Richard Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 Just hemkommen från en helg i Göteborg med sällskap av mina två bästa hifi-kompisar.Ett antal trevlig möten inte minst med folk härifrån forumet men även många välljudande rum.Några av de system som jag kommer att minnas (utan inbördes rangordning) är: PL Audio som spelade med Focal Sopra 3 på Opalen Hifiställets övervåning med Sonus FaberAvantgarde Acoustic hos Akkelis Dynaudios nya stativare Contour på Park Avenue. Serien är som bekant inte ny, men modellen. Väldigt mycket för pengarna. Audio Concepts rum med MBL på Park Avenue Minns inte all elektronik så ovan utgår jag från högtalarna. Obs, endast axplock. Satt inte ned och lyssnade ordentligt i alla rum. Hade ingen kamera med mig men det hade säkert andra? Fyll gärna på med bilder och synpunkter i massor!! //Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjohan Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 Håller med Richard som synes nedan / var ej på Akkelis & HifiStälletVad jag tyckte var bra- MBL rummet- Raidho golvare med tillhörande grejor- TAD mindre stativare ( hörde ej den större )- Focal Sopra 3 ( hörde ej Sopra 2 )- Audio Alchemy lät bra och rätt fin design och lättmöblerat format- Hegel Röst (smidig storlek, mer "fintecknat" ljud än H80 & mer transparent ), H 160 samt 360 ihop med DAC H 30 , alla ihop med Dynaudio Confidence stativare ( C1 platinum ?)- Dynaudio Contour stativare- Marantz 6006 Förstärkare & CD ihop med Elac B5. Så kul man kan få för mycket moderat peng- Buchardt 300- B & W 800 STORT plus för trevliga killarna från Hifi Klubben, som, vid dagens slut och en bra stund därefter, släppte på en rejäl stund spontanlyssning & "önskemusik". Variation och spridning var bara förnamnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gnunin Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 STORT plus för trevliga killarna från Hifi Klubben, som, vid dagens slut och en bra stund därefter, släppte på en rejäl stund spontanlyssning & "önskemusik". Variation och spridning var bara förnamnet. Kan bara instämma. Även jag fick ta del av denna trevliga stund & uppskattade Hifiklubbens gästfrihet. Härlig avslutning på en i övrigt trevlig första dag. Jag blev väldigt imponerad av Akkelis Avantgarde-rum. Det var min första introduktion till horn & jag blev inte besviken. Raidho överraskade, likaså B&W. TAD lät, som förväntat, bra - även om jag inte fick möjligheten att höra CR1. Efter viss reflektion är det nog Keith Martin's genomgång av Isotek's sortiment & Audionord's rum som har satt sig mest. Intressant & lärorik, bra ljud i kombination med engagerade människor som presenterar sina produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 STORT plus för trevliga killarna från Hifi Klubben, som, vid dagens slut och en bra stund därefter, släppte på en rejäl stund spontanlyssning & "önskemusik". Variation och spridning var bara förnamnet. Jag instämmer också. Jag var en av "kvarsittarna" och vill tacka Hifi Klubben för ett trevligt och avslappnat bemötande och till en trevlig avslutning på första mässdagen. Bra ljud, bra musik och trevligt sällskap, vad mer kan man begära. /PEO (frugan hälsar och tackar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Håller med Richard och kul att ses på HiFi- Stället. Jag tycker det lät riktigt bra på HiFi-stället Med Sf Lilium + Vitus electroniken. Den nya strömrenaren verka riktigt bra. Lufiigt och musikaliskt som bara den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Trevligt mässa! Bra ljud! Mycket trevligt ljud från Audio Concept med Muraudio, Hifiklubben med B&W och PS Audio med Wilson Audio. Detta blev mina tre favoriter (utan rangordning). Jag uppskattade närvaron, klangen och lättheten hos Muraudio, renheten och den analytiska förmågan hos Wilson och kraften och storleken hos B&W. Sen överraskade Linn tycker jag. God följsamhet och god förmåga att återge känsla. Lite ojämnt ljud kanske, men det fanns kvaliteter där som träffade mitt R3A-hjärta. Annars var det väldigt roligt att träffa besökare och handlare som man inte sett på flera år. Det är härligt att se att så många fortfarande är kvar och brinner för intresset. Buffén på Park Avenue var förresten fantastiskt god! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Har några bilder att dela med mig av och detta rum gav mersmak med dessa kanadensiska högtalare med 360 graders elekrostater. Uppkopplade med MBL-elekronik blev dessa Muraudio-högtalare en av höjdpunkterna publikmässigt. Knökfullt hela lördagen så det fick bli några korta smakprov från sidan, men med förhoppning att dessa kommer att landa hos AC för en mer seriös lyssning. Andra paret i Sverige vad jag förstår. Spännande! http://muraudio.com/gallery Av recensionerna att döma är detta något utöver det vanliga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Wilson har ny agentur i Norden P.S Audio som har lite andra kända märken som här MacIntosh. Wilsons Yvette som premiärvisades här ligger väl i linje med deras senaste utveckling i Sophia 2 och Alexia, som har rört sig från monitorljudet till en mer mjuk och harmonisk presentation, så också här. http://www.wilsonaudio.com/products/yvette Prismässigt under de tidigare nämnda högtalarna. http://psaudio.dk/wp-content/uploads/2013/08/PS-Audio-Scandinavia-SEK-Wilson-Audio-Retail-Price-List.pdf Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 (edited) På första planet av Elite Avenyn så kunde man också se detta system som jag verkligen gillade och främst för högtalarnas skull. Sonus fabers "il Cremonese" ett mindre syskon till Lilium som jag som hastigast lyssnade på hos Hifi Stället. Min klara uppfattning efter ha lyssnat till denna högtalare några ggr så som namnet antyder kommer man tillbaka Cremona, Sonus fabers ljudmässa ursprung. För första gången efter ägarförändringen i S.f. hör jag den underbart ljuvligt silkeslena toppen och mellanregister som var Franco Serblins adelsmärke, kombinerad med en fast och definierad bas. Roligt att höra och mycket ljudmässigt släktskap med mina Ktêma. Elektroniken från ARC och nyheten låg på vinylspelaren TechDAS Air Force III som jag gärna vill höra under mer långa och seriösa förhållanden. Mässa är ändå mässa. http://www.techdas.jp/analog_05.html Noterar deras motorstyrning som korrigerar hastigheten utifrån avläsning av hastigheten genom avläsning mot börvärde och skivtallrikens rotation och en korrigeringskrets som justerar detta mot AC-motorns hastighet. Principen känns igen från min Phoenix/Roadrunner. Ludwig var som vanligt underhållande och pedagogisk i sin presentation men som vanligt med fokus på musik. Calm Edited September 20, 2016 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 PS Audio måste ha bytt slutsteg till söndagen. Då var en större integrerad McIntosh inkopplad. Jag tror det var 7900 nånting... Tack för bilderna Calm! ARC och Sonus faber missade jag tyvärr. Don, som jag bl.a. hade sällskap med, talade en hel del om DasTech. Jag tror han hade detta system på sin topp tre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Jörgen demade TAD:s högtalare som jag såg för första gången i München för två år sedan. Compact Evolution One. Jämfört med min upplevelse i München då högtalaren enligt Jörgen fortfarande var på prototypstadiet, så kändes denna presentation mer homogen och fullödig. http://www.technicalaudiodevices.com/compact-evolution-one Nytt försteg, CD och DAC all in one. Slutsteget en utveckling av det tidigare stereosteget. Längst ner strömrenare från Isotec. I rummet fanns också CD/skivförsäljning och det blev lite att ta hem. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 I korridoren utanför Audio Aktörens rum tronade denna kinesiska skivtvätt. Ultraljudstvätt med torkning medels en dammsugare istället för fläkt som i min AudioDesk. Ljudnivån var dock något hög, men placerad i annat rum behöver detta inte vålla något problem. Själv kör jag alltid så vid tvätt. Priset enligt Terje Nilsen ligger på ca 19.000 kr dvs under Audio Desken. Klarar alla format, även singlar. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Wilson har ny agentur i Norden P.S Audio som har lite andra kända märken som här MacIntosh. Wilsons Yvette som premiärvisades här ligger väl i linje med deras senaste utveckling i Sophia 2 och Alexia, som har rört sig från monitorljudet till en mer mjuk och harmonisk presentation, så också här. http://www.wilsonaudio.com/products/yvette Prismässigt under de tidigare nämnda högtalarna. http://psaudio.dk/wp-content/uploads/2013/08/PS-Audio-Scandinavia-SEK-Wilson-Audio-Retail-Price-List.pdf Calm Tack för referat och fina bilder! Man funderar lite på Yvette om den skall se som en ersättare till Sophia - dom hamnar väldigt nära varandra prismässigt. Dessutom är det något skumt med priserna Yvette: 299.750,00 kr (std color), 310.000,00 kr (Upgrade Wilsongloss), 320.000,00 kr (Custom Wilsongloss) Sophia 3: 310.750,00 kr(std color), 280.000,00 kr (Upgrade Wilsongloss), 290.250,00 kr (Custom Wilsongloss) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Wilson har ny agentur i Norden P.S Audio som har lite andra kända märken som här MacIntosh. Wilsons Yvette som premiärvisades här ligger väl i linje med deras senaste utveckling i Sophia 2 och Alexia, som har rört sig från monitorljudet till en mer mjuk och harmonisk presentation, så också här. http://www.wilsonaudio.com/products/yvette Prismässigt under de tidigare nämnda högtalarna. http://psaudio.dk/wp-content/uploads/2013/08/PS-Audio-Scandinavia-SEK-Wilson-Audio-Retail-Price-List.pdf Calm Tack för referat och fina bilder! Man funderar lite på Yvette om den skall se som en ersättare till Sophia - dom hamnar väldigt nära varandra prismässigt. Dessutom är det något skumt med priserna Yvette: 299.750,00 kr (std color), 310.000,00 kr (Upgrade Wilsongloss), 320.000,00 kr (Custom Wilsongloss) Sophia 3: 310.750,00 kr(std color), 280.000,00 kr (Upgrade Wilsongloss), 290.250,00 kr (Custom Wilsongloss) Ja det där med modellprogram kan vara något av ett mysterium och ibland svårt att hänga med i svängarna. Känns mer som att med ganska små förändringar starta en ny serie när tidigare modeller viker i försäljningen. Senast jag lyssnade till Wilson före denna var det deras minsta golvmodell Sabrina som jag gillar soundet i. En stor högtalare i ett litet formad som intentionen var, vilket jag tycker man hör. En världsmästare i att spruta ut nya modeller är nog Sonus faber. Har för länge sedan tappat greppet om de olika modellerna som kommer i rask takt, vilket var nog ganska förväntat med riskkapitalister vid rodret. Toppmodellerna står sig ljudmässigt ändå högt. Men volymerna från Kinafabriken är nog mer för en massmarknad. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Nästa stora rum var detta: Raidho Acoustics. Snygga och slanka högtalare, med i mitt tycke motsvarande ljud. Den allom rådande trenden att servera högupplöst och transparent ljud tilltalar i vart fall inte mitt ljudideal. Saknade naturlig värme och rondör. Men smaken är som baken delad. Uppenbarligen ett populärt rum. Fullsatt hela tiden. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 (edited) Om jag minns rätt så använder aldrig Wilson modell No 4 så istället för att göra en Sophia 4 o en maxx 4 bestämde man att byta modellnamn då man med övergången till den nya diskanten ansåg det vara en helt ny modell. . . .så Yvette o Alexx skall vara efterträdare till Sophia o Maxx men med nya namn Man pratar om detta här https://www.youtube.com/watch?v=UImCqfbnk40 Edited September 21, 2016 by thli72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 4 är väl ett otursnummer i Asien så de är många tillverkare som struntar i att använda 4 i sina modeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 En världsmästare i att spruta ut nya modeller är nog Sonus faber. Har för länge sedan tappat greppet om de olika modellerna som kommer i rask takt, vilket var nog ganska förväntat med riskkapitalister vid rodret. Toppmodellerna står sig ljudmässigt ändå högt. Men volymerna från Kinafabriken är nog mer för en massmarknad.Det är få förunnat att nå lönsamhet genom att enbart satsa på en "top of the line market" oavsett vi pratar bilar, båtar, kameror, hifi osv. Så var det väl för "gamla" Sonus faber också. Toppmodellerna skapar image och tekniska landvinningar som senare implementeras på olika sätt neråt i modellfloran. B&W, Dynaudio, Ortofon, Focal/Naim och numer Sonus faber, är bra exempel på detta. Det tror jag gynnar både företaget, anställda och presumtiva köpare av deras övre sortiment. Det är svårt att överleva med enbart s k exklusiva produkter på en marknad när det inte är unika produkter, framför allt inte när de fasta kostnaderna tar allt större plats i takt med att företag växer. Riskkapitalister är mycket medvetna om detta och det här de ser sina möjligheter. Transformeringen av Sonus faber är ett skolboksexempel på hur det kan/skall gå till att göra en "turn around". Resultat: ett lönsamt företag med produkter för olika segment. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 (edited) En världsmästare i att spruta ut nya modeller är nog Sonus faber. Har för länge sedan tappat greppet om de olika modellerna som kommer i rask takt, vilket var nog ganska förväntat med riskkapitalister vid rodret. Toppmodellerna står sig ljudmässigt ändå högt. Men volymerna från Kinafabriken är nog mer för en massmarknad.Det är få förunnat att nå lönsamhet genom att enbart satsa på en "top of the line market" oavsett vi pratar bilar, båtar, kameror, hifi osv. Så var det väl för "gamla" Sonus faber också. Toppmodellerna skapar image och tekniska landvinningar som senare implementeras på olika sätt neråt i modellfloran. B&W, Dynaudio, Ortofon, Focal/Naim och numer Sonus faber, är bra exempel på detta. Det tror jag gynnar både företaget, anställda och presumtiva köpare av deras övre sortiment.Det är svårt att överleva med enbart s k exklusiva produkter på en marknad när det inte är unika produkter, framför allt inte när de fasta kostnaderna tar allt större plats i takt med att företag växer. Riskkapitalister är mycket medvetna om detta och det här de ser sina möjligheter. Transformeringen av Sonus faber är ett skolboksexempel på hur det kan/skall gå till att göra en "turn around". Resultat: ett lönsamt företag med produkter för olika segment. Visst är det så att Sf gjort en turnaround annars hade riskkapitalisterna aldrig satsat en krona i företaget. Jag är imponerad över uppväxlingen från en esoterisk högtalarproducent med kvalitet i centrum till ett världsledande storföretag med kvantitet och lönsamhet i centrum. Sannolikt är det en bättre garanti för överlevnad. Men man riskerar också att tappa sin själ på vägen, dvs det man en gång hade som syfte och var stolt över. Risken är att lönsamhetskraven tar över och då blir man mainstream och måste fabricera företagsstories för att täcka över det som ibland är uppenbart dvs det som Frank Zappa brukar säga "We are only in it for the money". Det är ändå glädjande att man har lyckats återskapa en ljudbild som inte bara består av blankpolerade lackboxar, utan också ett ljud som minner om det som var tidigare. Il Crimonese är enligt mig den bästa Sf-högtalaren på mycket länge, trots att man sedan länge övergivit det solida träkabinettet till förmån för ett i formpressat dito vilket sannolikt är både industriellt är mer volym- och lönsamhetsorienterat. Jag gillar små och hängivna producenter som ändå presterar så utmärkta produkter, för en sparsmakad grupp av människor som verkligen uppskattar vad de åstadkommer. Och den glädjen är nog drivkraften och erkännandet att vara bäst i sin klass. Calm Edit felstavning Edited September 21, 2016 by calm Perfect sense and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Dynaudio hade ett stort rum och i entrén stod dessa högtalare uppställda. Evidence närmast kameran och sedan i fallande prisordning misstänker jag. Snygga skapelser! Blev ingen lyssning tyvärr, då jag hade tid hade de inte tid. Det kan bli så när man kör med fasta lyssningstider. Det var så mörkt i rummet att det inte gick att fota utan blixt, vilket jag ogärna gör. Någon som har något lyssnade? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 (edited) Dags att knalla ett antal hundra meter mellan mässlokalerna och äntra Opalen som i bottenplanet hade ett antal större rum med intressanta presentationer. Det första var detta som Perfect Sense stod för. [/url] Var inne i några korta sekvenser för att lyssna in den omtalade Kii Tree och gillade vad jag hörde. Kanske lite otacksamt att sätta den stora rumsvolymen i rörelse, men lyssnat lite från sidan tycker jag ändå det lät bra. Övrig utrustning från PMC, Ayre, Aurender och ett av mina favoritmärken på kabelsidan Audience. Hade naturligtvis bespetsat mig på att få lyssna på kombon Keiser/Absolare igen, som var Stockholmsmässans riktigt stora nummer, men det är naturligtvis en annan apparat att transportera dessa, så det får vänta tills Marcus blir klar med sina nya lokaler antar jag. Calm Edited September 23, 2016 by calm Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Nästa rum blev P.L Audio som visade detta: Focal Sopra med elektronik från Pass Labs, dCS och vinyl som jag antar kommer från Clearaudio. Gillar Focal-ljudet och här inget undantag. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Kan tillägga om systemet ovan att det var Digibit ARIA II som va källan, den matade sen med USB kabel in i dCS Rossini player. . . .Så Rossini agerade enbart som DAC i detta system Kollade upp detta då jag är intresserad av Digibit rippern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 (edited) Dags att knalla ett antal hundra meter mellan mässlokalerna och äntra Opalen som i bottenplanet hade ett antal större rum med intressanta presentationer. Det första var detta som Perfect Sense stod för. [/url] Var inne i några korta sekvenser för att lyssna in den omtalade Kii Tree och gillade vad jag hörde. Kanske lite otacksamt att sätta den stora rumsvolymen i rörelse, men lyssnat lite från sidan tycker jag ändå det lät bra. Övrig utrustning från PMC, Ayre, Aurender och ett av mina favoritmärken på kabelsidan Audience. Hade naturligtvis bespetsat mig på att få lyssna på kombon Keiser/Absolare igen, som var Stockholmsmässans riktigt stora nummer, men det är naturligtvis en annan apparat att transportera dessa, så det får vänta tills Marcus blir klar med sina nya lokaler antar jag. Calm Vi valde att visa upp någonting helt annat i Göteborg än under Stockholms-mässan i februari. Dels för variationens skull, dels för att visa upp något mer modesta lösningar, och dels för att de valda tillverkarna har särskilt intressanta produkter i dagsläget. Kort så representerar Kii och PMC trots fundamentala skillnader i koncept, design och konstruktion ett gemensamt grundideal. Båda har kopplingar till studiovärlden och erbjuder sina produkter för både studio- och hemmabruk. Lösningarna har också tydliga monitor-kvaliteter där man strävar efter linjäritet och neutralitet, vilket resulterar i en ärlig, korrekt och väl balanserad återgivning - dock utan att bli överanalytisk, stel eller tråkig. Kii allra särskilt är ett system utan några uppenbara färgningar eller tendenser till karaktär. Detta är onekligen en vattendelare. Antingen så är det precis det man söker, eller så upplever man att det är något som saknas, vilket är nära kopplat till subjektiva ideal och personliga preferenser. Det som intresserar oss, vilket också var det vi ville utvärdera och skapa en diskussion kring under helgen, är var utvecklingen är på väg, liksom hur ett modernt passivt system (Audience/Ayre/PMC/Audience) förhåller sig till en systemlösning som Kii med aktiv förstärkning, D/A-omvandling och DSP-korrigering. / Marcus | Perfect sense Edited September 23, 2016 by Perfect sense Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Det går naturligtvis inte att springa förbi denna veritabla högtalardröm. Dessa spektakulära skapelser KEF Moun, nu i sin andra version, mötte jag för länge sedan på Kista-mässan i sin första version. Min minnesbild från den lyssningen med Mark Levinson-elektronik var lite av en aha upplevelse om vad som går att åstadkomma, cost no limit. Kommer ihåg att jag skrev att detta var en högtalare för en modern lägenhet i NYC med utsikt över Central Park, ungefär så som jag då upplevde ljudbilden. Stor djup och tredimensionell presenterad i ett stort rum draperat med tunga gardiner. Då stod högtalarna ännu bredare isär. Elektroniken nu var i princip genomgående Electrocompaniet och en Chord Red Referens CD. Slutstegen var Electrocompaniets flaggskepp Nemo eller AW600 som de också kallas är ett veritabelt kraftpaket med i princip linjär effekt leverans och följaktligen 1200 watt i 4 ohm. Högtalarna i en människas storlek, tillverkas hos en engelsk flygplansfabrik i två delar i aluminium som svetsas ihop och sedan poleras så att skarven i princip blir helt osynlig. Man kan ha olika uppfattningar om designen men jag tycker dessa är otroligt läckra, givet rätt omgivning, dvs ett stort och luftigt rum i modern stil. Ljudet då? Blev inte riktigt så imponerad denna gång, men så har man hört en del häftiga system sedan första modellen. Utmärkt bra, men numera kan man få mindre högtalare med motsvarande stora ljud.ä Electrocompaniet som jag verkligen gillar levererar ett raffinerat ljud lite åt det varma hållet vilket säkert passar denna högtalare. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Detta rum uppskattades av många, fulla hus med rejäla högtalare anpassade till rumsvolymen. B&W med Classé-elektronik. Modellen är jag en smula osäker på eftersom uppdateringen av såväl 802 och 800 har ungefär samma utseende men skiljer sig 2" i baselementen 8" respektive 10". Kraft och pondus finns här oavsett, liksom en extremt upplöst topp. Här spelades med kroppskontakt i basgångarna men också nära öronringning i toppen. Kanske inte mitt förstahandsval, men har full respekt för dem som uppskattar detta. Man går inte oberörd från detta. Do or die! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Tycker nog att B&W högtalarna på den sista bilden var bland de snyggaste jag sett från mässan. Diskreta (nåja, för att vara stora hifiburkar, menar jag) och stiliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Känns fel att säga det men tycker det ändå. . .B&W 800D3 känns "billig" med tanke på vad man får. . .extremt avancerade drivers, en av dom mest komplicerade lådorna, mycket fina filterkomponenter. Många högtalare på mässan som kostade mer men både hade kanske enkla drivers o låda. Säger inte att B&W är bättre än dessa andra , men den känns klart dyrare att bygga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 (edited) Helt klart en intressant lyssning hos Hifi-klubben. Man får onekligen väldigt många hifi-parametrar uppfyllda i ett dylikt system. God dynamik, god närvaro, god upplösning, gott perspektiv, gott e.tc. De där B&W spelar dessutom musik och inte ljud för att använda en gammal hifi-klyscha. Tror många som är i köptagen kanske funderar på B&W's (kommande?) mindre modeller efter denna lyssning. Ibland trist musikutbud dock. På ett sådant system vill man lyssna på symfonier, klassisk jazz, m.m. Att imponera med dunderobraktechno blir nästan lite löjligt på ett sådant fint system. ...så tänk på: "Bad music kills good sound" . Edited September 24, 2016 by Ranefjord Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Lite roligt att titta på hifi utbudet och priser efter att ha förverkligat ett annat hobby intresse. Jag har skaffat mc och tagit mc kort i sommar. Priserna inom mc branschen är väldigt mkt mer humana, minst sagt. En hoj för 300k är top notch! top of the line oftast. Kan nog komplettera mitt mc garage med en Africa Twin utan större samvetskval... Men ändå så håller jag med. B&W verkar faktiskt ha relativt rimliga i sin prissättning. Mitt eget märke har försvunnit upp i stratosfären, tillsammans med många andra märken antar jag. Men det är ok oxå. Jag sitter ju nöjd! Gudskelov! Vinylcalle 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.