Muffin Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 SKILLNAD I LJUDKVALITÉ MED INTERNET VIA KOPPAR VS FIBER Då jag huvudsakligen streamar musik direkt från nätet med musiktjänsten Tidal, funderade jag på om övergång från kopparledning till fiber i inkommande internetanslutning, skulle påverka ljudkvalitén till det bättre. Ettor o nollor, är väl alltid ettor o nollor eller....? Under en övergångstid på ca en månad har jag haft haft internetabonnemang både via ADSL och fiber! Och då kunnat jämföra ljudkvalitén mellan koppar o fiber. (foto optisk fiber/Wikipedia) Wikipedia skriver att "Ljussignaler dämpas och förvrängs mindre i optiska fibrer än elektriska signaler i koppartråd". Längden på inkommande ledningar innan de når huset påverkar ju också, där långa kopparledningar ger större förvrängning ju längre kabeln är. Förstärkare behövs dessutom var 100 kilometer för fiber, medan kopparledning behöver förstärkare var 1,5 kilometer (enl Wikipedia). Så det borde ju vara till fiberns fördel för ljudkvalitén. Men är det en hörbar skillnad med mina förutsättningar och anläggning? Det var inte helt lätt att växla mellan de två routrarna. Vid utbyte mellan routrarna blev jag utkastad från routrarna, microRendu, Tidal, Upnp och behövde logga in på alla system/program igen och starta om allt. Ljudminnet är ganska kort och innan systemen är igång igen har det gått en halvtimme med en del frustration. Ljudanläggningen är ett helt digital system, där en cat kabel går från routern till microRendu (optimerad musik streamer med Linux OS), vidare till digital ingång på aktiva högtalarna Dynaudio 400XD, Musiken väljs via Upnp-app på mobilen som flac-filer 16/44.1khz. Hur gick det då? Resultatet var klart till fiberns fördel (med mina förutsättningar)!. Behöver knappt växla emellan ADSL och fiber för att verifiera skillnaden. Varje gång jag sätter igång musiken slår det mig att ljudkvalitén blivit bättre. Attack och renhet i ljudet ökade helt klart med fiber. Har inte analyserat varenda hifi-parameter på olika musikstilar, men skulle kunna säga att bas-, mellan- och diskantregister har fått tydligare konturer, ljudbilden fått bättre 3D i djup och bredd, separation mellan instrument är bättre. Mjukheten o timbren finns kvar. Skillnaden med byte till fiber är lika bra eller möjligen något bättre, än när jag gick från avspelning via laptop/Windows till avspelning via microRendu/Linux. Uppgradering med linjär strömförsörjning till microRendu (tidigare switchad) gav en mindre men ändå tydlig förbättring. Någon som som gjort liknande iakttagelser av internet via koppar vs fiber? Googlar jag på ljudkvalitet/fiber/adsl/koppar, så finns det endast sökresultat för IP-telefoni, där ljudkvalitén också ökar med fiber. Den ambitiöse skulle ju också kunna jämföra olika fiber-leverantörer. Men där gick gränsen för mina tester! Perfect sense 1 Quote
calle_jr Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 Intressant! Det är nog ganska ovanligt att man får chans att testa som du, eftersom man normalt inte har dubblerad installation. Där jag bor gick vi över till fiber för 6-7 år sedan, men har behållit kopparnätet från noden fram till hushållen. Vi kommer byta till fiber även den sista biten nu under året. Jag kan även tänka mig att kvalitén på den aktiva utrustningen spelar en roll. Bildkvalité för tv-tittare borde också påverkas. Där hittar man nog fler som har jämfört. Quote
octavia rs Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 Många använder sig ju av ethernet till fiber konverters för att få galvanisk isolation ifrån nätverket till sina audioprodukter och flera jag sett upplever en förbättring. Kör själv ethernet till mina Devialeter och fundering på att testa om de gör skillnad finns men inte ännu kommit dit. Quote
alecs Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 Skickas inte media i komprimerade binära paket/signaler på internet? Mao inte som periodiska signaler. Quote
Muffin Posted August 20, 2016 Author Posted August 20, 2016 Skickas inte media i komprimerade binära paket/signaler på internet? Mao inte som periodiska signaler. Låter rimligt! Kollade lite i ett dokument från .se(stiftelsen för internetinfrastruktur) som ansvarar för toppdomänen .se https://www.iis.se/docs/hakan_lindberg_allt_over_ip.pdf Dokumentet beskriver hur paket med information skickas över internet. Krockar det med annan information eller inte kommer fram, skickas det på nytt. Skall kolla med IT-ansvarig på mitt jobb, han brukar ha svar på det mesta om IT och hur det funkar. Samt vad materialet i kabeln kan ha för betydelse. Många använder sig ju av ethernet till fiber konverters för att få galvanisk isolation ifrån nätverket till sina audioprodukter och flera jag sett upplever en förbättring. Kör själv ethernet till mina Devialeter och fundering på att testa om de gör skillnad finns men inte ännu kommit dit. octavia rs är inne på behovet av galvanisk isolation som en faktor till förbättring när signalen går via kopparledning. Det tyder kanske på att det finns ett tillkommande problem, fast signalen kommer fram i en korrekt form. Utan att kunna förklara det tekniska, så har jag endast mina öron att hänvisa till i nuläget. Quote
Muffin Posted August 22, 2016 Author Posted August 22, 2016 Har som hastigast konsulterat mitt företags IT-konsult! Han förklarar anledningen till bättre musikåtergivning via streaming (Tidal) från Ethernet med fiber- istället för kopparledning, med att bandbredden (Mbit) och latency (svarstider) ökar med bättre material och teknik i Ethernet-kabeln. Avsändaren känner av hur snabbt och mycket information som mottagaren kan ta emot och anpassar kvalitén på skickad information till mottagarens kapacitet. Med fiber ökar alltså bandbredden och svarstider och kvalitén på avspelad musik blir helt enkelt bättre. Quote
alecs Posted August 22, 2016 Posted August 22, 2016 Jag är inte så säker på att detta stämmer. Det är fortfarande paket av detta som blir avkodad i din dator/telefon/platta till en periodisk signal. Bättre svarstider och högre bandbredd borde då medföra att svarstiden för att få paket ökar och en större bandbredd att man kan börja streama FLAC osv utan att uppleva 56k modem känslan, precis vad som händer idag. Ljudet hos dig börjar inte spela förrän alla paket av data är hämtade och kontrollerade. /Alex Quote
Muffin Posted August 22, 2016 Author Posted August 22, 2016 Jag är inte så säker på att detta stämmer. Det är fortfarande paket av detta som blir avkodad i din dator/telefon/platta till en periodisk signal. Bättre svarstider och högre bandbredd borde då medföra att svarstiden för att få paket ökar och en större bandbredd att man kan börja streama FLAC osv utan att uppleva 56k modem känslan, precis vad som händer idag. Ljudet hos dig börjar inte spela förrän alla paket av data är hämtade och kontrollerade. /Alex IT-konsulten jämförde med streaming från Youtube, där avsändaren drar ned på bildkvalitén om mottagaren inte kan ta emot avsedd kvalitét. Jag är öppen för alla argument och motargument! Quote
shifts Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 Det lär väl användas något bufferminne i Tidal för att förhindra att kvaliteten på strömmningen sänks till något annat än den angedda. Ställer du in lossless tror jag inte det blir "mindre" lossless om dataöverföringen går med lägre hastighet. Är inte överföringen nog blir det nog ett avbrott i ljudströmmen, snarare än att "hifiparametrar" ändrar sig. Tidal lär kunna svara dig i någon FAQ om detta, om de sänker bitrate i de fall överföringen inte går snabbt nog. Quote
Taxmannen Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 Om man vill ha något att jämföra med och se om man kan höra någon skillnad så kan man ju plocka fram sin mobiltelefon och (i alla fal med iPhone) dela ut en internetuppkoppling. Personligen får jag mycket bättre överföringshastigheter via mobil/4G jämfört med ADSL, men å andra sidan är svarstiderna bättre för ADSL. Själv använder jag inte Tidal, men för strömmad TV ser i alla fall jag ingen skillnad via ADSL resp 4G. Quote
Muffin Posted August 23, 2016 Author Posted August 23, 2016 Det lär väl användas något bufferminne i Tidal för att förhindra att kvaliteten på strömmningen sänks till något annat än den angedda. Ställer du in lossless tror jag inte det blir "mindre" lossless om dataöverföringen går med lägre hastighet. Är inte överföringen nog blir det nog ett avbrott i ljudströmmen, snarare än att "hifiparametrar" ändrar sig. Tidal lär kunna svara dig i någon FAQ om detta, om de sänker bitrate i de fall överföringen inte går snabbt nog. Har mejlat Tidal och ställt frågan hur strömningstjänsten ev påverkas av olika uppkopplingar! Återkommer när och om jag fått svar! Quote
Muffin Posted August 23, 2016 Author Posted August 23, 2016 Bra, verkstad är alltid uppskattat! Fick svar från Tidal på norska, som nämner "tapte pakker"! "Hei, Takk for at du kontaktet TIDAL kundesupport. Fiberanslutning har kortere responstider til servere og mindre tapte pakker. Kan sammenlikne wifi til en kabelnettkobling. ADSL har kopperkabler og med nok bredband kan kvaliteten være bra, men fiber er helt enkelt snabbere og bedre. Hvis du har fler spørsmål, ta gjerne kontakt på nytt. Best Regards, Kristi" Quote
Muffin Posted August 24, 2016 Author Posted August 24, 2016 Skickade en ny tydligare fråga för att förhoppningsvis få ett tydligare svar! Fråga: "Hej! Vet du om streamade musikfiler via Tidal går ned i bitrate om mottagaren har dålig internetuppkoppling?Eller om det endast tar längre tid att ta emot musikfilen?" Svaret från Tidal: "Hei igjen! Hvis mottakeren av musikk bruker dårlig internettkobling, kan det resultere i hakking eller avbrudd, lydkvalitet osv. Derfor er det viktig å sjekke at routeren ikke trenger resetting og at wifi signal er sterk, spesielt hvis man har HiFi nedlasting koblet på for lydkavlitet (under innstillinger på mobil app), og skal ha musikk på offline mode. Takk for spørsmål og ha en fin dag videre. Best Regards, Kristi" Inga riktigt tydliga svar i ämnet! Men Tidal nämner i alla fall att det hackar om mottagaren har dålig internetuppkoppling! Men inget besked om det blir en sänkning eller ej av bitrate (sämre ljudkvalité) vid dålig internetuppkoppling. Quote
shifts Posted August 25, 2016 Posted August 25, 2016 Bra där, tyckte också det första svaret var väl diffust. Hemma strömmar jag trådlöst över wifi till en Airport Express som är optiskt kopplad till en receiver som sköter D/A-omvandlingen. Det är rätt låg feelgood på wifi-kopplingen och de gånger jag kör trådat så känns det mycket stabilare och lugnare. Om det de facto också är stabilare och lugnare återstår att undersöka, men den trygga känslan är värd en tråd. Quote
sprudel Posted August 26, 2016 Posted August 26, 2016 Bra där, tyckte också det första svaret var väl diffust. Hemma strömmar jag trådlöst över wifi till en Airport Express som är optiskt kopplad till en receiver som sköter D/A-omvandlingen. Det är rätt låg feelgood på wifi-kopplingen och de gånger jag kör trådat så känns det mycket stabilare och lugnare. Om det de facto också är stabilare och lugnare återstår att undersöka, men den trygga känslan är värd en tråd. Tror knappast det påverkar ljudet ur kvalitetsaspekt, men jag har tyvärr en mikrovågsugn som ställer till det och får hack i musiken. Det är ju en annan kvalitetsaspekt förstås. Quote
calle_jr Posted September 3, 2016 Posted September 3, 2016 Varje klart tänkande människa inser att mikrovågsugn är hälsovådligt. Om man råkar vara mikrovågsugnsförsäljare så kan jag rekommendera sadla om till vattenkokarkonstruktör eftersom det inte finns några som kan hälla upp utan att pipen spiller. YYZ 1 Quote
Recommended Posts