Jump to content

Vinylspelare - En fråga om inställning


calle_jr

Recommended Posts

Nu kostar väl Bardon med arm pickup o Riaa runt 150k , det är kanske "basic" för detta forumet men rejält med pengar för en start in till vinyl

Jag kan förstå att mitt inlägg kan tolkas så. Men det var inte alls avsikten. Jag syftade på mekaniken och tekniken - inte på prisbilden. För den är precis som du säger allt annat än Basic :icon_khoc:

Link to comment
Share on other sites

Jo jag förstår dig helt. . det ÄR lätt att bli lite fartblind inom detta intresse..100k är extremt mycket för ett helt system för dom flesta, medans andra kan lägga 100k på en pickup. . ser jag på min hembioförstärkare så är det lätt att "glömma" hur dyr den faktiskt är, så när man rekommenderar den blir det lätt " är du inte klok den är ju svindyr" ;)

vinyl verkar ha en brant "blir snabbt dyrt" kurva . . .ser jag som en nybörjare på en spelare i 30k klassen är den ur mitt perspektiv ganska lik en spelare för 10ggr mer ....

Inställningar kan helt klart vara KUL att pilla med :) . . .det som avskräcker är den stora mängd DYR utrustning som behövs, känns rätt puckat att lägga mer pengar på inställningsutrustning än hela spelaren kostar...så som nybörjare med en "instegsspelare" är det svårt att få ekonomi i mycket av denna utrustning, säkert bättre att ta hem ett proffs ibland.....så som jag gör med kalibrering av projektor o ljud i bioriggen...ett proffs med utrustning i miljonklassen gör det LÅNGT bättre än jag själv skulle klara, även om det givetvis skulle vara kul att göra det själv så kan man inte motivera kostnaden i utrustning

Link to comment
Share on other sites

Att satsa en 100-150 kkr på en vinylspelare kan naturligtvis verka helt huvudlöst och är naturligtvis extremt dyrt för en hobby. Men jag tror att det finns andra hobbies som också når upp till dessa nivåer tex. segling och motorsport. Men man kan också räkna kostnad per timme, men egentligen aldrig räkna nyttan av investeringen. Gillar man som jag och andra musik så mycket att det är en del av ens liv så tror jag nyttan och glädjen inte går att värdera i pengar. Alternativkostnaden vore att gå på varje konsert som ens favoritartister ger världen över eller helt enkelt nöja sig med "gratismusik" av Spotify eller radio. Då pratar vi helt annan kvalitetsnivå.

Givet en investering på 100-150 kkr så är kostnaden 4 kkr inte så stor. För även om man som en del investerar i en Fozgometer, ett oscilloskop eller Adjust +, så behöver man inte alla tre. Det verkar som Adjust + täcker in det mesta som övriga instrument ger. Inställning av pu och arm, hastighet, resonanser, frekvens etc.

Men som jag skrev tidigare satsar man 30 kkr på en spelare så får man för det första en utomordentligt bra spelare för pengarna och köper man genom en seriös handlare så bör man kunna kräva att den justeras optimalt i det priset.

Jag kan själv konstatera att jag varit motståndare till vinyl under lång tid, eftersom jag har gamla dåliga erfarenheter av spelande med låg kvalitet och eviga problem. Ett skäl till att jag gick över till enbart CD under många år. Men sedan jag lyft utrustningen till en för mig bra nivå genom begagnatköp som jag trimmat så förstår jag de som helt gått över till enbart vinyl. Det är på något oförklarligt sätt en annan upplevelse. Men som allt annat så finns det bra och dåliga vinyler och mycket skräp läggs ut för att rida på vinylvågen. Allt som glimmar är inte guld precis.

Så det enkla rådet är att inte avstå för att man tror att det behövs så mycket mer i form av kringutrustning eller kunskap. Jag vet inte ett smack om hur min CD-spelare fungerar i detalj, men njuter lika fullt av den ändå.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt med på det....jag har själv lagt 500k + 100k på mina system o det går nog inte en vecka utan att man får höra "du är ju inte klok som lägger såna pengar på ljud/bild" . . . o då har 90% av dom som säger detta kanske en båt, husbil, sommarstuga som dom använder några ggr per år...jag använder mina system flera timmar varje dag.

Så jag har ABSOLUT inget imot att man lägger +100k på en skivspelare, tvärtom förstår det mycket väl. . . . .dock i MITT läge där jag bara lite försiktigt vill doppa tårna in i "vinylträsket" för att se om jag fastnar så känns det lite väl mycket att börja i den prisklassen, jag kan säkert hamna där tids nog men som start känns 20-30k mer greppbart

Min huvudsakliga källa idag är TIDAL via Meridian Sooloos, vilket kommer övergå till ROON/Tidal via Trinnov efter årsskiftet så det är vad vinyl får mäta sig med

Link to comment
Share on other sites

FYI - Jag ställde frågan direkt till Dr. Chris Feickert angående eventuell vidareutveckling av Adjust+ och fick tyvärr följande svar:

Hi,

thank you for your feedback and inquiry - currently there are no plans to extend functionality of A+. Thank you for your understanding!

Chris

Jag antar att det säljer för dåligt för att motivera vidare ytterligare investeringar

Link to comment
Share on other sites

Jag har full förståelse för thli72's reaktion kring detta, likväl som jag är halvvägs i träsket med kringutrustning själv. Jag vill precis som calm eller bebop sa, "ha ut maximalt av min investering" när det gäller investerade slantar. Då finns det ju två vägar att gå, endera utrustar och utbildar man sig själv, eller så köper man in hjälpen när man behöver. Tyvärr finns det inga handlare i min närhet som jag ens skulle släppa i närheten av min skivspelare, men ni kanske har närmare till resurser. :Cry:

Men jag tycker det är viktigt att ha med sig att vinyl i sig är så långt ifrån perfekt man kan komma. (Och ändå så ger vinylspelning en så mycket)

Med inställningar som är helt optimala för HiFi News Test-LP kommer man säkert nära en "idealisk kompromiss" :39: , men det betyder inte att inställningarna är de bästa för den dära 120gr LP'n som släpptes 1985 som du är så galet förtjust i.

Jag kan dessutom tycka att vissa LP låter väldigt bra med en pickup, medan annan pickup plockar ur det bästa ur en annan låt från en annan LP. (Jag växlar själv mellan 5-6 olika) Med det vill jag hävda att graveringen är en konstform som kräver både sin man och utrustning. Är det samma gravyrdiamant som används hos alla som gör matriser? Givetvis inte och jag vågar lova att dessa inte är identiska.

Vinylavspelning är en samling av kompromisser som trots allt ger fantastiskt mycket musiknjutning tillbaka. Du kan optimera och vara fullständigt anal när det gäller inställningarna men risken är nog att man tappar musiken nånstans i det här. Och mervärdet av "den optimala inställningen" är för mig inte så stor att man skall känna att man ska ha en verktygslåda på rullvagn och vit rock under flera dagar innan man kan njuta av musik.

Nä, då finns risken att man sitter och lyssnar på Hifi News Test LP istället för den musik man njuter av och ger dig åter det vi söker, en musikalisk kick, avslappning, en stunds nostalgi eller vad det nu handlar om.

All heder till er som har drivet att gå så långt som ni gör dock, det är beundransvärt! :77: Och jag tar gärna del av tipsen och erfarenheterna för att göra det bästa jag kan med min utrustning och kunskap, men min OCD är inte riktigt så grav som hos vissa! :65:

Link to comment
Share on other sites

Jag har full förståelse för thli72's reaktion kring detta, likväl som jag är halvvägs i träsket med kringutrustning själv. Jag vill precis som calm eller bebop sa, "ha ut maximalt av min investering" när det gäller investerade slantar. Då finns det ju två vägar att gå, endera utrustar och utbildar man sig själv, eller så köper man in hjälpen när man behöver. Tyvärr finns det inga handlare i min närhet som jag ens skulle släppa i närheten av min skivspelare, men ni kanske har närmare till resurser. :Cry:

Men jag tycker det är viktigt att ha med sig att vinyl i sig är så långt ifrån perfekt man kan komma. (Och ändå så ger vinylspelning en så mycket)

Med inställningar som är helt optimala för HiFi News Test-LP kommer man säkert nära en "idealisk kompromiss" :39: , men det betyder inte att inställningarna är de bästa för den dära 120gr LP'n som släpptes 1985 som du är så galet förtjust i.

Jag kan dessutom tycka att vissa LP låter väldigt bra med en pickup, medan annan pickup plockar ur det bästa ur en annan låt från en annan LP. (Jag växlar själv mellan 5-6 olika) Med det vill jag hävda att graveringen är en konstform som kräver både sin man och utrustning. Är det samma gravyrdiamant som används hos alla som gör matriser? Givetvis inte och jag vågar lova att dessa inte är identiska.

Vinylavspelning är en samling av kompromisser som trots allt ger fantastiskt mycket musiknjutning tillbaka. Du kan optimera och vara fullständigt anal när det gäller inställningarna men risken är nog att man tappar musiken nånstans i det här. Och mervärdet av "den optimala inställningen" är för mig inte så stor att man skall känna att man ska ha en verktygslåda på rullvagn och vit rock under flera dagar innan man kan njuta av musik.

Nä, då finns risken att man sitter och lyssnar på Hifi News Test LP istället för den musik man njuter av och ger dig åter det vi söker, en musikalisk kick, avslappning, en stunds nostalgi eller vad det nu handlar om.

All heder till er som har drivet att gå så långt som ni gör dock, det är beundransvärt! :77: Och jag tar gärna del av tipsen och erfarenheterna för att göra det bästa jag kan med min utrustning och kunskap, men min OCD är inte riktigt så grav som hos vissa! :65:

Kalibrering och tweakande kan naturligtvis gå för långt och leda fokus bort från musiken precis som du skriver. Vad som driver mig i frågan om optimering av vinyl är att jag för en gångs skull begriper det mesta av vad som skrivs och ser logiken i detta. Så varför inte gripa tag i ämnet när man får chansen att med dessa pedagogiska lärare sittande i katedern? Jag har alltid hyllat devisen "låter det bra så är det bra" och aldrig intresserat mig varför egentligen. Men om man förstår att det kan låta ännu bättre inom befintlig utrustning utan en förmögenhet ytterligare, så varför inte? Om detta blir en engångsinsats så tycker jag det är värt varje krona om det nu leder till ännu mer harmoni och musikalisk känsla. Sedan kan man släppa det hela förhoppningsvis.

Jag har till skillnad med många andra inte fått digitala kunskaper med modersmjölken och kan hjälpligt ta mig fram i den djungeln, men här känner jag mer på säker mark även om det är länge sedan man gick på tekniskt gymnasium och hade både elektronik och mekanik på schemat.

Det här är naturligtvis nörderi på hög nivå, men med ålderns rätt kan man ta det med en ordentlig portion humor och distans. Hifi skall ju faktiskt vara roligt och inte på så blodigt allvar och musiken är det viktiga trots allt! :)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Finns alltid en risk att man "lyssnar på inställningar" istället för musik ;)

Sen är det i alla fall för mig lättare att njuta av musik/film när jag VET att allt är rätt inställt. . . .jag satt OFTA o funderade "hmm om det skulle vara lite mer färg i bilden kanske" o så pausade man gjorde lite ändringar o kolla igen.....samma med ljudet "hmm om man skulle ha lite mer bas här" o så satt man mer o ändrade än faktiskt kolla film...........om jag nu får dra paralleller med min del av hobbyn.

Det jag ville komma fram till va att efter jag fick hela systemet pro kalibrerat så infann sig den där "allt ÄR rätt nu" så man slapp fundera på det o bara njuta av bild/ljud UTAN att hela tiden ha den där" är detta verkligen rätt inställt" känslan i bakhuvudet hela tiden.

För mig gjorde detta mer än jag kunde tro . .. man vill slippa lyssna efter fel, man vill lyssna på musik

Link to comment
Share on other sites

Finns alltid en risk att man "lyssnar på inställningar" istället för musik ;)

Sen är det i alla fall för mig lättare att njuta av musik/film när jag VET att allt är rätt inställt. . . .jag satt OFTA o funderade "hmm om det skulle vara lite mer färg i bilden kanske" o så pausade man gjorde lite ändringar o kolla igen.....samma med ljudet "hmm om man skulle ha lite mer bas här" o så satt man mer o ändrade än faktiskt kolla film...........om jag nu får dra paralleller med min del av hobbyn.

Det jag ville komma fram till va att efter jag fick hela systemet pro kalibrerat så infann sig den där "allt ÄR rätt nu" så man slapp fundera på det o bara njuta av bild/ljud UTAN att hela tiden ha den där" är detta verkligen rätt inställt" känslan i bakhuvudet hela tiden.

För mig gjorde detta mer än jag kunde tro . .. man vill slippa lyssna efter fel, man vill lyssna på musik

Alla bedriver nog sin hobby på sitt personliga vis. Så skal det väl vara tycker jag. Vi är alla olika.

Jag kom in i denna hobby pga att jag älskar musik och då ligger intresset för utrustningen bara på en armlängds avstånd. Sedan är jag tekniskt intresserad, nyfiken och gillar att testa och prova ut saker och att optimera. Då är ju HiFi hobbyn vid sidan om musiken riktigt rolig. Att förena båda dessa intressen tycker jag är lätt + att det kan vara väldigt socialt är klockrent för mig.

Jag har inga problem med att växla mellan att strunta i HiFi och bara njuta av musik och sedan koppla på HiFi nerderit och grotta ner mig i det tekniska när jag känner för det.

Link to comment
Share on other sites

Sen jag utvecklat en annan hobby (mc) så har hifi intresset blivit kanske lite lidande. Har inte några direkta planer på att utveckla eller förädla min anläggning. Den duger gott som den är. Vinyl hör dock till något jag vill ha. Inga superdyra grejor, för börjar jag grubbla i de banorna så kan jag lätt få betydligt mer för pengarna i min andra hobby. Och då går jag nog hellre på den linjen, ärligt talat. Men gärna något enkelt och bra som jag kan spela den vinyl jag har och vill skaffa. Visst kan man nörda ner sig i denna hobby. Och det har jag under stundom gjort, och det rejält ibland. Jag är fortfarande också lite tveksam till investeringen. Ärligt talat har jag för lite vinyl för att kunna försvara ett dyrare inköp för mig själv. Jag avvaktar ytterligare en stund,tror jag. Vill gärna ha en grussmiskarhoj till våren och det lockar mer för mig för tillfället. Jag är full av beundran över ni som lägger ner all verksamhet och tid på att finjustera era skivspelare så grundligt. Kanske hamnar även jag där någon gång och då finns det en jäkla massa matnyttigt här!

Link to comment
Share on other sites

FYI - Jag ställde frågan direkt till Dr. Chris Feickert angående eventuell vidareutveckling av Adjust+ och fick tyvärr följande svar:

Hi,

thank you for your feedback and inquiry - currently there are no plans to extend functionality of A+. Thank you for your understanding!

Chris

Jag antar att det säljer för dåligt för att motivera vidare ytterligare investeringar

Synd. Det är framför allt användargränssnittet som jag gärna skulle se en förbättring på.

Som exempel är det svårt att se om ljudkort och A+ är korrekt installerat/konfigurerat. Där skulle behövas någon form av test så att man vet att "kalibreringsverktyget" inte visar fel så att säga.

Men det kanske vi kan reda ut själva?

Vad jag förstår så är de flesta funktionerna inte framtagna i kommersiellt syfte utan som forskningsprojekt.

Link to comment
Share on other sites

Så där ja, nu är det dags för avsnitt 6 i vår skivspelarartikel, "Motor och motorstyrning".

Att få tallriken att snurra med konstant varvtal är ju verkets primära uppgift och hur detta går till anser vi vara så intressant att vi tillägnat det ett eget avsnitt.


Link to comment
Share on other sites

Tack för en väldigt fin genomgång av motorer och drivning!

AC eller DC, rem- eller direktdrift, det är frågan, Vi tror ändå snarare att det är konstruktörens förmåga och precisionen i tillverkningen än motorprincipen som fäller det största avgörandet.

Jag håller med om slutklämmen i kapitlet men jag är personligen lite svag för synkronmotorer och på senare år (i mitt perspektiv) så har det kommit motorstyrningar även till dessa som genererar växelspänningen. Är det någon som känner till om det finns exempel på sådana med högre frekvens än 50/60 Hz? Det borde inte vara så svårt att göra och ge mindre vibrationer från motorn.

Link to comment
Share on other sites

......jag är personligen lite svag för synkronmotorer........

Det är jag också, "make it simple", likströmsmotorer är lite som JAS.

Det är ett jättebra flygplan med enormt hög prestanda, men det kan ju inte flyga utan datorhjälp. Synkronmotorn är mer som den gamla eran av flygmaskiner, självstabilt och där man behöver inte hålla krampaktigt i styret.

Är det någon som känner till om det finns exempel på sådana med högre frekvens än 50/60 Hz? Det borde inte vara så svårt att göra och ge mindre vibrationer från motorn.

Det är inget jag känner till, men det hade varit kul att testa med att höja frekvensen från t.ex. 50 Hz till 100 Hz och sedan göra ett remhjul till motorn med halva diametern. Det borde ju egentligen bli samma resultat som att fördubbla antalet poler på motorn.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Jag använder ett gammalt Hameg-HM208, 20MHz oscilloskop till den här uppgiften.

Ett sån't hittar man begagnat för runt en tusing på Ebay.

/PEO

Vilken kapacitet ska ett lämpligt oscilloskop ha för att funka för dessa uppgifter? Tänker t ex på känslighet. Räcker det med .2 MV?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder ett gammalt Hameg-HM208, 20MHz oscilloskop till den här uppgiften.

Ett sån't hittar man begagnat för runt en tusing på Ebay.

/PEO

Vilken kapacitet ska ett lämpligt oscilloskop ha för att funka för dessa uppgifter? Tänker t ex på känslighet. Räcker det med .2 MV?

Som jag fattade PEO:s beskrivning av hans eget sätt att testa inställningar på arm och puppa, så kopplas oscilloskopet in efter RIAA:t och filtret då är signalen förstärkt till en högre spänning. Vanlig förstärkning är ca 30 dB. Då är känsligheten inte en kritisk fråga. Kollade lite på oscilloskop och såg att många har en känslighet på 2 mV/skalstreck och då kan man inte mäta direkt mot puppan som i mitt fall har en utspänning på 0,3 mV. Skall man sedan som hans rekommendation koppla in ett subsonicfilter så lär nog spänningen sjunka något. Om jag fattat det hela rätt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag använder ett gammalt Hameg-HM208, 20MHz oscilloskop till den här uppgiften.

Ett sån't hittar man begagnat för runt en tusing på Ebay.

/PEO

Vilken kapacitet ska ett lämpligt oscilloskop ha för att funka för dessa uppgifter? Tänker t ex på känslighet. Räcker det med .2 MV?

Som jag fattade PEO:s beskrivning av hans eget sätt att testa inställningar på arm och puppa, så kopplas oscilloskopet in efter RIAA:t och filtret då är signalen förstärkt till en högre spänning. Vanlig förstärkning är ca 30 dB. Då är känsligheten inte en kritisk fråga. Kollade lite på oscilloskop och såg att många har en känslighet på 2 mV/skalstreck och då kan man inte mäta direkt mot puppan som i mitt fall har en utspänning på 0,3 mV. Skall man sedan som hans rekommendation koppla in ett subsonicfilter så lär nog spänningen sjunka något. Om jag fattat det hela rätt.

Calm

Känsligheten på mitt oscilloskop är 2mV/ruta, men som Calm skriver så krokar jag in oscilloskopet efter riaa-steget.

Man anger oftast känslighet i enheten spänning eller tid per ruta och skärmen brukar ha tio rutor både i x och y-led. Varje ruta kan sedan vara indelad i t.ex. fem skalstreck.

Överhörningssignalen är oftast så liten i amplitud att jag lägger mig på 5mV/ruta vid azimuth-justering. Problemet med de flesta lite äldre oscilloskop är att de har ett förhållandevis högt egenbrus på de lägsta mätområdena, så även mätning på en MM-pickup kräver förstärkning via ett riaa-steg, signalen dränks av bruset annars. Problemet med att använda ett riaa-steg som "förförstärkare" är att man adderar dess obalans i mätningen, därav min lilla "kalibreringslåda" som jag beskrev här.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Det har ju varit lite diskussioner i flera olika trådar om mätning och justering av azimuth, jag gör mitt inlägg i denna tråden.

Jag satt och funderade på om man skulle kunna visualisera de olika signalskillnaderna på något vis. Det var svårare än jag hade förväntat mig, men jag lägger ändå upp den bild som finns i mitt huvud.

OB.jpg?dl=0


Den punktstreckade linjen representerar ett förmodat centrum i ljudbilden.


Bild 1. representerar den optimala signalen. Båda kanaler är helt symmetriska och helt isolerade från varandra. Detta är en utopi i vinylvärlden, men jag vill ta med bilden som en referens.


Bild 2. symboliserar en obalans mellan höger och vänster kanal. I detta fallet spelar höger kanal något starkare än vänster. Orsaken kan vara i pickupen, men det är lika stor sannolikhet att felet ligger i riaa-steget. Detta fel brukar inte påverka ljudbilden så mycket, en mindre sidoförskjutning kanske. Blir det störande mycket så använd balanskontrollen, flytta stolen någon cm i sidled, eller flytta fram den högtalaren som spelar lägst. Oftast ger rummets asymmetri betydligt större obalans mellan kanalerna är vad detta gör, men det är inte så lätt att mäta rummets påverkan.


Bild 3. beskriver symmetrisk överhörning mellan kanalerna, även kallad kanalseparation. Bilden visar verkligheten för vinylavspelning, vi har tyvärr inte en oändlig kanalseparation med den här tekniken och hur stor den i praktiken blir beror bl.a. på pickupens uppbyggnad och nålslipning. Detta fel påverkar inte ljudbilden så mycket som man kan tro (om det är inom rimliga värden förstås), men ju sämre kanalseparation, desto mer mot mono kommer det att gå.


Bild 4. visar ett azimuthfel . I mitt exempel lutar nålspetsen så att vänster kanals signal "läcker" över till höger kanal (asymmetrisk överhörning). Detta kommer att "blurra" ihop ljudet och påverka mittfokus.


Det vore nog närmast ett under om någon förstod något av det här svamlet, :smile2: men förhoppningsvis kan det fungera som en katalysator för en fortsatt diskussion i ämnet.


/PEO

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det var tydligt hur du menade. Däremot är jag något skeptisk till att en centimeterförflyttning av huvud eller högtalare skulle lösa "problemet". Jag sitter sällan med huvudet i exakt samma position när jag lyssnar, men kan inte påstå att ljudbilden fladdrar i takt med mina huvudrörelser, men det kanske hjärnan kompenserar för?

Link to comment
Share on other sites

Tycker det blev mycket tydligt och klart. Om man skulle översätta detta till oscilloskopbilder så skulle egentligen bild 1 motsvara en amplitud i ch1 och ett rakt streck i ch2 om man kör ett testspår med endast vänster kanal graverad. Kanske en hypotetisk situation. Bild 3 skulle motsvara en verklig situation med med balans mellan de "tysta" spårdelarna med en amplitud men minimerad och lika stora. Låter som en utopi men något att sträva efter. Genom att justera azimuthen i bild 4 skulle man gå mot bild 3:s balans.

Om jag fattar det hela rätt.

Sedan har jag förstått att shibata- och linjeslipadenålar har mer att vinna på en korrekt azimuth än en ellipsslipad nål. Eftersom jag har en linjeslipad DV XV-1 ts så har jag förstått att det har betydelse att det blir så rätt som möjligt för att båda sidorna får full kontakt i spåret och därmed optimal inställning och kommer djupare ner i graveringen. Så inte bara en fråga om sweetspot i rummet.

Lite amatöristiska funderingar. :smile2:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det var tydligt hur du menade. Däremot är jag något skeptisk till att en centimeterförflyttning av huvud eller högtalare skulle lösa "problemet". Jag sitter sällan med huvudet i exakt samma position när jag lyssnar, men kan inte påstå att ljudbilden fladdrar i takt med mina huvudrörelser, men det kanske hjärnan kompenserar för?

Några cm var nog en väl tilltagen överdrift, enligt formeln för ljudtryck relativt distans från ljudkällan

FormulasForDistanceAndSoundLevel.gif?dl=

behövs det hela 6 cm för att korrigera 0,5dB.

Det är sällan mer än ~0,5dB's kanalobalans när man mäter på riaa-stegets utsignal. Har man oflyt att t.ex. pickupens högerkanal spelar 0,5dB högre än vänster och riaa-stegets högerkanal också spelar 0,5dB högre än den vänstra så har man ju fått 1dB obalans. Skifta då kanalerna på riaa-steget, d.v.s. höger kabel från pickupen till riaa-stegets vänstra ingång, riaa-stegets vänstra utgång till förstärkarens högra ingång så är problemet löst. Signalen bryr sig inte om vad det är för färg på kontakterna.

Sätter jag en mätmikrofon i lyssningsposition och skickar på en 1kHz ton i vänster respektive höger högtalare har jag nästan 2dB's skillnad. Så mycket påverkar rummet och ändå tycker jag att mitt rum är hyfsat symmetriskt möblerat.

Denna avvikelse upplever inte jag som en förskjutning av ljudbilden i sidled, däremot gör ett azimuthfel på 2dB det, plus en del andra biverkningar. 2dB azimuthfel motsvarar att skillnaden mellan kanalernas överhörning är en faktor på 1,25, t.ex, 200mV på ena kanalen och 250 mV på den andra. En avvikelse i den storleksordningen är inte alls ovanlig, även på förhållandevis dyra pickuper. Om man drar ett pennstreck med en stiftpenna på ett tonarmsrör med diametern 12 mm motsvarar det en vridning på något mindre än 1 mm.

Tycker det blev mycket tydligt och klart. Om man skulle översätta detta till oscilloskopbilder så skulle egentligen bild 1 motsvara en amplitud i ch1 och ett rakt streck i ch2 om man kör ett testspår med endast vänster kanal graverad. Kanske en hypotetisk situation. Bild 3 skulle motsvara en verklig situation med med balans mellan de "tysta" spårdelarna med en amplitud men minimerad och lika stora. Låter som en utopi men något att sträva efter. Genom att justera azimuthen i bild 4 skulle man gå mot bild 3:s balans.

Om jag fattar det hela rätt.

Sedan har jag förstått att shibata- och linjeslipadenålar har mer att vinna på en korrekt azimuth än en ellipsslipad nål. Eftersom jag har en linjeslipad DV XV-1 ts så har jag förstått att det har betydelse att det blir så rätt som möjligt för att båda sidorna får full kontakt i spåret och därmed optimal inställning och kommer djupare ner i graveringen. Så inte bara en fråga om sweetspot i rummet.

Lite amatöristiska funderingar. :smile2:

Calm

Du har fattat det helt rätt.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Sätter jag en mätmikrofon i lyssningsposition och skickar på en 1kHz ton i vänster respektive höger högtalare har jag nästan 2dB's skillnad. Så mycket påverkar rummet och ändå tycker jag att mitt rum är hyfsat symmetriskt möblerat.

Denna avvikelse upplever inte jag som en förskjutning av ljudbilden i sidled, däremot gör ett azimuthfel på 2dB det, plus en del andra biverkningar. 2dB azimuthfel motsvarar att skillnaden mellan kanalernas överhörning är en faktor på 1,25, t.ex, 200mV på ena kanalen och 250 mV på den andra. En avvikelse i den storleksordningen är inte alls ovanlig, även på förhållandevis dyra pickuper. Om man drar ett pennstreck med en stiftpenna på ett tonarmsrör med diametern 12 mm motsvarar det en vridning på något mindre än 1 mm.

:app:

inte bara en fråga om sweetspot i rummet.

Helt ärligt tycker jag inte att måttlig överhörning och/eller kanalobalans spelar så stor roll i praktiken. Exakt hur man sitter, högtalarplacering och hur man har stereomixat skivor är liksom vardagsvariationer. Precis som du är inne på.

Det jag tycker är viktigt är att pickupen är rätt monterad för sakens skull, en slags arbetsmiljöfråga :). Tänk på att en pickup är en dynamisk konstruktion med massa, mekanik, gravitation osv.

Och att azimut påverkar fas.

Pickuper ger inte korrekt fas bara för att kanalbalansen är perfekt. Om man har fasförskjutning mellan vä/hö kan däremot överhörning bli förödande. Det är egentligen konstigt att det blir så bra som det blir trots slarvigt pickupmontage.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett azimuthen som en förutsättning att få ut all inspelad information i ett graverat spår och därför så viktig i sammanhanget. VTA:n kanske har samma funktion men upplevs av mig som något enklare att åstadkomma. Kanske kommer jag i den situationen att investera i en VTA-lifter och då bör man kunna enklare kunna komma till ett lyssningsmässigt resultat, förutsatt att det går att justera VTA:n under gång. Lättare än att korrigera för en skev eller felställd nål i sidled. Det finns onekligen en del felkällor om man strävar efter perfektion. :39:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Stor inspirationskälla! Kapitel 7 kommer mycket lägligt. Plockat ur allt från bänken med anledning äntligen ny TV att kunna ha på väggen, och därmed åker
flaskhalsen centerhögtalaren ut, och även då den provisoriska tv-/center-hyllan som stått bakom Hifi-bänken. Utifrån mina mått mätt har det sett sisådär ut. Alltså bra läge nu som jag funderat länge på att sandfylla ben Radius Duo. Står på 6st Finite Element Ceraball Universal (Max belastning 40kg/st) som i sin tur står på parkett, placerat på betongplatta.

Vet dock inte hur jag ska klassa Radius-bänken ur styvhetssynpunkt när jag nu vill öka på massan. Får för mig att Radius klassas som relativt styv i sin konstruktion och bör då inte bidra med några problem med att öka massan med att fylla upp alla ben?


Spelaren har hitills varit placerad lite till vänster på bänken, en bit ut från vägg för att tryckminimiera lite från den. Spelaren har då blivit placerad till 2/3-delar bortom främre högtalargräns. Nu kan jag flytta bänken något närmare väggen och högtalare ska justeras med något snäpp framåt. Spelaren blir då placerad ca 1 hel bortom bakre högtalargräns. Eller ska jag rent av bara behålla ett större avstånd till väggen och placera spelaren mitt emellan högtalarna, med pickupen med samma avstånd (ca 105cm) till respektive högtalare? Finns igen annan möjlighet att tillgå hur ha spelaren placerad.

Spelaren planerar jag också för ska upp på en "Granit"skiva. Funderar då på Basalt som är av det mer finkorniga slaget.

Link to comment
Share on other sites

Bra och kloka förbättringar alltihop!

Tv bort, sandfyllning, Ceraball, bänkplacering, granitskiva under spelare.

Håll utkik efter Cerabase...

Dra åt (efterdra) skruvarna till benen.

Tänk på att inte placera bänken "i vägen" mellan högtalarna, alltså inte framför baffellinjen.

Granitskiva kan behöva dämpas så att den inte ringer, men massan är säkert positiv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...