octavia rs Posted September 4, 2016 Share Posted September 4, 2016 (edited) Har ett inbyggt rack i väggen som idag har rätt tunna glasskivor vilket kanske är mer än optimalt att ha elektroniken på. Planer på att bygga om racket har funnits men inte riktigt kommit fram till vad jag vill ha eller hur de ska se ut. Efter flera trådar här med olika tester av dämpning mellan hyllplan och andra lösningar, så känner jag att här finns flera som kan ge mig tips på hur jag kan bygga upp racket på ett bättre sätt. Både form och funktion måste gå hand i hand. Vad finns idag: Rackstommen byggd i 16mm MDF och i den finns frästa spår för 4mm härdade glasskivor. Mina Devialeter står på 3st Ansuz Darkz D-TC Min Clearaudio skivspelare står på sina 3 original gummitassar. Vad jag är ute efter: Övrig elektronik som finns i racket ska bort (bluray och digitalbox) och placeras på annat ställe. Mina egna ideèr just nu är att bygga en ny stomme i 16mm MDF (IKEA köksluckor då de är målade i rätt vit nyans som jag vill ha) och då sätta in 3st hyllor av samma material som stommen men på dessa lägga en 20mm kompositsten (har grå kompositsten i köket och alla fönsterbänkar så tänkte koppla ihop utseendet med racket). Stenen är då något mindre än hyllorna så den ligger fritt, kan man då lägga en dämpmatta mellan MDF och kompositsten för att öka vikt och dämpning? Om denna lösning på hylla är ok ska man använda Ansuz DarkZ som ger en hård koppling ner i stenen? Jag har svårt att testa en massa innan jag bygger så lite ideèr innan jag ger mg på bygget hade varit trevligt. I racket ska de vara 1st Cleraudio Concept MC och 2st Devialeter (D400) således 3st hyllplan. Edited September 4, 2016 by octavia rs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 4, 2016 Author Share Posted September 4, 2016 Tråden hamna kanske i fel del, fast de blir kanske en med bilder vad tiden lider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 4, 2016 Share Posted September 4, 2016 Jag tycker det är en bra idé med dämpfolie mellan mdf-hyllplan och kompositsten, även om jag föredrar plywood framför mdf. Hur ska du fästa upp hyllplanen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 Plywood framför MDF är alltså bättre, hört de på annat håll med så man skulle kanske kolla lite på det istället. Har du nån specifik dämpfolie att rekommendera eller de är bara att ta lämplig på säg Biltema tex? Tanken är ju att MDF eller plywood hyllan skruvas fast ifrån sidan på stommen, kanske kex eller plugg tillsammans med lim för att få de mer stabilt. Racket sitter skruvat fast i en 100mm siporex vägg, just den siporex är väldigt tung och hård så hurvida vibrationer i väggen fortplantar sig in i racket är svårt att sia om. Rackets baksida sitter inne i en garderob så där är inte mer än den platsen där är att spela på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 (edited) Min egen idé jag hps få testa någon gång skulle vara 3st MDF skivor som limmas ihop där den mittersta har stora utsågade sektioner som sen fylls med blästersand ( man lämnar ett kilformat hål bak för påfyllning av sand som sen pluggas igen. . .bare en idé som känns bra i teorin Det är den enkla varianten, i steg två skulle jag ta en 4e MDF skiva i fräsa in runda hål för SD-fötter Edited September 5, 2016 by thli72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 Min tanke med just MDF skivan är att den är fabriksmålade och Ikeas köksdörrar är bra i pris och med en bra sänksåg så är de lätt att få till stommen. Hyllplanen är en sak jag får fundera på, de får inte bli alldeles för klumpigt. Typ 16mm MDF och sen en 20mm kompositsten med 4mm dämpmatta mellan. Hyllplanen blir runt 480mm breda så jag tror att tjockleken på MDF kommer räcka alternativ att jag hittar på någon lösning med plywood. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 21 ply + sten med mellanliggande viskoelastisk folie skulle bli bra. Även dämplim skulle bli en snygg lösning. Finns på samma ställe och även Gyproc har ett för inomhusbruk.Infästningen av ply blir helt avgörande. Försök komma på något stumt sätt. Jag har svårt att se hur du tänker dig att det ska se ut. Vanliga träplugg och Ikea-lås är inte att rekommendera här. Detta är ju en bildtråd så du kanske kan illustrera med en bild Det skulle annars vara rätt coolt att testa något ovanligt, exvis Hybrix: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 Tanken på infästningen av skivorna i stommen var ju med träskruv, lim och plugg eller kex ifrån sidan på stommen rakt in i hyllplanen. Alternativt fräsa ur ett spår i sidorna som man lägger in hyllplanen i och bra med lim och skruv ifrån baksidan då vilar ju hyllan på stommen. Får se om jag kan skissa lite enkelt hur jag menar. Tips på var man kanske kan få uppkapat 21mm plywood i Lund regionen? Min lokala bygghandel vill jag inte ha till att såga då deras såg har mer att önska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Plywood framför MDF är alltså bättre, hört de på annat håll med så man skulle kanske kolla lite på det istället. Helst björkplywood som har högre densitet än gran/fur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 Jag har kollat på just björk så de får de bli om jag ska köra på plywood. Mest att jag funderar på om jag vill ha en synlig plywoodkant under kompositstenen eller dölja den på nått sätt. Ska kunna sälja in detta hos min bättre hälft med och där är de mer form än funktion som gäller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Kanten kan du foliera antingen med melamin eller fanér. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 Ja där finns ju möjligheter att göra nått sånt, ska fundera på hur jag ska lösa det hela när jag väl går igång och river ut det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Tips på var man kanske kan få uppkapat 21mm plywood i Lund regionen? Fredrikssons trä i Arlöv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 Kan man handla där som privatperson? Tycker de verkar mest vara åt företag om man läser på hemsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Från hemsidan: "Fredricsons Trä är grossister och säljer normalt inte till privatpersoner, ej heller till företag utan branschanknytning." Du får kolla vad "normalt inte" innebär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts