Jump to content

Källarrenovering och lyssningsrum


Ranefjord

Recommended Posts

Njingan har helt rätt. Troligtvis kommer jag behöva montera bort trappan och därefter slipa och lacka. Inget man gör i en hast =). Väggen som trappan är montera i ska också rivas på sikt (reglad vägg), så då faller det sig naturligt. En sak i taget, och man måste ju spara på krafterna :sunglasses:.

 

Man kan också se det så här. I förrgår såg trappan bedrövlig ut, nu ser den bara sliten ut. :grin:

Link to comment
Share on other sites

Denna vägg. Denna vägg! DENNA VÄGG!

 

Väggen var tidigare täckt av väv. Innanför väven var det bredspacklat och därefter klistrat. Det tog hela sommaren att jobba sig sig igenom väv och gammalt spackel. Använde en tapetborttagare och spackelspade. Tapetborttagen fungerar som ett lock man trycker mot väggen. I locket finns ångat vatten som arbetar igenom tapeten. Det tog hela sommaren. Jag skriver det igen. Det tog hela sommaren. :zany:

 

20210920_154140.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-19 at 11:25, Amatören said:

Ett tips för att undvika halkolyckor, klä stegen med nålfiltsmatta i passande kulör.

 

Limmade kardborreband och obligatoriska raggsockor är än säkrare.

Annars funkar Ösmo hårdvaxolja rätt bra också... blir lite strävt om det är utfört på rätt sätt.

 

Eller varför inte lite nya ek-steg istället...

 

Trappa_171.JPG

 

Plus en glasskiva eller två...

 

Trappa_173.JPG

 

Trappa_172.JPG

 

Trappa_174.JPG

 

Kunden blev i alla fall nöjd när jag var klar :smile:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul med inspirationsbilder. Själv håller jag låg budget för källaren. Total kostnad hittills för renovering av nästa rum: Under tusenlappen (arbetstimmar borträknade). :sunglasses: Sen är ju tyvärr färg dyrt...

 

...men trappan ska nog få sig en dans när den reglade väggen rivs om ett år (...och då kanske jag hör av mig till dig P-pan :winking:).

Link to comment
Share on other sites

@P-pan Vilket intressant yrkesval med både hififörsäljning och trappsnickeri.

 

Jag ser framför mig många scenarion: ”Nu måste vi ta tag i och fått renoverat trappan!” Och så plöstligt som av en händelse så står det en uppgraderad stereo i hemmet också.

 

När en visar frugan alternativet på trälister:

 

Ek, furu och så finns även Anzus DT-C för en lite dyrare summa. 😅

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ranefjord said:

Själv håller jag låg budget för källaren....

 

Inte för låg hoppas jag.

Tänk på att man kanske skulle kunna, borde, måste... integrera en basfälla under trappan :winking:

Dessutom är ju trappan husets största "möbel" så varför inte egentligen fräscha till den när man ändå köper ny soffa och annat bohag mellan varven :think:

 

Bilderna har faktiskt några år på nacken och det var rätt länge sedan jag gjorde något liknande åt kund.

Men det går nog att fräscha upp din trappa med lite färg också.

En ny ledstång, i lite exklusivare träslag, på det och du/ni får ett helt annat utseénde och  känsla.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Budgeten är låg, men köper bara kvalitetsvaror (färg, spackel, m.m). Totalrenovering av trappan får vänta. Den reglade väggen måste först bort, och just nu finns inte riktigt tid för det. Det är nämligen ett större projekt än vad det kanske verkar vara. Det kommer bli byggfirma på den renoveringen till nästa sommar är jag rädd. Mina amatörkunskaper räcker inte till där riktigt :smile:. Målet med denna renovering var egentligen enbart att renovera väggen genom att skapa bort den hemska väven samt putsa igen ojämnheter. Och just det. Samt att renovera taket som var i minst lika uselt skick (lägg märke till spacklet i taket). Nu är det gjort. Resten är tillfälliga tillsnyggningar, typ bonusrenoveringar =). Så renoveringen av rummet sker i två delar. Först det jag kan göra själv, sen det som en byggfirma får göra. Men under tiden till byggfirman anländer ska det ju se någorlunda ut.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, j_bloom said:

@P-pan Vilket intressant yrkesval med både hififörsäljning och trappsnickeri.

 

Jag ser framför mig många scenarion: ”Nu måste vi ta tag i och fått renoverat trappan!” Och så plöstligt som av en händelse så står det en uppgraderad stereo i hemmet också.

 

När en visar frugan alternativet på trälister:

 

Ek, furu och så finns även Anzus DT-C för en lite dyrare summa. 😅

 

 

Naimförsäljning och trapprenovering borde funka bra. Det finns ju alltid ett steg till att ta :grin:.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...