämnd. Varför? För att jag och Stefan på Akkelis inte ansåg att han skulle få köpa produkter till så kraftigt rabatterade priser som han ville. Han anser att vi har "brutit vårt avtal" på detta sätt och därför ägnar han sin hela tillvaro med att göra allt han kan för att skada våra affärer. Det är inte för att vara "snäll" mot någon som han gör detta.

Jag har hela tiden uppmuntrat honom att istället för detta destruktiva beteende öppna ett eget företag och importera egna varumärken och ha en egen butik med tidsbokning som så många andra före honom. Gör det! Fri konkurrens är bra för alla, på lika villkor. Det finns jättemånga fina produkter där ute i världen som låter utmärkt som han kan importera.

Tidigare spenderade han massor av tid hos Akkelis Audio och talade med andra kunder och hade trevligt. Nu är han istället portad i butiken och går inte ens längre på mässor. Och Stefan på Akkelis har flera gånger erbjudit honom att stryka ett streck över allt detta och bli vänner igen men han svarar endast att "Jag glömmer aldrig en oförrätt". Kanske han borde se mer på Dr. Phil som säger: "Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig"?

Jag tycker uppriktigt synd om denna mannen och hoppas att någon kan ge killen en kram. Även om jag inte längre vill göra det personligen eftersom han nu har dumpat mina olika varumärken i snart 3 års tid. Men kanske jag ska se det som en komplimang att han tycker att just mina varumärken är de bästa på marknaden eftersom det bara är de som han jobbar med? :-)

Edited by Transient Design
Posted

Vad säger lagen och var finns moralen i detta? Diskutera gärna detta och kom med kommentarer. Ska jag lägga ner Line Magnetic helt som agentur och istället odla ankor och kalkoner? Det finns säkert nån juridikutbildad person på forumet som kan ge tydligare upplysning om vad som gäller.

Posted

James hänvisar till hemsidan där de varnar för oseriösa aktörer som säljer (vad som ser ut att vara) Line Magnetics produkter. Fast jag tror tyvärr inte att "rabattjägare" som köper produkter mera på pris än på om de verkligen borde köpa just denna produkten bryr sig om denna typen av varning.

Announcement & Warning

We are issuing this announcement as warning to consumers to be aware of the fraudulent offerings on our products by unauthorized resellers over internet.

Goods from those websites are NOT purchased from our factory directly and we have NO sales record of dealing with them. If they claim that they have contacts
directly with our factory, it is a complete false fraudulent claim. Please forward such claim you received by email to our distributors in your country for us to use as
prosecution records.

The units offered by these websites are of dubious origin, which could be only suitable for Chinese domestic consumption, second-hand, older models, and fake,
defective, self-assemble in private, with improper voltage or could NOT meet the local safety requirements of your country.

Prices listed on these websites are often even lower than the retail price we have for Chinas domestic sale. Such a price will not provide you a proper service and there is absolutely
no factory warranty provided.

Posted

Intressant att varken Bolagsverket eller Skatteverket känner till något företag eller förening som heter Sherwood Hifi Society? Hur seriöst är det att annonsera som företag på blocket.se under ett namn som inte finns hos dessa instanser?

Posted

Euphonia är inget forum för branschen att lösa sina interna tvister. Inlägget innehåller starka anklagelse och de är kanske sanna, vad vet jag. Samtidigt sägs att vedebörande är portad från bl a Euphonia, vilket innebär att det endast kan bli envägskommunikation.

Jag ber dig mao lägga ner denna debatt här. Du får kontakta polis, tull och skattemyndigheter och se om du får gehör där. Om inte, så är det kanske så att säljaren agerar korrekt och dina påstpenden faller platt till marken.

För övrigt anser jag att lagen skall gälla. Det är nog bra med lite moral men jag är inte så säker på att handlarskrået är den främste företrädaren för en särskilt framträdande moral.

Handel utan fördyrande mellanhänder tycker jag är sunt. Sådan import bedriver även hifihandlare som bekant. Det finns även tillverkare som säljer direkt till handeln utan mellanled, t ex Dynaudio.

Posted

Måste få ställa frågan eftersom Bebop inlägg öppnade upp för den. Sänkte Dynaudio priserna till kund då de lade ner distributionen och började jobba mot butikerna direkt eller behöll de en större del av kakan själva?

Sen tycker jag att det är tråkigt om vi handlare betraktas enligt detta: "Det är nog bra med lite moral men jag är inte så säker på att handlarskrået är den främste företrädaren för en särskilt framträdande moral.".

Tror inte att omoral och skojeri är bra för affärerna på lång sikt. I dessa tider av internetmöjligheter är det mervärde/merkostnad en butik kan erbjuda goda relationer, pålitlighet, vägledning, hjälp vid problem, mm. Och de som tycker detta är värt något är beredda att betala lite mer för att handla i en butik de har en bra relation till.

Posted

Jag är vare sig handlare eller distributör av Dynaudio. Du får fråga dem direkt eller deras återförsäljare.

Om man använder omoral mot andra i sin argumentation så måste man också vara öppen för hur hög moralen är inom de egna leden. Den är ytterst varierande även inom handlarled om inte det är känt. Det finns handlare som bär sig illa åt och det finns kunder som gör det likaså. Sen finns det mycket bra butiker med god service och dit räknar jag Akkelis.

Jag är helt enig med dig i ditt sista stycke. Därför väljer en del butiker och andra väljer andra vägar.

Posted (edited)

Nja, att det skulle vara olagligt att inte vara med i EE är lite överdrivet. Däremot är det en sanktionsavgift om man inte är med.

Återvinningsystemet för el och elektronikprylar är något som vi skall vara både glada och stolta över. Det är ett enkelt system där alla som sätter elprylar på marknaden kan vara med till en ganska liten kostnad. Speciellt mycket pappersarbete är det inte. Varje månad redovisar man hur många enheter man har sålt och vad de väger. En gång om året redovisar man till Naturvårdsverket.

För att systemet skall fungera så krävs att konsumenterna lämnar sina uttjänta elprylar till någon sopstation. Vissa butiker samlar även in.

När en kund köper en elpryl i sverige så ingår det i priset att en liten summa betalas in till återvinning. Företaget som säljer betalar form av en fast, årlig avgift och en rörlig avgift som baseras på vad just den produkten väger och vad produkter inom den kategorin har för genomsnittslig livslängd.

Den som köper en kvalitetspryl med lång livslängd blir alltså lite orättvist behandlad eftersom denne i praktiken finansierar omhändertagande av billigt skräp. Men det handlar om så små summor så det är verkligen inget att bekymra sig över.

Varor som importeras privat omfattas inte av återvinningssystemet, men vi får hoppas att de ändå hamnar där. Men på något sätt måste det betalas, vilket betyder att avgifterna på "vit" import rimligtvis måste belastas.

Vad moms på "svart" import beträffar så har jag svårt att tro att det skulle vara ett problem. Små kuvert slinker i princip alltid genom tullen, men större paket har man koll på. Saknas korrekta handlingar stoppas paketet och mottagaren kontaktas.

Det stämmer att kineser mycket väl kan skriva "samples" när de skickar, men tullen är inte tappad bakom en vagn. Om mottagaren är ett företag så bryr de sig nog inte, det spelar liksom ingen roll därför att ett företag betalar ändå ingen moms och tull är det inte på elektronik. Däremot så har jag något svagt minne av att jag brukar betala några procent tull på transformatorer.

Personligen brukar jag alltid ange såväl korrekt summa som korrekt tullnummer när jag skickar utomlands för om dessa uppgifter är ofullständiga eller felaktiga så blir det trassel med försäkringen om något händer.

Handelsvägarna är mycket intressant och något som egentligen förtjänar en egen tråd.

Jag frågar mig varför en vara skall säljas två gånger innan den når konsumenten: Första gången säljer importören varan till butiken. Andra gången säljer butiken varan till konsumenten. Är det verkligen rimligt att konsumenten skall finansiera två försäljningar?

Om butiken är duktig så har konsumenten nytta av att handla där och butiken arbetar för de 30-40% som den tjänar i marginal genom att göra ett bra jobb åt sin kund.

Men många butiker idag har sina websidor överfulla av prylar som de ofta inte ens har i lager. Kundens nytta av att handla i en sådan butik är mycket tveksam.

Så som många butiker ser ut idag med okunniga säljare som ensidigt promotar de produkter som denne tjänar mest pengar på, så har kunden all anledning att vända sig direkt till tillverkarna. Det här gäller hela butikshandeln. Konsumenten bör fråga sig om det är värt att betala för långa handelsvägar, i synnerhet som det idag är mycket enkelt att skicka saker kors och tvärs.

Det är även så att en konsument via internet kan skaffa sig den kunskap om en produkt som förr endast kunde förmedlas av en säljare. Det finns idag många tillverkande företag som har faktatexter på sina hemsidor och det är lätt att söka bakgrundsinformation för att kontrollera dessa faktatexter. En konsument kan alltså idag själv utföra den konsultativa delen av en säljares arbete i allt utom att "känna och klämma" eller "lyssna och titta".

Därmed är importledet idag, åtminstone i mindre verksamheter, som regel en mellanhand som inte ger annat värde för kunden än att kunden får vara med och betala för agenturens leverne, helt enkelt en rest från en annan tid.

En butik, däremot, med en egen profil, som inte har en hemsida som är överfylld med prylar som man egentligen inte är intresserad av att sälja och med duktiga säljare som får kunden att köpa genom ett konsultativt arbete, en sådan butik är guld värd, oavsett om man säljer handdukar eller hifi. De andra butikerna kommer att försvinna. Internet håller på att bygga om hur handel ser ut, vilket ger konsumenterna lägre priser.

CE betyder fö China Export om man hänger i Kina. Det krävs alltså att importören testar sakerna för att veta om de uppfyller kraven. En klassiker är lysdiodsbelysningar där vissa skickar ut så mycket störningar att de inte får användas, trots att det står CE på dem. Dock med en liten ändring på typsnittet, Kinas egen exportmärkning.

Edited by Stridbeck
Posted

Hej Stridbeck,

Jag läser med stort intresse vad du skriver. Mycket av det du säger är bra och sant. Men jag håller inte med om allt.

- Du beskriver EE-systemet korrekt men att det skulle vara frivilligt har jag inte alls fått information om. Detta är ett system som EU var med och tog fram och min tolkning är att man MÅSTE vara med som tillverkare eller importör av elektronik. Men jag ska kolla detta med Naturvårdsverket en extra gång så att jag inte kommer med osanning. Jag är med i El-kretsen sedan många år tillbaka: http://el-kretsen.se/

-Jag betalar 9% i tull på CD-spelare och 4,5% i tull på förstärkare enligt de statistiska nummer som taric systemet rekommenderar. Jag vet ju inte vad eller var du köper ifrån men jag har aldrig köpt varor från Kina och helt sluppit tull?

- Sen så är det klart att jag blir besviken att du inte alls förstår funktionen av en importör/ distributör. Hur mycket tror du att jag tjänar i procent på varje vara? Inte alls lika mycket som en butik ska du veta. Jag omsatte 2,5 miljoner förra året och kunde bara ta ut en lön på under 10 000kr i månaden. Innan skatt! Vem är det som gör mässor, annonser och service och support till butiker? Vem lånar ut varor till butiker när de vill prova nya modeller? Det är ju ett faktum att när en butik köper varor direkt av en tillverkare så finns dessa varor bara i just den butiken och ingen annanstans. Och tar samma pris till kund ändå! Jag tycker inte att det är en bättre lösning för någon. Risken blir istället tvärt om tycker jag: När en butik har ett "eget" varumärke som de importerar och säljer direkt till kund så kommer de ju helst att sälja detta och inget annat eftersom de har extra marginal på dessa. Kommer den butiken då att rekommendera den bästa varan till kunden eller de produkter som de tjänar mest på att sälja...? Ni kan ju själva gissa svaret. Jag har över en miljon i lagervärde och tror att de flesta större importörer har klart mycket mer. Varför? Därför att butiker vill kunna få hem en vara så snabbt som möjligt för att leverera till en kund som beställt. Detta är för mig ett fulltids jobb och den som tror att jag sitter och rullar tummarna och håvar in pengar får gärna komma hit och hälsa på.

- Hur tror du att tullen vet vad en förstärkare kostar att köpa in från Kina? Om kinesen skickar med en faktura på 500 USD istället för 5000 USD så inte vet de skillnaden? Detta är mycket vanligare än du tror och en stor orsak till att dessa "gruppköp" från Kina var så populära tidigare. Tull-avgiften på ca 5% är ju inte hela världen men momsen på 25% är stora pengar vid lite större inköp. Kan man istället betala 2,5% i moms (med hjälp av en falsk faktura) så är det ju en stor besparing! Och nej, jag tycker inte det är rimligt eller etiskt att varken privatpersoner eller företagare lyckas med detta. Jag ser detta som stöld och anser att de som agerar på detta sätt är tjuvar. De själ ju mina pengar! För skatt är något vi alla måste betala tillsammans. Varför ska då vissa smita undan bara för att tullen inte har resurser att kontrollera allt som kommer? Och dessutom är det fraktbolagen som sköter förtullningen och inte tullen och de dubbelkollar mycket sällan om fakturan som ligger bifogad är rätt eller ej. Men du har rätt, om man är företag och ändå får tillbaka momsen igen så borde det vara ointressant att fuska. Såvida man inte driver företaget i konkurs och undviker att betala eller importerar privat men hävdar att man är företag då man säljer.

- Sedan vill jag hävda att samtliga de butiker som jag säljer till och jobbar med i Sverige är just sådana "guldbutiker" som du nämner. Kunniga, intresserade säljare med varor hemma och brinner för vad de gör. De flesta kunder som besöker en butik gör det 3 gånger innan de köper en vara och spenderar ofta en timme i butiken varje gång. Och ofta lånar de hem produkter innan de köper. Vilket de ska göra! Men om de efter all denna hjälp istället köper från nån oseriös liten månglare för att han har ett lägre pris så måste ni förstå att man blir förbannad? Ska vi börja med att slå på en taxameter (a 500kr/timmen) när en kund får hjälp som hen sedan får tillbaka om hen köper en vara?

Alla konsumenter är fria att köpa vilka varor var de vill men min rekommendation är att hitta en butik där man trivs och får bra kontakt / support / förtroende. Det är viktigare med rätt råd och rätt hjälp att hitta vad man söker / behöver än att få en vara "billigt". Och är man en trevlig, trogen kund så räknar jag med att butiken också gärna ger ett bättre pris på de varor som man köper.

Jag älskar musik och hifi och mina nära vänner har samtliga det som intresse. Det är få andra intressen som kan ge mig det lugn och stimulans som jag behöver när jag vill gå ner i varv och njuta av lite go musik. Och jag tror att många känner igen sig i detta? Är det då inte värt att betala för? Man köper inte bara en vara då man gör en affär. Man gör en investering i butiken där man handlar så att de kan fortsätta att göra ett bra jobb för dig som konsument. Så när oseriösa parasiter (hifi terrorism?) rider på det arbete som jag och mina butiker har byggt upp under flera år och bara plockar russin ur kakan och dessutom inte lämnar garanti, support eller säljer svart / fuskar med moms och skatt och hävdar att det gör dem till hjältar tycker jag att hyckleriet går överstyr. De är välkomna att öppna en egen butik och driva den seriöst och lagerföra och jobba på "riktigt" och betala skatt och moms i Sverige som alla andra. Akkelis Audio började hemma i källaren liksom Studio Concept i Lund gör idag men dessa båda jobbar på ett seriöst sätt och ökar omsättning stadigt tack vare ett stort arbete. Jag är helt för konkurrens under lika villkor och välkomnar varje ny seriös kollega med öppna armar. Det som gagnar hifi som intresse hjälper oss alla på lång sikt.

Posted

Nu fick jag svar från Naturvårdsverket:

Om du är producent enligt 9 § eller 10 § förordningen (2014:1075) om producentansvar för elutrustning ska du anmäla dig till Naturvårdsverket via eeb registret.

Det är en rättslig reglerad skyldighet att anmäla sig till Naturvårdsverkets register (eeb registret), enligt 32-34 §§ förordningen (2014:1075) om producentansvar för elutrustning. Det är dock inte straffbart, överträdelsen omfattas inte av sanktionsbestämmelserna i 76 § förordningen (2014:1075) om producentansvar för elutrustning.

Den som är producent och inte har anmält sig som producent i registret kommer Naturvårdsverket förelägga att göra det. Föreläggandet kan då förenas med vite. Vitesbeloppet ska vara så högt att den som föreläggandet riktas mot kan förväntas göra det som krävs enligt föreläggandet.

Miljösanktionsavgift ska tas ut om en producent inte rapporterar sålda mängder elutrustning enligt 62 § innan sista mars varje år till Naturvårdsverket.

Hälsningar Mariela

MARIELA LINDSTRÖM

NATURVÅRDSVERKET

Sektionen för operativ tillsyn

BESÖK: Forskarens väg 5, Östersund

TELEFON: 010-698 11 96, Vx: 010-698 10 00

INTERNET: www.naturvardsverket.se/eebregistret

Tänk på miljön innan du skriver ut det här mejlet

Posted

Så brukar det vara. Följande text brukar användas:

"Som producent på den svenska marknaden räknas svenska tillverkare som säljer sin vara i Sverige, den importör som i första led för in en vara till Sverige och de utländska företag som säljer direkt till en slutanvändare."

Det är ju också logiskt att det är på det viset. En importör är ju tillverkarens förlängda arm och är den som rimligtvis har bäst förutsättningar att känna till de lagar och regler som gäller här. Denne får ju sedan reglera hur detta skall regleras mellan sig och tillverkaren i händelse att importören skull fällas för något tillverkaren åsidosatt. En importör har också en viktig funktion som hjälp och support åt tillverkaren så att den vet vilka krav länder ställer. Stora företag sköter detta centralt med juridiska avdelningar som har koll på varje lands krav (om tillverkaren är utanför EU. Men mindre tillverkare förlitar sig ofta på att importören kan detta.

Så finns det en importör så är det denne som granskas. Om inte så agerar oftast tullen som kan meddela importförbud för en vara som inte är godkänd för införsel.

Posted

Jag sympatiserar med mycket av det du skriver Lasse!

Men... :)

när oseriösa parasiter (hifi terrorism?) rider på det arbete som jag och mina butiker har byggt upp under flera år och bara plockar russin ur kakan och dessutom inte lämnar garanti, support eller säljer svart / fuskar med moms och skatt och hävdar att det gör dem till hjältar tycker jag att hyckleriet går överstyr. De är välkomna att öppna en egen butik och driva den seriöst och lagerföra och jobba på "riktigt" och betala skatt och moms i Sverige som alla andra. Akkelis Audio började hemma i källaren liksom Studio Concept i Lund gör idag men dessa båda jobbar på ett seriöst sätt och ökar omsättning stadigt tack vare ett stort arbete.

Det finns även situationer där varken distributör eller ens butik tillför ett smack.

Många kunder ser inga fördelar i det som mellanleden tillför. De har hellre direktkontakt med tillverkaren. Det är inte ovanligt att mellanleden gör mer skada än nytta, skapar missförstånd, tidsförlängning, slarvar, förvränger svar på frågor till tillverkaren och tillför kostnader. Jag har även sett exempel på mellanled som helt stoppar all handel med kunder inom vissa regioner av olika anledningar som knappast gagnar tillverkaren.

Detta är min helt personliga uppfattning och erfarenhet (if I may), och hifi är långt ifrån unikt.

Jag säger inte att du har fel utan vill bara nyansera att du inte heltigenom har rätt. I just den sfär som du jobbar i verkar det fungera mycket sunt och smidigt, men jag vill poängtera att det inte är så överallt.

Detta är inte lätt, men jag tror att det alla borde verka för är långsiktiga samarbeten mellan tillverkare, butiker och kunder, och jag tycker att det är enbart tillverkaren som ska avgöra.

Om det förekommer handel vid sidan av ett uppbyggt distributions- och butiksnät, så ska man väl inte hoppa på varken kunder eller ev lycksökare?

Man ska säga upp avtalet med tillverkaren.

Posted

Hej Calle,

Det är ju möjligt att du har rätt i vad du (och Bebop) skriver. Men jag vill ju inte att alla ska gå omkring och förutsätta att alla butiker är skurkar och banditer som "lurar" sina kunder. Det kanske finns nåt exempel på detta och då ska det givetvis lyftas fram och kritiseras om de inte jobbar seriöst eller förstör för produkterna. Konsumentpåverkan: Köp inte där du inte får rätt hjälp! Men i min värld så jobbar butiker häcken av sig för att hjälpa alla sina kunder och det är inte alltid så lätt ska gudarna veta.

Och visst så finns det ett stort ansvar hos tillverkaren att hantera sina produkter i seriösa kanaler så att alla har samma möjlighet att köpa en produkt ute i världen. Problemet (för mig) idag är ju att eftersom det säljs så otroligt mycket mer hifi i Kina / asien än i Europa och fabriker säljer direkt till butiker där borta så blir produkterna dyrare här pga mindre volymer, frakt, tull och lagervärde. En kund som köper en produkt på webshop i Hong-Kong betalar marginellt högre pris än vad jag gör direkt från fabrik. Jag kan för mitt liv inte förstå att butikerna där inte lägger på mer marginaler än 10% eller så. Ingen skulle kunna överleva på dessa marginaler i Sverige med så få enheter som säljs här. Kanske får jag helt sluta köpa produkter som Kina även om produkterna är bra, som du föreslår.

Om jag har sagt någonting negativt om kunder som köper var de vill så vill jag förtydliga det igen: De är i sin fulla rätt att köpa var de vill! Det jag vill upplysa om är bara vad de får för pengarna. Samt att fabriken själva varnar för oseriösa butiker på sin egen hemsida. Sen fattar jag också att ingen bryr sig om etik och moral eller några högre värderingar längre. Man köper av den idiot som just idag råkar vara billigast vilket Prisjakt, Pricerunner och El-giganten hela tiden uppmuntrar till: "Man är som kund dum i huvet om man betalar för mycket för en vara". Grymt trist utveckling anser jag.

Fast inget av det är en sanning! Jeans säljer mycket mer om man säljer dem för 1495 än 350kr. Oavsett om de tillverkats i Kambodja eller ej. Jag är säkert en relik från forntiden men jag vill oavsett inte köpa ett par Jeans som tillverkats där oavsett vad de kostar. Jag kan tänka mig att betala 5000kr för en jacka (jag hatar REA då man köper varför man inte skulle köpt annars och bidrar till konsument-samhället och slit och släng) men då ska den åtmindstånde vara tillverkad i Europa och ännu hellre Sverige! Jag slutade köpa skor från Ecco då de inte längre tillverkar i Portugal och istället flyttat all tillverkning till Kina. Jag köper inte varor från ARLA eftersom de lade ner hela mejeriet i Alingsås och flyttade det till Danmark (som idag på nåt vis äger hela detta "Svenska koperativ"). Jag tittar alltid på den lilla finstilta texten som säljer var en vara är tillverkad. Och jag köper ekologisk /närodlad mat i en liten specialbutik som är mycket dyrare än ICA. För att jag vill stödja deras arbete! Om det gör mig till idiot så är det OK för mig. Jag mår bra av det och sover gott om natten.

Det finns flera andra branscher som har mycket större marginaler. Kläder till halva priset av halva priset... Dvs de sitter med 75% rabatt från importören. Och då har säkert även importören en 50% marginal. Så kom inte till mig och prata om att hifi har höga marginaler. Det är inte lätt att bli rik på Hifi! När jag försökte sälja Roberts Radio till inredningsbutiker och "bara" erbjöd dem 35% rabatt på varorna så tyckte de att det var på tok för lite då de var vana vid minst 50%. Hifi och elektronik har inte några "stora" marginaler jämfört med många andra branscher som säljer till konsument.

Det är inte alla kunder som åker till internationella mässor varje år och de flesta kunder man möter vet inte vad de gillar och inte. Sedan har vi som människor olika smak! Jag gissar på att jag tycker att Bebops och Calle Jr anläggningar låter skit och vise versa. Och det är helt OK! Men det innebär att det inte går att lita på förståsigpåare eller tidningars tester. För det är inte alls säkert att du tycker som dem! Så hur ska en kund veta vad de vill köpa? De måste lyssna själva och se vad som passar dem och sin anläggning! Och om vi tar bort alla (seriösa) butiker, hur ska det då gå till? Var ska de lyssna? Åka jorden runt och besöka alla fabriker på egen hand? Eller ska de lita på vad Bebop eller vad nån annan anser vara bäst? Oavsett hur duktiga ni är eller hur fin/ dyr anläggning ni har så hjälper inte det. Vi måste vara ödmjuka att förstå att vi alla har olika smak. Det är här som en butik har sitt jobb att göra. Låta kunden själv lyssna och avgöra vad hen tycker om. Rör eller transistor, horn eller elektrostater?

Ska jag köpa en förstärkare eftersom de säljer den billigt eller kanske är det inte alls den som passar mig och min anläggning? Det är pga detta som jag inte alls gillar rabatter. För att folk köper vad de tror är "billigt". Men om de inte alls borde ha köpt denna varan från början och istället lyssnar mycket mindre på musik som resultat, är det då ett bra köp? Om en produkt inte kan säljas till fullt pris så kanske den inte heller är värd att köpas på REA? Man måste lyssna sig fram utan stress eller press och ha gott om tid. Därför passar det mycket illa att köpa hifi på nätet eller på rekommendation av någon annan.

Sen kan jag inte arbeta med produkter som jag inte tjänar pengar på. Det är ett faktum. Min fru skulle döda mig om jag inte ens försökte att tjäna pengar till familjen. Jag har inte ärvt miljoner i arv som jag kan leva på hela livet (som Donald Trump och en del andra). Och just nu så är det mitt jobb att sälja hifi så då måste jag hitta ett sätt att tjäna lite pengar på det. Sen försöker jag givetvis att bara jobba med produkter som jag tycker låter bra! Självklart så passar de inte alls alla men jag vet att om jag gillar en produkt så finns det fler som gör det. Ibland väljer jag fel varumärken och då får man lägga ner det och istället satsa på nåt annat. Det är så det fungerar. Men lätt är det inte och rik blir jag garanterat inte. Vill du tjäna pengar så ska du bli ekonom eller tandläkare. Eller sälja godis! Eller kanske en tandläkare som ger bort godis gratis...?

Posted

Jag är lite förundrad att tillverkaren inte är mer tydlig i vilka som är auktoriserad distributör. För visst har du ett skrivet avtal att vara det för Sverige?
http://www.lm-audio.com/english/khfw.aspx

Jag jobbar hos en global tillverkare och vi är ytterst noggranna i distributörsavtal och de systemstöd vi erbjuder distributörer och återförsäljare. Exempelvis så scannas alla våra produkters serienummer som lämnar vår EMEA-hub för respektive lands auktoriserade distributörer. Kan ju uppstå oklarheter och bra då att kunna visa på professionell tydlighet.

Posted

Jo, jag har ett avtal med Line Magnetic och är Svensk importör. Tack vare bilder som lagts ut så har vi nu sett serienummer på flera produkter som säljes och vet varifrån de kommer. Fabriken har lovat att omedelbart stoppa alla leveranser till den kanalen. De jobbar dessutom med ett antal nya modeller som bara kommer att säljas på export (till distributörer utanför Asien) och vi hoppas att vi slipper dessa besvär framöver. Problemet ligger nog i sinnelaget hos många Kinesiska tillverkare där volym är allt. Den som köper nog många får köpa vad som helst till bra priser. Men jag tror de ser att de få importörer som försöker att jobba seriöst i Europa har stora problem med gråimport vilket gör att de måste ändra förhållningssätt. Vilket de säger att de tar på stort allvar och jobbar aktivt med att ändra allt detta.

Posted

jag tror de ser att de få importörer som försöker att jobba seriöst i Europa har stora problem med gråimport vilket gör att de måste ändra förhållningssätt. Vilket de säger att de tar på stort allvar och jobbar aktivt med att ändra allt detta.

:app:
  • 4 weeks later...
Posted

Nu kommer den första modellen från Line Magnetic som bara ska säljas utanför Asien: LM-506!

15137448_10209133834957180_4352528142677

Pris ännu okänt och jag har ej heller fått någon mer information än vad denna bilden säljer. Men det ser onekligen lovande ut! :-)