calm Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 (edited) Fick i min hand en ny bok som skildrar Arne Domnérus musikaliska liv. Boken heter "Arne Domnérus. Tidsbilder med Arne Domnérus egna kommentarer" Med diskografi 1941-2006. Den är skriven av Göran Wallén jazzkännare och god vän med Dompan. För den som vill lära sig mer om svensk jazz så är detta en utmärkt bok som i kronologisk ordning skildrar jazzen från 30-talet fram till hans död 2006. Otaliga är hans musikaliska sättningar med svenska och internationella musiker och här kan man läsa om dem alla. Svensk jazzhistoria i en lättläst komprimerad form med Dompans egna kommentarer. Stark rekommendation! Calm Edit tillägg samt detta j-a ordförslagsprogrammet! Edited September 15, 2016 by calm Engelholm Audio and Mattias 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Efter att också ha läst denna recensionen så är boken ett måste Tack för tipset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Efter att också ha läst denna recensionen så är boken ett måste Tack för tipset Bra recension tycker jag! Angående "Jazz At The Pawnshop" så framgår det av Dompans kommentar i boken att han inte var särskilt nöjd med inspelningen. Framgår inte varför, men antar att det var det musikaliska framträdandet och inte det inspelningstekniska. Alltid svårt att fånga alla kvalitetsaspekter i synnerhet som det vad jag förstår var en inspelning i två dagar utan omtag. Jag tycker däremot att den är bättre än de flesta inspelningar som fångar den särskilda klubbatmosfären. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 17, 2016 Share Posted September 17, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Jag har boken vilken köptes av författaren i somras. Väldans trevlig bok med mycket bilder och en "bred" beskrivning av Jazz-Sverige under guldåren! Han berättade att mycket av arbetet bestod i att få loss rättigheter till alla fina bilder ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts