Jump to content

Frågor om rippning


floydian73

Recommended Posts

Hej.

Är helt ny på detta forum och hoppas på lite bra tips av alla kunniga medlemmar. Jag kör idag bara CD, ingen streaming eller musik från dator. Tänker mig att när min nuvarande cd-spelare så småningom tjänt ut sin tid på denna jord så vill jag i god tid ha rippat min samling i full kvalitet till hårddisk för att kunna spela från nån mediaspelare, tex Bluesound. Ifall jag drar igång med detta tänkte jag skaffa någon lämplig NAS för lagring och backup. Min dator - en MacBook Air med i7-processor saknar CD-enhet.

Frågor:

1: Vad ska jag ha för CD-läsare att rippa från? (Accepterar inga som helst kvalitetsförluster ljudmässigt)

2: Kan jag ha en läsare som även klarar BD och DVD ifall CD-rippningen ska bli helt kompromisslös?

3: Lämplig programvara att använda till Mac?

4: Format? FLAC, ALAC eller annat?

Nuvarande utrustning:

Cambridge 851C - cd-spelare med digitalingångar som även används som DAC till TV mm

Cambridge 851A - integrerad förstärkare

Kef XQ40 högtalare

Tacksam för tips

Jens

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens,

Välkommen till forumet...

Jag hade samma frågor för ca 5 år sedan. Jag bestämde mig för att rippa samtliga cd-plattor. Det tog ungefär 8-9 månader att ripp lite mer än 3,000 cd-skivor. Jag började med mjukvaran Monkey men upptäckte snabbt att de inte hängde med de funktionaliteter jag ville ha. Jag gick därför över till jRiver. Då var det version 15 om jag minns rätt. Just nu är den uppe i version 22 och hanterar allt från MP3 till 24/192-filer samt DSD. Jag använder PC/laptop/läsplatta för att styra allt. Om jag hade haft en Mac hade jag även kikat på Audinirvana. Sedan ett par år finns jRiver även för Mac. En fördel med jRiver är att den går att använda som radio också plus film inklusive BD, men det är inget jag praktiserat.

Ett alternativ till dessa program är Roon som får mycket beröm men jag har ingen erfarenhet av det. Det kostar dock lite mer. (jRiver kostar ett par, tre hundra kronor inklusive uppdateringar och sedan några hundralappar till vid helt ny version).

För mig är det självklart att använda FLAC som kan jämföras med .zip-filer för dokument. Det komprimeras när filen sparas och packas upp när filen används. Det finns de som hävdar att detta påverkar ljudet negativt. Min ståndpunkt efter de tester jag har gjort är att om det hörs skillnader så är det något systemfel. När man rippar cd-plattor i waw-format missar man metadatan vilket innebär att man får in och trixa i efterhand med ordning, omslag mm. Med FLAC och MAC's motsvarighet slipper man detta. Dessutom tar FLAC-filer endast halva disc-utrymmet.

När man rippar en CD i t ex jRiver eller i dB Power (jag har båda men kan inte märka någon skillnad) så kan jag ställa in och få ett besked om alla ettor och nollor lästs av korrekt utan korrigeringar. Jag använder en standard CD/DVD-läsare från Samsung för några hundralappar och eftersom den får med alla ettor och nollor utan problem så är den ok. Jag kan inte erinra mig någon gång att den varit inne och extrapolerat. Däremot har jag exempel där rippningen inte klarat av att läsa filer alls. Det brukar lösas genom att tvätta skivan.

Det är ju ettor och nollor som avläses och om de avlästs korrekt så är datan rätt. Om det sedan skulle upplevas mer eller mindre diskant eller upplösning så menar jag att det har inte med grunddatan att göra. Då handlar det mer om DACen och framför allt dess analoga kretsar inklusive dess nätdel Det finns inga halva eller tre kvarts ettor. Saknas ettor och nollor så blir det tyst, inte mindre bas eller diskant.

Beträffande lagring så använder jag en extern disk på 3TB och en lika stor för backup som jag förvarar i min grannes xx (hemligt). Jag köper en hel del musik, så jag gör backup ungefär en gång per månad. I värsta fall har jag ju kvar mina CD-plattor. NAS ser jag mer som en praktisk distributionsform men har inte så mycket med säkerhet att göra.

Jag har i huvudsak spelat från pc'n de senaste 3-4 åren. Den största fördelen med detta är att jag får en betydligt större överblick över mina album som jag sorterat efter genre och kompositörer (klassisk musik). Det är där den stora skillnaden ligger. Ljudmässigt kan vare sig jag eller mina ljudvänner höra någon skillnad mellan CD och rippad fil med den utrustning jag har. Så från min horisont handlar det mer om för- och nackdelar med olika distributionsformer, inte om ljudkvalitet.

De sista 4-5 månaderna har jag dock hemfallit till gamla rutiner, dvs spelat cd-album via cd-spelaren istället för via datorn. Varför? Vet inte men det kan vara en generationsfråga. Musiken är densamma, ljudet lika bra men att spela ett album... det är en annan känsla tycker jag, att mata in en skiva och sitta med fodral och texter i knäet. Men när vi åker ut på sjön är det kanon att bara ta med sig hårddisken eller om man vill skapa en spellista för en fest t ex.

I min värld handlar det mer om logistik än om ljud. Musiken är dock den samma.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens! I likhet med Bebop har jag rippat i FLAC. Man får med metadatan vilket är viktigt. Jag använde dB Poweramp https://dbpoweramp.com Det kostar några kronor men det är ett bra och användarvänligt program, med en bra vägledning på hemsidan. Bebop har ju redan skrivit det mesta som jag tänkte skriva :4: och jag instämmer i allt! Numera använder jag mest Wimp/Tidal när jag lyssnar men min skivsamling finns som en bra backup som extra säkerhet.

Jag saknar ibland känslan av att sitta och bläddra i ett konvolut och då är skivorna härliga att ha. Rippar du några skivor då och då är det snart gjort. Jag rippade allt via den inbyggda spelaren i en bärbar dator och med nämnda program får du en bekräftelse på hur rippningen fungerat i kvalitet.

Skrev i en annan tråd att jag är tekniktrött och tycker att det ska vara så enkelt som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Tack Bebop & Joakim för nyttiga svar! Håller med om att användarvänligheten är viktig så länge man inte behöver kompromissa med kvaliten. Själv tror jag nog att min nuvarande spelare blir min sista. Framtiden tänker jag mig med smidig mediespelarlösning + högklassig DAC och guldklimparna i CD-arkivet på någon hedersplats så att man kan bläddra, klämma och känna när nördandan faller på. En CD-spelare mindre frigör ju även plats för en vinylsnurra, vilket känns mer som ett framtidsalternativ för fysiska plattor!

Link to comment
Share on other sites

Själv tror jag nog att min nuvarande spelare blir min sista.

Hehe... det känner jag igen. I mitten av 80-talet skrev hifi-pressen artiklar om "den sista skivspelaren" och att man gjorde klokt i att köpa en och ha i lager för framtiden. I början av 2000-talet var CD'n död och man testade den "sista CD-spelaren". Anledningen var att 5.1 skulle ta över hela marknaden. Den skulle också dö pga DVD-A och SACD's framfart. Den dog lik förbannat inte. LP dog inte heller. Snarare är det SACD och DVD-A som föll i koma. Flerkanal mår väl heller inte så bra i seriösa hifi-sammanhang(?)

På senare år har dödsryktena kommit igång igen. Nu är det streaming som utger dödskyssen. Samtidigt kan man se tendenser att det finns en viss trötthet mot Spotify och liknande tjänster för seriös lyssning. Favoritalbum försvinner och en del hittar inte dit. Om man skall vara heltäckande måste man prenummerera på flera tjänster osv.

I en marknadsundersökning i Tyskland som redovisades för lite sedan i tidningen Stereo visades t o m att CD-försäljningen slutat tappat mark. Mest i procent ökade försäljningen av vinyl. Det gamla anrika företaget Revox lanserar åter en rullbandspelare 2017.

Det finns miljoners miljoners CD-album ute på marknaden, betydligt fler än vad det finns LP-skivor, och det släpps massor av nya CD-album vart år. Det är en standard som alla begriper. Även om försäljningen minskat så är det fortfarande en enorm marknad. Att CD'n skulle dö ser jag enbart som illvillig ryktesspridning från de som har intresse av en annan distributionsform.

Jag tror du skall vara beredd på att köpa både en och fler CD- och skivspelare framöver såvida du inte är en sådär 80+. Då kanske du klarar dig med den du har...

Link to comment
Share on other sites

Hej floydian73 och välkommen hit! :)

Förutom att jag instämmer med föregående 2 talare vill jag bara säga att ibland kan en NAS krångla lite genom att sätta olika enhetsbeteckningar och därigenom ibland ställa till det med borttappade sökvägar.

Själv har jag struntat i NAS och använt usb-disk direkt till datorn. Numer har jag faktiskt en intern disk men då har jag iofs stationär dator för ändamålet. Har kört endast rippat från dator med dac ett antal år men just nu gett mig in på vinyl också. Jäkligt skoj!!

Använder likt ovanstående dbpoweramp vid rippning med en standard cd-läsare. Rippar till flac.

Angående spelare använder jag både Roon ocH J river. Roon är ganska skoj eftersom den hämtar en förskräckligt massa data kring de egna plattorna och presenterar detta i programmet. Det är till stor del det man betalar för, 119 dollar/år. Roon ser likadant ut på en platta (eller telefon) som i datorn. Till J river rekomenderas J remote om du ska styra från en annan mobil enhet (platta eller telefon). Denna enhet (såväl Roon som JRiver) är då en fjärrkontroll som egentligen talar om vad datorn (som använder spelaren och disken) ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag började min rippning på PC för kanske 10 år sen - då med EAC och Mp3tag för att hantera metadata. Efterhand när jag gått över uteslutande till Mac började jag med en bootcamp-lösning för att kunna boota i Windows, men efterhand tyckte jag att det blev för meckigt så nu är det XLD för rippningen.

När det gäller metadataredigeringen är det fortfarande Mp3tag som gäller - helt enkelt för att jag tycker att det programmet är bäst - och där finns det ju en paketing i vineskin till Mac som gör att du kan köra den på Mac direkt trots att det är ett Windows-program.

När det gäller hårdvara så kör jag både en iMac och en PowerBook som båda saknar intern läsare. Jag använder Apples externa drive och den har funkat bra för mig.

Albumomslagen är ju en historia för sig. Traditionellt sett nöjde jag mig med 300x300-upplösning, och enbart fronten, men i o m nya lösningar med paddor med högupplösta skärmar vill man ju gärna ha högupplösta bilder på både fram- och baksida. Tyvärr är det ju mycket man inte hittar på nätet, så numera scannar jag in omslagen själv i 1500x1500 med en flatbäddsscanner samtidigt som jag rippar. På sikt kommer man nog att vilja ha allt tryckt material tillgängligt, men då börjar det ju bli jobbigt...

jag spelar nästan bara CD fysiskt för de plattor jag inte hunnit rippa, och resten spelas via en Aurender server/spelare som styrs med deras egna app. Aurender har ju en hårdvara som verkligen platsar i ljudanläggningen, men appen har inte riktigt hängt med i utvecklingen de senaste åren, så jag labbar parallellt med Roon Labs som verkligen känns som en lösning för framtiden. Det ideala vore ju att alla hårdvarutillverkare stödde styrning via Roon, men där är vi ju inte riktigt än.

Välkommen till forumet förresten ch lycka till med rippandet! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det ideala vore ju att alla hårdvarutillverkare stödde styrning via Roon, men där är vi ju inte riktigt än.

Kan bara hålla med, efter att kört med olika UPnP appar på Android så köpte jag i sommras Roon lifetime på vinst och förlust att de jag äger idag i framtiden kommer med Roon inbyggt så jag kan köra annorlunda än jag gör idag men de får framtiden utvisa.

Jag har rippat mina CD-skivor med EAC och de funkade bra tycker jag, inte jämfört med annat men de låter bra de jag har rippat på min NAS.

Link to comment
Share on other sites

En allmän rekommendation är också att rippa albumet det första du gör när du köpt en ny CD. Jag har tvingat mig till det för att hålla ordning och nu fungerar det. Jag spelar aldrig en ny cd-platta förrän den är rippad och det funkar så långt (peppar, peppar). Om man skjuter allt till morgondagen har man snart tappat kontrollen vad man har rippat och inte.

Taxmannens kommentar om album tycker jag också är viktig. I jRiver kan med en knapptryckning komma åt vilka omslagsupplösningar som är tillgängliga på nätet. Jag har satt önskad mininivå till 1000 vilket jag tycker ger bra läskvalitet på läsplattan. Men ibland får man som sagt läsa in själv. Gör allt sånt när du rippar, precis som Taxmannen skriver. Det faller lätt i glömska annars och snart har man massor av tomma albumrutor eller albumbilder med fel eller låg upplösning.

Vi är alla olika, men jag tycker att ett diskotek utan ordning är oerhört störande. Att rippa är lätt men en av de stora finesserna (kanske den viktigaste?) med att ha rippade album är att få en bättre struktur och ordning bland sina plattor. Det gäller omslag, genrer typ rock, soul, blues.... och det går sedan skapa underrubriker till dessa. Det blir sedan mycket lättare att hitta sin musik, framför allt när biblioteket växer.

Link to comment
Share on other sites

DBpoweramp är lite av de facto standard. Secure Rip kallas den tekniken som alla dessa program tillämpar. Kort så finns det en databas som program som stödjer detta har rapporterar in CRC checksum till. På så sätt går det att verifiera direkt om det är 100% bitperfekt. Är det inte det så provar den att läsa om flera gånger osv. De ytterst få skivor som inte går att få 100% är det ingen fara med heller, det kanske rör sig om 10sek på 60 min med störningar som kommer att behöva interpoleras. Jämför med LPs eviga knaster.

En valfri NAS med DLNA server inbyggd, hot spare och raid5 bör du också satsa på.

Valfri DVD/Bluray/CD läsare går bra.

Vilken metod du vill använda för själva uppspelning är en lite annan fråga. Har du bara DLNA i botten så varaför skall du blanda in en dator?

Till ex Marantz NA6500 styr du via ipaden och den kopplar själv upp sig mot DLNA.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Efter en lång tid med stiltje på hifi-fronten har jag kommit till rippning av mina skivor (att spela upp dem sedan är ju ett annat bekymmer...) och har lite funderingar. Jag har börjat använda jriver, där man kan ställa in "packningsgraden" på FLAC-filerna. Har detta någon betydelse för ljudkvaliteten? Innebär noll, ingen komprimering? Hur ställer ni andra in?

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag kör XLD till Mac och där tror jag inte den möjligheten finns, men jag skulle gissa att det bara förlänger rippningstiden. Tror inte att det har någon betydelse för ljudkvalitén. Som jag ser det har filstorlekarna spelat ut sin roll eftersom diskutrymme inte kostar så mycket. Jag skulle nog köra helt okomprimerad wave om det inte vore så opraktiskt med att inte ha stöd för taggar i filerna.

Link to comment
Share on other sites

Vi är alla olika, men jag tycker att ett diskotek utan ordning är oerhört störande. Att rippa är lätt men en av de stora finesserna (kanske den viktigaste?) med att ha rippade album är att få en bättre struktur och ordning bland sina plattor. Det gäller omslag, genrer typ rock, soul, blues.... och det går sedan skapa underrubriker till dessa. Det blir sedan mycket lättare att hitta sin musik, framför allt när biblioteket växer.

Hur? Jag gissar att det går att klura ut eller läsa sig till men alla tips välkomnas... Som sagt, är total nybörjare på det här med rippning

Link to comment
Share on other sites

Och en annan sak, hur får man jriver att sortera utifrån artistnamn och inte albumnamn?

Det där är en 10 000-kronorsfråga! Jag vet inte hur det fungerar i jriver, men i Logitech Media Server som jag använde tidigare kunde man lägga till en tag %ALBUMSORT% och då var det superenkelt att med lämpligt taggningsprogram (jag använder Mp3Tag) t ex lägga in "Ferry, Bryan|2002|Frantic" så att albumen sorteras först efter artist och sen årtal utan att störa det vanliga albumnamnet, i det här fallet Frantic. När jag gick över till den i övrigt ultimata mediaservern Aurender och styrning av musiken med deras app, så visade det sig att det inte gick att sortera på det viset. Det går inte heller att lägga in taggen %ARTISTSORT% så att artisten visas som Bryan Ferry, medan sorteringen sker enligt Ferry, Bryan :sign_prohibition:

Detta är säkert ett I-landsproblem och det kanske bara är jag som bryr mig, men det stör mitt ordningssinnne. Förhoppningsvis kan du lösa det som du vill ha det i jriver! Själv är jag väldigt nära att börja använda Roon - vi får se hur det blir!

Link to comment
Share on other sites

Detta är säkert ett I-landsproblem och det kanske bara är jag som bryr mig, men det stör mitt ordningssinnne. Förhoppningsvis kan du lösa det som du vill ha det i jriver! Själv är jag väldigt nära att börja använda Roon - vi får se hur det blir!

Med all respekt och glimten i ögat,

Hade du haft ett ordningssinne skulle du sorterat artister enligt deras artistnamn, dvs "Bob Dylan", "Bryan Ferry" etc... ;) Alltså sorterade under bokstaven B! :)

Hur många album har du där artistnamnet står utskrivet som "Dylan, Bob" på omslaget?

Nä, det är ju inte telefonkatalogen du bläddrar i, det är ju varumärken som eftersöks!

Och köper man det tänket blir det faktiskt lättare att hitta, och tilldela taggar!

För övrigt har Roon implementerat en ny sorteringsfunktion som kan vara riktigt användbar i sammanhanget!

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Om jag stod i begrepp att rippa min cd-samling så skulle jag nog föredra både artist, albumtitel och genre. Så brukar jag söka i min hylla och jag vill gärna kunna göra samma digitalt.

Har uppdelat i fyra olika sektioner: A-Ö jazz, Nyförvärv jazz A-Ö, pop/rock samt klassiskt. Är rädd att album som man spelar sällan försvinner i cyberrymden. Vinylen är uppdelad på motsvarande sätt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Detta är säkert ett I-landsproblem och det kanske bara är jag som bryr mig, men det stör mitt ordningssinnne

Discogs har ett API och borde vara det ultimata biblioteket om man kopplar My Collection till sin spelare. Då bevarar man t.o.m vilken utgåva det är vilket annars är ovanligt (Snarare första bästa omslag som hittas på nätet). Frantic finns i minst 18 olika digitala utgåvor...

Både albumtitel och genre är luddiga begrepp, det är omslaget ihop med artistnamn och etikett som utgör bästa "sökord". Därför borde man också optimera biblioteket efter det. Tycker jag alltså.

Link to comment
Share on other sites

Om jag stod i begrepp att rippa min cd-samling så skulle jag nog föredra både artist, albumtitel och genre. Så brukar jag söka i min hylla och jag vill gärna kunna göra samma digitalt.

Har uppdelat i fyra olika sektioner: A-Ö jazz, Nyförvärv jazz A-Ö, pop/rock samt klassiskt. Är rädd att album som man spelar sällan försvinner i cyberrymden. Vinylen är uppdelad på motsvarande sätt.

Calm

Vad man får skilja på är hur det ser ut på hårddisken och hur det ser ut i det uppspelningsprogram man använder. Normalt på hårddisken är artist/album/låtar. Sen får man också skilja på att man kan tagga filer där det finns ett antal olika taggar att använda beroende på vilken sätt man spelar upp på. Personligen så gillar jag Roon och då kan man söka på diverse sätt samt att man också kan flagga filer som favoriter eller t.ex. nyinköpta. Nyinköpta skivor är ju inte nyinköpta särskilt länge så att tagga filen med något sådant skulle bli lite besvärligt att sedan ta bort. Det jag däremot saknar i Roon är möjligheten att "browsa" mappstrukturen. Hoppas det kommer för det är egentligen enda kritiken jag har. Alltefter som Roon stödjer mera och mer hårdvara så kan man ha ett bestående sätt att spela upp även då man byter fabrikat på uppspelningsgrunkan.

Link to comment
Share on other sites

Om jag stod i begrepp att rippa min cd-samling så skulle jag nog föredra både artist, albumtitel och genre. Så brukar jag söka i min hylla och jag vill gärna kunna göra samma digitalt.

Har uppdelat i fyra olika sektioner: A-Ö jazz, Nyförvärv jazz A-Ö, pop/rock samt klassiskt. Är rädd att album som man spelar sällan försvinner i cyberrymden. Vinylen är uppdelad på motsvarande sätt.

Calm

Vad man får skilja på är hur det ser ut på hårddisken och hur det ser ut i det uppspelningsprogram man använder. Normalt på hårddisken är artist/album/låtar. Sen får man också skilja på att man kan tagga filer där det finns ett antal olika taggar att använda beroende på vilken sätt man spelar upp på. Personligen så gillar jag Roon och då kan man söka på diverse sätt samt att man också kan flagga filer som favoriter eller t.ex. nyinköpta. Nyinköpta skivor är ju inte nyinköpta särskilt länge så att tagga filen med något sådant skulle bli lite besvärligt att sedan ta bort. Det jag däremot saknar i Roon är möjligheten att "browsa" mappstrukturen. Hoppas det kommer för det är egentligen enda kritiken jag har. Alltefter som Roon stödjer mera och mer hårdvara så kan man ha ett bestående sätt att spela upp även då man byter fabrikat på uppspelningsgrunkan.

Vet i tusan om jag någonsin kommer över denna tröskel. Det enda skälet till varför jag skulle vilja ladda ner mina cd-skivor vore att få ett riktigt kartotek över vad jag har och att det skulle vara tillgängligt i mobilen. Har förstått att intresset för nedladdning och datoruppspelning minskat något i takt med tekniska krångel. Läste i en annan tråd att intresset för cd har ökat något igen i Tyskland och England. Kanske det blir som med vinylen en renässans bland unga som tycker det är lite coolt att använda gammal teknik som trots allt fungerar. När jag är ute och handlar skulle jag vilja ha ett lättillgängligt system för att kolla om jag redan har en specifik skiva. Risken för dubblettköp är tyvärr överhängande då jag har lite för mycket för att ha koll på allt. Samtidigt vill man inte missa något inköp om det skulle visa sig att man saknar skivan. Samtidigt är jag lite skeptisk till molntjänster som har en tendens att öka i pris efter det att man börjat ladda ner. Photobucket hotade att stänga av mina bilder om jag inte betalade ett pris för extrautrymme som var högre än nyteckning. För att ytterligare understryka risken för egen nedladdning och lagring kan man dra parallellen till just foto, där experter förordar att man har minst fem olika lagringar för värdefulla bilder. Verkar minst sagt osäkert om en kraschad hårddisk skulle ruinera ett helt diskotek. Hur många backuper bör man ha?

Calm

Link to comment
Share on other sites

...ett riktigt kartotek över vad jag har och att det skulle vara tillgängligt i mobilen...

... När jag är ute och handlar skulle jag vilja ha ett lättillgängligt system för att kolla om jag redan har en specifik skiva. Risken för dubblettköp är tyvärr överhängande då jag har lite för mycket för att ha koll på allt. Samtidigt vill man inte missa något inköp om det skulle visa sig att man saknar skivan...

Det du behöver är Discogs.

Det finns ingen bättre lösning, och där lägger du även in LP.

Link to comment
Share on other sites

Vet i tusan om jag någonsin kommer över denna tröskel.

Det handlar väl om en intresseklyfta. Det är betydligt enklare att lära sig rippa än att lära sig t ex oscilloskop. Men det kräver en liten insats på samma sätt som att ställa in pickup & tonarm, testa fötter, kablar eller vad man nu hittar på. För mig är idag lika komplikationsfritt att spela, vinyl, tonband, cd eller filer från en laptop/läsplatta.

Jag kör inget nätverk eftersom jag spelar enbart från en anläggning. Istället har jag en extra hårddisk som jag kopplar in när jag rippat en så där 10-20 cd. Programmet jämför de båda hårddiskarna och lägger till de som inte finns på backup-diske. Därefter kopplar jag bort den och förvarar den på ett "säkert ställe". Skulle båda hårddiskarna fallera samtidigt, vilket i sig är ganska osannolikt, så har jag ju kvar mina cd-skivor. Högupplösta filer kan man bränna på en dvd-skiva. Så har jag gjort även om jag inte varit helt konsekvent.

Att använda Discogs som calle_jr är inne på är ju bara teori, dessvärre. Jag vet inga spelprogram som funkar med Discogs, i vart fall inte jRiver och Foobar2000 och troligen inte Roon heller.

Jag skall dra lite skärmbilder och visa hur det går till...

Link to comment
Share on other sites

Det du behöver är Discogs.Det finns ingen bättre lösning, och där lägger du även in LP.

Handlar det bara om att ha en databas så håller jag med. Knixet är att veta vilken version man har. Om vi tar Santanas "Abraxas" så skall man klicka i en av 193 versioner... Enklare är det med t ex ECM. Keith Jarretts "Köln Concert" finns bara i 59 utgåvor... Men samtidigt är det oerhört lärorikt. "Inga sparvar flyger direkt i ens gap".

Link to comment
Share on other sites

Visst är det en fråga om intresse då jag tycker att det är ganska enkelt att lägga på en skiva eller cd och ser inte den direkta nyttan av att rippa. Har många gånger varit med om att datorer strulat och då gäller det att veta hur man kommer förbi hindret och inte bli frustrerad som förtar spelglädjen. Rippningen tillför ju faktiskt inget till själva musikupplevelsen utan är mer ett hanteringssätt.

Däremot är det klart att det är enklare att förstå vinylspelaren som jag har hanterat under många år och där det faktiskt är enklare att hantera mekaniska justeringar. Förhoppningsvis är det fråga om engångsåtgärder.Förhoppningen är att förbättra själva ljudet och inte bara hanteringen.

Discogs har jag tittat på och den verkar intressant att katalogisera sin samling. Samtidigt är det förenat med en del jobb att lägga in i systemet. Vinylerna är ännu på en hanterbar nivå så de har jag ganska bra koll på. De olika utgåvorna är naturligtvis intressanta för en som är samlare, men kanske inte för den som är vanlig lyssnare och ännu är inne i uppbyggnadsfasen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Rippningen tillför ju faktiskt inget till själva musikupplevelsen utan är mer ett hanteringssätt.

Absolut. Så är det även för mig. Men det finns ett par finesser som jag uppskattar:

1. Jag har hela biblioteket på min läsplatta. Jag hittar album som jag knappt kom ihåg jag hade. Betydligt enklare än att söka efter speluppslag i hyllorna.

2. Ibland roar jag mig med att spela olika versioner av samma låt. Jag kan t ex söka efter "Body & Soul" och få upp alla och spela bara dessa.

3. Jag kan ladda ner en hel kvälls spelning, t ex 5 album som går som bakgrundsmusik när den andan faller på.

4. I vår trädgård har vi liten uteplats där vi är mestadels när vi är hemma på somrarna. Där kommer jag att sätta upp en blue tooth anläggning i sommar vilket i princip innebär två högtalare med en blue tooth-mottagare dit jag kan skicka musiken från pc'n alternativt föra över några album till mobilen och sända från den över blue tooth.

5. Jag har köpt ny bil och numer finns ingen cd-spelare i den utan man får köra från t ex mobilen via usb eller blue tooth/wifi. Lätt som en plätt att ladda ner vad man behöver.

6. Som 5. men i båten

7. Det är rätt uppskattad present att få en personlig hälsning via en specialinspelad cd med musik från mina hyllor. Ett sätt att sprida positiva vibbar till dem som tror att de inte kan digga jazz. "Drag an drop" låtarna till ett "bränneribibliotek", in med en CD-R och tryck på "enter"

8. Ladda ner och spela högupplösta filer i PCM eller DSD-format.

9. Vara ajour med ny teknik. Om inte annat för att förstå vad det går ut på och hur det fungerar utan att för den skull bli specialist.

10. PC-träning ger fördelar rent allmänt...

11. Jag kan exportera filer till valfritt format, t ex en DSD-fil eller PCM 24/192-fil kan jag konvertera till den ena eller andra eller till CD-format 16/44.1 som säkerhet. Jag kan också behålla formatet och bränna en DVD som säkerhet.

12. Jag kan ge mina barn en kopia var av alla mina digitala filer. Det är dessutom tillåtet. (De är definitivt inte intresserade av fysiska album). De fysiska albumen kan sedan säljas den dag jag bärs ut med fötterna före... men musiken finns kvar.

13. Jag kan använda laptopen/läsplattan som radio också genom att streama över dacen. Det går att hitta kanaler över hela världen men jag har bara lagt in P2 som skickar 192 kB ACC

Några kanske lite krystade men ungefär så. Jag tycker det tillfört min lyssning mer mot tidigare. Framför allt att jag hittar mer musik i mina hyllor.

Link to comment
Share on other sites

svar till bfjohansson:

Jag kommer in sent i diskussionen, frågan är kanske besvarad.

jriver sorterar automatiskt efter album/artist/genre, se till att du är uppkopplad på nätet så får du med all info som behövs inkl. konvolut.

Jag har tidigare rippat i flac men blivit rekommenderad aif. Filerna blir tyngre än i flac = mer info. Jag tycker det blir hörbart bättre.

Nu roar jag mig med att rippa om. Går att konvertera men resultatet kan bli sämre.

mvh

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt ihop lite bilder från hur jag använder JRiver. Första delan handlar om inställningar man gör innan man kommer igång. Detta är av engångskaraktär och om man är helt ny så är det inte alldeles självklart och det kan skapa en hel del frustration. Jag höll på att krevera innan jag fick mina parametrar på plats och innan jag förstod lite mer kring logiken. Förhoppningsvis kan följande bilder hjälpa till att komma igång lite smidigare om ni är intresserade.

Vad jag har sett så är Foobar2000 och Audirvana (Mac) rätt likartade. Jag har kikat på Roon men inte fördjupat mig då jag tycker den är onödigt dyr och har inte riktigt samma flexibilitet och möjligheter som t ex JRiver. Det ser dock väldigt prydligt ut och har även den fördelar.

Så här långt har jag rippat 40,000 filer och det återstår ca 1,000 CD att rippa från i huvudsak boxar, vilket blir ytterligare 6-8,000 filer. Vilken man väljer spelar mindre roll om vi håller oss till ljudet. Jag är inte ens säker på att det har någon betydelse om parametrarna är rätt inställda och pc'n har någorlunda kraftfull processor. Själv använder jag en laptop med 8GB processor och Windows 10. Det fungerar helt problemfritt och har gjort så de senaste 2-3 åren.

GRUNDLÄGGANDE

Ni måste naturligtvis skaffa er en dac först. Fråga om den stöder WASAPI eller ASIO innan ni slår till. Detta är program som skickar filer från PC till dacen. I nyare dacar laddas pc'n upp med dessa gränssnitt med automatik men ibland får man installera dem själv. Möjligen har det kommit andra varianter, men ovanstående är säkra kort. Vad ASIO och WASAPI gör att de skickar digitalfilerna direct till dacen untan omvägen över pc'ns ljudkort eller andra processkrävande steg som kan degradera ljudet. Dessutom klarar de alla format som JRiver skickar ut inklusive högupplösta PCM-filer och DoP (DSD). En dac som inte stöder dessa format tycker jag man skall hoppa över. Den största skillnaden mellan de båda är ursprunget. Det hävdas ibland att WASAPI är att föredra om man har W10 som skall vara optimerad för WASAPI, men det är inget jag kan bekräfta. ASIO senaste version 2.1 tror jag också är anpassad till W10.

Jag använder alltid senaste JRiver där senaste versionen är V23. Äldre versioner kan se lite annorlunda ut med färre möjligheter till anpassning och ibland fler inställningar än i senaste.

Så här börjar du:

  • Koppla in dacen till pc'n och externa hårddisken (om du använder sådan) och starta upp båda.
  • Starta JRiver som nu importera ljudinterfacet till sitt bibliotek (WASAPI eller ASIO)
  • Gå upp till rullgardingsmenyn och välj "Tools" och där väljer du "Options" som lägger ut en bild med alla avdelningar där man kan göra inställningar. Jag går bara igenom de viktigaste här.
  • Till vänster klickar du på "Audio" och där klickar du på Audio Device". Då får du upp följande bild.
  • Säkerställ att du använder dacens interface som i mitt fall är "Aesthetix Wasapi" - Använd inte "Direct Sound". Den är enkel att få igång och får ses som en nödlösning men har inte så mycket med high-end att göra.
  • Spara
PCtdpu.jpg

FLAC eller WAV diskuteras ibland. Det finns de som hävdar att det låter olika i konsumentledet. Det kan det naturligtvis göra men jag menar att om det gör så handlar det om inbillning men kanske ännu mer att något i kedjan är fel. FLAC är ett komprimeringsformat som sparar lite diskutrymme ungefär som ZIP-kodade filer. Ett dokument sparat i .zip ser likadant ut efter det har packats upp. Det är fortfarande LOSS-less. Man tappar inga ettor och nollor. Det viktigaste är dock att med FLAC så får man med all metadata som artist, låtar, spelordning mm. Det blir mer handpåläggning med WAV-filer. En nackdel med FLAC är också att det tar lite längre tid att rippa men i sammanhanget är det negligerbart. Default komprimeringsgrad är 5 vilket komprimerar från ca 100% ner till 70%. FLAC 0 till 75%. Det finns en test och redovisning av FLAC i följande länk

http://z-issue.com/wp/flac-compression-level-comparison/. Här rekommenderas level 3 som den bästa kompromissen för encoding och decoding time. Där understryks också att det inte handlar om ljudskillnader... The compression level is basically tied to the amount of time to encode and decode, but has absolutely no effect on the quality of the sound.

Själv använder jag level 5 men jag skall faktist ändra till 3 utifrån länken ovan.

QWpxH3.jpg

Under "File location" ställer man in var de rippade filerna skall hamna (överst). Som ni kan se har jag en extern disk som jag kallar E:/Musik/.

Lite längre ner finns en box som säger att bildtaggarna sparas i samma bibliotek som ljudfilerna. Rekommenderas så att inte de hamnar t ex där JRivers programfiler finns i C: Då säkerställer man att ljud- och bildfiler finns på samma ställer.

7ocr7F.jpg

Under "File Types" klickar man i vilka filtyper som man använder. Säkerställ att du kör med "Automatic" så väljer JRiver originalformatet från filen.

ni1EhC.jpg

Under "Library & Folders" är det viktigt att du har varlt "Get cover art". Då hämtar JRiver bilden på nätet. I de flesta fall hittar de omslagen men undantag finns. Men det finns knep för det och även att hitta bättre bilder om upplösningen är dålig. Det kan jag återkomma till om någon tycker det är intressant. Jag ställer krav på att de skall vara åtminstone 500x500 och sparade filer utan bild är som att lagra skivor i hyllan utan konvolut i min värld.

Om man vill ha en analys av filerna i samband med rippningen kan man ticka för "Analyze audio..." Det gjorde jag i början men det ger inget. Om det är problem med filerna så får man reda på det ändå, vilket är ytterst sällan. Jag har nog bara varit med om ett 10-tal fall på ca 4,000 CD-album. Ofta handlar det då om smyts på ytan vilket går att tvätta av med tvål och vatten.

cy8L4V.jpg

"Media network" är viktig om du vill använda telefon eller läsplatta som fjärrkontroll. Ticka i den översta boxen och skriv upp koden. Den behöver du för att få igång appen JRemote som finns både till Android och Mac.

tFOFet.jpg

Jag går tillbaka till "Audio"-knappen där det finns en del mer matnyttigt. (OBS! att i bilden har jag klickat "Bitstreaming: Yes ..." Den skall vara av. Kollade lite vad som fanns bakom och glömde ticka av den innan jag gjorde print screen). Det intressanta är istället "Play files from memory..." och "load files to memory...". Det innebär att vid start så laddas första sekunderna in i minnet och sedan görs det kontinuerligt under spelning. Det tar kanske 3-5 sekunder innan start beroende på filformat men därefter spelas filerna av kontinuerligt från pc'ns internminne istället för läsning från hårddisken. Jag tycker faktiskt att det låter bättre även om vi pratar om små skillnader. Men det känns riktigare att spela från ett fast minne. Det är bara att prova. Om det inte funkar för dig är det bara att ta bort det igen. Jag är lite osäker på kraven på internminne ser ut för att använda denna funktion. Med 8GB fungerar det utmärkt.

ipTPuu.jpg

Så, nu skall det funka. För övriga inställningar rekommenderar jag att du följer "default". Men det finns väldigt mycket mer man kan göra. Kanske inte så mycket för ljudet utan då handlar det mer om utseende, sortering av filer, bibliotek, import/export, använda JRiver för film, som radio mm... Att spelad DSD-filer kräver också lite förberedelser. Till JRiver finns också mycket hjälp och stöd att få från deras Wiki-sidor.

Om du har frågor så ställ dem gärna här så vi kan dela med oss. Du kan också skicka ett PM om du vill...

I nästa inlägg går jag igenom rippning och bibliotek.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kikat på Roon men inte fördjupat mig då den är dyr, stöder inte DSD och klarar bara 30,000 filer.

När det gäller Roon är jag tveksam till att det du säger är korrekt. Jag har inte testat fullt ut, men har inte sett någon begränsning vare sig när det gäller DSD eller antalet filer!?

Prissättningen kan givetvis diskuteras och begreppet "dyrt" är väldigt subjektivt och beror på vad man jämför med. Personligen tycker jag inte att 499 USD för ett livstidsabonnemang är speciellt dyrt med tanke på det innehåll som levereras och den användarupplevelse man får jämfört med i stort sett alla andra användargränssnitt för musikbibliotek. Många betalar ju också mångdubbelt mer för en kabel eller en apparatfot :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...