Sign in to follow this  
gozzi

Precis köpt en Hegel HD30, streaming fråga !

Recommended Posts

Precis som rubriken antyder så har jag köpt en Hegel HD30, tänkte bara provlyssna HD25 istället för min HD12...men ibland så brinner det till hifi hjärtat och då tappar jag kontrollen :)

Har börjat förstå att det tydligen finns mer än Tidal... Förr så hade jag en Audio Research Dac 8 och den spelade jag Via USB till min bärbara där jag hade tankat massa filer från HDmusic.

Försäljaren till HD30 började prata om Nas disk och något uppspelnings program för detta, frågan är dock.. Behöver jag detta ?

Går det inte bara att koppla in en Usb kabel till Hegel och spela dom få filer jag har via bärbara datorn ?

Det går alldeles utmärkt!!!

Nas är bara en något säkrare lagringsplats man kan stoppa i garderoben eller dylikt. uppspelningsprogram har du ju uppenbarligen redan..

att sedan handlarn har en poäng i att det går att göra så och att det finns en uppsjö med möjligheter att laborera med är ju en annan historia och en helt annan resa. :71:

Det beror på implementationen. Med ditt musikbibliotek på en NAS (med UPNP/DLNA-mjukvara) kan du ju skippa datorn i uppspelningsrummet. Du kan styra uppspelningen med din smartphone/tablet istället.

Men å andra sidan börjar USB-interfejsen låta riktigt bra också och dessutom tillåta de allra högsta upplösningarna. Det betyder inte att du MÅSTE ha datorn som källa, det finns många alternativ olika prisklasser för att mata ut en ljudström över USB;

Squeezebox Touch

Auralic Aries

Raspberry Pi

SoTM sMS-1000U

Aurender

Och säkert många andra :)

Det finns många sätt att flå en kisse...