Jump to content

Vinylspelare - En fråga om inställning


calle_jr

Recommended Posts

Mitt resonemang handlar egentligen bara om azimuthen och hur unipivotarmen kan förändra denna vinkel. Eventuellt andra vinkelfel tror jag inte är något problem i mitt fall mht att tonarmen är så pass lång som 14". Om man tar den nedre bilden (2:a) i Bebops avsnitt 4. Tonarmen och förändrar den genom att det istället handlar om vertikala rörelser (vridningar av pickupen) som förändrar horisontalplanet av ovansidan av pickupen så att den inte längre är parallell med skivytan. Och att detta uppräder momentant eftersom det till skillnad med en lagrad arm inte finns någon fast motkraft som försvårar vridningen.

Hoppas jag uttrycker fenomenet tillräckligt klart.

Ok!

Eftersom hastigheten varierar från "start till mål" och eftersom vinkeln mellan spindel-pivot och pu-pivot varierar, så kan antiskatingkraften normalt bara justeras ungefär, och då så att det bara kan bli optimalt på ett enda ställe. Det beror på hur antiskating är konstruerad. Det skulle kunna vara en inställningsoptimering på just din unipivot.

därmed min fråga om nackdelen att ha en lagrad infästning istället för en lös.

Lager på en tonarm är ju av ondo om de skapar minsta tvång, friktion eller glapp. Annars hade vi inte haft unipivot. Min bedömning är ändå att unipivot fungerar som avsett endast i en statisk konstruktion, eller möjligen i ett omodulerat spår. Varenda modulering i spåren ger ju en respons på armen och om det inte finns ett lager som håller emot så kommer armen att gunga, såklart.

Hur påverkar det avläsningen? Uppenbarligen finns utmärkta armar som låter enastående, men azimut blir en märklig egenskap.

Ps. Även en 48"-arm och en tangentialarm ger vinkelfel om zenith är felinställd. Bara så att det jag skrev i tidigare inlägg framgick klart... :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips om mitt upplevda problem!

Snabbkoll igår visade att spelaren av någon okänd anledning kommit ur våg. Kollade med en libell som sitter i en gammal skivpuck och fann att den visade något fel. Upptäckte då att en gängad tapp i botten som sitter mellan ett av de tre benen och spiksen var skev. Skall palla upp det hela idag och kolla vad som hänt. Mysko!? Tyvärr är golvet ojämnt så att man måste justera mera på just detta ben. Taxman ledde mig på spåret. Tack! Visar också att man behöver kolla inställningar med jämna mellanrum. Jag kollade just detta för ett halvår sedan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det löste sig :thumbsup:

En ytterligare fundering då när det gäller att få spelaren i våg. De flesta använder sig väl som jag (och Calm) av en liten libell, men som man kan se på bilden nedan så lämnar ju noggrannheten en del övrigt att önska - i alla fall i jämförelse med ett rejält snickeripass. Nu kanske min billiga clearaudiolibell inte har så hög noggrannhet, men frågan är ju hur hög den bör/måste vara? Det känns ju inte helt lockande att lägga 1,8 m Hultafors på skivtallriken :Nail Biting:

139_level.jpg

Link to comment
Share on other sites

Borde det inte gå att använda ett vanligt vattenpass ändå? Om man är lite försiktig och har en liten distans mellan, så man inte vevar med vattenpasset i närheten av tonarmen, menar jag.

Förresten så råkade jag att komma åt moderator editorn när jag skulle svara på taxmannens inlägg. Ändrat tillbaka nu.

Link to comment
Share on other sites

Det här med vattenpass kan vara lurigt. Längden på passet säger ingenting om dess noggrannhet. Jag har ett 1,4 m "snickarpass" som har ±4/1000 inom strecken, d.v.s en lutning på ±4 mm per meter. Mitt maskinpass som bara är 200 mm långt har upplösningen 0,02/1000 per skalstreck ( två hundradels millimeter per meter). Maskinpasset är på gränsen till oanvändbart för att justera in en skivspelare i våg, lägg ett spelkort under den ena foten så hamnar bubblan i nästa socken.

Ett vattenpass med 4-5/1000 är nog ett minimum, har det sämre upplösning än så är det är ju obetydligt bättre än ögonmåttet.

Ortofon har ett s.k. "Bubble Level"-pass i sitt sortiment.

Buble%20level%20packaging.JPG?height=600

Det har upplösningen 5/1000 per skalstreck.

Sämre noggrannhet än så ska man nog inte använda och definitivt inte till ett flytande verk eller då kanske till ett verk med unipivotarm.

Det finns många små nätta pass med 0,1-1/1000 som inte kostar skjortan.

CT80_2_Axis_Spirit_Level-310x310.jpg

Här är ett exempel på ett litet pass med 0,1/1000 och som kostar under en tusenlapp.Länk.

Många lägger faktiskt större omsorg på att tavlorna hänger rakt än att skivspelaren står i våg.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Det här med vattenpass kan vara lurigt. Längden på passet säger ingenting om dess noggrannhet. Jag har ett 1,4 m "snickarpass" som har ±4/1000 inom strecken, d.v.s en lutning på ±4 mm per meter.

Då är det inget snickarpass - det är ett Timellpass :D

Nej, ärligt talat är jag helt med på vad du menar med att längden är betydelselös. Jag har två Hultafors (60 och 180 cm) och båda har samma upplösning på 0,5/1000 så jag tolkar att dom båda är 10 ggr noggrannare än Ortofonvarianten du länkar till ovan. Min Clearaudio-libell har ju ingen angiven noggrannhet alls, så den har satt sin sista potatis på min spelare. Jag har faktiskt använt mitt korta Hultafors på bänk och skivspelare med gott resultat, men det lilla nätta passet du länkar till verkar ju vara perfekt för ändamålet - En perfekt julklapp från min hustru att be om :63:

Edit: skrivfel...

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Bubblan ljuger ju inte, så ett mindre pass som man vänder och vänder och avläser på ett gäng punkter bör bli bra nog.

Jag tänker så här - om radien på libellen är för liten så ser man ju inte eventuella avvikelser från våg oavsett hur mycket man vrider passet. Det är väl det som är problemet med mitt gratispass från Clearaudio - inte att det visar fel utan att det visar rätt, men med för liten noggrannhet.

Link to comment
Share on other sites

inte att det visar fel utan att det visar rätt, men med för liten noggrannhet.

Ja, visst är det så. Helt rätt.

Ett liiite större pass bör man använda.

Men alla toleranser ligger inte i instrumentet utan vissa kan emellanåt tillskrivas användaren.

post-2231-0-19921300-1475857002_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Alltså fuck!! Jag vet fan inte om jag vågar skaffa en vinyl spelare någonsin om man ska behandla den som Prinsessan på ärten! Blir faktiskt lite (underdrift) skrämd.

Fattar inte att folk blir skrämda av detta. Hur svårt kan den vara? Fegisar! ;)

NO! Hur mycket strul är det inte med att spela musk från datorn. Troligen betydligt mer strul än från vinyl.Du har själv ägnat mänga rader åt det i en tråd här. Om du ägnar samma tid till vinylen skulle du antagligen kunna vara med i VM i vinyl i Wien 2017.

Så här är det med vinyl.

Om man köpar en begagnad men bra vinylspelare för tex strax under 10.000kr, ställer den olyckligt lite snett på vad som helst (tex en på gamal illaluktande kompost), och den har ett inbyggt lakritssnöre-nätkabel och likadana inbyggd RCA kablar till ett inbyggt RIIA i den integrerade förstärkaren och jämför den med en fin, ny betydligt dyrare DAC eller CD, så kommer vinylen att spela mer och bättre musik än då.

Om man med samma vinylspelare lägger ner lite mer tid och omsorg på den, även om man inte gillat HiFi och musik eller är inte är intresserad av välljud , prylarna eller tekniken kring det, så kan man få det att låte lite bättre ändå.

Men har man lite intresse av HiFi och musik kommer det vara en smal sak, också rolig, att ägna någon timma åt att få till det så kommer det låta ännu lite bättre ändå. Upp till var och en om det behövs för det egna intressets skull.

Det är klart, gillar man inte hifi och musik kan man ju strunta i det och köra bluetooth till sina IPhonelurar och njuta det också. Det är helt ok med mig till 100% om man gillar det.

Dock tror jag de flesta på detta forum gillar både hifi och musik och kan tänka sig lägga lite tid och omsorg på sin anläggning även om den inte har en vinylspelare.

Vinylen skiljer sig inte från det.

Bara för att det är ett gäng här, som vill optimera det redan fantastiska vinylljudet, betyder verkligen inte det att detta krävs för att få välljud från vinyl.

NO: Din oro är helt obefogad.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det skall du inte bli. Man behöver inte veta och förstå allt för att spela vinyl med stor njutning. Man behöver inte ens jaga hundra- och tusendelar. Samma sak med elektriciteten som Peo beskrivit. Det går att prova sig fram med olika teorier och medel och bli helt nöjd. Det gäller inte bara vinyl utan mycket annat.

Personligen tillhör jag dock den kategorin som också vill förstå varför saker sker och inte. Dels för att jag tycker det är intressant i sig men också för att jag litar inte för fem öre på tillverkarnas/handlarnas "dundermedicin" med lösryckta påståenden utan någon förtroendeingivande förklaring om varför. Det gäller även den digitala domänen, akustik mm. Jag har gått på flera dyrköpta minor genom åren om kablar, nätrening, rack och liknande som inte hållt måttet när man fått lite mer kött på benen om vad som påverkar och inte

Men när det gäller t ex bilar eller tv-apparater skiter jag ett stort stycke i varför det fungerar, bara att det funkar. Men det är inget jag blir skrämd över. Jag kör bil ändå...

Link to comment
Share on other sites

Är inte just meckandet och trimmandet själva poängen med hifi?

Självklart ligger musiken alltid främst, men därefter naturligtvis hur den framställs i systemet.

Om man inte kan påverka på något sätt så är det väl bara att resignera och ständigt köpa nya prylar.

Min glädje ligger i att kräma ut det bästa ur ett befintligt system med inställningar, tweaks och inte minst akustik.

Men jag behärskar inte datatekniken så den håller jag mig borta ifrån. Skapar bara frustration och fokus från musiken.

Mekanik och elektricitet tycker jag mig behärska ganska väl på ett praktiskt plan och där tycker jag att vinylspelare platsar mycket väl in. Goda förutsättningar finns för att testa olika förbättringar vad gäller drivning, val av olika komponenter och inte minst trimning.

Jag vet varför jag en gång lämnade vinylen för cd:n och det var på grund av alltför högt brus och brum som störde skönhetsupplevelsen i musiken. Nu har mediet kommit upp på en helt annan nivå hos mig, så det dessa parametrar utgör inget problem längre.

Nästa steg för mig är att hitta metoder för att ställa in rätt VTA och azimuth. Det känns som en rolig utmaning och där har funderingarna redan börjat. Vi får se vart det leder. Följer med intresse tråden så jag kan lära mig mer. Sedan kan naturligtvis själva vinylsamlandet vara en glädje i sig, även om priserna stiger pga ökat intresse bland fler. Jag köper gärna jazz där rock och pop är störst, då kan man fynda en del.

Jag lurar dock i vassen när cd-priserna sjunker då kan man köpa billigt och återgivningen har blivit så mycket bättre på senare år att det är värt att lägga ner pengar på en bra utrustning också.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ska erkänna att det jag skrev var liite provokativt :65: Samtidigt fick jag bra argument och kommentarer för vinylsvarv, som kanske inte annars hade tillkommit.

Det mest avancerade i mekande jag har gjort på sista tiden är ett batteribyte i en fjärrkontroll. Men självfallet lyssnar jag en del och är glad i mitt bruksljud.

Vinylsvarv kommer att införskaffas. Enligt senaste marknadsundersökningar så börjar lp skivan att tappa lite popularitet, eller åtminstone försäljningsmässigt.

Var om jag inte minns helt galet ett dropp på ca 10% i nyförsäljning.

Link to comment
Share on other sites

En del säger att den visar fel. Jag vet inte.

http://feber.se/iphone/art/282925/fel_p_iphone_5s_sensorer/

Om ytan är hyfsat rak och man tar bort ev skal och den är hyfsat kalibrerad så borde det vara ok.

Prova att scrolla bilden långsamt, då ser man att iPhone och horisonten i iPhone är rak mot verktygslisten i överkant, teckefält eller vad det nu heter, men det analoga passet lutar. Det gula kommer in i bilden på höger sida innan den vänstra. Han håller alltså de båda passen olika! Vilket som är rätt vet dock inte jag.

Om man mäter och vrider libellen så ska bubblan vara konsekvent, om det nu lutar lite fel, om bubblan flttar sig ligger felet i konstruktionen. Jag ska jämföra mina olika analoga med iPhone.

Link to comment
Share on other sites

Att det är viktigt att ställa in pickup/tonarm rätt är viktigt, vilket vi skrivit om inklusive varför. Här kommer ett litet bidrag om hur jag gör i praktiken från dagens övningar. Märkligt nog kan parametrar ändras. Överlag var det OK men VTA (Vertical Tracking Angle) var inte OK. Gjorde jag fel förra gången? Hade jag för tjock/tunn vinyl eller i vart fall inte samma som idag...?

Jag spelar med en Simon Yorke SYD7 med tillhörande tonarm S7 som är försedd med en Ortofon Windfeld MC-pickup. Rekommenderad nålanliggningskraft är 2,6 g och VTA 23°. För azimuten skall nålen ligga 90° i spåret gentemot skivytan. Så här gör jag.

Här en bild på mitt pickup-hus. Som ni kan se finns det inga gradstreck eller andra referenser som jag kan ställa in mot. Det går naturligtvis att använda en skarp blyertspenna och rita dit, men ytan på tonarmen är sådan att jag tror att det inte blir så lätt att sudda ut det. Dessutom kan jag inte säkra precisionen. Så jag använder andra metoder.

DUHwVd.jpg

1. Jag börjar alltid med att kolla om pickupen sitter rätt enligt Simon Yorkes protractor. Det gjorde den.

2. Därefter ställer jag in nålanliggningskraften vilken också låg rätt (2,64 g mot rekommenderade 2,60 g menar jag är OK).

3. Sedan kollar jag VTA-inställningen och det är inte alldeles enkelt. Jag har tre instrument till hands: Ögonmått, förstoringsglas och en linjerad kartongbit som Simon Yorke "garanterar" är OK.

VTA är den vinkeln som nålarmsröret har mot skivytan enligt följande figur:

FkZNrl.jpg

Om man får in det korrekt och med rätt nålanliggningskraft så skall det motsvara en SRA-vinkel (se figur) på omkring 92°. Och enligt Ortofon kommer man väldigt nära om man har tonarmen parallell mot skivan. Det finns testspår för detta på olika testskivor. Jag har två sådana och vad jag kan utröna är det inte en kritisk vinkel, i vart fall inte med min pickup. Jag har skruvat upp och ner under spelning och om jag håller mig kring 90° så hör jag ingen som helst skillnad någon grad upp eller ner. Skulle det vara så hade man behövt rigga om mellan spelning av olika vinyltjockekar typ 140 g, 180 g och 200 g. Rega anser för övrigt att det inte har någon påverkan alls. Så långt är jag inte beredd att gå.

Jag använder Simon Yorkes parallella linjer som visas på bilden.

XEoZgX.jpg

4. Därefter är det dags för azimutinställningen. Innan jag gör det, så kollar jag åter anliggningskraft och att pickupen sitter rätt mot protractorn. Jag använder mig av en s k Fozgometer som tagits fram av den amerikanska hifi-ingenjören, Jim Fosgate. Den används tillsammans med en 1000 hz testton från en testskiva. Om man skaffar en Fozgometer är det viktigt att den kalibreras korrekt. Det gör man genom att ladda ner 24/96 1000 hz testtoner och kör dessa genom mätaren och ser till att instrumentet visar rätt.

h9vVwe.jpg

Fozgometern fungerar så att den mäter utsignalen på höger respektive vänster sida av spåret. Om nålen sitter snett ges en högre signal i ena kanalen. Genom att rotera pickupen vänster eller höger så gafflar man in rätt värde. Värdet på mätaren säger inget i sig. Det är skillnaden som är intressant. Värdet på höger och vänster skall vara identiska när man mäter vänster och sedan höger. När man kommit rätt så kopplas båda signalkablarna in (från försteget) och då skall värdet hamna på noll.

Kan man lita på värdet? Med tanke på hur många goda omdömen den fått så tror jag i vart fall att man kommer väldigt nära, betydligt närmre än att enbart lita till sitt ögonmått. Jag är ganska säker på att Adjust+ är ett bättre verktyg. Jag är delägare av en ett sådant program och har kört det parallellt med Fozgometern. Jag kommer till samma värde. Nackdelen med Adjust+ är att man måste kunna gå tillbaka till de olika inställningarna man testat för att hitta rätt. Det funkar med t ex Kuzmas 4P-arm men inte på min. Då får man ta det näst bästa. Jag litar på Fozogmetern och jag har inga indikationer på att det skulle bli fel.

5. När väl alla mätningar är gjorda måste man gå tillbaka och testa inställningarna igen. Det får man göra tills allt är på plats. Idag gick det rätt snabbt men ibland är det hopplöst. Om jag köper en ny skivspelare så kommer jag vara mycket noga med att få en arm som är lätt att ställa in. Kuzma har nämnts. Även amerikanska Graham har en bra arm ur den aspekten som dessutom låter förträffligt.

Här kan ni läsa mer om Fozgometern: http://www.nomono.se/articles/azimuth-range-meter

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst att Michael Fremer menar 92 grader SRA är optimalt.
Men jag har alltid sett grafer där SRA vinkeln räknas från andra sidan nålspetsen - alltså mellan nålspets och tonarmsfästet.

Det skulle innebära att 92 grader är en något aggressivare vinkel där nålen pekar något tillbaka och tonarmen är högre i bakkant.

Men så som din graf ser ut tolkar jag det som om 92 grader skulle ge en något snällare vinkel där den bakre delen av tonarmen är lägre.

DV_XV-1t_SRA2C_Top_Parallel2C_Apr_142C_2

Är det jag som blandar ihop saker och ting eller finns det olika sätt att räkna på?

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Jag har läst att Michael Fremer menar 92 grader SRA är optimalt.

Men jag har alltid sett grafer där SRA vinkeln räknas från andra sidan nålspetsen - alltså mellan nålspets och tonarmsfästet.

Det skulle innebära att 92 grader är en något aggressivare vinkel där nålen pekar något tillbaka och tonarmen är högre i bakkant.

Så är det för mig också, så figuren är lite missvisande. De 92 graderna utgår ifrån den vinkel som används vid graveringen och det är det värdet man i teorin skall få med Ortofon Windfeld's VTA ställd med 23 grader vilket i sin tur nås med parallell tonarm under förutsättning att avspelning sker med samma vinyltjocklek som användes vid inställningen. Men det finns många meningar om verkligen detta är optimalt och om det finns en sådan naturlig koppling till graveringsvinkeln.

Generellt sett får man en lite spetsigare klang om man ökar SRA och lite mörkare klang om man minskar. Det är bara att lyssna sig fram men gissningsvis bör man hålla sig inom sådär +/- 2 grader från 92, åtminstone på lite modernare slipningar.

Här en länk där ämnet diskuteras: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=25794

Link to comment
Share on other sites

Frågan om hur stor inverkan VTA:n har på återgivningen? Fremer hävdar att den har stor betydelse och nämner att en tonarm om 9" kräver 4 mm höjning i bakändan för 1 grads förändring i VTA.

Jag vet inte hur stora steg som en normal VTA-justerare har men det låter ganska mycket.

Minns en demo i Malmö där en Kuzma Stabi XL med Stogi-arm, S eller Ref kommer jag inte ihåg, men just justering av VTA:n var det som demades. Ingen kunde höra skillnaden, men det innebär inte att den inte fanns.

Jag funderar om inte azimuthen har större inverkan på ljudet. Fozgometern verkar på alla beskrivningar som enkel att hantera, men hur fungerar Adjust+, just i denna del?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fozgometern verkar på alla beskrivningar som enkel att hantera, men hur fungerar Adjust+, just i denna del?

Om du bläddrar fram till post #26 i följande tråd så får du en beskrivning: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=9060&hl=adjust

Man vrider pickupen i ett antal lägen från vänster till höger för att få fram en brytpunkt som är det rätta värdet. Problemet på min tonarm är att hitta tillbaka till de värden som använts, vilket är en förutsättning.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar om inte azimuthen har större inverkan på ljudet.

Det är även min erfarenhet.

Det beror kanske en del på vilken slipning man har, men jag gjorde en likadan saxning av VTA som med azimut i Adjust+.

Alltså jag ändrade VTA i steg +3, +2, +1, 0, -1, -2, -3 och plottade frekvensgången för varje steg.

Trots ganska stora steg ändrades inte frekvensgången märkbart.

Azimut är mycket, mycket känsligare med de olika Lyra-pickuper jag testat.

Jag vill mena att även zenit är känsligare än SRA, och förvånas av denna ständiga fuzz om SRA/VTA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...