Jump to content

Vinylspelare - En fråga om inställning


calle_jr
 Share

Recommended Posts

Jag vet inte om en outer ring radikalt förändrar något i det hörbara området?

 

Är själv ägare till en Clearaudio Outer Ring till min Clearaudio Anniversario liknande denna spelare:

 

f83ff5cfc3d17cbf078e2d96dd817410.jpg.c18b1b055ed6ec36e36dffb66a8dafbc.jpg

 

 

 

 

 

CLOUTLIM.jpg.74d3a2a43f19c537062f527784aeef8a.jpg

 

Den är tung och används av mig ganska sparsamt eftersom det blir ett ytterligare moment i det normala  vinylspelandet. Men i samband med lite skeva skivor kan den möjligen ha effekt. Mest intressant i en teoretisk diskussion naturligtvis.

 

Denna är till salu för USD 1.350 https://www.audioadvisor.com/prodinfo.asp?number=CLOUTLIM.

Löjligt dyrt. Min förvärvades tillsammans med spelaren begagnad och Everest Stand som jag skattar mycket högre.

Köp musik för pengarna istället!!!!:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, j_bloom said:

Så du använder alltså skivring?

Det är jag ganska säker på att jag aldrig har sagt :think:

Jag använder inte puck heller.

Men jag håller med om hur puck och ring påverkar och hur de i så fall bör användas.

 

Jag tycker att Henk Schenk adresserar fenomenen på ett bra sätt och det inverkar på ganska mycket BS som förekommer ifråga om tallrik, mattor, puckar, klämmor, ringar, flatteners etc.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

Mest intressant i en teoretisk diskussion naturligtvis.

Jag vet inte om jag ska ge mig in i en diskussion vad jag anser för jag vet inte om jag lyckas förklara min ståndpunkt begripligt... :unsure:

Men om vi pratar om legeringar i nålarm, vibrationshantering i tonarm, och den radängan jag nämnde i förra inlägget, så ska man definitivt ta med puck och ring.

De saker som händer med en pickup i de övre registren är väldigt beroende av kontaktmekaniken mellan nål och LP.

 

Som i så många andra fall är det ingen hifi-komponent som kan "stå för sig själv". Den är inte något för sig själv och den är inte bättre än de förutsättningar den sätts i.

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, calle_jr said:

Jag vet inte om jag ska ge mig in i en diskussion vad jag anser för jag vet inte om jag lyckas förklara min ståndpunkt begripligt... :unsure:

Men om vi pratar om legeringar i nålarm, vibrationshantering i tonarm, och den radängan jag nämnde i förra inlägget, så ska man definitivt ta med puck och ring.

De saker som händer med en pickup i de övre registren är väldigt beroende av kontaktmekaniken mellan nål och LP.

 

Som i så många andra fall är det ingen hifi-komponent som kan "stå för sig själv". Den är inte något för sig själv och den är inte bättre än de förutsättningar den sätts i.

 

Om jag läser rätt i hans beskrivning av påverkan i ljudhänseenden så är basen den del som påverkats mest i en tightare och mer tydlig utläggning i ljudbilden. Det är ungefär det som jag lite raljant konstaterar att underlaget (läs Everest Stand) och dess stabilitet har sannolikt mer betydelse i det sammanhanget. Hela min rigg hänger ihop genom systemet och är precis som den testade spelaren en konstruktion med en hård skivtallrik. Detta innebär att det naturligtvis  föreligger en risk för att skivan att slira i förhållande till skivtallriken. Detta löses i mitt fall med en ordentligt tung skivpuck, Clearaudio Statement Record Clamp.

 

003-AC103Ebony.jpg.fc1b14ef4c1812c0d782545479479b70.jpg

 

 

Lyckats inte hitta vikten men den väger rejält och i botten pantzerholtz, lika som i stativet.

Jag testade en matta och puck som Harmonix utvecklat och som jag tyckte gav ett visst ytterligare språng, lite som Schenk beskriver. Men min minnesbild var att

dock att det krävdes både matta och puck att lyfta helheten.  https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12439-fredagsmys-med-hifi/page/2/#comments

 

 

Så slutsatsen blir nog ändå att det krävs både och men att ringens påverkan är mindre än framförallt skivpucken, men också stativet för baspåverkan. 

 

Calm

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag konstaterade i min tidigare tråd att kombon av skivpucken och ringen hade störst effekt, men i takt med att jag lyssnat i långtest så tycker jag den skillnaden minskade. Det som skedde samtidigt var att jag skaffade Clearaudios precisionslibell som sätts direkt på centrumpinnen och mäter vågplanet i alla riktningar från centrum.  Tidigare invägda med ett riktigt bra snickarpass Hultafors Libella, som inte kunde centreras pga centrumpinnen som är fast i lagret . Det är naturligtvis en viktig förutsättning att alla justeringar är korrekt gjorda, såväl drivverk, stativ, båda armarna och pupporna. Så alla delar hänger naturligtvis ihop.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

 

Du har helt rätt @calm, racket är helt avgörande för basprestanda.

 

Jag syftade på hans beskrivning av LP-skivans randvillkor och hur detta påverkar kontaktmekaniken.

Då är det högfrekvent som matta, puck och ring spelar in, eftersom LP-skivans egenskaper spelar stor roll för nålarmens betéende. Vinylmaterialet, nålen och nålarmen med infästning bildar ett resonanssystem som man vill att det hamnar över 20kHz. Om vinylmaterialet fladdrar så sänker man denna resonans.

 

Jag har inte kollat vad som händer om man sänker fjädringen så lågt som motsvarar en LP-skiva som bara har stöd vid etiketten. Nu fick jag lite att klura på :think:

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calle_jr said:

 

Du har helt rätt @calm, racket är helt avgörande för basprestanda.

 

Jag syftade på hans beskrivning av LP-skivans randvillkor och hur detta påverkar kontaktmekaniken.

Då är det högfrekvent som matta, puck och ring spelar in, eftersom LP-skivans egenskaper spelar stor roll för nålarmens betéende. Vinylmaterialet, nålen och nålarmen med infästning bildar ett resonanssystem som man vill att det hamnar över 20kHz. Om vinylmaterialet fladdrar så sänker man denna resonans.

 

Jag har inte kollat vad som händer om man sänker fjädringen så lågt som motsvarar en LP-skiva som bara har stöd vid etiketten. Nu fick jag lite att klura på :think:

 

Frågan är om jag börjar bli lomhörd?:think: Men jag kan fortfarande höra syrsorna!! :thumbsup:Men inte längre fladdermössens riktningssignaler och sannolikt inte LP-fladder heller. :grin: 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-26 at 20:44, calle_jr said:

 

Intressant artikel om ringklämma och skivpuck:

https://techne-audio.de/files/Content/pdfs/Spezifikationen/MicroSeikiBL91deel3E.pdf

 

Instämmer i allt som Henk Schenk skriver där.

 

 

För de flesta av mina vobbliga skivor är min skivpuck på nästan 1kg bra. Mycket bra tom, fast jag hsr en och annan där vobbligheten knappt påverkas alls sv pucken. Den där ringen ser ju ut att fungera men jag skulle inte vilja använda den. Farligt nära pickupen. 

 

Om jag skulle fixa nåt bättre än puck skulle det kännas säkrare med denna

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med en ”billig” plastbit från Clearaudio som inte väger många gram, den trycker man ner mot skivan och den klämmer sig fast runt centrumpinnen och fungerar väl så bra. Har både tyngre och dyrare skivpuckar men hör ingen skillnad, sedan är plastbiten bättre om jag skulle tappa den, inga skador på verken skiva, skivspelare, golv eller tår. Har även lyssnat med en outer ring för länge sedan och minns inte att jag hörde någon skillnad då heller, däremot så gör mitt Everest Stand mycket för ljudet.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-28 at 08:00, calle_jr said:

Nu fick jag lite att klura på

Preliminärt;

1. Om inte LP-skivan ligger an mot tallriken så kommer nålen fladdra ca 50 gånger mer än vid anliggning.
2. Själva LP-skivan kan vibrera i lågbasområdet om den exciteras, exvis av musik.
 

Det blir ganska trubbiga resultat eftersom LP-skivor varierar i styvhet och massa och självklart spelar det stor roll var på LPn nålen befinner sig.

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur de olika delarna på en LP-skiva spelar in på stabiliteten, dvs inte bara materialvalet och tjockleken. Jag tänker på etiketten som oftast motsvaras av en kavitet i skivtallriken och förtjockningen eller "bulben" i ytterkanten på skivan. När en tung skivpuck, som min som väger 700 g, tynger ned skivan i kaviteten i centrum  och borde då öka anliggningen radiellt närmast utåt från kaviteten och mot ytterkantens förstyvning. Blir detta då någon form av "inspänning" mellan anliggningen i centrum och ytterkanten då motverka "fladder" i själva skivan? Jag jämför detta med Schenks figurer i artikeln. Jag tänker närmast på case 2, som han försett med frågetecken i kraftpilar.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Frågan är hur de olika delarna på en LP-skiva spelar in på stabiliteten, dvs inte bara materialvalet och tjockleken. Jag tänker på etiketten som oftast motsvaras av en kavitet i skivtallriken och förtjockningen eller "bulben" i ytterkanten på skivan. När en tung skivpuck, som min som väger 700 g, tynger ned skivan i kaviteten i centrum  och borde då öka anliggningen radiellt närmast utåt från kaviteten och mot ytterkantens förstyvning. Blir detta då någon form av "inspänning" mellan anliggningen i centrum och ytterkanten då motverka "fladder" i själva skivan? Jag jämför detta med Schenks figurer i artikeln. Jag tänker närmast på case 2, som han försett med frågetecken i kraftpilar.

Ja, det finns en rad kombinationer och allt mellanliggande;

- Ingen matta, mjuk matta, hård matta, matta med punktupplag

- Ingen puck/klämma, puck, klämma utan mellanring, klämma med mellanring

- Ingen ring, ring som enbart tynger, ring som spänner

Och det funkar olika beroende på kombination.

 

Enbart puck ger anliggning i centrum och kan motverka fladder om man har en tunn matta.

Klämma bör vara en sån typ som klämmer i etikettens ytterkant och bör kombineras med mellanring, så att inte klämman skevar upp LPn till en tallriksform.

 

Jag är nällad att testa Kuzmas bronsring, men jag är rädd att jag inte kommer använda den. Jag använder ju inte ens klämman :grin:

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calle_jr said:

Ja, det finns en rad kombinationer och allt mellanliggande;

- Ingen matta, mjuk matta, hård matta, matta med punktupplag

- Ingen puck/klämma, puck, klämma utan mellanring, klämma med mellanring

- Ingen ring, ring som enbart tynger, ring som spänner

Och det funkar olika beroende på kombination.

 

Enbart puck ger anliggning i centrum och kan motverka fladder om man har en tunn matta.

Klämma bör vara en sån typ som klämmer i etikettens ytterkant och bör kombineras med mellanring, så att inte klämman skevar upp LPn till en tallriksform.

 

Jag är nällad att testa Kuzmas bronsring, men jag är rädd att jag inte kommer använda den. Jag använder ju inte ens klämman :grin:

 

 

Så här ser min Clearaudio Statement Record Clamp ut på undersidan med  trepunktbelastningar i form av små stålkulor, däremot ingen förhöjd "centrumbricka".

 

clearaudio-statement-clamp.jpg.117837e1871ce5bf1579418b1825c665.jpg

 

Acrylen i centrum ligger i plan med träet runt centrumhålet. Finns heller ingen "centrumbricka" på skivtallriken, vilket kanske vore till fördel, för att undvika att vinylen skulle kunna bilda en "skål", vid belastning med denna tunga skivpuck. Men det finns tydligen en högre kunskap i ämnet, väl förborgad för oss vanliga konsumenter?:sunglasses: FOU-avdelningen på Clearaudio har säkert med sina "Herren Doktoren" i vita laboriatorie-rockar funderat och löst problemet. :grin: 

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...