Jump to content

Ljud i bild från HiFi-Göteborg 2016


Apexorca

Recommended Posts

Jag åkte runt lite i stan denna helg. Det var ju en hel massa mässa i Göteborg nu.

Jag blev bara avbruten av att jag fick hjälpa en polare att lasta in ett par nyköpta Verity Audio Sarastro i min bil och konka in dem hemma hos honom. Han åkte inte till mässan. Satt hemma och njöt.

Jag han inte allt utan valde det jag var intresserad av. Här kommer mina intryck i bild med text om prylar och ljud.

Det han bli en tur till:

1- Marten, som stod för bästa ljudet utan konkurrens.

2- Akkelis, som har så bra lokaler numera att han lyckats få dit fina tillverkare och distributörer till riktigt trevliga demos.

3- Hifi-stället som alltid levererar välljud på demos

4- Park Aveny som är trevligt med massa utställare

5-Opalen som också hade massa utställare.

Tänkte beta av dessa i tur och ordning.

Visar först en bild på bästa ljudet som var hos Marten.

_49U0012.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Marten har ju förfinat sina planer för företaget. De skall bygga högtalare. De bästa i världen är säkert målet och samtidig spela in i samma lokaler. En inspelningsstudio med fint kontrollrum och allt de kan tänkas behöva. Som jag förstod det har de köpt en flygel.

_49U0013.jpg

Ett välkänt Japansk märke. Yamaha.

_49U0014.jpg

Just denna kväll, jag var där fredagskvällen, skulle de spela in med en Matti Ollikainen jazz trio. Matti är för utom en grymt duktig pianist bandledare och låtskrivare. Han spelstil är korrekt teknisk och musikalsikt jazzig och jag tror han kan spela klassiskt bra också han har en spelstil som korsar lite ditåt ibland mitt i jazzen.

Här har vi Matti som laddar...

_49U0054.jpg

Här har vi Matti som laddat klart.

_49U0056.jpg

Men som brukligt i en jazztrio så finns det fler instrument. I detta fall ståbas och trummor. Ståbasen rattas av inspelningstekniker och hans musikaliska meritlista går inte av för hackor. Någon får fylla på med hans namn för det har jag glömt. Liksom namnet på trummisen.

Ståtasen hade en fantastisk patina.

_49U0019.jpg

Trummorna var slitna och lagade med tejp här och var.

_49U0011.jpg

Så här har det bestämts att det skal stå för bästa inspelningsresultat. 2 Mickar med dämpad skiva emellan för tydligare höger vänster upplevelse. De sitter närmast bas och piano med trummorna en bit ifrån.

_49U0008.jpg

_49U0010.jpg

_49U0099.jpg

_49U0102.jpg

Jormas dyraste signalkablar ringlade genom studion. Jag vågar inte ens tänka på hur många meter det var, men det var måååånga.

_49U0003.jpg

Som brukligt i Jazzsammanhang spelar man bara på. Trummisen hade ingen aning om vad som skulle spelas och fick korta instruktioner precis innan varje låt och tvekade mellan vispar och trumpinnar fram och tillbaka och verkade välja lite slumpmässigt. Men läste Matti med blicken hela tiden och följde med följsamt och rytmiskt. Grymt proffsig.

Jörgen introducerar gruppen.

_49U0043.jpg

Och Leif berättar mer om vad vi skulle förhålla oss till eftersom det blir inspelning och hur inspelningen skulla gå till.

_49U0051.jpg

Mobiler av. Inte hosta nysa eller gå på toa. Men att ryckas med i musiken så att det utmynnar i att stampa takten, hojta och klappa händer är ok.

Fota??? Naturligtvis inte under inspelningen.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Rummet har trimmats ytterligare. Nya pappvingar var på plata i stället för de i akryl eller var det var innan och man märkte genast en lugnare framtoning som Bröderna menar gör livet lättare. Mer anpassningsbart nu med bättre kontroll på akustiken och på de sätt de vill juster den efter olika önskemål.

_49U0006.jpg

_49U0007.jpg

En sak slog mig under inspelningen när jag tittade mig runt. Vi lyssnar väldigt olika.

Själv kan jag inte sitta still när det är bra musk och det rycker här och var i kroppen i takt till musiken jag gungar med stampar takten, spelar på knäna, och gungar huvudet, grimaserar och glömmer tid och rum. Några till gjorde som jag, men en stor del sitter nästan helt stilla utan en min. Tänk så olika det är. Jag kan inte inte sitta still, det bara händer i kroppen och jag tänker nästan inte på det. Hopps jag inte störde någon.

För Matti fick mig att njuta. Egna låtar och jazzversioner av både möjliga och omöjliga låtar passerade (tex Popcorn) i 2 set ca 30 min vardera. Inte en seg låt. Svängig jazz med krydda blev det.

Det som också blir tydligt är hur bra det låter live i ett såhär fint akustiskt rum. Hur all organsik värme gör det omöjligt att bli lyssningstrött trotts starkt ljud och skriande cymbaler. Det är ändå en smekning för öronen.

Det går inte riktigt att jämföra oförstärkt akustisk musik live under dessa förutsättningar med reproducerad musik. Men visst kan musik via HiFi ändå bli njutbart medryckande och bra.

Det blir också tydligt att det inte riktigt finns ett sätt som ett instrument eller en orkester kan låta. Allt berodde på var man satt. Nära trummorna eller längre från dem. Nära pianot... ni fattar.

Så vad är rätt? Innan inspelningen har teknikern tänkt igenom detta och på uppspelningen senare blir det ju bara det ljudet och den balansen som mikrofonerna "hör". Det skiljer ju sig från vad vi hörde eftersom de bara var 1 m från basfiolen.

Live hördes trummorna mer än vad man är van vid på inspelad musik och basen lät mindre. Så blev det inte sedan vid uppspelning. Så diskussionen om rätt eller fel klang eller annat i många sammanhang vid reproducera musik tycker jag nästan är helt meningslös. Det har mer med inspelningen att göra generellt tror jag och dessutom har det inte så mycket att göra med hur medryckande, attraktiv eller intressant musiken blir. Mer om det senare.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Här har vi "Pac "Studer"". Han är glad. Det skall han vara, för detta var roligt. Jag var också glad och flera med mig. Alla var nog glada och det var uppsluppen stämning.

_49U0033.jpg

Han har lånat ut sin Studer A80 för att lagra den analoga delen av inspelningen.

Här är den...

_49U9994.jpg

Pac försöker få Studer ren så att det inte låter skit.

_49U0073.jpg

Dessa band användes..

_49U0001.jpg

_49U9999.jpg

Här snurrar det...

_49U0110.jpg

Jag tror även denna användes någon av dagarna.

Nagra.

_49U9995.jpg

Det skall ju bli en digital lagring också som bla MSB står för.

_49U9998.jpg

Här har vi "Bild i Fokus" utan kameran denna dag och "Byzan".

_49U0120.jpg

Det var gott om gott käk och drickbart.

_49U9991.jpg

_49U9992.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Fina bilder Apex, som vanligt.

Det var en riktigt trvlig och generös tillställning. Gör också samma reflektion som du hur olika vi uppfattar vad som händer vid en akustisk händelse live. Snacket om att återge inspelningstillfället osv. Ingen sitter ju där mikrofonerna är.

Link to comment
Share on other sites

Jag valde i år att vara mer sparsam med kameran för att mer koncentrera mig på musiken och vad som ljudligt presenterades. Så tack för fina bilder Apex!

Var också med hos Martens på fredagen för den första tagningen till en förhoppningsvis trevlig vinyl med pianotrio som definitivt är min favoritmusik.

Efter att letat sig ut till Martens nya lokaler i Mölndal så fick vi en trevlig eftermiddag och kväll med både andlig och lekamlig spis av bästa slag.

Om vi börjar med lokaliteterna så har Martenbröderna lyckats att sammanföra både montering, kontor ,lager och lyssningsrum/studio i ett smakfullt sammanhang där mycket av den ljusa och luftiga inredningen känns igen från Chalmersgatan.

Studion, som den i vart fall fick tjänstgöra som denna afton, så är den betydligt större än den tidigare och upplevs som mycket luftigare än sin föregångare. Vi var väl ca 20 personer som utan trängsel kunde bänka oss framför "scenen" där den nyinskaffade flygeln stod uppställd till höger med trumsättet till vänster sett i från lyssnarplatsen och basen naturligt i mitten. Flygellocket kom då att öppna sig från sidan mot publiken och mikrofonen genom att klaviaturen står parallellt med bakväggen/kortändan. I konsersammanhang är jag mer van vid att flygeln står till vänster men då med kroppen längs med scenen. Men balansen tyckte jag ändå var bra mellan pianot och basen. Sett från min lyssningsposition i mitten längst fram blev det någon övervikt för trummorna, men detta kompenserades av att mikrofonuppställningen med de två tvillingmonterade Schoepsmikrofonerna, var ställda till höger om centrum. Mikrofonerna var skilda åt med en en rund "mellanvägg" av något skummat plastmaterial. Eftersom inspelningen skulle ske rakt in i Studerbandaren A80 så är jag övertygad om att balansen blir rätt i inspelningen genom anpassade nivåer.

Så var det dags för "take one" med Matti Olikkainens trio att köra första set, efter lite förhållningsorder om avstängda mobiler och dämpning av hosta etc. för att inte störa inspelningen som togs live utan omtag rakt av in i bandaren. Musikerna var nog en smula medvetna om detta faktum, så full koncentration in i musiken med fokus på samspelet och harmonierna. Bra prestation genomgående med en del kända och mindre kända stycken.

Det som slår en om det även är en relativt "torr"inspelningsmiljö är att efterklangen ökat jämfört med tidigare och det är den stora skillnaden jämfört med det tidigare lyssningsrummet. Matts Odelmalms numera berömda "bubbeltak"ger en mer naturlig diffusion och efterklang och att pappvingarna utefter sidorna kan vändas för att ge önskad effekt. Bakom dessa är väggarna dämpade med något som såg ut som filt och genom att låta dessa bli mer eller mindre exponerade kan efterklangen i rummet förändras. Golvet är ett vanligt parkettgolv och vad jag kommer ihåg endast med en mindre matta. Studiogolv är vanligen dämpade med heltäckande mattor, vilket jag tycker dämpar ut golvreflexen alldeles för hårt och torrt. Mera "livskänsla" kan jag tycka blev slutresultatet och jag kommer med spänning att se fram emot hur denna inspelning kommer att låta i det egna systemet hemma.

Calm

Calm

Link to comment
Share on other sites

Basisten/inspelningsteknikern/producenten med den mycket långa meritlistan, både som musiker och tekniker, heter Peter Axelsson. Den utmärkte trummisen heter Fredrik Hamrå.

Mvh

Är inte Fredrik med i den trevliga gruppen Jazz & Flyfishing? :sherlok:

Link to comment
Share on other sites

Efter mat blev det kaffe. Marten brukar inte missa några detaljer varken i ljudet eller på bjudningar.

_49U0036.jpg

I pausen blev det tillfälle att kika bakom kulisserna. I verkstaden.

Ett "inspelningsrum" till... för membran. Här diskanter. Ett väldigt pipande och surrande här inne.

_49U0063.jpg

Trälådor!

_49U0068.jpg

Sedan var det set 2 vilket var lika bra som set 1. Sedan var alla upprymda och musikerna var lättade och nöjda. De hade noga varit rätt koncentrerade och lite spända först tror jag. Men nu lättade det på leenden och anletsdrag. Peter Axelsson

beskrev korsningen av det nedrigt tekniska med att förbereda inspelning och all teknik och sedan snabbt byta skepnad och bli högpresterande känslosam basfiolmusiker som en psykotisk upplevelse. Han tar sig från hjärnas logiska delar ut till känslorna i ljusets hastighet.

_49U0079.jpg

_49U0081.jpg

_49U0089.jpg

Sedan blev det lite studio arbete. Nyfikna kikade in där.

Hur blev det?

_49U0112.jpg

Jo det blev något och lättast att hantera var digitalmastern. Efter lite digitalt knep och knåp...

_49U0125.jpg

John Coltrane och Jonny Hartman undrar nog vad om försegår där de hamnat nere på golvet...

_49U0127.jpg

... så blev det digitallagratljud i systemet med nya Mingus Quintet som fick energi från rörmonoblock och så klart någon gamal MSB digitalrigg hanterade ettor och nollor och som stod och skräpade i ett hörn. Jorma förtöjde all delar med varandra.

_49U9990.jpg

_49U9989.jpg

Hur lät det?

Live vs världsklass HiFi.

Det var inte jättelänge vi hörde på detta men jag fick ett första intryck.

Jo. Som HiFi lät det riktigt bra. Mingus brukar låta bra då jag hört dem. Trummora blev mer dämpade och basen kom fram mer. Trumljudet var riktigt bra, snabbt klart öppet naket. Pianot blev mer försiktigt än det lät live och basen blev av med lite detaljer.

Även om man kanske skulle kunna säga att digitala mastern hade bättre balans i nivåren mellan instrumenten pga mikrofonens placering spelar det ingen roll jämfört med live, där trummorna framträdde mer och basen blev i bakgrunden och pianot mitt emellan. Det svängde mer live, inte helt oväntat trots detta... eller pga av det bla.

Så jag återkommer till det nästan helt meningslösa i att avgöra vad som är rätt och fel. Allt är rätt och allt är fel. det enda som spelar roll är om det låter bra, medryckande, trovärdigt och musikalsikt.

Det gjorde både Live och digitalmastern. Men när man hört live precis innan, vi snackar minutrar, så kan man ju avgöra vad som man tyckte bäst om. Det var live som vann. Så klart.

Denna övning är faktiskt inte slut det skall bli mer tester med detta men så här långt är det redan en fantastiskt spännande erfarenhet att höra det och inte bara föreställa sig det som det annars blir.

:D :D :D Tack snälla Marten-gänget för att ni bjöd på denna fantastiska upplevelse och erfarenhet! :D :D :D

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Lördags morgonen började med dessa gossar.

_49U0160.jpg

Det kan helt klart börja sämre.

Akkelis håller fanan högt och här finns inga tecken på att intresset för HiFi är lågt. De nya lokalerna räcker för en massa demonstrationer med tillverkare.

Det första systemet jag ser är detta. Avid var representerad av sin grundare som beskrev detta imponerande system jag även hört i Munchen. Nu har man electronik från skivspelare till högtalare. Fruktansvärt välbyggt och ser mer tyskt ut än engelskt.

Nätdelarnas kompetens är en central och viktig bit hos Avid. Dessa högtalare tog 6v att utveckla från ide till färdig högtalare!!!! Det är "lätt" att bygga högtalare menar man hos Avid.

_49U0133.jpg

_49U0136.jpg

Enorma monoblock.

_49U0137.jpg

Och deras troligen bästa produkt.

_49U0138.jpg

De är på gång med egen arm och puppa också framöver verkar det som.

klumpen under försteget är nätdelen till den!!!

_49U0142.jpg

Fallande skala skivspelare.

_49U0141.jpg

Det lät bra och kontrollerat men mellanregistret var lite för på för min smak. Kvinnorösten i gruppen London Grammar jag hörde var inte mjuk. Betonar att detta bara är min upplevelse och att Avid tyckte de hade lite besvär med att få till egenskaperna på bästa sätt i detta rum. Men det var tidig lördag så det kan ju ha värmts upp efter hand.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Fina bilder Apex!

Fick talat en del med konstruktören av AVID och han berättade att de hade gått från en nättrafo på 500 VA till 1 kVA så blev det mycket bättre. I nätdelen till föresteget! Så då gjorde han en version men 2 kVA trafo (samma som i slutstegen...) och han hävdar att även detta gav en stor förbättring! Dessutom så fräser de ut hål i aluminiumen för varje nätdelskonding separat för att minska överhörning. Inte gratis grejer men helt klart grymt välbyggt. Sedan är det med ljud som så mycket annat, vi har alla olika smak. Men imponerade så högt han kunde spela utan att det blev problem med rundgång eller andra problem. Trevlig prick i vilket fall. De säljer 2 kompletta sådana system i månaden!

Edited by Transient Design
Link to comment
Share on other sites

Fina bilder Apex!

Fick talat en del med konstruktören av AVID och han berättade att de hade gått från en nättrafo på 500 VA till 1 kVA så blev det mycket bättre. I nätdelen till föresteget! Så då gjorde han en version men 2 kVA trafo (samma som i slutstegen...) och han hävdar att även detta gav en stor förbättring! Dessutom så fräser de ut hål i aluminiumen för varje nätdelskonding separat för att minska överhörning. Inte gratis grejer men helt klart grymt välbyggt. Sedan är det med ljud som så mycket annat, vi har alla olika smak. Men imponerade så högt han kunde spela utan att det blev problem med rundgång eller andra problem. Trevlig prick i vilket fall. De säljer 2 kompletta sådana system i månaden!

Jag håller verkligen med om att han var mycket trevlig att språka med. Kontrollen i ljudet på hög volym var också imponerande tycker jag, men det var just anslaget i rösten som jag inte riktigt gick i gång på. Men det kan de ha fixat efter hand kanske. Det lät bättre med samma system i Munchen tycker jag. Men så är det med mässor. Jag beskriver bara min upplevelse där och då.

London Grammar med samma sångerska och låt spelades inne i nästa rum också på Rockport högtalare och CODA elektronik. Här lät rösten som den skulle och för mig var det utan tvekan mer naturligt luftig och organisk känsla i rösten i detta system.

Det lät riktigt bra tycker jag.

_49U0148.jpg

_49U0151.jpg

Link to comment
Share on other sites

YG Acoustics Carmel 2 som är en liten fin golvare spelade utmärkt med Line Magnetics och Telefunken rullbandare. Maken till upplösning och mjuka naturliga anslag i en perfekt ljudbild är ovanligt.

Det spelades på låg volym eftersom rörförstärkaren inte har så mycket Watt och högtalaren har låg verkningsgrad. Men vill man lyssna lågt med fantastiskt ljud är det en trevlig kombo som jag gillade och verkligen njöt av.

_49U0161.jpg

_49U0164.jpg

_49U0169.jpg

_49U0168.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enligt YG själva så ska Carmel ligga på 87 dB´s känslighet men då nån tidning mätte upp dem så verkar sanningen ligga närmare 84 dB... Så våra 22 rör-watt i detta fallet kunde inte ge något disko-tryck som AVID utanför. Men vi valde ändå att spela på just denna LM-219 pga de andra kvaliteter som den kombinationen gav. Vi provade ett antal olika förstärkare innan vi till slut ändå valde LM-219 för dess förmåga att låta "magiskt" tillsammans med lilla YG. Sedan på lördag kväll så grävde vi fram LM-222 högtalare med 102 dB och då blev det ju ett helt annat tryck och dynamik.

Jättekul att så många gillade att lyssna på masterband via denna gamla Telefunken! Tack alla ni som kom och lyssnade och gav så fint beröm över vårt system. Ni gjorde min helg till en ren fröjd. :-)

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

LM-222 Bjöd på ett otroligt ljud. Jag gillade alla de olika setupperna på lite olika sätt. Kvällslyssning med LM-222 var bara fånigt roligt. Alla närvarande satt med breda leenden och nära till ett nervöst skratt....vilket också kom! Klang, tonalitet och äkta känsla, dynamik, mer dynamik och DYNAMIK. Parametrar som perspektiv och hög upplösning kändes i sammanhanget oviktiga......

Link to comment
Share on other sites

Det är något visst med ljudet från dessa Avantgarde. Imponerad blir jag på många sätt. En tanke som slog mig var att detta måste vara den ultimata filmhögtalaren. Jag får en känsla av att flyttas närmre än vad jag är van vid, lite som att se film på bio eller hembio. Men kvaliteten på ljudet är ju så hög att det självklart går utmärkt att köra musik också.......

Det var när Peter körde ett elektro-musik-stycke med bl.a cello som tanken med filmmusik slog mig. Det känns lite som att sitta framför ett stort förstoringsglas, lite tydligare, närmre och ruskigt dynamiskt. Jag förstår varför vissa blir hornfrälsta.0

Link to comment
Share on other sites

Rockport/Coda/EAR visade sig vara en behaglig kombo. Codan var väldigt responsiv till olika tweaks som tex material i kulorna som ingick i de "tassar" som vi testade och nätkablar. Jag är notoriskt allergisk mot lådljud, vilket jag nästan alltid lyckas detektera.....inte här!

Rätt framt och riktigt bra.

Devaliet/Vivid blev jag inte riktigt klok på, igen, huvudet säger det här låter bra, riktigt bra. Alla parametrar sitter där....men varför blir jag inte berörd? Musiken tar inte tag i mitt hjärta på det sätt jag är van.

YG var riktigt bra, tillsammans med Line Magnetic spelades det inte högt men axlarna sjönk märkbart och jag njöööt. VU-mätarna slog i botten med jämna mellanrum men det kunde inte höras i musiken. Det verkar som om den stärkaren har "reservkraft" att ta till några sekunder efter att kraften tagits slut.

AVID då? Jorå, jag stod ju granne med det systemet i 16 timmar utan skavsår eller andra men. Alltså måste det spela rent och behagligt. På söndagen fick jag tid att lyssna på riktigt, på lördagen lät det lite hårt i mellanregistret men jag tyckte konstigt nog att ljudet blev bättre under mässan och på söndagen när jag då fick tid att "finlyssna" igen måste jag säga att det satt som en smäck. Dynamiskt och rent. Bra, kontrollerat, storskaligt och dynamiskt. Kanske aningen opersonligt.

Allt detta är ju mina subjektiva tolkningar och inte alls så det låter i allas öron och framför allas huvud, där man bor, generellt lät det bättre på Akkes än på någon mässa jag varit på.

Link to comment
Share on other sites

Såg du några? Bra val förövrigt.

Haha! Bra val:-)

Jodå, vi såg dem på söndagen på hemväg från Ulebergshamn, gick rätt ut från Grundsund till vraken på 140 m djup. Där jagade de makrill så att de såg ut som flygfisk i sin ansträngning att komma undan den större släktingen. Otrolig mäktigt att se tonfiskar härute med en vikt runt 150-200 kg hoppa högt över ytan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...