Jump to content

I jazzens värld med Dompan.


calm

Recommended Posts

Fick i min hand en ny bok som skildrar Arne Domnérus musikaliska liv. Boken heter "Arne Domnérus. Tidsbilder med Arne Domnérus egna kommentarer" Med diskografi 1941-2006. Den är skriven av Göran Wallén jazzkännare och god vän med Dompan. För den som vill lära sig mer om svensk jazz så är detta en utmärkt bok som i kronologisk ordning skildrar jazzen från 30-talet fram till hans död 2006. Otaliga är hans musikaliska sättningar med svenska och internationella musiker och här kan man läsa om dem alla. Svensk jazzhistoria i en lättläst komprimerad form med Dompans egna kommentarer.

Stark rekommendation!

Calm

Edit

tillägg samt detta j-a ordförslagsprogrammet!

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Efter att också ha läst denna recensionen så är boken ett måste ;)

Tack för tipset :app:

Bra recension tycker jag!

Angående "Jazz At The Pawnshop" så framgår det av Dompans kommentar i boken att han inte var särskilt nöjd med inspelningen. Framgår inte varför, men antar att det var det musikaliska framträdandet och inte det inspelningstekniska. Alltid svårt att fånga alla kvalitetsaspekter i synnerhet som det vad jag förstår var en inspelning i två dagar utan omtag. Jag tycker däremot att den är bättre än de flesta inspelningar som fångar den särskilda klubbatmosfären.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...