Jump to content

Vinylspelare - En fråga om inställning


Recommended Posts

Fozgometern verkar på alla beskrivningar som enkel att hantera, men hur fungerar Adjust+, just i denna del?

Om du bläddrar fram till post #26 i följande tråd så får du en beskrivning: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=9060&hl=adjust

Man vrider pickupen i ett antal lägen från vänster till höger för att få fram en brytpunkt som är det rätta värdet. Problemet på min tonarm är att hitta tillbaka till de värden som använts, vilket är en förutsättning.

Det verkar som Fozgometern har bara en funktion och kostar ca 3,7 kkr mot en Adjust+ pro som kostar ca 4 kkr och har samma funktion och ytterligare fler.

Calm

Link to post
Share on other sites
  • Replies 674
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har varit väldigt mycket annat sista tiden så jag har tyvärr inte hunnit vara inne på euphonia så mycket. När jag nu går in och läser i denna tråd där några personer lagt ner ett fantastiskt stort a

Jag, Bebop och Peo har under en längre tid haft ambitionen att inkludera några inlägg som är mer upplagda som en checklista för montering och kontroll av sin vinylrigg. Vi tror att det blir bättr

Nu har inställningsguiden kompletterats med ett avsnitt där du själv kan räkna på din egen rigg. Eller om du går i funderingar på byte så kan du kolla hur väl de nya komponenterna kommer fungera tills

Posted Images

Kostar den verkligen 3,700 här i Sverige... det var det dj$@*?♧●ste!!! Jag köpte min i staterna för några år sedan för omkring 1,500:- Det tyckte jag var dyrt...

Man kan ju också skaffa sig ett oscilloskop och göra motsvarande mätning. Dessvärre är inte Adjust+ optimal för azimuth-mätning på min skivspelare. Med Kuzma 4P är det lätt som en plätt.

Adjust+ är dyrt och det används inte så ofta. Som gjort för den serviceinriktade hifibutiken att hyra ut med eller utan servicepersonal. Vi är tre som köpt den tillsammans.

I andra vågskålen får vi ju lägga våra pickuper och skivspelare som kostar en hel del och då är det blygsamma pengar i sammanhanget för att få ut det mesta och bästa ur våra investeringar.

Link to post
Share on other sites

Det verkar som Fozgometern har bara en funktion och kostar ca 3,7 kkr mot en Adjust+ pro som kostar ca 4 kkr och har samma funktion och ytterligare fler.

Vad gäller azimut så mäter Fozgometern enbart kanalbalans. Adjust+ mäter både kanalbalans och fas. För en del pu-exemplar hamnar inte dessa optimalt för samma azimutläge, och där ger Feickert råd hur man bör prioritera i olika lägen.

Dessutom mäter Adjust+ även hastighet, svaj, resonanser, frekvensgång och thd.

Det är helt enkelt ett helt annat verktyg.

Link to post
Share on other sites

Har kikat på denna demo som gjordes på RMAF för 2 år sedan. Där växlar de bl a mellan identiska tonarm+puppa uppsättningar som bara har olika VTF.

Och så spelar man musik samtidigt som man höjer och sänker VTA. Detta är så klart svårt att uppfatta via datorns högtalare men man pratar mycket om vad de menar händer och vad man ska lyssna efter.

https://www.youtube.com/watch?v=UTKtsJ9rZCc

Link to post
Share on other sites
On 2016-10-14 at 18:01, UffeZ said:

Nu var det ett tag sedan jag skrev i denna tråden men det räcker med att bara skriva SUVERÄNT!!

Det gäller givetvis alla som har bidragit till denna helt i världsklass bra tråd/ artikel/ utredning/ genomgång.

Tack.

Det har ju diskuterats lite om olika metoder och instrument/mallar/mjukvaror för pickup/arm-justering.

Här har jag sammanfattat lite gammal text och bilder för att presentera min metod.

Att kontrollera och justera en skivspelare behöver inte vara någon vetenskap, men ju noggrannare man är, desto bättre slutresultat.

Man behöver "bara" en liten samling med ändamålsenliga verktyg och en rejält stor portion tålamod.

I min verktygslåda finns förutom de nädvändiga handverktygen som insexnycklar, mejslar, tänger, mm, även:

  • ett vattenpass av god kvalitet
  • en kortlek
  • en digital nålvåg
  • en Dr. Feickerts Next Generation Protractor
  • ett 2-kanals oscilloscop
  • några olika testskivor
  • en pannlampa
  • en självnivellerande horisontallaser
  • kontaktregöringsmedel (inte 5-56)
  • ett modifierat Riaa-steg

Riaa-steget är kompletterat med ett högpassfilter (200Hz) och med trimpotentiometrar på resp. kanal för nivåkalibrering av signalen.

Nu är inte detta inlägg tänkt att vara en komplett manual för "inställning av tonarm/pickup", utan enbart en beskrivning av mitt tillvägagångssätt.

Jag börjar alltid med att kontrollera att tallrikslagret är OK och att det inte finns någon tröghet eller något glapp i tonarmen. Det finns ingen anledning att ödsla tid och energi på en defekt skivspelare. Det blir ändå aldrig bra i slutändan.

Renovera/laga eller köp nytt.

Nästa steg är att ställa skivspelaren i våg och då menar jag verkligen i våg.

Jag brukar shimsa under fötterna med kort från en kortlek om skivspelaren inte har justerbara fötter och noggrannheten av ett spelkorts tjocklek är oftast tillräcklig vid justeringtillfället.

Använd ett bra (bättre än 5/1000) vattenpass och vänd det alltid 180 grader för verifiering.

Är inte skivspelaren i våg är det ingen mening att ens börja justera arm/pickup och är inte tallriken i våg med plinten (på ett stelt verk) rekommenderar jag att man gör en grundlig undersökning om varför.

Jag har varit med om att lagret har suttit löst och även att det funnits smuts (spån) från tillverkningen mellan lagrets anläggningsyta och plinten så lagret har lutat betänkligt.

Om det är en spelare med s.k. "flytande upphängning", typ Thorens eller Linn LP12 är det nu dags att kontrollera så att allt står rätt till. Är tallriken i våg när plinten är det, och "gungar" den symmetriskt?

Jag har nog aldrig varit med om att de inte har haft behov av justering, oftast är det ganska mycket fel.

Det finns många artiklar på nätet som beskriver hur man går tillväga.

Pickupmontage:

Passa på att rengöra anslutningsstiften på pickupen och kontakthylsorna på tonarmskablaget innan montaget.

Jag använder ett medel från DeoxIT, men det finns många olika tillverkare.

Här har vi anläggningens minsta signaler och rena kontaktytor borgar för god kontakt med minimal distorsion.

För ställa in överhänget (armens effektiva längd) använder jag en Dr. Feickerts Next Generation Protractor.

2015-10-17 09.42.10 Small_zpsvbgrewmy.JPG

2015-10-17 09.42.22 Small_zpsbr1rpxfz.JPG

Beskrivning av det förfarandet känns onödigt att skriva om här och det finns mycket info på nätet.

I detta moment gör även en första grovinställning av VTF med en bra nålvåg.

Pickupens offsetvinkel (zentih) grovjusteras också med samma protractor enligt principen "pickuphuset parallellt med linjerna på protractorn".

2015-10-17 09.43.18 Small_zpswpui7ukj.JPG

I ett senare skede gör jag en finjustering med hjälp av oscilloskop och testskiva.

Varför gör jag det så komplicerat då?

Jo, för det första har inte alla pickuper ett hus som medger en okulär inställning (inga raka kanter) och för det andra kan man definitivt inte lita på att nålspetsen sitter perfekt monterad på nålarmen och då är det ju ingen mening att justera offsetvinkeln efter pickuphuset, eller hur? Ju "vassare" slipning, desto känsligare är den här justeringen.

VTA grundställs enligt "armen parallellt med skivan" principen

2016-01-24%2010.30.45%20(Small).jpg?dl%2

(jag brukar använda en självnivellerande horisontallaser), men slutjusteringen gör jag ändå alltid med öronen.

Jag använder en välbekant skiva som jag är väl inlyssnad på, det brukar gå ganska snabbt och smärtfritt. Faktum är att jag sällan ändrar från grundjusteringen.

Med min nuvarande tonarm, Kuzma 4-Piont, är det väldigt enkelt att ändra VTA under spelning, men jag kan inte höra någon betydande skillnad inom +/-1 mm från "armen parallellt med skivan".

Vid +/-2 mm börjar det hända saker, men det är bara en bråkdel av vad en feljusterad azimuth ställer till med. Om det är anläggningens brister eller om det är min oförmåga att detektera mindre VTA-avvikelser som gör det, det kan jag inte svara på. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att +/-1 till 1,5mm är inom toleransen för icke hörbart fel.

Nu är det dags att ansluta skivspelaren till det modifierade riaa-steget och sedan vidare till varsin kanal på oscilloskopet.

Anledningen till HP-filtret är att få skivor är helt plana och perfekt centrerade och det blir svårt att läsa av oscilloskopet när signalen är modulerad med lågfrekventa signaler.

Riaa-steget och oscilloskopet är nivåjusterade till +/- 0,1dB, om man bara krokar oscilloskopet på sitt befintliga riaa-steg finns alltid risken att man snedställer pickupen för att kompensera riaa-stegets eventuella kanalobalans.

Det händer att Riaa-stegen har betydligt större obalans mellan kanalerna än vad pickuperna har, därav min riaa-modifiering med kalibreringspotentiometrar.

Ett sätt att dubbelkolla är ju att skifta kanalerna på oscilloskopet, stämmer allt så ska det vara samma utslag som innan.

Det första jag ger mig på är azimuthjusteringen.

För att se nålspetsen på min pickup krävs definitivt en helt annan syn än vad jag har. Jag ser den inte ens med en X10 lupp och att då försöka justera azimuth med hjälp av en spegel känns helt meningslöst.

Att syfta mot pickuphuset är helt ointressant, det är ju faktiskt nålspetsen det handlar om, inte huset.

Det finns ju definitivt ingen garanti för att nålen sitter perfekt monterad på det här hållet heller.

En testskiva typ "Analogue Productions - The Ultimate Analogue Test LP", spår 2 & 3 och ett oscilloscop gör det hela till en barnlek.

AP_testLP.jpg

Spår 2 innehåller en 1000Hz ton i vänster kanal och då tittar man på höger kanal (överhörningen) i oscilloscopet. Kom ihåg amplituden.

2016-01-24 11.35.16.jpg

Spår 3 innehåller samma ton, fast i höger kanal. Titta nu på vänster kanals signal istället.

Justera azimuth så att båda kanalerna får samma amplitud i den "tysta" kanalen. Värdet i sig är inte viktigt, det gäller bara att få symmetri i överhörningen.

2016-01-24 11.36.52.jpg

(Nu börjar jag närma mig.)

Nästa steg är en verifiering av pickupens offsetvinkel (Zenith).

Med en testton inspelad i mono avslöjar oscilloskopet ett ev. fasfel mellan höger och vänster kanal ganska lätt.

2016-01-27 19.26.35 (Small).jpg

(här är pickupen monterad så gott det går med hjälp av protractorn)

Höger kanal (översta kurvan) ligger alltså före den vänstra.

Ju högre frekvens testtonen har, desto tydligare ser man fasfelet på oscilloskopet.

Testtonens placering på skivan bör också ligga i närheten av någon av den valda geometrins nollpunkter.

Lossa på pickupens ena skruv något och vrid pickupen ytterst försiktigt. Mät igen.

Hade du tur vred du på rätt håll, annars är det bara att försöka igen.

Det handlar om väldigt små justeringar, så små att man inte är säker på om man verkligen har vridit den.

ur_fas (Small).jpg

(snart perfekt)

i_fas (Small).jpg

(där satt den)

Skillnaden mellan dessa båda bilder är en vridning av pickupen som motsvarar ungefär 0,1-0,2 mm förflyttning av den ena skruven.

Glöm inte att göra en ny kontroll av nåltryck, överhäng och azimuth efter avslutad justering.

"HiFI News Test LP" har fyra spår med en 300Hz ton som ökar i amplitud i stegen +12dB, +14dB, +16dB och +18dB. Dessa spår är avsedda att justera antiskatingen med.

Många pickup/arm kombinationer kan få problem redan på +12dB utan antiskating.

Man justerar antiskatingen så att "disten" kommer samtidigt och ungefär lika mycket i båda kanalerna.

Det är betydligt lättare om man tittar på signalerna med ett oscilloskop istället och man slipper då framför allt att lyssna på ett tråkigt 300Hz piiiiiip.

Jag har tyvärr inte tagit några egna oscilloskopbilder på hur "disten" ser ut, men jag lånar några bra bilder från nätet.

(Inställning av Koetsu Onyx/SME V)

mistracking2.jpg

Utan antiskating. källa:www.whatsbestforum.com

 

mistracking1.jpg

Med antiskating. källa:www.whatsbestforum.com

 

Ursprunget finns här och bilderna stämmer väldigt bra med mina erfarenheter.

Ju högre compliance pickupen har, desto större "dist" verkar man få (min overifierade kommentar).

När antiskatingen är fixad så att ev. dist kommer samtidigt i båda kanalerna är det dags att finjustera nåltrycket.

Använd samma spår på testskivan, höj nåltrycket successivt i små, små steg och kontrollera om "disten" försvinner.

Du bör nog inte överskrida tillverkarens rekommenderade maxtryck och du ska inte bli förtvivlad om pickupen inte spårar perfekt på +16dB och +18dB.

Det är långt ifrån alla pickup/armkombinationer som klarar mer än +14dB oavsett nåltryck.

Det spelar ingen roll hur mycket mallar och verktyg man har, det är ändå lyssning som fäller avgörandet till slut, men att enbart lyssna sig fram till hela denna proceduren skulle jag inte ge mig på.

Om alla parametrar är okända så vet man ju inte om/när man har kommit rätt eller om man bara har maskerat ett fel med ett motfel.

Jag är minst lika angelägen av minimalt skivslitage som av maximal ljudkvalitet, därav min kanske något överdrivna metod.

Ju mer avancerad nålslipning, desto noggrannare bör man vara vid injusteringen.

En enkel pickup med sfärisk nål är inte alls så känslig som en pickup med elliptisk nål och tar man ytterligare ett eller två steg upp i slipnings-hierarkin börjar pickupmontaget faktiskt bli riktigt betydelsefullt.

En korrekt inställd pickup/tonarm jämför jag med en korrekt framvagnsinställning på bilen.

Ett ganska litet fel gör bilen tråkig att köra och däcken (läs skivorna) slits oftast onormalt snabbt.

Ju högre prestanda bilen har, desto känsligare blir det.

/PEO

Link to post
Share on other sites

En elastisk rem med cirkulärt eller kvadratiskt tvärsnitt kommer att bli oval respektive rektangulär när den trycks mot tallriken. Det gör att remmens pådrivande vridmoment kommer variera. Ytterst marginellt, men dock.

Jag antar att detta fenomen i första hand gäller i de fall man har en plan "sarg" på skivtallriken. En del drivverk såsom t ex VPI och Spiral Groove har ju valt att utforma talriken på samma sätt som drivtrissan, d v s med ett v- eller skålformat spår där drivremmen löper. Jag antar att problemen med deformation av drivremmen och därmed variation av vridmoment därmed minimeras. Finns det andra problem med detta angreppssätt som gör att inte fler tillverkare valt den varianten?

Edited by Taxmannen
Link to post
Share on other sites

Jag antar att detta fenomen i första hand gäller i de fall man har en plan "sarg" på skivtallriken. En del drivverk såsom t ex VPI och Spiral Groove har ju valt att utforma talriken på samma sätt som drivtrissan, d v s med ett v- eller skålformat spår där drivremmen löper. Jag antar att problemen med deformation av drivremmen och därmed variation av vridmoment därmed minimeras. Finns det andra problem med detta angreppssätt som gör att inte fler tillverkare valt den varianten?

Man kan finlira med remmens form, men det är alltid en kompromiss mellan friktion och komprimering.

Skålformat spår ger mindre komprimering för en rund rem, men effekten är ju densamma för en flat rem på en flat yta.

Min gissning är att toleransavvikelser gör större skillnad än de båda konstruktionsprinciperna.

Link to post
Share on other sites

Faktum är att jag sällan ändrar från grundjusteringen. Med min nuvarande tonarm, Kuzma 4-Piont, är det väldigt enkelt att ändra VTA under spelning, men jag kan inte höra någon betydande skillnad inom +/-1 mm från "armen parallellt med skivan". Vid +/-2 mm börjar det hända saker, men det är bara en bråkdel av vad en feljusterad azimuth ställer till med. Om det är anläggningens brister eller om det är min oförmåga att detektera mindre VTA-avvikelser som gör det, det kan jag inte svara på. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att +/-1 till 1,5mm är inom toleransen för icke hörbart fel.

Jag tycker det är helt naturligt. VTA påverkar i princip bara frekvensgången, och det ytterst marginellt. Azimut påverkar både kanalbalans och fas --> mycket känsligare för örat.

Det skulle vara mycket större behov av azimuth-on-the-fly än vta-dito. Det hade vi haft större nytta av. Tyvärr är det besvärligt att finlira med azimut på alla armar jag sett.

Link to post
Share on other sites

Ett jättestort tack till er som lagt arbete på artikelserien! :) Mycket uppskattat!

Förutom alla andra svar som presenteras hittade jag äntligen förklaringen till vad TLC betyder också! Det, har skavt i mitt medvetande under en längre tid! :D

En sak skrevs dock i den senaste artikeln som är direkt felaktig:

Effekten är helt analog med att koppla in ett extra motstånd i en el-krets. Två motstånd på vardera 4 ohm i serie ger som bekant inte 8 ohm utan 2 ohm (häften).

Beskrivningen av fjädrar i serie kan säkerligen dock beskrivas som en analogi till hur motstånd i parallella kopplingar fungerar.

Som sagt, strålande skrivet och en uppskattad insyn i hur vissa tillverkare löser alla dessa problem som uppstår med denna antika teknologi. Att sådant välljud kan frambringas från dessa vinylplattor är helt magiskt, tycker i alla fall jag!

Link to post
Share on other sites

Effekten är helt analog med att koppla in ett extra motstånd i en el-krets. Två motstånd på vardera 4 ohm i serie ger som bekant inte 8 ohm utan 2 ohm (häften).[/i]

Nu halkade du väl allt lite i tanken. :)

Två 4 ohms motstånd i serie blir 8 ohm och inget annat.

Link to post
Share on other sites

Tack Alfa!

Beskrivningen av fjädrar i serie kan säkerligen dock beskrivas som en analogi till hur motstånd i parallella kopplingar fungerar.

Analogin blir ju lite haltande när det är helt analogt fast tvärtom :D

Men du har ju helt rätt och vid eftertanke så har jag faktiskt sett denna analogi tidigare med just beskrivningen att inom mekanik kan man addera parallella motstånd medan seriemotstånd adderas i en elkrets. Analogin är nog snyggare om man pratar om komplians.

Det hade fallit i glömska bara. Vi korrigerar. Tack!

Link to post
Share on other sites

Jag brukar använda en självnivellerande horisontallaser

Väldigt smart - jag har ju ett själv men inte tänkt på detta användningsområde! Mitt Bosch her en ganska tjock linje på lite avstånd, men om man har det hyfsat nära armen borde det bli tillräckligt noggrant.

Jag blir för övrigt mer och mer sugen på ett oscilloskop. Kjell & Co har ju ett billigt två-kanals som visar resultatet på padda eller dator. Dom tillämpar ju öppet köp "utan en massa frågor" så det kostar ju inget att testa. Många spännande mätningar man kan göra för övrigt - väldigt bra genomgång :thumbsup:

Link to post
Share on other sites
Här är en bild på min vanliga testrigg där jag utnyttjar ordinarie riaa-steg.

riaa-osc.jpg?dl=0

HP-filtret i den streckade rutan är optional, men är testskivan ocentrerad eller bucklig kan det bli svårt att läsa av oscilloskopet, det är inte omöjligt, men det blir svårare.

Är riaa-steget utrustat med ett s.k. subsonic-filter brukar det fungera.

Filtret som jag använder är av simplaste modell, ett enkelt RC-filter med en kondensator i serie med signalen och en resistor parallellt till signalens minus, per kanal.

Komponentkostnaden är kanske några tior plus en liten låda och eventuella kontakter

HP-filter.jpg?dl=0

Jag har ersatt resistorn med en 10 varvig trimpotentiometer för att kunna kompensera för riaa-stegets eventuella kanalobalans. Det är ju inte meningen att jag ska kompensera riaa-stegets kanalobalans med att snedställa azimuth. Ska man nu göra en fullgod azimuthjustering gäller det att eliminera alla andra störkällor som påverkar mätningens noggrannhet.


Kalibreringen gör jag så här:

Den ena kabeln från skivspelaren (vilken kvittar) till en RCA-splitter av denna modell.

FFF-splitter.jpg?dl=0

Två kablar ut från splittern till resp. ingång på riaa-steget. Nu får båda riaa-kanalerna exakt samma insignal. På de flesta testskivor finns det en ren sinuston i mono, använd den och jämför vad kanalerna på oscilloskopet visar. Är de lika stora är ju allt frid och fröjd, är de inte det så dämpar jag den kanalen som ger högst spänning med trimpotentiometern.

Den som är en van oscilloskopsanvändare inverterar den ena kanalen och sedan adderar dem. När kanalerna är exakt lika blir resultatet ett rakt streck.

Nu är det klart för mätning.

Hur själva mätningen går till har jag ju redan beskrivit.


/PEO

Link to post
Share on other sites

Efter att ha läst alla trådarna i detta ämnet står en sak klar. .. den där vinylspelaren jag tänkte köpa i år kommer det inte bli nått av :(

Visste väl att vinyl va lite bök att få till, men att det skulle vara SÅ svårt visste jag inte

Nja jag har varit sugen länge o tänkte slå till i år..men ne, inte efter detta

Link to post
Share on other sites

Efter att ha läst alla trådarna i detta ämnet står en sak klar. .. den där vinylspelaren jag tänkte köpa i år kommer det inte bli nått av :(

Visste väl att vinyl va lite bök att få till, men att det skulle vara SÅ svårt visste jag inte

Nja jag har varit sugen länge o tänkte slå till i år..men ne, inte efter detta

Den typen av kommentarer kommer ju som ett brev på posten när man nördar ner sig i inställning av skivspelare, men man ska ju vara medveten om att det handlar om den sista promillen - att nå det där lilla extra och att veta att riggen presterar på sitt max. Av någon anledning kommer aldrig den typen av kommentarer när det grottas i kablar... fötter... dämpkuddar... akustikfix... eller skivmaterial att ställa sina apparater på :?:

Lika väl som man kan nå välljud och kunna njuta av musiken via en anläggning uppkopplad med lakritssnören och apparater som står på flyttkartonger, så kan du njuta av välljud från en vinylspelare "allt-i-ett" som kommer inställd och klar från din handlare. Så nej, jag köper inte detta - spring och köp den spelare du tänkt, köp några skivor, sätt dig ner och njut och håll dig borta från alla vinyltrådar på Euphonia ett tag :)

...om du sen om ett år vill lära dig mer om hur du kan tweaka din spelare kan du ju komma tillbaka hit! :D

Edited by Taxmannen
Link to post
Share on other sites

Läser man så känns det inte som den "sista promillen" utan som det är rätt stora skillnader på pytte justeringar. ... ganska stora skillnader i kanalbalansen även med hårfina justeringar.

Även om jag bara kollar på spelare för 20-30k totalt så vill man ju känna att allt är rätt inställt, men att behöva köpa en mindre verkstad med tillbehör o mätinstrument för att kunna ställa in allt skrämmer..

Bra rädd att man köper sig in i ett "ekonomiskt bottenlöst hål" om man börjar med lite vinyl . . . " en sån här måste du ha, o en sån, en sån o några såna här..denna bör du ha" osv

Link to post
Share on other sites

Det här gör jag egentligen inte för att det nödvändigtvis behövs, jag tycker bara att det är så förb. stimulerande och roligt.

Som tekniknörd har jag väldigt svårt att hejda mig och det går kanske lite till överdrift ibland.

För min del liknar det kanske närmast ett tvångsbeteende att försöka förstå hur de olika delarna fungerar individuellt och hur man får dem att prestera optimalt tillsammans.

Köp du dig en färdigmonterad vinylspelare och njut av musiken, du kommer inte att ångra dig.

Blir du lika såld som en del andra av oss så är du mer än välkommen.

/PEO

Link to post
Share on other sites

Man blir fundersam på hur bra en "färdig från fabrik" spelare som tex "Clearaudio Performance DC" är justerad . . i mina ögon ändå en rätt dyr spelare även om den är rena lågprisspelaren om man tittar på detta forumet o vilka spelare användare här har.

inte en helt lätt "djungel" att ge sig in i . . .

Edited by thli72
Link to post
Share on other sites

Jag upplever den info som givit oss i trådarna som upplysande och en fördjupning av kunnande om vinylspelandet som jag mer ser som en överkurs i hur jag kan tweaka min rigg. Mer som en stimulans att lära mig mera om att själv kunna gå vidare och utveckla mitt system och inte ett måste. Det är lite som att komma till vägs ände och veta att man om det ens går att säga är "klar". Men varje resa börjar alltid med ett första steg och ju mer avancerad man blir som resenär ju mer vill man nå de mer udda resmålen. Att förlita sig på att en upplevelse kommer att utvecklas utan att man kan veta slutmålet kan aldrig avhålla mig från att resa. Så slutsatsen är att man kan resa utan att ha den mest exklusiva reseutrustningen och få en minst lika utvecklande upplevelse för det.

Har hört många "enkla" riggar som låter utmärkt och för att citera Michael Fremer så slår alla dessa allt digitalt ljud. Jag är inte benägen att hålla med honom. Skulle jag idag starta om så skulle jag be en handlare att ställa in allt från början så att det låter bra och är bra. Det räcker!

Calm

Link to post
Share on other sites

Man blir fundersam på hur bra en "färdig från fabrik" spelare som tex "Clearaudio Performance DC" är justerad . . i mina ögon ändå en rätt dyr spelare även om den är rena lågprisspelaren om man tittar på detta forumet o vilka spelare användare här har.

inte en helt lätt "djungel" att ge sig in i . . .

Jag hade samma känsla innan jag tog steget. Det var helt enkelt för många parametrar och variabler för att jag skulle kunna känna att jag fattat ett "bra" beslut när jag halade fram plånboken. Så det var en av parametrarna jag hade med mig när jag letade. Det skulle vara en relativt "basic" apparat med tanke på mina begränsade kunskaper. Bardon tar ca 30 minuter att sätta upp från att du sprättat upp kartongen. Helmut själv har ställt in alla parametrar för arm och pick-up innan leverans. Självklart kan det ha hänt saker på vägen i transport etc. Men annars så ska den presentera nära sitt max direkt från start.

Link to post
Share on other sites

Man blir fundersam på hur bra en "färdig från fabrik" spelare som tex "Clearaudio Performance DC" är justerad . . i mina ögon ändå en rätt dyr spelare även om den är rena lågprisspelaren om man tittar på detta forumet o vilka spelare användare här har.

inte en helt lätt "djungel" att ge sig in i . . .

Jag tror att Performance DC är en kanonspelare!

Jag hade själv tidigare en Performance SE och den erbjöd massor av spelglädje, men jag valde att byta ut den efter några år när ett byte av pickup inte blev som det var tänkt. Eftersom DC är en vidareutveckling som har en bättre arm *) och en bättre motorstyrning tror jag att det är ett klockrent val. Jag köpte min spelare direkt från Clearaudio och det var en smal sak att montera och ställa in med de verktyg som levererades med, men jag skulle tveklöst rekommendera en förstagångsköpare att ta hjälp av en kompetent handlare att leverera spelaren intrimmad och spelklar.

*) Spelaren verkar ju finnas i paket med tre olika armar där tangentialvarianten TT5 ser spännande ut!

Link to post
Share on other sites

De exklusivare spelarna är oftast mer racer, alltså känsligare och mottagligare för små finlir.

En mer normal spelare kommer närmre plug and play.

Jag är inte så insatt i cd-spelare men ser inte någon alls skillnad till potential för förbättringar jämfört med vinyl.

Skillnaden som jag ser det är att en cd-spelare är svårare för var och en att ge sig på. Man kanske kan ge sig på transport, klocka, kontakter och möjligen nätdel. Sen tar det stopp för de flesta. Men visst fanken finns potentialen där om man bara skulle ha kunskapen.

En vinylspelare är 75% mekanik, vilket minskar risken att det börjar brinna.

Link to post
Share on other sites

inte en helt lätt "djungel" att ge sig in i . . .

Jag påstår att det ännu knepigare att få ut max av sina högtalare i kombination med akustiken. Precis som Taxman och Peo är inne på så behöver man inte gå på så djupa vatten som några av oss gör med skivspelare. Men om man nu ändå vill lägga lite mer omsorg för att få ut max så kan man få betydligt bättre utdelning med högtalare, deras placering, lyssningsplats och akustik än att hitta den perfekta tiondelen med pickupen.

Link to post
Share on other sites

Även jag ansluter här och menar att det går alldeles utmärkt att ha en ordinärt inställd spelare och få denna att låta utmärkt. När jag köpte min (som ligger mer i den prisklass du, thlii2, talar om) ställdes den in i butiken. Jag har för avsikt att göra mer noggranna inställning, inte minst för att det är roligt att kunna, men detta vet inte min spelare om så den låter skitbra ändå :)

Link to post
Share on other sites

Efter att ha läst alla trådarna i detta ämnet står en sak klar. .. den där vinylspelaren jag tänkte köpa i år kommer det inte bli nått av :(

Visste väl att vinyl va lite bök att få till, men att det skulle vara SÅ svårt visste jag inte

Nja jag har varit sugen länge o tänkte slå till i år..men ne, inte efter detta

Nej, Nej, Nej... Det enda jag gjort sedan mitt köp är att byta bänk, kollat nåltryck emellanåt, byt PU-kablar, och jag är fortfarande jättenöjd. Jag är definitivt kvar med vinyl så länge jag kan. Ett kommande nytt RIAA kommer få det att lyfta ytterligare. Inte speciellt bökigt alltså.... ;)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...