Jump to content

Vinylspelare - En fråga om inställning


calle_jr

Recommended Posts

Nästan en lite pinsam fråga från en nyanländ till vinylträsket; hur länge håller en pickup? Om vi förutsätter en MC-pickup som det ju inte går att byta nål på och man spelar kanske 15 timmar i veckan. Är det nålen som kommer att slitas eller är det upphängningen av nålen som med tiden blir mindre smidig och avgör livslängden? Frågan är lite intressant med tanke på att det ju faktiskt säljs en del begagnat. Vad är euphonianernas synpunkt på detta?

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget entydigt svar på detta. Livslängden hänger också samman med att pickupen är rätt injusterad, inte minst azimutvinkeln (att nålen ligger vinkelrätt i spåret), att anliggningskraften är korrek (framför allt inte för låg som kan få nålen att "hoppa"). Vidare så sparar man slitage genom att hålla sina album rena. Diamantens slipning påverkar motståndet vid avläsningen och därmed slitaget. Anpassning mellan tonarm och pickup (tonarmsresonansen) påverkar också.

Jag har pratat med framför allt Ortofons Leif Johannesen (utvecklingschef) och en av Benz företrädare (minns inte namnet). De säger att det går att spela åtminstone 1500 timmar och förmodligen uppemot 2000 timmar. Benz sa också att man kan spela betydligt längre än så men det finns en gräns när det påverkar ljudkvaliteten.

De flesta MC-pickuper går att få nya nålar till idag. Ortofon, Koetsu och Lyra byter både nålarm och upphägning till ungefär 60-70% av ett nyinköp. Det finns också firmor som byter enbart själva nålen men det blir då en annan pickup oftast.

För egen del har jag ett räkneverk som jag klickar efter varje hel LP-spelning. Efter 2500 LP byter jag nål vilket i mitt fall sker var 5-6:e år. Jag spelar ungefär 50/50 CD/LP. En bekant spelar nästan enbart LP och han kommer upp i 1500-2000 timmar efter 2-3 år.

Link to comment
Share on other sites

Ok,tack!!

2000 timmmar är ju trots allt en hel del. Samtidigt bör man ju naturligtvis vara på sin vakt om man ger sig in på begagnatmarknaden. Finns det skäl att tro att dyrare pickuper håller längre med tanke på materialval i nålen?

Minns att jag har sett att en del av er har räknare, riktigt smart :)

Spelar väl just nu lite mer vinyl än digitalt nu när jag är newbie. Tror nog att jag kommer att byta upp mig innan de 2000 timmarna är till ända.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissat utan att veta att de skulle orka längre. Synd och ffa dyrt.

Jag tycker det är bra jobbat av ett känsligt instrument att orka så pass länge :) Cadenza Black som jag nyttjar, kostar idag € 1140 i Ortofon reparations-service. Är bra service att erbjuda tycker jag och helt klart en överkomlig kostnad per spelad timma. Bara att låta motsvarande belopp hamna i spargrisen ;)

Edited by YYZ
Link to comment
Share on other sites

Materialvalet hos all pickuper är syntetiska diamanter så där är det ingen skillnad. Om och hur de olika slipningarna skiljer i graden av slitage vet jag inte.

Som jag tidigare skrev kan man spela en nål mer än 2000 timmar men det finns ju en tanke bakom de olika slipningarna så när profilen naggats för mycket så tappar de lite av sin specifikation. Du kan sannolikt spela både 3 och 4000 timmar utan att du förstör dina skivor men de tappar i briljans och spårningsförmåga vartefter.

Om man lagt ner betydande belopp på sin vinylrigg så vill åtminstone jag ha ut det mesta ur riggen och jag har då satt gränsen vid 2500 LP-skivor vilket motsvarar ca 2000 timmar. Tillverkare brukar ange allt från 1200 - 2000 timmar.

2500 LP under 5 år innebär 10 LP-skivor i veckan året runt, sommar som vinter... I praktiken tar det nog snarare 6-7 år för de flesta av oss. Ett nålbyte till en hygglig mc-pickup typ Cadenza Black kostar thdligen kring 11,000 vilket skulle innebära en kostnad över 6 år på 1,800:-/år, vilket är småpotatis för en seriös vinylvän. Det finns de som byter högtalare och elektronik oftare än så och då är inte kostnaden ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, sliter det skivorna mer med en gammal och sliten pickup?

Tänker på nålen naturligtvis.

Om upphängningen är skadad/sliten/åldrad så kan det inte vara bra. Det blir som ett stämjärn i vinylen.

Men även en ny pickup med modern slipning sliter mer om den är felinställd. Kolla avsnittet om nålslipningar.

Angående ålder skulle jag vilja tillägga att jag är inte helt övertygad att antal LP blir en bra måttstock för alla. Bara för att poängtera svårigheten att svara entydigt. De rörliga delarna åldras bara av att stå still. Min gissning är att kombinationen sällanspelning, rumsklimat, ovarsam hantering (överbelastning av komplians, böjning av nålarm) och felinställd pickup sliter hårdare än lugn och fin kontinuerlig spelning. En del sliter ut sin på ett halvår. Eliot har haft sin ombyggda Lyra Clavis i 47 år.

@Peo visade denna filmsnutt, som tydligt visar handhavandets inverkan på slitage:

Needle Drop in Slow Motion (500fps) with a Shure M44-7

Summa summarum skulle jag säga 5-7 år oavsett antal LP, kanske längre, men att lyssning och AdjustPlus-mätning är bästa måttstock. Men det kan vara svårt att lyssna efter åldring eftersom det smyger sig på.

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt kommer jag för sent. Allt är redan sagt, men jag kan ändå ge min syn på saken.

Jag skulle gissat utan att veta att de skulle orka längre. Synd och ffa dyrt.


Däcken på min bil håller ungefär 3000 mil och med en snitthastighet på 75km/h blir det en körtid på 400 timmar. En pickup går alltså 5 gånger den tiden och hur kostnadsförhållandet mellan fem "omsulningar" av bilen och ett pickupbyte är får ni själva räkna ut.
Någon kanske vill hävda att bilen är ett nyttoföremål, men då kan vi ta driftskostnaderna på en motorcykel istället. (MC som MC, så det borde väl gå bra.)
Försäkring + slitage av däck + drivpaket(kedja & drev) / antalet körda timmar = många kronor/användartimme. Det är betydligt billigare att spela vinylskivor för min del och då har jag inte ens tagit med drivmedelskostnaden i min kalkyl.

Det är nog många som tycker en driftkostnad på ~10-15:-/speltimme är helt absurt, men jag tycker det är ett förhållandevis billigt nöje.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är bra jobbat av ett känsligt instrument att orka så pass länge :)

Ja, pickupen är en sån pryl som människan har tillverkat utan att fatta hur bra den är.

Kompliansen är egentligen av ondo, oavsett om den är ny eller sliten. En helt fri rörelse skulle teoretiskt ge en mer exakt avläsning. Vid alla hastighetsändringar så ger ju fjädring och dämpning av nålarmen en förvrängning mellan kurvaturen i spåren och kurvaturen som generatorn (spolen/magneten) har. I artikeln tar vi upp en hel rad andra faktorer som ger förvrängning (nålarm, glapp, böjning osv), men själva konstruktionen med mekanisk pickup är ju i sig potentiellt källan till det största felet - pga kompliansen! Att avpassa kompliansen på en mc så att spolen får samma rörelse vid samma tidpunkt som den graverade kurvaturen är alltså det allra viktigaste.

Nålens slipning, nålarm, spolens vikt och kompliansens konstruktion är det som i huvudsak ger en pickups signatur.

Nu spekulerar jag, men anta att vi bortser från tonarmens inverkan. Då kommer kompliansen vid varje hastighetsändring ge en inverkan som påverkar både timing och amplitud om man jämför nålens avläsning med output från generatorn. Generatorn måste ha en duktilitet för att kunna fungera, men denna duktilitet (som kommer av fjädring och dämpning) påverkar output:

pic-03-24.jpg

Jag antar att det i huvudsak är detta som gör att man uppfattar en pickup som ljus, mörk, fyllig, analytisk, snabb, långsam osv. Som vi skriver i avsnittet så är kompliansen frekvensberoende, vilket gör att påverkan på amplitud och timing blir olika för bas- och diskantregister.

Kompliansen är sannolikt det som påverkar signaturen mest. Det är klart att generatorns massa spelar stor roll, men det är ju indirekt. Den egentliga anledningen är att det blir enklare att göra en mer exakt komplians om det är mindre rörlig massa.

Link to comment
Share on other sites

Utmärkt artikelserie och bra källa till kunskap i ämnet!

Bortsett från beräkningarna så har jag inte haft svårt att hänga med.

Antar att ni kommer till tonarmslängdens inverkan på geometrin?

Om man skulle ha något önskemål hittills så vore de en hänvisning till nomenklaturen rörande kvalitetsgradering av begagnade vinylskivor, men det finns säkert någonstans i sjön. Något tips?

Ser med spänning fram emot fortsättningen!

Bra jobbat!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Utmärkt artikelserie och bra källa till kunskap i ämnet!

Bortsett från beräkningarna så har jag inte haft svårt att hänga med.

Antar att ni kommer till tonarmslängdens inverkan på geometrin?

Om man skulle ha något önskemål hittills så vore de en hänvisning till nomenklaturen rörande kvalitetsgradering av begagnade vinylskivor, men det finns säkert någonstans i sjön. Något tips?

Ser med spänning fram emot fortsättningen!

Bra jobbat!

Calm

Tack!

Jag har heller inte full koll på alla beräkningar men teamet som helhet "kan allt" (nästan). Geometrin finns med.

Själva mjukvaran som handelsvaran har vi än så länge inte planerat in, men kvalitetsgraderingen kan vi säkert lägga in i något avsnitt. Intill dess rekommenderar jag dig och andra att besöka Discogs som är eller borde vara alla vinylälskares Mecca. Den är idag världens största handelsplats för begagnad vinyl och världens största databas för utgiven vinyl. När detta skrivs har databasen över 9 miljoner utgåvor listade.

I följande Discogs-länk återfiins nomenklaturen för kvalitetsgradering för både CD och LP. https://www.discogs.com/help/doc/mp-grading

Link to comment
Share on other sites

Tack calm.

God idé med kvalitetsgradering.

Den länk som Bebop la in är från amerikanska Goldmine, och den är mycket väl förankrad hos säljare och köpare.

Record Collector har en liknande, men inte identisk gradering.

De är likvärdiga, förutom att när amerikanen säger Near Mint så säger engelsmannen Excellent.

Jänkarna lägger även gärna till "+" och "-" för mellanliggande gradering.

VG+ har länge varit en vanlig bedömning på äldre album i bra skick, eftersom NM är oerhört tufft.

Det kan lätt upplevas förvillande med RRPG:s värdering eftersom den anges för skicket Mint, och en stor andel av de skivor som värderats finns inte i Mint skick. Säg att de har värderat ett 40 år gammalt album till £10. Om man verkligen skulle hitta det i Mint, så är det antagligen värt mer, trots att samma album i Ex skick defakto är värt £8.

Här är RRPG:s gradering: http://rarerecordpriceguide.com/condition-rating

Link to comment
Share on other sites

Discogs försäljningsstatistik börjar bli helt förhärskande.

De för statistik över lägsta, högsta och medianpris för respektive utgåva såld på Discogs.

Den statistiken används för prissättning av de flesta handlare jag har stött på de senaste åren.

Innan dess gick man på Goldmine och RRPG.

OT: Jag letar efter samma sak fast för Svanås klassificeringsnivåer, level 1 - 5. Någon som vet vad resp nivå innebär?

Link to comment
Share on other sites

Vi har nu kommit till avsnitt 4 i vår artikel om vinylspelare som behandlar tonarmens uppbyggnad och funktion.

Mycket välskrivet och informativt som alltid - stort tack :thumbsup:

En kommentar runt unipivot. Centroid-armen som jag har är kanske lite speciell i och med att i princip hela massan är "formad" runt/under lagringspunkten och därigenom möjligen gör den mer stabil än andra armar med unipivot, men jag känner inte riktigt igen problemställningen vad gäller repeterbarhet vid mätning och injustering av Azimuth. Som sagt - detta med endast egenupplevd erfarenhet av unipivot från just denna arm.

Link to comment
Share on other sites

Centroid-armen som jag har är kanske lite speciell i och med att i princip hela massan är "formad" runt/under lagringspunkten och därigenom möjligen gör den mer stabil än andra armar med unipivot...//

Det har säkert varit med i deras tankesmedja. En annan orsakkan också vara hur massa påverkar armens effektiva massa. Ju närmre armens pivotmitt man samlar massan desto mindre påverkan har den på armens effektiva massa, vilket i sin tur har betydelse för anpassning av pickup/tonarm. Detta kommer att behandlas i kapitel 8.

Link to comment
Share on other sites

Mycket välskrivet och informativt som alltid - stort tack :thumbsup:

En kommentar runt unipivot. Centroid-armen som jag har är kanske lite speciell i och med att i princip hela massan är "formad" runt/under lagringspunkten och därigenom möjligen gör den mer stabil än andra armar med unipivot, men jag känner inte riktigt igen problemställningen vad gäller repeterbarhet vid mätning och injustering av Azimuth. Som sagt - detta med endast egenupplevd erfarenhet av unipivot från just denna arm.

Tack!

Ja, det finns många olika lösningar på "problemet" och vissa tillverkare har visat stor kreativitet och troligtvis också fått till en betydligt stabilare lösning än vad många andra har gjort.

Det svåra verkar vara att armen inte hinner inta sitt "rätta" läge tillräckligt snabbt för att testspåret inte ska ta slut innan armen är klar. Oljedämpade armar typ Kuzma Stogi S kan ta lite väl lång tid på sig att hitta rätt och så fort man lyfter armen för att börja om har man oredat balansläget och armen får börja om från början igen.

I just detta fallet ska man tydligen göra azimuth-juseringen innan man tillför dämpoljan.

Gör man azimuth-justeringen med t.ex. en spegel lär man inte se insvängningsförloppet, men med ett oscilloskop kan signalen bli närmast amplititudmodulerad innan armen är hemma. Helt odämpade armar kan behöva flera svängningar innan de har stabiliserat sig.

Det är nog inga problem vid avspelning, armen brukar oftast vara i balans efter en förhållandevis kort tid, men azimuthvinkeln är en viktig parameter för både ljudkvalitén och för skivslitaget. Jag är kanske överdrivet noga, men bara vetskapen om att jag kanske inte har fått azimuth 100% rätt stör mig.

Som sagt, läser man manualen så står det troligtvis (förhoppningsvis) hur man ska gå tillväga, t.ex. att göra azimuth-justeringen innan man häller på dämpoljan.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Intressanta iakttagelser! Lite egna funderingar utifrån detta.

Jag kan ibland förnimma att ljudkvaliteten i min Clearaudio Unify 14" blir bättre längre in på skivan och att första spåret oftast har sämre ljudmässig kvalitet än övriga. Clearaudio Unify är en unipivot som känns en smula sladdrig då den är konstruerad med acentrisk motvikt som sannolikt skall motverka att azimuthvinkeln kan komma att förändras under spelningen. Kan det vara att vinkelfelet som är injusterat till centrum av skivan förändras eller kan detta sammanhänga med antiskatingfunktionen? Allt är ju injusterat enligt konstens alla regler så det borde vara hänförligt till konstruktionen som sådan och inte till inställningen. Det finns ingen dämpning utan tonarmen vilar på spetsen genom den "kopp"som bildar själva centrumnavet.

Det hela är inmätt "för hand" och utan oscilloskop så där kan naturligtvis ligga en felkälla.

Vad är för- respektive nackdelar med att ha en "fast" inställning av azimuthvinkeln i horisontalplanet genom en "lagrad" arm istället för en som tycks vara helt fri, även om den armen genom en lägre tyngdpunkten i infästningen strävar till att stabilisera sig av sig själv?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ibland förnimma att ljudkvaliteten i min Clearaudio Unify 14" blir bättre längre in på skivan och att första spåret oftast har sämre ljudmässig kvalitet än övriga. Clearaudio Unify är en unipivot som känns en smula sladdrig då den är konstruerad med acentrisk motvikt som sannolikt skall motverka att azimuthvinkeln kan komma att förändras under spelningen. Kan det vara att vinkelfelet som är injusterat till centrum av skivan förändras eller kan detta sammanhänga med antiskatingfunktionen?

Det låter som ett typiskt planvinkelfel.

Alla radialarmar har ju vinkelfel överallt utom i två nollpunkter.

Dessa nollpunkter ligger ungefär inom mellersta tredjedelen av spåren (beroende av vilken geometri man valt), och det brukar vara som störst på första och sista spåret och betydligt mindre däremellan. Vi kommer till detta i avsnitt 8.

Din arm är en 14-tummare så det borde vara mycket mindre än normalt, så jag skulle faktiskt misstänka zenitfel i detta fallet, alltså att pickupen är aningens vriden i plan.

Detta inträffar typiskt när man drar åt pu-skruvarna det lilla sista, efter att man har justerat allt perfekt :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ibland förnimma att ljudkvaliteten i min Clearaudio Unify 14" blir bättre längre in på skivan och att första spåret oftast har sämre ljudmässig kvalitet än övriga. Clearaudio Unify är en unipivot som känns en smula sladdrig då den är konstruerad med acentrisk motvikt som sannolikt skall motverka att azimuthvinkeln kan komma att förändras under spelningen. Kan det vara att vinkelfelet som är injusterat till centrum av skivan förändras eller kan detta sammanhänga med antiskatingfunktionen?

Det låter som ett typiskt planvinkelfel.

Alla radialarmar har ju vinkelfel överallt utom i två nollpunkter.

Dessa nollpunkter ligger ungefär inom mellersta tredjedelen av spåren (beroende av vilken geometri man valt), och det brukar vara som störst på första och sista spåret och betydligt mindre däremellan. Vi kommer till detta i avsnitt 8.

Din arm är en 14-tummare så det borde vara mycket mindre än normalt, så jag skulle faktiskt misstänka zenitfel i detta fallet, alltså att pickupen är aningens vriden i plan.

Detta inträffar typiskt när man drar åt pu-skruvarna det lilla sista, efter att man har justerat allt perfekt :)

Jag tror inte problemet är själva infästningen i tonarmshuvudet. Justeringen sker genom att hela huvudet kan vridas i relation till tonarmsröret och fixeras genom en stoppskruv. Det innebär att azimuthvinkeln blir konstant när justeringen sker i relation till en stillastående skivtallrik och planet den utgör. Min upplevelse är snarast den att det sker en förändring när pickupnålen arbetar i spåret, så att rörligheten i nålen i sidled kan förstärka kraften som får pickupen att lite överdrivet beskivet"tippa". Det ligger lite i konstruktionen som sådan och därmed min fråga om nackdelen att ha en lagrad infästning istället för en lös. Jämfört med en tangentialarm så kan problemet i princip aldrig uppstå hos denna eftersom den löper på ett rör, vanligtvis. Visst glapp kan säker uppstå även där men säkert mindre med hänsyn att det "yttre röret" vanligen är bredare än pickupens bredd.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar Calles svar som att det inte handlar om att azimuth skulle vara felställd, utan snarare att puppan är vriden i horisontalplanet. Det borde väl vara enkelt att kolla upp med lämplig protraktor för att utesluta/åtgärda.

En annan möjlighet och potentiellt problem med unipivotarmar som förlitar sig till tyngdkraften är ju om spelaren inte står perfekt i våg. Utan att orka skissa på eventuell påverkan borde det väl vara så att azimuth-felet blir olika på olika positioner på skivan beroende på hur spelaren lutar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar Calles svar som att det inte handlar om att azimuth skulle vara felställd, utan snarare att puppan är vriden i horisontalplanet. Det borde väl vara enkelt att kolla upp med lämplig protraktor för att utesluta/åtgärda.

En annan möjlighet och potentiellt problem med unipivotarmar som förlitar sig till tyngdkraften är ju om spelaren inte står perfekt i våg. Utan att orka skissa på eventuell påverkan borde det väl vara så att azimuth-felet blir olika på olika positioner på skivan beroende på hur spelaren lutar.

Nja det är väl egentligen samma sak, dvs nålen skall vid stillastående vara 90 grader mot horisontalplanet dvs skivtallriken. Så länge den är detta så är den rätt inställd.Kollade också om spelare står i våg och det är ok. Evereststativet som är en trefot kan lätt justeras med spikesen i botten. När det gäller nålens inställning i sid- och djupled så är dessa inställda med Clearaudios protraktor. Jag tror att när första spåret spelas så är det en liten "backe" ner till startspåret som får armen att svänga i sidled eftersom den saknar motstånd eller tröghet. Den svängningen hänger kvar en bit in innan den hinner stabiliseras av sin egen tyngd. Sett till konstruktionen så är det sannolikt att jämföra med en balansvåg som också har denna pendling. Men detta är mer amatörens betraktelse än vetenskapligt utifrån hur det egentligen är. Det finns naturligtvis fler felkällor som armbordets inställning men även det är kollat. Men det borde heller inte påverka.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Nja det är väl egentligen samma sak, dvs nålen skall vid stillastående vara 90 grader mot horisontalplanet dvs skivtallriken. Så länge den är detta så är den rätt inställd.

Nu förstår jag inte hur du menar. Som du beskrev att du ändrar azimuth genom att vrida pickup-huset i armröret, och att ändra zenith (?) genom att lossa de två skruvarna och vrida pickupen i horisontalplanet är väl två olika parametrar som ger två olika fel och ljudmässig påverkan om de är felinställda?
Link to comment
Share on other sites

Mitt resonemang handlar egentligen bara om azimuthen och hur unipivotarmen kan förändra denna vinkel. Eventuellt andra vinkelfel tror jag inte är något problem i mitt fall mht att tonarmen är så pass lång som 14". Om man tar den nedre bilden (2:a) i Bebops avsnitt 4. Tonarmen och förändrar den genom att det istället handlar om vertikala rörelser (vridningar av pickupen) som förändrar horisontalplanet av ovansidan av pickupen så att den inte längre är parallell med skivytan. Och att detta uppräder momentant eftersom det till skillnad med en lagrad arm inte finns någon fast motkraft som försvårar vridningen.

Hoppas jag uttrycker fenomenet tillräckligt klart.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Om man tar den nedre bilden (2:a) i Bebops avsnitt 4.

Bara ett litet förtydligande. Kapitel 4 är i huvudsak författad av Peo med en del input från calle_jr. Jag agerade endast som administratör för publiceringen då jag var tillgänglig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...