Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Fick i min hand en ny bok som skildrar Arne Domnérus musikaliska liv. Boken heter "Arne Domnérus. Tidsbilder med Arne Domnérus egna kommentarer" Med diskografi 1941-2006. Den är skriven av Göran Wallén jazzkännare och god vän med Dompan. För den som vill lära sig mer om svensk jazz så är detta en utmärkt bok som i kronologisk ordning skildrar jazzen från 30-talet fram till hans död 2006. Otaliga är hans musikaliska sättningar med svenska och internationella musiker och här kan man läsa om dem alla. Svensk jazzhistoria i en lättläst komprimerad form med Dompans egna kommentarer.

Stark rekommendation!

Calm

Edit

tillägg samt detta j-a ordförslagsprogrammet!

Edited by calm
Posted

Efter att också ha läst denna recensionen så är boken ett måste ;)

Tack för tipset :app:

Bra recension tycker jag!

Angående "Jazz At The Pawnshop" så framgår det av Dompans kommentar i boken att han inte var särskilt nöjd med inspelningen. Framgår inte varför, men antar att det var det musikaliska framträdandet och inte det inspelningstekniska. Alltid svårt att fånga alla kvalitetsaspekter i synnerhet som det vad jag förstår var en inspelning i två dagar utan omtag. Jag tycker däremot att den är bättre än de flesta inspelningar som fångar den särskilda klubbatmosfären.

Calm

Posted

Jag har boken vilken köptes av författaren i somras. Väldans trevlig bok med mycket bilder och en "bred" beskrivning av Jazz-Sverige under guldåren!

Han berättade att mycket av arbetet bestod i att få loss rättigheter till alla fina bilder ;-)