Patrick82 Posted September 20, 2016 Posted September 20, 2016 Jag har inte haft en CD spelare på 10 år. Jag hittade flera tweakade CD skivor i källaren som jag vill testa. Dessa skivor är tweakade till max så en bra CD spelare behövs inte. När jag använde Cary 303/300 (40 000kr) och dCS Verdi Encore CD spelare (150 000kr) blev det ingen skillnad med dessa tweakade skivor. Kanske hade jag inte tillräckligt med erfarenhet av tweaks ännu? Jag misstänkte att dessa CD spelare buffrade datan till minnet innan den spelade upp musiken. Så de spelade inte upp musiken i realtid. Jag ägde inte en billigare CD spelare så jag kunde inte testa detta. Jag tyckte att det var konstigt när jag hörde enorma skillnader från ERS Paper och dämpningsfötter men inget alls från dessa CD tweaks. Till att tweaka skivorna använde jag PS Audio Power Plant strömrengörare till datorn, sedan brände jag musiken på "low speed" till svarta CD-R skivor som var skurna med en kantskärare som heter Audio Desk CD Sound Improver (8900kr). Kanterna färgade jag svart med en speciell penna, och ytan rengjorde jag med Optrix och ett speciellt Kimwipes torkpapper. Sedan satte jag skivorna i en Furutech antistat maskin. Mycket dyra grejer och ingen skillnad på ljudet. Men nu efter 10 år vill jag prova igen. Har någon ett tips på en billig CD spelare som är bra? Begagnat i dåligt skick är min smak, för jag kommer ändå öppna upp den och tweaka inuti. Quote
Adagio Posted September 20, 2016 Posted September 20, 2016 Det måste finnas massor av superfina spelare till vrakpriser i efterdyningarna av streamingvågen. Du kan nog välja o vraka. Quote
Patrick82 Posted September 20, 2016 Author Posted September 20, 2016 Det måste finnas massor av superfina spelare till vrakpriser i efterdyningarna av streamingvågen. Du kan nog välja o vraka. Det låter bra när alla byter ut sina CD spelare. Jag har haft dator som transport i 10 år men jag har inte behövt tillgång till all min musik, endast ett album. Om jag byter till CD spelare är det inget krångel med att byta skivor hela tiden. Jag har lyssnat på samma album i 3 år, oftast bara en låt åt gången, de första 30 sekunderna, sedan lyssnar jag igen på samma sekvens. Det brukar gå några år innan jag byter till ett annat album, inte för att jag tröttnar, utan för att min fru gör det. Jag får all min variation med tweaks, inte från annan musik. Jag lyssnar bara på ljudet, inte musiken. Quote
Patrick82 Posted September 20, 2016 Author Posted September 20, 2016 Hmm? Jag använder inte min ljudanläggning till att lyssna på musiken, jag använder den till att färdas till andra världar. Att lyssna på olika musikalbum i samma värld är tråkigare än att lyssna på samma musik i olika världar. Jag tröttnar snabbt på samma typ av ljud, även om jag har hundratals album att välja mellan. Istället så varierar jag ljudet med olika tweaks och tröttnar aldrig. Mina tweaks är som nycklar som öppnar olika dörrar. T.ex. ibland vill jag bada i havet och lägger på ett tweak på datorn, då färdas jag in i det djupa havet och lyssnar på det mystiska ljudet därifrån. Ibland vill jag färdas ut i rymden och lägger ett annat tweak på högtalaren. Ibland vill jag ha blandningar och kombinerar tweaksen. Då jag har hundratals olika tweaks att välja bland blir det flera miljarder kombinationer. Det ger oändligt med nöje som man inte tröttnar på. Ljudanläggningen behöver inte vara bra kvalité heller. När man nedgraderar apparaten uppgraderar man tweaksen samtidigt och får bättre ljud. Efter flera års nedgraderingar kör jag nu med bara dator och Adam A5 högtalare. Inga andra apparater. Inte ens ett ljudkort, jag använder ljudet från moderkortet och får bättre ljud än någonsin. Tweaks och kablar är viktigast. Så en billig CD spelare skulle passa mig bäst. På Tradera har jag hittat billiga CD spelare för 200 kr från 90-talet, är dessa något att ha? Quote
Adagio Posted September 20, 2016 Posted September 20, 2016 Det tror jag du vet bäst själv, det går ju inte att svara på en så allmän fråga. Tuberoling är något jag ägnar mig åt ibland......men det är då bara nyansskillnader, inte transedition till andra världar, tyvärr. Men musiken tar mig på en resa genom tid o rum, det räcker för mig. Quote
Patrick82 Posted September 20, 2016 Author Posted September 20, 2016 (edited) Det tror jag du vet bäst själv, det går ju inte att svara på en så allmän fråga. Tuberoling är något jag ägnar mig åt ibland......men det är då bara nyansskillnader, inte transedition till andra världar, tyvärr. Men musiken tar mig på en resa genom tid o rum, det räcker för mig. Jag gjorde tuberolling med Cary 303/300 men det var inga stora skillnader. Vissa rör som Mullard gjorde ljudet tjockare och varmare. Ungefär som PS Audio Noise Harvester strömrenare som lät tjockt som smör. Detta ljud var för långsamt för mig. Jag föredrar snabbt och transparent ljud med detaljerna på max, som att åka i ett rymdskepp. I början kan det vara svårt att vänja sig vid snabbt ljud. T.ex. när jag köpte Solid-tech Feet of Silence dämpningsfötter 12 år sedan fick jag huvudvärk i flera månader innan jag vande mig. Min hjärna hängde inte med så den behövde tränas upp. Till slut gick det att lyssna på musik igen, men lite av problemet kvarstod. Dessa fötter lät för snabba för att de hade ingen upplösning, så jag kompenserade för detta med 100 stycken ERS Paper och 18 stycken ClearAudio Magix magnetiska levitationsfötter. Dock så lät det grått, platt och livlöst, så jag satte 40 kg vikter på dCS Elgar Plus DAC för att öka svärtan. Det hördes knakande ljud om nätterna, det kändes inte bra med en 200 000 kr DAC. Till slut tog jag bort Feet of Silence och andra tweaksen som hade problem. Edited September 20, 2016 by Patrick82 Quote
Adagio Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Jag vill inte vara en pettimeter men fötter låter inte, förutom knäppningar om de är på väg att brista förstås. I detta fall var det nog chassiet som var på väg att ge sig. Olika underlag och "fötter" påverkar resonanser i apparaten vilket i sin tur kan påverka ljudet. Har du någonsin varit måttfull i något hänseende eller är det alltid "all in" som gäller? Personligen tycker jag rörrullning påverkar i minst lika hög eller högre grad, men vi är alla olika. Quote
Patrick82 Posted September 21, 2016 Author Posted September 21, 2016 Jag vill inte vara en pettimeter men fötter låter inte, förutom knäppningar om de är på väg att brista förstås. I detta fall var det nog chassiet som var på väg att ge sig. Olika underlag och "fötter" påverkar resonanser i apparaten vilket i sin tur kan påverka ljudet. Har du någonsin varit måttfull i något hänseende eller är det alltid "all in" som gäller? Personligen tycker jag rörrullning påverkar i minst lika hög eller högre grad, men vi är alla olika. Jag är inte kapabel till något måttfullt, antingen väljer jag det dyraste eller billigaste. Jag väljer det billigaste i allt annat så jag har extra pengar till att få det bästa ljudet. Efter alla tester kom jag fram till att resonanser är 100% av ljudet. När jag upptäckte denna hemlighet har jag kunnat spara stora pengar och få bättre ljud. Nu kostar min ljudanläggning 200 gånger mindre än förut, om man bortser från kablarna. En dyr apparat ger bara en annan resonans. Den har en blandning av olika material inuti och detta ger det speciella ljudet. Men man kan få samma ljud med billig apparat och noga utvalda tweaks. När jag hade dCS Elgar Plus DAC gav den ett speciellt ljud för att den hade en stor stenplatta ovanpå, det gav mig många idéer. Varför spendera 200 000 kr för deras stenplatta när man kan hitta stenar i skogen gratis? Flera tillverkare vill inte att vanliga audiofiler skall upptäcka sanningen. T.ex. Furutech's strömrenare har svart sand inuti chassit. Jag blev chockad när jag öppnade upp den, den har nästan samma material som jag använder själv. Detta år har Furutech börjat använda sand i kontakterna också, något som jag gjort i åratal. Sanningen om Hi-Fi börjar komma fram nu. Det var nog Virtual Dynamics som började med allt när de satte sand i sina kablar. När jag bytte mina Nordost Valhalla kablar till Virtual Dynamics Genesis och Judge, då gick jag aldrig tillbaka till vanliga tomma kablar. Jag har nu sand i hela min anläggning och detta dominerar ljudet. Sand ger både dämpning och bra resonans om man hittar den rätta formeln. Man kan få åratals av glädje bara av att experimentera med olika sand man hittar på stränderna. I början brukade jag lyssna på samma låt 10 timmar per dag i ett halvår för att hitta rätt formel. Det var många örongasmer det... Quote
Adagio Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 (edited) Sand är väl en sorts kvarts, det har väldigt höga världen på dielektrisk konstant om man jämför med luft, bomull och tom teflon. Å andra sidan dämpar det rörelse-energi. Några bl.a. Audio rewive använder kvarts (kristaller) för att det frigör joner. Det fanns en svensk tillverkare Peter Schremer (?) Galaxy cable (90-tal), han hade en modell med sand och gore-tex. Så du var inte först, men ibland dyker goda idéer upp oberoende av varandra. Purist har en slags sand/blandning i sin Ferrox. Namnet antyder att det skulle innehålla järnpulver också. Det vet jag inte. Det finns många vägar till Väljud, det är dessutom fråga om såväl synergier samt preferenser. Vad är din teori kring sand/kvarts? Alltid kul att höra andras idéer eller förklaringar, alltid finns det något att lära sig. Edited September 21, 2016 by Adagio Quote
Patrick82 Posted September 21, 2016 Author Posted September 21, 2016 Sand är väl en sorts kvarts, det har väldigt höga världen på dielektrisk konstant om man jämför med luft, bomull och tom teflon. Å andra sidan dämpar det rörelse-energi. Några bl.a. Audio rewive använder kvarts (kristaller) för att det frigör joner. Det fanns en svensk tillverkare Peter Schremer (?) Galaxy cable (90-tal), han hade en modell med sand och gore-tex. Så du var inte först, men ibland dyker goda idéer upp oberoende av varandra. Purist har en slags sand/blandning i sin Ferrox. Namnet antyder att det skulle innehålla järnpulver också. Det vet jag inte. Det finns många vägar till Väljud, det är dessutom fråga om såväl synergier samt preferenser. Vad är din teori kring sand/kvarts? Alltid kul att höra andras idéer eller förklaringar, alltid finns det något att lära sig. Olika typer av kvarts betonar olika frekvenser av musiken. Om man använder bara en sort kvarts av samma storlek och form så blir det en stor färgning av ljudet. Om man blandar flera sorter av kvarts betonar det flera frekvenser i musiken, men då låter det för platt och grått. Vissa sorter av kvarts låter inte bra för att de betonar brus i musiken, så när de plockas bort blir det mer svärta i musiken med bättre separation och större ljudbild med nya detaljer man inte hört förut. Detta är hemligheten till perfekt ljud, att kunna plocka bort bruset utan att färga ljudet. Man kan göra kontrastförbättringar utan kvarts också. T.ex. Solid-tech Feet of Silence plockade bort detaljer runt instrumenten som gjorde att det lät snabbare. Detta var möjligt med en blandning av runda metallbollar som hängde i gummiband. Gummit gjorde det boomigt och mörkt medan metallbollarna gjorde det ljust och mjukt. Kontrasten ökade men information offrades. Nordost kablar ger denna kontrast med olika tjocklekar på silverpläteringen. 60 micron plätering (Valkyrja) har mycket högre upplösning än 78 micron (Valhalla), men det låter grått, platt och livlöst. 78 micron har mycket större svärta och snabbhet, men information i musiken offrades. Jag fick bäst ljud när jag lödde ihop och blandade dessa kablar, men ändå inte tillräckligt bra. Det är bara kvartsblandningar som kan fixa problemen på riktigt utan att offra något. Quote
Adagio Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Galet! Men det behövs lite "galna" idéer och några som tänker långt utanför boxen, annars stagnerar all utveckling. Det finns gott om folk som klankar ner på allt som inte låter sig mätas och verifieras via gängse metoder, annars finns ju det gamla hederliga "blindtest" att ta till....... Vilka typer av kvarts använder du och till vad? Var inte orolig, jag ska inte industrispionera på dig. ; ) Quote
calle_jr Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 inte för att jag tröttnar, utan för att min fru gör det. Håll hårt i henne. Så tålmodiga fruar växer inte på träd. CD-spelare är inte min paradgren direkt, men det finns en Pioneer PD-S06 just nu på Hifimagasinet.com. Den är nog prisvärd om du kan modda den. Quote
Patrick82 Posted September 22, 2016 Author Posted September 22, 2016 Galet! Men det behövs lite "galna" idéer och några som tänker långt utanför boxen, annars stagnerar all utveckling. Det finns gott om folk som klankar ner på allt som inte låter sig mätas och verifieras via gängse metoder, annars finns ju det gamla hederliga "blindtest" att ta till....... Vilka typer av kvarts använder du och till vad? Var inte orolig, jag ska inte industrispionera på dig. ; ) Med stor kraft följer stort ansvar. Om man använder kvarts på fel sätt kan det öppna dörrar till världar som borde hållas stängda. Ett halvår sedan hade jag hittat en formel som jag fick avveckla för att den var för kraftfull. Det började med en vanlig örongasm, men det slutade inte, en andra örongasm följde därefter, och sedan en tredje kort därpå! Men det slutade inte där, jag började tappa känseln i kroppen och svävade i luften. Sedan såg jag ett ljus framför mig som blev starkare och starkare. Jag vågade inte gå in i ljuset och tvingades stoppa musiken. Sen började jag se syner in i framtiden. Sen dess har mitt liv aldrig varit densamma. Quote
bigblue Posted September 22, 2016 Posted September 22, 2016 Det var samma sak för mig när jag hörde Sonus Faber första gången. Quote
Patrick82 Posted September 22, 2016 Author Posted September 22, 2016 (edited) inte för att jag tröttnar, utan för att min fru gör det. Håll hårt i henne. Så tålmodiga fruar växer inte på träd. CD-spelare är inte min paradgren direkt, men det finns en Pioneer PD-S06 just nu på Hifimagasinet.com. Den är nog prisvärd om du kan modda den. Ja, min fru är verkligen audiofilens dröm. Ibland känns det som att hon inte finns på riktigt, att hon har fallit ner från himlen. Jag kommer ihåg när jag hade hela ljudanläggningen full med ERS Paper och täcken på väggarna, vi gifte oss kort därefter. Nu är det dock gardiner och bokhyllor som gäller. Hon gör det fint och städat här hemma, och lagar god mat medan jag lyssnar på musik. Tack för tipset på Pioneer PD-S06, är den bättre än den nya PD-30 modellen? Båda har jag hittat för 2000 kr begagnade. Edited September 22, 2016 by Patrick82 Quote
calle_jr Posted September 23, 2016 Posted September 23, 2016 Tack för tipset på Pioneer PD-S06, är den bättre än den nya PD-30 modellen? Båda har jag hittat för 2000 kr begagnade.Jag är ingen fena på cd-spelare som sagt, men S06 har ett rejält robust drivverk.Det finns garanterat massor av dacar som är betydligt bättre. Med tanke på lågbudget och moddning är det väl bäst att utgå från en bastant grundkonstruktion som man pga ålder hittar till en billig penning. Quote
Patrick82 Posted October 30, 2016 Author Posted October 30, 2016 Nu har jag hittat en gammal DVD spelare (KISS DP-558 HDD Recorder) och lyssnade på den idag. Jag hör enorma skillnader mellan CD skivorna. Jag jämförde Original CD, svart CD-R, och svart CD-R med skurna kanter. Originalskivan låter neutral men ljus. Svart CD-R har extra kontrast med svartare svärta och ljusare detaljer. Svart CD-R med skurna kanter tar bort ljuset från detaljerna men ger en djupare ljudbild med finare upplösning som låter mer avslappnande. Flera gånger fick jag kolla så jag lyssnade på samma låt, för det lät så annorlunda. Jag hörde inga skillnader alls 10 år sedan med en dyr CD spelare, men nu med en billig hör jag enorma skillnader. Quote
Patrick82 Posted November 1, 2016 Author Posted November 1, 2016 (edited) Nu har jag jämfört Original CD med skurna kanter också. Det låter neutralt med finare upplösning, men den har ingen svärta som Svart CD-R har. Original CD med skurna kanter låter som WAV filer. Svart CD-R låter som FLAC filer. Svart CD-R med skurna kanter låter som en blandning av FLAC och WAV, och den har en aning bättre prestanda. Bäst för priset är definitivt Svart CD-R som ger högst prestanda för pengarna. Skillnaderna är ungefär lika stora som att jämföra FLAC med WAV, vilket kan förklara varför jag inte hörde skillnader 10 år sedan, det var först 9 år sedan jag märkte skillnader mellan FLAC och WAV. Mina öron var inte tillräckligt tränade innan dess. Edited November 1, 2016 by Patrick82 Quote
Patrick82 Posted November 1, 2016 Author Posted November 1, 2016 (edited) Om man inte har pengar till en kantskärare kan man göra det själv med sandpapper som i den videon: Detta kombinerat med Svart CD-R blir ett mycket billigt tweak! Edited November 1, 2016 by Patrick82 Quote
Patrick82 Posted November 25, 2016 Author Posted November 25, 2016 Jag köpte den billigaste CD spelaren jag hittade, en Marantz CD5005. Skillnaden mellan tweakade skivor är lika stora med den också, jag behövde kolla så jag verkligen lyssnade på samma låt, det lät så annorlunda. Jag valde Marantz för att man kan stänga av både display och digitala uttagen. Det gav en lika stor skillnad som att byta från vanlig CD till Svart CD-R! Vanlig CD med skurna kanter lät öppet, strävt, 2 dimensionellt och suddigt med detaljerna borta. Men när jag stängde av digitala uttagen kom detaljerna fram från djupet och det lät lugnare och svartare med bättre dynamik och större ljudbild. Exakt samma förbättringar som Svart CD-R ger. Svart CD-R med skurna kanter men digitala uttagen på ON, lät lika bra! Sedan provade jag Svart CD-R med skurna kanter och digitala uttagen på OFF. Jag fick dubbel effekt! Dubbelt så mycket detaljer kom fram från djupet. Quote
bigblue Posted November 25, 2016 Posted November 25, 2016 Det måste vara jättejobbigt att ha så bra hörsel att så små detaljer gör en så till synes magisk skillnad. Quote
Apexorca Posted November 26, 2016 Posted November 26, 2016 Det måste vara jättejobbigt att ha så bra hörsel att så små detaljer gör en så till synes magisk skillnad. Lite som musiklyssnarörats svar på Rickard Juhlins näsa. Han upplever sin näsas extrema uppfattningsförmåga som ett handikapp förutom när han dricker skumpa. Quote
Patrick82 Posted December 2, 2016 Author Posted December 2, 2016 Det måste vara jättejobbigt att ha så bra hörsel att så små detaljer gör en så till synes magisk skillnad. Ja, speciellt när jag köper något för hundratusentals kronor och blir besviken. Jag har inte varit nöjd med något jag köpt i Hi-Fi, jag har spenderat ungefär 2 miljoner kronor och inte hittat något bra! När jag köpte Nordost Valhalla kablar 12 år sedan var jag inte nöjd med dem så jag klippte sönder alla deras kablar. Jag modifierade dem på många sätt. Med Nordost Valhalla strömkabel lät det bäst när kabeln var tjockare och kortare med ledarna separerade så att RFI kunde komma in i kabeln och göra det suddiga ljudet ljusare. Originalkabeln lät boomig, svag och grå jämfört med den modifierade. Dock så var den fortfarande inte lika bra som Virtual Dynamics Genesis och Judge strömkablar som jag uppgraderade till senare. När jag köpte dCS källor för 300 000 kr fanns det brus i diskanten som jag inte kunde få bort. Till slut sålde jag dem för en tiondel av nypriset. Med min nya billiga Marantz har jag inte hört några problem ännu, förmodligen för att man kan stänga av både display och digitala uttagen för att ta bort bruset. Denna Marantz CD5005 CD spelare är nog mitt bästa köp i Hi-Fi. Jag köpte den för bara 2000 kr från Amazon i Tyskland: https://www.amazon.de/Marantz-CD5005-T1B-CD-Player-schwarz/dp/B00LGV0HXM/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1480708780&sr=8-1&keywords=marantz+cd5005 Med den får jag bättre ljud än jag någonsin fick från dCS och andra CD spelare. Hörlursuttaget är förvånansvärt bra också, jag har nu bytt från högtalare till hörlurar för första gången på länge. Jag har CD album som jag inte lyssnat på sedan jag hade dCS källorna, och den billiga Marantzen ger 10 gånger mer detaljer och mjukhet utan problem med brus, jag är chockad! Jag har bara Marantz CD5005 och AKG K702 hörlurar för 3500 kr totalt, ingen annan elektronik förutom massa kablar och tweaks. Man kan få bra ljud för en liten peng. Men man ska aldrig nedgradera sin anläggning till sämre ljud, det är som att skära av sin arm. När man hör något bättre vill man aldrig gå tillbaka. Sen jag blev audiofil 13 år sedan har jag alltid uppgraderat anläggningen till bättre ljud. Många gånger har jag nedgraderat elektroniken men uppgraderat kabeln, så att det blev bättre ljud för mindre pengar. Det är för att kablar gör större skillnad än elektroniken, dock inte billiga skräpkablar! De första två skräpkablarna för 1000-2000 kr jag provade hörde jag ingen skillnad med, men jag tog steget och köpte något dyrt för 30 000 kr och hörde enorma skillnader. Om man vill ha en bra kabel för en liten peng kan man bygga det själv. T.ex. signalkablar av silvertråd i luft som jag hade förut, den krossade Nordost Valhalla enkelt. Det fanns något bättre också; att skippa den "mjuka" ledaren och bara löda fast båda RCA kontakterna i varann (baksidan av DACen var vänd mot baksidan av förstärkaren). Det gav galet bra bas och dynamik. Bättre ljud än Nordost för nästan gratis. Sedan när man säljer sina Nordost kablar kan man spendera pengarna på annat som förbättrar ljudet. Quote
Patrick82 Posted December 7, 2016 Author Posted December 7, 2016 Här är en bra guide för dem som vill bränna skivor för bästa ljudet: http://www.genesisloudspeakers.com/whitepaper/Black_CD_Paper_Ultimate.pdf Quote
Recommended Posts