Jump to content

Vinylspelare - En fråga om inställning


calle_jr

Recommended Posts

Fattar inte att du lägger så mycket prestigen i denna fråga calle_jr, försök förstå vad Morello menar istället. Vidare, att man skriver något som är fel är väl inget märkvärdigt, det har vi alla gjort. Att insinuera att någon har en agenda att förvirra är trist retorik som föga tillför något till sakfrågan. Argumentera för din sak istället för att försöka "vinna" genom att smutskasta "motståndaren". Sagt i all välmening.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calle_jr said:

?

Jag tror inte jag vill ge mig på att tolka det. Jag vet vad vi har skrivit. Vad du håller på med är jag mycket osäker på. Om meningen insinuerar att du har tillfört något i tråden så har du helt rätt. Förvirring. Om det var ditt mål så är det full pott. Eftersom du läser vad andra skriver som fan läser bibeln så tror jag inte att det går att komma gemensamt framåt på någon annan väg än den du har hittat på. Och det kommer inte att hända. Sorry.

 

Det var ett försök till ett skämtsamt inlägg - inget mer.  Trevlig helg.

Link to comment
Share on other sites

Har varit väldigt mycket annat sista tiden så jag har tyvärr inte hunnit vara inne på euphonia så mycket.
När jag nu går in och läser i denna tråd där några personer lagt ner ett fantastiskt stort arbete och engagemang, ser man samtidigt att det blir någon märklig teknisk tuppfäktning från andra. 
Är det så svårt att acceptera att ni ser det hela ur olika perspektiv? Min absoluta ståndpunkt är att Calle_jr klargjort detta gång efter annan.
Då kanske vi kan lämna frågan om dynamik nu??!!

En annan som inte besitter tillnärmelsevis lika höga tekniska kunskaper vill ju överhuvudtaget inte skriva skriva något om man riskerar att bli påhoppad och idiotförklarad.
Just det sönderhuggande av trådar som visats exempel på här är precis det som gör att åtminstone jag valt bort att läsa på en del andra forum än just euphonia.
Euphonia kom från början till för att slippa den sortens j-a tjafs!! 
//Richard 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Richard said:

Har varit väldigt mycket annat sista tiden så jag har tyvärr inte hunnit vara inne på euphonia så mycket.
När jag nu går in och läser i denna tråd där några personer lagt ner ett fantastiskt stort arbete och engagemang, ser man samtidigt att det blir någon märklig teknisk tuppfäktning från andra. 
Är det så svårt att acceptera att ni ser det hela ur olika perspektiv? Min absoluta ståndpunkt är att Calle_jr klargjort detta gång efter annan.
Då kanske vi kan lämna frågan om dynamik nu??!!

En annan som inte besitter tillnärmelsevis lika höga tekniska kunskaper vill ju överhuvudtaget inte skriva skriva något om man riskerar att bli påhoppad och idiotförklarad.
Just det sönderhuggande av trådar som visats exempel på här är precis det som gör att åtminstone jag valt bort att läsa på en del andra forum än just euphonia.
Euphonia kom från början till för att slippa den sortens j-a tjafs!! 
//Richard 

 

Jag kan inte mer än hålla med dig! En trist ton har uppstått som vi tyvärr får dras med när andra kommer in från andra forum där pajkastning är vardagsmat. Vi har gudskelov varit befriade från detta under en längre tid, men nu finns det bara en sanning som gäller och den driver man in absurdum. Trist! Har alltid gillat Euphonia för dess vänliga och hjälpsamma ton, där diskussionen stundtals varit dynamisk men alltid varit kryddad med respekt för andra åsikter. Det är skillnad mellan att ha rätt (dvs vad man själv uppleder som rätt) och att få rätt. En ödmjuk inställning kan ibland vara klädsam om olika infallsvinklar på en fråga och det kan innebära att man får jämka. Svart eller vitt är sällan något som existerar i verkligheten utan mest i teorin. Jag hoppas att det blir en skärpning i tonen. Detta är ett diskussionsforum och inte ett debattforum och skillnaden är att man inte alltid behöver få rätt även om man tycker att man har det.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Artikeln är ju ett härligt ambitiöst projekt som uppskattas av många men den gör ju anspråk på att lära ut saker, massa väldigt tekniska. Om nu folk granskar och ser felaktigheter eller oklarhet, ska de då hålla käften på sig för att de "kommer in från andra forum"? Är det så ni (Calm, Richard o de som "like:at" dessa inlägg) ser på saken? Den trista toner står de för som inte kan hålla sig till sakfrågan utan börjar göra inlägg som du Calm och du Richard precis gjort. Just sådana inlägg leder till dålig stämning och man funderar allvarligt om man ska fortsätta sin medverkan här om era meningar är representativa. Hur är det egentligen ställt med ödmjukheten undrar man ju?

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Rydberg said:

Den trista toner står de för som inte kan hålla sig till sakfrågan utan börjar göra inlägg som du Calm och du Richard precis gjort.

Jo tjena. Kanske läge för två andra medlemmar att rannsaka sig själva och fundera på vilken stämning man sprider när allt verkar handla om att driva sin sak in absurdum och sen dunka varandra i ryggen... :dead:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

Jo tjena. Kanske läge för två andra medlemmar att rannsaka sig själva och fundera på vilken stämning man sprider när allt verkar handla om att driva sin sak in absurdum och sen dunka varandra i ryggen... :dead:

Just det markerade i citatet beskriver min känsla av diskussionen bra. Det blir tyvärr snabbt tjatigt och minskar viljan att följa trådar.

Link to comment
Share on other sites

Sakfrågan är väl ändå vad som avsågs med uttalandet om dynamikomfånget i vinylmediet och detta tycker jag att Calle har förklarat. Där borde man satt punkt. Att sedan påstå att detta var fel har man väl rätt att tycka, men knappast att envist upprepa detta in absurdum. Då blir det bara trams och dålig stämning. Det är detta som jag vänder mig emot. I debatt gäller det att vinna, men i diskussion som detta forum handlar om, kan man diskutera en sakfråga utifrån olika infallsvinklar. Men att envist hävda att man har rätt och be någon annan att korrigera sin uppfattning tyder knappast på någon ödmjukhet.

För övrigt tycker jag att artikelserien varit bland det bästa jag läst på något forum någonsin.

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Att sedan påstå att detta var fel har man väl rätt att tycka, men knappast att envist upprepa detta in absurdum.

Speciellt om det visar sig att påståendet är helt fel och det som står är helt korrekt. Och speciellt när man vet om det.

Det handlar alltså inte om sakfrågan. Även @Morello vet att det finns gravyrutrustning som kan gå utöver det vi har redovisat (uppåt 3.3 spår/mm dvs Amax=+/-150µm) och storleken på pvc-molekyler är en ren viljefråga ner till i princip kolatomnivå. Referenshastighet är inte en relevant jämförelse när man pratar om formatets begränsningar. Även detta vet @Morello. Det är en lång rad faktorer som påverkar utöver de vi har redovisat, och betydligt fler metoder och trix som ökar det effektiva dynamikomfånget (kalla det kompression om man så vill).
Aktuellt dynamikomfång i olika musikprogram på LP är en annan sak (femtitolv) och blir helt på tok för brokigt att redovisa i det aktuella stycket. Dessutom innebär det att konklusionen av stycket blir obegriplig. Om man studerar genomsnitts-LP i genomsnittsuppspelningskedja kommer helt andra faktorer in. Nej, aktuellt dynamikomfång i olika musikprogram på LP är ett annat avsnitt och i detta sammanhang är den artikel värdefull som @MatsT länkade till. Dvs den artikel som @Morello redan har punkterat, förvisso med en relevant synpunkt, men som verkar ha som enda avsikt att flytta fokus från konklusionen. Vad fan spelar det för roll om man jämför Granny Smith med Cox Orange om konklusionen med hög sannolikhet blir densamma? Fint om man kan vara så korrekt som nödvändigt, men om allt precis hela tiden blir pannkaka så är det enbart destruktivt. Så upplever jag det. Vi får kolla upp om vägningen påverkar slutsatserna.

Kontentan som jag ser det är alltså att det inte handlade om själva sakfrågan.

Vi har en lång rad fel och förenklingar i artikeln som vi redan känner till. De kommer korrigeras efterhand som vi hinner eller begriper. Det påverkar inte eventuella läsvärdet jättemycket (ofta tvärtom tycker jag), och det är som sagt och skrivet ingen vetenskaplig artikel. Vi gör ju detta för skojs skull vilket kommer bli extra tydligt i ett av de kommande avsnitten :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Rydberg said:

Just sådana inlägg leder till dålig stämning och man funderar allvarligt om man ska fortsätta sin medverkan här om era meningar är representativa.

Det är ju en rimlig konsekvens som jag välkomnar. I forumledningen är vi helt eniga om att vi inte kommer att tolerera den stämning och ton som tagit allt större plats sista månaderna. Euphonia är ett privatägt och privatfinansierat projekt. Ett av forumledningens privilegium är att sätta den ton man vill se och läsa på forumet. I detta ligger även tolkningsföreträde när den linjen passeras. Där skiljer vi oss inte från andra forum.

Detta innebär inte att vi bestämmer vilka ämnen inom vårt intresse som skall tas upp och vändas och vridas på. Det handlar om takt och ton samt respekt. 

Den som känner att Euphonias principer och värderingar inte står i överensstämmelse med sina egna tycker jag skall fundera på fortsatt medlemsskap. Den eller de som trots allt fortsätter med sin egen agenda tvärt emot vad vi vill stå för riskerar helt enkelt uteslutning. 

Link to comment
Share on other sites

I min värld kräver en diskussion lite mer än så, bland annat är det ju inte fel om man lyssnar på varandra så det är samma fråga, det är ju också en god ingrediens om man kan hålla sig på någorlunda vuxen nivå.  Här drivs ju tesen, vi har rätt du har fel i absurdum, när man sen lägger till "inte sura ta ett glas vin" och Rydbergs +1, då tycker jag vi snarast är på sandlådenivå.

Syftet med en diskussion  för mig är att föra frågan framåt och förtydliga på ett sätt som håller läsaren intresserad, om ingen orkar följa, vad är då meningen. 

Jag hoppas verkligen att forumet kan hitta tillbaka till vad det var.

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Richard said:

Har varit väldigt mycket annat sista tiden så jag har tyvärr inte hunnit vara inne på euphonia så mycket.
När jag nu går in och läser i denna tråd där några personer lagt ner ett fantastiskt stort arbete och engagemang, ser man samtidigt att det blir någon märklig teknisk tuppfäktning från andra. 
Är det så svårt att acceptera att ni ser det hela ur olika perspektiv? Min absoluta ståndpunkt är att Calle_jr klargjort detta gång efter annan.
Då kanske vi kan lämna frågan om dynamik nu??!!

En annan som inte besitter tillnärmelsevis lika höga tekniska kunskaper vill ju överhuvudtaget inte skriva skriva något om man riskerar att bli påhoppad och idiotförklarad.
Just det sönderhuggande av trådar som visats exempel på här är precis det som gör att åtminstone jag valt bort att läsa på en del andra forum än just euphonia.
Euphonia kom från början till för att slippa den sortens j-a tjafs!! 
//Richard 

 

Ja jag är nog typexemplet på mindre tekniskt kunnande och jag skulle aldrig numera gå in i en diskussion när vissa medlemmar kommer med 

pekfingret för att påvisa hur fel man har:dry:

Nä jag hoppas att forumet återgår till det som det har varit för ett tag sen en god ton. Men jag uppskattar också gärna folk med lite humor 

som kan ge lite gliringar med glimten i ögat när man är ute och cyklar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det känns som en dold agenda på något vis, som att man vill visa hur fel ute den andra sidan är bla genom att lura in i fällor i diskussionen man går in i med öppna armar. Jag blev själv utsatt för detta på ett synnerligen lumpet sätt, som jag är helt främmande för. Detta i en diskussion nyligen i detta forum. Den parsonen föll långt ner i min aktning på forumet. Personen har jag aldrig mött och då kan det vara annat. Att det inte kom en ursäkt vid det uppenbara tillfället förvånar. Jag tror ofta för gott om folk och det har kostat mig dyrt några gånger och bara i hjärtart andra gånger. Jag har blivit lite hårdare av det, men jag drabbas då och då i alla fall. Dock reser jag mig snabbt numera efter rannsakan om mitt eget värde i varför det blev som det blev. 

Jag kanske är överkänslig och har fel om denna slutsats. Men jag tror det beror mest på att jag inte förstår vilket nyttan och målet egentligen är med vissa tillrättavisanden. Men vi har kanske helt olika utgångspunkter i våra diskussioner. 

 Jag har tappat lite intresset för de tekniska diskussionerna som utifrån mitt perspektiv mer ser ut som om att visa att man kan mest och vet ALLT och sitter inte med de rätta synpunkterna. Och det från flera håll på detta forum. Men jag ogillar att göra saker svart och vitt och ofta finns mer än en sanning i komplicerade samband. HiFi är verkligen inget undantag. 

Ibland är det klassisk härskarteknik som används och respekt och förståelse om andras uppfattningar försöker man demolera med "fakta" och komplicerat språk där man gärna blandar in latinska ordspråk etc. Se vad jag är duktig, begåvad och kan mycket!!!. För mig är det uppenbart at det finns mycket begåvade, trevliga och vänliga människor på detta forum i breda lager. Därför blir detta sätt att hävda sin rätt bara löjlig. Det för inte respekt med sig för mig. Hade jag verkigen tekniska frågor jag ville veta svaret på skulle jag vända mig till andra referenser jag har på området. De kan extremt mycket om teknik. Men är betydligt mer ödmjuka, finstämda och bättre på att förklara än vad jag läser här. 

En ytterligare knorr på detta är att detta inte behöver vara helt sant heller i ett sammanhang där man möter människan bakom tangentbordet. Jag är helt övertygad om att jag skulle kunna diskutera mycket av detta med glädje och ha trevligt som goda vänner på en musikstund hos mig när jag/vi får vända plattor och snacka om musik. 

I grunden tycker jag ändå om att vi har olika uppfattningar och jag lär mig av det. Det är mer problemet med kommunikationen på ett forum som blir tråkig. Det är inte lätt att uttrycka sig så andra inte tar illa vid sig och retar upp sig. Det kan nog jag och andra lite till mans förbättra. 

Tills tonen blir annorlunda passar jag så fort det barkar åt fel håll numera. Men f-n vad det kliar i fingrarna att skriva ändå ibland. Som nu. Jag behövde bli av med det.

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Apexorca said:

Tills tonen blir annorlunda passar jag så fort det barkar åt fel håll numera. Men f-n vad det kliar i fingrarna att skriva ändå ibland. Som nu. Jag behövde bli av med det.

Full respekt och välformulerat som vanligt Apex! Själv har jag svårt att hålla tyst och vräker ofta ur mig något mindre genomtänkt men som känns bra för stunden. Inte minst efter en heldag på mässa och ett par glas vin i trötta mässfötter/öron :D

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att det är synd att denna tråd och artikeln om vinylspelare och med dess imponerand  författare har triggat igång en hårklyveridiskussion där många upplever att det blir tråkig stämning. Jag har kompisar som lagt ner Euphonia en tid nu eftersom man inte vågar skriva minsta lilla eventuella fel utan att bli slagen i skallen verbalt. Själv orkar jag knappt läsa dessa konversationer. 

Det är en fantastisk insats som gjorts i denna artikel och med ett uppenbart gott syfte för allas vår trevnad. Euphonia berikar min och andras hobby och utbytet av erfarenheter från alla våra olika erfarenheter och kunskaper är faktiskt unikt bra i detta forum. Inget forum jag läser på eller deltager i har faktiskt fört mig framåt på det viset Euphonia gjort beroende på den öppna, hjälpsamma och trevliga ton som generellt råder här. Jag tycker det är viktigt att värna om detta. För det behövs engagemang från medlemmar som yrkar på just detta och respekt från alla att försöka hålla sig till det. Jag menar inte att vi måste tycka lika om allt och alltid komma till samma slutsatser, men respekt för varandra är det centrala oavsätt vad vi tycker om vägen till nirvana hobbyn. För de flesta här håller vi på med detta på hobby nivå, om än ibland avancerad. Det har också Timbre tydligt författat på ett klokt sätt i förtexterna. För fackfolk antar jag det finns andra forum där nivån kanske är en annan på kunskaperna. Jag behöver hobbynivå på snacket för att hänga med och kunna ta till mig det. Det hoppas jag de som är proffs på HiFi kan acceptera.

Olika uppfattningar behövs och skall kunna diskuteras, men jag önskar de skall hanteras mer respektfullt än det ibland görs. Släpper vi på det tappar vi det som gör euphonia lugnt, berikande och unikt trevlig.  

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Så som Apex beskriver Euphonia har jag också uppfattat forumet sedan 2007. Ett öppet och tillåtande klimat som varit en glädje att deltaga i och dela med sig av framförallt när det gäller lyssningsvis upplevda högtidsstunder. Tekniken är en förutsättning för att komma dit naturligtvis, men har aldrig varit huvudmålet för mig i vart fall. Faktabaserade uppgifter är intressanta men får aldrig användas som slagträ i diskussionen för att göra sig bred på andras bekostnad. Översitteri hör helt enkelt inte hemma här och heller inte smått hånfulla och nedsättande omdömen om andras uppfattningar eller upplevelser. En spänstig diskussion men med ömsesidig respekt måste vara fullt tillåtet och till och med önskvärt för att föra processen vidare utan energikrävande käbbel.

Jag säger som en berömd monark sa, nu vänder vi blad!:D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte klanka ner på andras upplevelser helt klart, men förklaringarna (om det försöks med sådana) bör man väl kunna diskutera kring utan att någon känner sig försmådd. Det ska ske på ett sätt som båda sidor känner sig bekväma med förstås och utan besserwisser-attityder – vilket jag tyvärr sett en del av här. Det är inte uppmuntrande på något sätt, även om nu besserwissern skulle ha rätt i sakfrågan. Men det känns lite skenheligt att påstå att det är den "tekniska sidan" som är boven och att det enbart är där som ökad förståelse för den sidan som behövs. Det tycker jag inte är rättvist.

Slutligen: Man måste inte alltid visa att man har rätt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, shifts said:

Man ska inte klanka ner på andras upplevelser helt klart, men förklaringarna (om det försöks med sådana) bör man väl kunna diskutera kring utan att någon känner sig försmådd. Det ska ske på ett sätt som båda sidor känner sig bekväma med förstås och utan besserwisser-attityder – vilket jag tyvärr sett en del av här. Det är inte uppmuntrande på något sätt, även om nu besserwissern skulle ha rätt i sakfrågan. Men det känns lite skenheligt att påstå att det är den "tekniska sidan" som är boven och att det enbart är där som ökad förståelse för den sidan som behövs. Det tycker jag inte är rättvist.

Slutligen: Man måste inte alltid visa att man har rätt.

Jag förstår hur du menar och det bör vara en balans mellan olika synsätt, där den ena eller andra sidan inte kan göra anspråk på att ha rätt. Men om det krävs av den mera lyssningsinriktade sidan att i varje fall bevisa sin upplevelse så blir det svårt. Och det är väl detta som jag ser som ett problem. Jag och andra som har lyssningsintryck som urvalsmetod, bygger mycket på erfarenheter och ljudmässiga analyser. Jag har mer än femtio års lyssningserfarenhet och borde rimligen lärt mig något på vägen. Jag känner folk i min omgivning som bl.a. klockrent kan plocka frekvenspucklar som sedan kan verifieras med efterföljande mätningar. På samma sätt finns människor med absolut gehör. Det tradiga är att alltid bli ifrågasatt och till och med förlöjligad för att man hävdar en åsikt och ett lyssningsintryck som inte omedelbart verifieras med mätningar eller teknisk förklaring. Enligt ett förenklat synsätt så existerar då heller inte upplevelsen. Den sista vetenskapliga upptäckten är ännu inte gjord som kan förklara allt som händer i en lyssningssituation rent neurologiskt och som kanske kan kasta ljus på skillnader i upplevelseförmågan. Häromdagen redovisades tex ny forskning om ADHD och skillnader i hjärnans uppbyggnad och storlek. Hjärnforskning är ett spännande område som ständigt utvecklas med nya upptäckter trots att människan har levt så länge på denna jord och allt borde vara känt. Jag tycker att flera synsätt kan rymmas under hatten Euphonia utan att för den skull göra anspråk på att ha rätt och slå detta i huvudet på varandra. Diskussion om rimliga förklaringar kan vara befruktande och leda framåt, medan debatt om någon har rätt eller fel bara stjäl energi och leder ingen stans.

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Den sista vetenskapliga upptäckten är ännu inte gjord som kan förklara allt som händer i en lyssningssituation rent neurologiskt och som kanske kan kasta ljus på skillnader i upplevelseförmågan.

Exaktamundo. Tvärtom är vi mycket långt ifrån att använda korrekta modeller till vardags. Normalt sett är detta inga problem och är t.o.m ovärderligt för rimlighetsbedömningar och överslag. Jag förespråkar själv detta i 99 fall av 100. Men när det gäller extremt högkvalitativ audioåtergivning så tror jag att det helt enkelt är superkomplext och långt över de flestas förmåga att bemästra så pass att man kan avfärda vad som påverkar eller inte. Jag vet inte, men jag tror det.

Om vi tar ämnet i denna tråden som exempel så är jag fortfarande helt förbluffad att det kan fungera så pass bra som det gör. En nål läser av ett värde per kanal och tidsenhet som beskriver en hel orkesters sammansättning med utmejslad blandning av styrka, klanger, bredd, djup, övertoner osv. Ett värde!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Exaktamundo. Tvärtom är vi mycket långt ifrån att använda korrekta modeller till vardags. Normalt sett är detta inga problem och är t.o.m ovärderligt för rimlighetsbedömningar och överslag. Jag förespråkar själv detta i 99 fall av 100. Men när det gäller extremt högkvalitativ audioåtergivning så tror jag att det helt enkelt är superkomplext och långt över de flestas förmåga att bemästra så pass att man kan avfärda vad som påverkar eller inte. Jag vet inte, men jag tror det.

Om vi tar ämnet i denna tråden som exempel så är jag fortfarande helt förbluffad att det kan fungera så pass bra som det gör. En nål läser av ett värde per kanal och tidsenhet som beskriver en hel orkesters sammansättning med utmejslad blandning av styrka, klanger, bredd, djup, övertoner osv. Ett värde!

 

Exaktamundo. Har själv skrivit detta om och om igen. 

Jag lägger till en sak jag grunnat på senaste tiden, jag har skrivit lite om det tidigare. Men jag blir mer och mer övertygad att det kan vara relevant. 

Jag är helt övertygad om att när man mäter hit eller dit och jämför olika produkter så är CD överlägset vinyl. Eller trissor överlägset rör. Det finns säkert fler saker att jämföra på det viset. Men detta gäller om man räknar alla olika mätvärden och bestämmer sig för att dessa värden har samma värde/effekt i våran hjärna och öron, låt oss säga effekten 1. Säg då kanske att vinyl får 40 poäng och CD 1 poäng.  Totalkross när man mäter. 

Men om man lyssnar så kanske CD'ns unika sätt att prestera 1 poängaren har en faktor 100 på hjärnan och vinylens fel kanske har en faktor 0.05 på hjärnan.

OM det är så, så har ju Vinyl fler fel som ger mindre "skada" och CD färre fel som ger mer skada. 

Vissa gillar inte analogier men jag tar en krystad ändå. En gamal "analog" militärbil. Kan renoveras och sparkas igång och köras på bark om det kniper. Hostar och eftertänder, knarrar i fjädringen, drar åt höger och vänster bakhjul är snett, men den tar sig fram överallt. Mängder med dåligt optimerade egenskaper som dessutom har fel på sig, men går som en klocka och tar sig fram överallt. Mängder med små fel. Men inget haveri.

Så tar vi min förra kombi. Mänger med optimerad teknik. Kan säkert inte mäta fram ett enda fel, men när det blir ett enda fel, hur går det då? Min bil fick ett liiiitet fel, lätt att fixa, men inte för mig. Bara ett. Den går inte att starta. Inte för att det är något fel med något annat än en liten digital bugg i tändningen. Haveri av hela konceptet med en bil. Den går inte att köra. Hände mer än en gång...

Ett fel sabbar hela bilen. Det är inte ens en bil om den inta kan köras, mer ett ut uthus. 

Denna story skrev jag bara för att se saker från en annan vinkel. 

Så kan man se på skillnaderna mellan CD och Vinyl tycker jag.

 

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kunna göra fler liknande analogier och jämförelser mellan digitalteknik och analog sådan. Jag tänker på telefoner både fasta och mobila. Om vi jämför en trådbunden telefon en gång i tiden och då menar jag på den "riktigt" analoga tiden, så gick det att tolka talet på ett ganska bra sätt. Tonfall, frasering, klang och andra igenkännande faktorer överfördes ganska oförvrängda, även om brus och frekvensreducering gjorde slutprodukten helt annorlunda. Men själva "kärnan" i talet var oförvrängd. När den digitala tekniken främst via mobiltelefonen introducerades så var det fler än jag som reagerade på att röster lät annorlunda och man kunde ofta uppleva att den uppringade lät arg och kort i tonen. Något i den digitala tekniken förändrade själva grundelementen. Detta har naturligtvis blivit bättre men fortfarande annorlunda pga att digital teknik bygger på matematiska beräkningar och antaganden om hur den ursprungssignalen såg ut. Här är jag naturligtvis ute på hal is, men det är så jag har fått det förklarat av många mer tekniskt inriktade personer.

De ursprungliga CD-spelarna hade en ganska medioker avspelningskvalitet. Det lät på något sätt metalliskt och inte fullt naturligt. Något i överföringsprocessen gick fel eller förvrängdes på ett onaturligt sätt. Nu är jag väl medveten om att det vi kallar analogt är inte helt analogt eftersom det utgår från digitala inspelningar. Det är få moderna inspelningar som bygger på en helt analog process. Men när en originalinspelning från den analoga tiden spelas upp så finns där en dimension till som inte bara handlar om den musikaliska kvaliteten utan om den ljudmässiga överföringen som känns mer äkta och oförvanskad. Svårt att förklara vad och varför, men på något sätt som min analogi med telefonerna.

Nu skall det i ärlighetens namn sägas att den digitala tekniken har gjort rejäla framsteg och utvecklats mycket positivt framför allt genom förfining i utrustning för uppspelning och överföring. Stor skillnad mellan då och nu. Men CD-tekniken i inspelningsledet har kanske varit mer oförändrat bra men också fått billigare och bättre utrustning i takt med teknisk utveckling där man kunnat identifiera faktorer som påverkar kvaliteten.

Jag tycker att vi kommit till en punkt där de olika medierna kan leva parallellt sida vid sida och inget är bättre än det andra, utan bara lite annorlunda. Jag skriver inte på Michael Fremers devis att alla vinylspelare slår de digitala spelarna med hästlängder. Olika men lika bra.

Calm

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, shifts said:

Man ska inte klanka ner på andras upplevelser helt klart, men förklaringarna (om det försöks med sådana) bör man väl kunna diskutera kring utan att någon känner sig försmådd. Det ska ske på ett sätt som båda sidor känner sig bekväma med förstås och utan besserwisser-attityder – vilket jag tyvärr sett en del av här. Det är inte uppmuntrande på något sätt, även om nu besserwissern skulle ha rätt i sakfrågan. Men det känns lite skenheligt att påstå att det är den "tekniska sidan" som är boven och att det enbart är där som ökad förståelse för den sidan som behövs. Det tycker jag inte är rättvist.

Slutligen: Man måste inte alltid visa att man har rätt.

Bra där Shifts. Lite mer sans och balans i diskussionen är inte för mycket begärt. Man kan nöja sig med att man har en avvikande uppfattning, motivera varför, men gärna följer fortsättningen för att se om det lyfts fram ny infromation som kanske förändrar läget. Händer det inte får man helt enkelt konstatera att man ser olika på saken, och kanske ta ett glas vin!:app:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Om vi tar ämnet i denna tråden som exempel så är jag fortfarande helt förbluffad att det kan fungera så pass bra som det gör. En nål läser av ett värde per kanal och tidsenhet som beskriver en hel orkesters sammansättning med utmejslad blandning av styrka, klanger, bredd, djup, övertoner osv. Ett värde!

Visst är det konstigt att det går! Dessutom bara ett spår för 2 kanaler, det hade varit skojigt med dubbelspår och PU'er med 2 nålar men det hade säkert inte varit bättre.

De gjorde uppenbarligen något bra när LP-standarden sattes på 50-talet (?) eftersom den fortfarande är användbar. Att CD är teoretiskt bättre hjälper inte så mycket när man jämför LP och CD med resultatet att LP'n återger med så mycket mer liv och naturlighet som det ofta gör. Då slutar jag bry mig om vilket som är teoretiskt bäst och spelar det som ger mest njutning. Vi får väl hoppas att produktionen av digital ljud-media bättrar sig men för min egen del kommer jag säkert att spela LP länge än, inte minst för att jag inte kan få tag på många av de inspelningar/versioner jag har på LP på andra media. Det är en trevlig känsla också att spela LP och lite roligt att pilla med skivspelaren. Jag spelar även CD och digitalfiler och kan njuta av det så det ena verkar inte utesluta det andra. Inte mycket att gräla om kan man tycka. :)

Link to comment
Share on other sites

Själv så spelar jag både CD, filer och vinyl, fast på lite olika sätt. Jag håller med - det är märkligt att vinylen står sig så bra med tanke på hur den fungerar. Helt sjukt egentligen.

Jag har ju som många här varit med "varvet runt" med LP. Köpte mina första LP 1978 ;-) Då var det bara LP och kassetter som gällde. Försiktig som jag var så spelades favoritskivorna in på kassett för att inte slita på skivorna. Ofta var det problem med pressningar på nya skivor. Då fick man gå och byta - jobbigt var bara förnamnet. CDn kom som en befrielse och i början var det fantastiskt med att slippa svajet, distortionen, bruset (om det inte fanns i masterbandet) . Klassisk musik fick ett lyft för mig i och med detta och inte minst faktumet att man kunde spela skivan om och om igen utan att slita på den ;-) I och med CDn blev massor av bra musik också tillgänglig igen. Det skall vi inte glömma här.

Sen kom budskapet (från Hifi Musik bl.a.a) att CD ljudet "krossar" musiken. Det lät inte så fantastiskt det ljud man faktiskt hörde och den här förföriska tysta bakgrunden och minimalt svaj till trots, så var det inte alltid det lät så engagerande som man kunde hoppas. Ibland lät det bara "fel" och den omköpta musiken på CD funkade inte alltid bra rent musikaliskt. Nu tyckte jag man överdrev lite och jag har köpt rejält många CD under åren och runt 1995 så spottade mastringen upp sig ett par snäpp (detta var innan Loudness wars). Spelarna blev bättre och allt var ganska trevligt ett tag. Vinylen törnrosade för mig ett tag. Sålde dock inte av LP-samlingen. Köpte en bättre puppa + RIAA och tog fram lite LP-favoriter då och då. Det här lät ju kanon! Sen dess så samexisterar köpen både på CD och Vinyl. Tokigt nog så vill jag gärna ha favoriterna i flera format. CD för rippning och "easy access" och portabilitet. LPn för känslan och för det roliga att spinna vinyl.

Nu skall jag ärligt säga att en bra CD är ofta minst lika bra som vinylen. Vinylen kan dock ha en "naturlighet" som är förförisk - lite som jag uppfattar att Apex beskriver. Köper en hel del original och tidiga pressningar och det är en kamp ibland att få tag på bra tidiga press. Ofta låter de inte särskilt bra heller - oavsett skick. Men det är kul ändå och när allt väl stämmer så är det extra kul. Tyvärr hatar jag knaster, svaj etc och vill helst ha pressningarna i NM, men det är en utmaning i samlandet att hitta bra pressar. Hur kul är det att samla på playlists i Spotify?

Sorry på lite OT. Med tanke på diskussionen så tycker jag att vi skall vara rädda om och behålla den fina tonen vi har på Euphonia. Många gör ett jättefint jobb här som jag följer med glädje. Reportagen från riggarna är kul även om jag inte lägger ner så mycket pengar på hårdvara som andra - dock så tror jag att det mesta, även små förändringar, kan påverka återgivningen - till det bättre eller sämre. Jag är själv ganska lyckligt lottad då jag har lätt för att njuta av musiken och oftast kan bortse från störande element i avspelningskedjan bara jag fått ett schysst grundljud - enligt mina ideal. Jag har känt mig nöjd med det jag har hemma under ett flertal år nu ;-) Musikåtergivning är ganska subjektiv och vi kan ha olika mål för hur vi vill att det skall låta. Jag har varit hemma hos forumkamrater som har ljud som jag absolut inte skulle kunna leva med - men var och en blir salig på sin fason. Vi måste respektera detta. Låter det bra så är det bra - för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är ett misslyckande för musikbranschen att ett så gammalt format som lp-skivan fortfarande är konkurrenskraftig och vid liv! Är det inte rätt märkligt att det inte kommit ett digitalt format som "rule them all" och sätter stopp för alla debatter? tyvärr är det ju så numer att så fort det lanseras något nytt så ploppar det upp något likvärdigt och som konkurrerar om samma köpare. Vi har sett det med videobandspelaren (vhs,betamax,video2000) vi har sett det när efterträdaren till cd´n skulle koras (sacd, dvd-audio och säkert något mer som jag glömt). Lp-skivan och senare cd-skivans framgångar beror tror jag på att branschen ställde sig bakom det hela. Och nu verkar det som att få ett nytt format är något som vi kan glömma. Det finns inte intresse för att köpa musik på skiva längre bland den stora massan konsumenter. Tåget har nog gått. Eftertankens kranka blekhet borde drabba de storföretag som hade chansen att skapa ett nytt musikbärande lagringsmedium men totalt fuckade upp chansen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...