Jump to content

Recommended Posts

Posted

Du menar dina egna stegljud när du går? Mina Bose 25:or är bättre på externt buller men även "stomljud" när man hör sina egna steg dämpas i viss mån.

Tal dämpas mindre bra. Bose har även helt OK ljudkvalitet IMO. Detaljer kommer fram fint när andra störande ljud försvinner...

Posted

Om jag var du så skulle jag kika efter en bra komfortabel lur som nyttjar Hybrid Active Noise Cancellation, alltså med mikrofoner både på utsidan och insidan av hörlur. Denna lösning anpassar sig till variationer och korrigerar signalen om det behövs, och arbetar också ett bredare spektrum av frekvenser.

Posted

Jag har ett par Sennheiser PXC-450 som jag är nöjd med.

Jag skulle tro att stegljud från grannen skulle de (och säkert de flesta andra lurar som har aktiv brusreducering) att ta bort.

Däremot, som jag använde dem, på jobbet där vi hade hårda trägolv och säljare m fl gick med hårda skor inomhus så gick stegljuden igenom men inte helt förstås.

Jag har hört (men inte hört dem) att Bose ska ha lurar med bra ljud och bra aktiv ljuddämpning.

Kanske något att kolla?

Mvh,

Ingvar

Posted (edited)

Ingvar, tack för tipsen. Noise cancelling lurarna är bra på att ta bort statiska ljud som varar hela tiden, såsom vind, trafik och annat buller. Tyvärr så är de sämre på just såna ljud som bara kommer då och då, tex dörrar som slås igen, steg och dragande stolar. Bose provade jag i en riktigt stökig miljö (webhallen på sveavägen i stockholm) och där gick tyvärr det mesta igenom, därför undrar jag om ni vet några som kan vara bra alternativ.

Mvh

Edited by karamellkungen
Posted

Sennheiser PXC 480 är på gång senare i år.

Är också till fördel om dämpning i kåpan i kombination komforten är anpassad att bidra med bra passiv bullerdämpning i effektivt omhändertagande av talfrekvenser. Kanske det som slank igenom hos webhallen.

Posted (edited)

Ingvar, tack för tipsen. Noise cancelling lurarna är bra på att ta bort statiska ljud som varar hela tiden, såsom vind, trafik och annat buller. Tyvärr så är de sämre på just såna ljud som bara kommer då och då, tex dörrar som slås igen, steg och dragande stolar. Bose provade jag i en riktigt stökig miljö (webhallen på sveavägen i stockholm) och där gick tyvärr det mesta igenom, därför undrar jag om ni vet några som kan vara bra alternativ.

Mvh

Så kan det nog vara men det är också så att ingen aktiv brusreducering fungerar högt upp i frekvens och transienter som stegljud av klackar på hårda golv eller dörrar som slås igen innehåller massor av högfrekvens, det är det som gör att ljuden låter skarpt. Det gör att all noise cancelling har svårt med transienter. Transienter har också ofta mycket hög ljudnivå (eftersom tiden en transient låter är mycket kort så uppfattar vi inte så bra hur hög ljudnivån egentligen är) vilket också ställer till problem för all ljudämpning aktiv såväl som passiv.

Om Hybrid Active Noise Cancellation är ett alternativ så ska Sennheiser PXC-480 ha det, det har också Momentum Wireless och Momentum On-Ear Wireless. Jag ingen erfarenhet av någon av dessa lurar dock.

Kanske ett par hörselskydd med möjlighet att spela musik i stället?

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_EU/PPE_SafetySolutions_EU/Safety/Product_Catalogue/~/3M-PELTOR-Listen-Only-Headset-High-Attenuation-3-5mm-Stereo-plug-Headband-HTB79A?N=7576577+3294754517+3294857473&rt=rud

Mvh,

Ingvar

Edited by ingvar
Posted

Lite jobbigt för elektroniken att kunna veta att den transient som kommer inte tillhör musiken. Ett molande ganska kontinuerligt ljud är ju mycket enklare att analysera att det finns hela tiden oavsett om man spelar musik eller inte.

/Harryup

• 4 weeks later...
Posted

Om stegljudet är dovt tror jag att det ska gå bra. Jag får bort bastrummor t.ex. Är det ett högt skarpt ljud som från klackar så är det nog svårare. Jag är nöjd med mina Bose QC20 in ear-lurar.