Jump to content

Källarrenovering och lyssningsrum


Ranefjord

Recommended Posts

För ett par år sedan blev jag och min sambo husägare. Det fanns från början inga egentliga planer på ett lyssningsrum, utan tanken var att stereon skulle integreras med övrig medieelektronik på markplan. Det är trots allt den mest sällskapliga ytan i huset. Någon gång i våras väcktes dock tanken på ett större lyssningsrum i källaren, då ett par nyinförskaffade högtalare tog för mycket visuellt utrymme på markplan. De passade helt enkelt inte in. Samtidigt behövde källaren renoveras.
 
Källaren har delvis blivit ombyggt under 70- eller 80-talet av tidigare ägare. Bland annat har tidigare ägare rivit en murad vägg och murat upp en ny vägg, troligtvis i syfte att få en aningen större gillestuga och ett mindre förrådsutrymme. Nackdelen med denna renovering var dock att radiatorerna inte anpassades efter de nya ytorna. I det större rummet blev det innersta utrymmet för kallt och därmed lite fuktigare. En annan nackdel är att förutsättningarna för ventilationen ändrades. Vår tanke var att återställa planlösningen till den ursprungliga. Istället för ett rum på ca 3*3,5m och ett rum på ca 9*3,5m skulle vi istället få två rum som vardera blev ca 6 meter långa. Denna ursprungliga planlösning passar oss bättre.
 
Därmed påbörjade vi renoveringen, ett rum i taget.
 
Bygge1.jpg
 
På bilden ovan syns den innersta delen av den stora gillestugan. Klackarna på sidoväggarna avslöjar var originalväggen har varit placerad. Den innersta väggen har tidigare ägare byggt. Denna ska rivas. En låda var byggd runt rören i taken. Denna är riven. Ytterväggen till höger på bild var reglad. Denna är riven. Golvet är uppsågat. Ett rum i taget som sagt. Man måste kunna bo någorlunda i källaren under tiden och en renoveringspaus kommer att behövas när det första rummet är klart. Väven som var klistrad direkt mot betongväggen på klackarna är bortskrapad. Elektrikern har dessutom redan varit på sitt första besök och kopplat bort gamla eldragningar.
 
Bygge2.jpg
 

Det var inte jätteroligt att skapa bort all gammal väv, men här är det gjort. Doften av 30 år gammal regling och väv är heller ingen behaglig upplevelse.

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Rickard: Håller med! Jag gillar verkligen byggtrådarna här på forumet. Har läst allt med förtjusning och det är kul att ibland kunna bidra med någonting själv. Jag har inte varit speciellt aktiv här sista åren. Har haft mycket annat att ordna med (renovera hus och leka med barn t.ex.), men nu är det dags igen =).

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Att riva en murad vägg görs inte smutsfritt. Därför började jag mura tillbaka ursprungsväggen för att tillsluta rummet och begränsa stoffspridningen. Det lilla förrådet på 3*3,5m har sin dörröppning mot tvättstugan med värmepanna. Denna öppning murade jag också igen innan rivning av väggen. Det var lite obehagligt att tillfälligt över ett dygn ha ett helt tillslutet rum. Ingen blev dock inmurad =). Ingen återvändo nu.

 

Bygge3.JPG

Här har jag precis börjat. Tur att man har ett långt sommarlov.

 

Bygge4.JPG

Efter många liter murbruk och många meter armeringsjärn är väggen nästan färdigmurad. I väntan på elektriker igen sparas sista lagret. Ingången täckt med plast. Snart dags att riva.

 

Bygge5.JPG

Ingången till förrådsutrymmet igenmurad. Scary!

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Nu är det inte så att hifiintresset har legat i träda på något sätt alls =). Jag spelade på ett par Carlsson OA52.2 i lägenheten som vi lämnade. Däremot kände jag att 52'orna inte riktigt skulle passa in i det nya vardagsrummet. Då hade jag heller inga tankar på ett lyssningsrum i källaren. Paret såldes och jag ångrar mig så klart idag. Det är inte första gången. Tanken var istället att skaffa en smidig stereo som kunde användas till det mesta. Jag skaffade ett par Genelec 8040, en Benchmark DAC2 HGC och en Oppo 103. Rega P9 behöll jag. Kablar från Klotz. Garanterat ett ljud man kan leva med resten av livet. Möbel från Clic. Benchmarken och Genelecarna är nog de mest välbyggda och genomtänka apparater jag ägt. Definitivt byggda för att hålla en livstid.

 

Vardagsrum.JPG

Vy av vardagsrummet på markplan. Den mesta elektroniken är gömd i skåpet. Nintendo Wii U, Benchmark DAC2 HGC, samt Rega P9 på skåpet. Genelec 8040 på retrostativ från Target.

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Det är roligt att riva vägg! Det är dock inte lika roligt att bära ut vägg. En kollega från jobbet hjälpte mig att riva och bära ut bråtet. Samtidigt fick han möjligheten att prova sin nya slägga. Tur det, för skaftet på min egen slägga visade sig vara murket och bröts av efter en tio minuters rivande. Rivandet gick snabbt trots att vi arbetade försiktigt. Lättbetongväggen föll snabbt ihop. Det var en väldigt trevlig känsla att för första gången uppleva storleken på det blivande lyssningsrummet.
 
Bygge6.JPG
Här har min kollega förborrat och jag river.
 
Bygge7.JPG
Mycket bråte blir det. Bilden är tagen utifrån. Man får en liten uppfattning om rummets storlek. lägg märke till dammet. Skönt att slippa det i tvättstugan med värmepannan.
 
Bygge8.JPG
Nu är det mesta bråtet borta. Dammet har lagt sig lite grann.
Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

En dammsugarpåse senare är rummet rent igen. Det var en fröjd för ögat att för första gången i dagsljus uppleva rummet. Tidigare hade källaren varit ganska mörk, men efter att väggen blivit riven kändes det riktigt ljust och trevligt. Man noterar ljusinsläppet direkt när man kommer ner i det första rummet i källaren som ansluter till det blivande lyssningsrummet.
 
Det är även nu jag för första gången måste bestämma mig för noggrannhetsnivån på bygget. Engelholm har rätt. Det är inte signalkablar som man tänker på först och främst här. Taket är t.ex. i ganska uselt skick. Att lägga nytt tak är den bästa lösningen, men det tar tid. Jag bestämde mig för att lägga nivån på en tillräcklig och god vardagsrumskänsla utan anal fixering vid detaljer. Jag bestämde mig för att lappa och spackla taket och stå ut med en och annan framtida möjlig sprickbildning. Samma sak med väggarna. Jag skulle kunna bila bort och lägga helt ny puts på alla väggar, men det är otroligt tidskrävande. Några småskarvar får jag stå ut med helt enkelt. Dags att ringa elektriker igen.
 
Bygge9.JPG
Rummet sett från närliggande rum.
 
Bygge10.JPG
Mycket som måste fixas, men det ska nog gå.
 
Bygge11.JPG
Rummet sett mot "dörröppningen". Gilla ljussättningen!
Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Har det funnits några specifika funderingar kring rummet ur akustiksynpunkt under bygget? Vore synd om man lagt ner en massa jobb och det skulle visa sig att man gjort någon miss som vi vanliga dödliga inte tänker på. Nu händer det förhoppningsvis inte samt att man så klart oftast har en ganska fast ram att arbete inom.

Är det några särskilt audiofila spikes du söker? Annars har jag säkert 10 kg blandat i några lådor nere på jobbet. Vill du får du gärna kika runt och ta vad du vill ha.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Kul att följa projektet så här från början!

Akustikfrågan är väl högst relevant, men vad man ser av rumsproportioner verkar det mest likna den berömda skokartongen. Då är i vart fall inte grundförutsättningarna så dåliga.

Ser fram emot fortsättningen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Många på forumet har gjort imponerande akustikreglerande åtgärder i sina rum, och tanken har slagit mig också. Däremot är jag nog mer en vardagsrumslyssnare än en "studiolyssnare" nu för tiden. För mig är samkvämskänslan lika viktig som ljudet. Tanken är att rummet ska fungera som lyssningsrum, men skulle intresset blekna ska rummet enkelt kunna möbleras för någon annan funktion. Jag vet inte vad. Panelen föreslog bl.a. att jag skulle akustikreglera taket. Då skulle jag få ett bättre ljud, samtidigt som jag skulle dölja skavankerna i taket. En god idé, men jag vill att båda rummen som ligger intill varandra ska upplevas som en enda yta. Där faller den lösningen tyvärr. Så målet är mysig ombonad vardagsrumskänsla med tillräckligt god akustik, utan studiokänsla (Dons lägenhet kan väl anses vara nära optimalet). Sen vet man aldrig. Jag kanske akustikreglerar lite i efterhand. Jag tror jag kommer behöva diffusera bakom lyssningsplatsen t.ex. Rummet är ca 3.3*5.5. Jag skulle önska lite mer bredd, men det går inte att åtgärda. Man tager vad man haver. =)

Jag återkommer om spikes Calle. Jag vet inte ens storleken på gängorna just nu. Någon audiofil variant behövs inte. Jag behöver bara få stativen i våg och bli av med lite rickighet =). That's it.

Link to comment
Share on other sites

Lite el måste man ha. Elektrikern har varit på sitt andra besök och dragit kabel och monteratat eldosor. Därefter har jag murat det sista lagret på den nya väggen och strukit på ett lager grundputs. Nu ser det nästan anständigt ut =). Putsnät spikas upp och därefter ska finputs slängas på.

 

Bygge12.JPG

 

Bygge13.JPG

 

Bygge14.JPG

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Apropå att akustikbehandla taket, det är något skivmaterial väl? Det ser iaf ut så och i annat fall, om det skulle vara betong, skulle du nog bli tvungen...

Är det källarhöjd, dvs ca 220 cm i taket.

Om du känner att du har tillräckligt högt kan du fundera på att reflektera bort första takreflexen.

Link to comment
Share on other sites

Richard: Den tråden kommer jag ihåg! =) Taket består av gipsskivor. Jag har funderat på golden horn faktiskt. Kanske inte till taket men bakom lysningspositionen. Rummet är inte tillräckligt brett för att kunna ställa t.ex. en hylla bakom. Tror det blir lite akustikmaterial där. Jag börjar möblera och så får vi se vad jag tycker behövs mot slutet. Om inget annat kan jag ha din tråd som en idébank och referens =).

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Jag bestämde mig tidigt för att lägga heltäckningsmatta på golvet. Det finns flera skäl. Det mest uppenbara är det akustiska skälet. Jag tillhör den skaran som fortfarande föredrar heltäckningsmatta framför trägolv. Jag tycker det ger en mycket god grundlugnhet i rummet. Det finns dock fler skäl. Stammarna i huset kommer att bytas inom ett par år. Att klinka ett golv före rörbyte är vansinne.

Organiskt material som t.ex. trägolv vill jag helst inte ha i källaren. Det verkar nämligen inte vara helt enkelt att få till god ventilation under golvet. En platonmatta, samt ventilerande lister funkar, men min erfarenhet är att det ändå inte är helt tillräckligt på lång sikt. Vid ett stambyte är det dessutom inte helt enkelt att montera ner ett trägolv, och montera tillbaks det igen (det går så klart, men det är omständligt).

En helt genomsläpplig heltäckningsmatta borde rimligtvis vara ett gott alternativ, är min bedömning. Vid stambyte är det bara att rulla ihop mattan, och sedan rulla ut den igen (efter flytspackling). Den luftar dessutom betonggolvet väldigt väl. Mycket liten risk för dåligt inomhusklimat med andra ord. Dessutom är det en kostnadseffektiv och tidseffektiv lösning. Det tar mellan en till två timmar att lägga in en matta. Snabbt gjort!

 

Bygge21.JPG

Här står ett par Reference 3A mm decapo i och väntar på elektronik. Rummet är nästan färdigbyggt. Bara lister kvar.

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Det blev bra. Det låter lite betongbunker om rummet, men mattan gör det klart lyssningsbart redan omöblerat. Klimatet i källaren har dessutom blivit betydligt bättre, trots flera löpmeter gammal regling kvar av riva ner längst ytterväggen i det första rummet. Ventilationen fungerar utan tvekan bättre än tidigare. Vintern får avgöra om värmen är fullgod. Jag hoppas slippa byta element, och jag hoppas verkligen slippa installera ytterligare ett.

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Ser väldigt tjusigt ut.

Om inte elementet räcker, köp en rörförstärkare eller ännu bättre rörmonoblock. Då går det inte att frysa :4:
Om bokhyllan ska fyllas med grejer t.ex vinylskivor kommer det att förbättra det hela avsevärt. Om du ändå behöver göra mer så gå långsamt framåt så du inte överdämpar.

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att låta inredningen växa fram långsamt. Förutom fåtöljen är de få möblerna i rummet provisoriska. Expediten från Ikea blev så att säga över och tillsammans med andra gamla ikeamöbler kommer den att läggas ut på blocket någon gång framöver. Själv är sedan länge jag svag för teak. Jag kommer troligen att surfa omkring ganska mycket på antikaffärer och auktionssiter och drömma mig bort framöver.

Rörförstärkare är planerad, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken än. Det lutar dock stark åt någon modell från Audion. Om man köper R3a gör man det för vissa egenskaper som just denna högtalaren är speciellt bra på. Min erfarenhet är att just single end-kopplade stärkare framhäver R3a's kvaliteter bäst. Men det är för närvarande enbart på idéstadiet. Dessutom måste jag fortsätta renoveringen så hifikassan är lite mager just nu :S. Drömmandet är dock en del av hobbyn =).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...