Krima Posted September 13, 2016 Posted September 13, 2016 Hej Jag råkar ha en vinylspelare en ny sådan (den så jäkligt fin ut), som är billig men låter bra. Men nu finns det en klump där bak med en skala, med den kan man vrida runt o ha sig. Det visade sig att drar man den för långt fram så blir picken tung och drar man den bakåt så blir den lätt (förlåt jag menade pickupen). Men nu är frågan, hur ställer jag så att nålen får precis lagom tryck på skivan, om jag skaffar en nålvåg, skall det alltid vara 1,5g eller hur tar jag reda på hur mycket det skall vara? Det är denna som gäller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2022795 Förresten tror ni man vågar fråga Rehifi där Vinylcalle (närmaste stället), att byta över pickupen från den gamla skivspelaren till den nya. Tror det är ljudligt skillnad mellan Ortofon OM5E som finns på den nya spelaren mot Ortofon 2M Blue som finns på den gamla. Undras hur mycket det skulle kosta? Quote
Taxmannen Posted September 13, 2016 Posted September 13, 2016 (edited) Rekommenderat nåltryck skall anges av tillverkaren av pickupen. Kolla manualen eller på nätet så framgår det säkert vad du skall starta med. Nästa steg är att finjustera genom att lyssna sig fram till vad som låter bäst! Edit: om det är en Ortofon OM 5E som sitter på din spelare så verkar det vara 1,75g som rekommenderas +/- 0,25g Edited September 13, 2016 by Taxmannen Quote
Lasse Posted September 13, 2016 Posted September 13, 2016 Alla tillverkare av pickupper anger också rekommenderat nåltryck och det brukar vara en bra grundinställning, sedan får man lyssna sig fram ca +-0.2g för att sätta spiken i kistan beroende på vilken arm du har osv. Angående Rehifi så är det säkert ett jättebra ställe men om du förväntar dig ett svar på din fråga så är det nog lämpligast att ringa eller skicka ett mail direkt till dem. Quote
calm Posted September 13, 2016 Posted September 13, 2016 (edited) En bra nålvåg är något som man alltid har nytta av. Den behöver inte kosta skjortan. Börja med pickuptillverkarens rekommendation och utgå från denna och börja med att lyssna på skillnaden om du ökar något. Lika viktigt är att pickupen sitter rätt. Finns hjälpmedel för detta. Beskrivning kan man hitta på nätet som denna. Som den gode Michael Fremer säger "det lönar sig att lära sig detta själv" och efter sett hans demo på diverse mässor så inser man att detta trots allt inte är så svårt. Lycka till! Calm ps glömde hans viktigaste råd: Var utvilad, mätt och inte drucken. På gott humör och ensam och inte i tidsnöd. Högt bord hjälper liksom att alltid kavla upp ärmarna och ta av klockan. Edited September 13, 2016 by calm Quote
Vinylcalle Posted September 15, 2016 Posted September 15, 2016 Att ställa in nåltrycket är oftast enkelt och inga problem att lära sig. Att justera in allt annat vid pickupmontering är svårare och kräver lite verktyg. Däremot är det naturligtvis ingen omöjlighet att lära sig. Har man tankar om att det är något som kommer behöva göras med jämna mellanrum så tror jag det är en bra ide. Sen är du naturligtvis välkommen in till Rehifi med den/dem också. Gissningsvis några hundralappar på sin höjd så gör vi bytet. Det är alltid svårt att säga exakt då det är väldigt olika tidskrävande på olika maskiner. Dessutom finns det vissa spelare/armar där det inte fysiskt är möjligt att montera 2M serien då den har ett stort hus. MvH Carl Quote
Recommended Posts