Jump to content

Kii Three - Face the Music!


Danne75

Recommended Posts

_DSC5589_zpsj0wf6tuy.jpg

Passar riktigt bra! Tonalt blev det mycket mer markerat i toppen och något öppnare! Kändes en aningen hårt och stramt till en början också men har lagt sig mer tillrätta efter att man spelat. Inspelning på ett par kontakter!? Ja, jag kan bara säga vad som upplevs...och det är just det?!

Edited by Danne75
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag är själv djävligt sugen på Kii Three, och har i princip bestämt mig för att nästa par frontar får bli ett par sådana. Men jag har lite funderingar på hur jag ska få till själva inkopplingen att funka på alla de vis som mina passiva högtalare funkar idag. Jag tyckte mig förstå att du kanske har svaret på det när jag läste igenom tråden.

Jag använder min nuvarande anläggning till precis allt. Kollar TV, spelar TV-spel, Apple-TV, BD-filmer, CD-lyssning, någon enstaka lyssning via dator, och mer frekvent lyssning via vinylspelare och RIIA-steg. Jag vill kunna byta ut mina 17 år gamla fronthögtalare och fortfarande ha kvar samma möjligheter.

I princip så är det ett scenario jag inte är helt säker på om det kommer att funka:

1, Jag får inte ihop i skallen hur jag ska kunna kolla på 5.1-ljud med dessa två som frontar. Om jag matar dem med digital signal så får de ju alla kanaler, och det funkar ju inte. Så jag antar att jag måste ge dem pre-out-signal från min reciever. Det blir låååånga analogkablar som inte är helt optimalt varken ur ljud eller prisynpunkt. Dessutom undrar jag hur man löser volymkontrollen. Jag vill ju inte sitta med två dosor och försöka justera in frontarna så att de stämmer med resten av högtalarna. Hur har du löst det?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Steffo K said:

Jag är själv djävligt sugen på Kii Three, och har i princip bestämt mig för att nästa par frontar får bli ett par sådana. Men jag har lite funderingar på hur jag ska få till själva inkopplingen att funka på alla de vis som mina passiva högtalare funkar idag. Jag tyckte mig förstå att du kanske har svaret på det när jag läste igenom tråden.

Jag använder min nuvarande anläggning till precis allt. Kollar TV, spelar TV-spel, Apple-TV, BD-filmer, CD-lyssning, någon enstaka lyssning via dator, och mer frekvent lyssning via vinylspelare och RIIA-steg. Jag vill kunna byta ut mina 17 år gamla fronthögtalare och fortfarande ha kvar samma möjligheter.

I princip så är det ett scenario jag inte är helt säker på om det kommer att funka:

1, Jag får inte ihop i skallen hur jag ska kunna kolla på 5.1-ljud med dessa två som frontar. Om jag matar dem med digital signal så får de ju alla kanaler, och det funkar ju inte. Så jag antar att jag måste ge dem pre-out-signal från min reciever. Det blir låååånga analogkablar som inte är helt optimalt varken ur ljud eller prisynpunkt. Dessutom undrar jag hur man löser volymkontrollen. Jag vill ju inte sitta med två dosor och försöka justera in frontarna så att de stämmer med resten av högtalarna. Hur har du löst det?

Hej,

Om du ansluter till Kii analogt ifrån din receiver eller förstärkare via XLR-ingången så behöver du inte oroa dig över några större kvalitetsförluster om inte kabellängden är extremt lång. Volymen reglerar du på din receiver utan behov av Kii Control i praktiken. Syftet med kontrollenheten ifrån Kii är att kunna ansluta flera digitala källor och förlustfritt skicka en volymkontrollerad digital signal vidare till DAC:arna i Kii. Men, detta är absolut inget krav även om det ytterst är det optimala i ett renodlat 2-kanals system.

Klarnar det...?

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-15 at 16:12, Steffo K said:

Jag är själv djävligt sugen på Kii Three, och har i princip bestämt mig för att nästa par frontar får bli ett par sådana. Men jag har lite funderingar på hur jag ska få till själva inkopplingen att funka på alla de vis som mina passiva högtalare funkar idag. Jag tyckte mig förstå att du kanske har svaret på det när jag läste igenom tråden.

Jag använder min nuvarande anläggning till precis allt. Kollar TV, spelar TV-spel, Apple-TV, BD-filmer, CD-lyssning, någon enstaka lyssning via dator, och mer frekvent lyssning via vinylspelare och RIIA-steg. Jag vill kunna byta ut mina 17 år gamla fronthögtalare och fortfarande ha kvar samma möjligheter.

I princip så är det ett scenario jag inte är helt säker på om det kommer att funka:

1, Jag får inte ihop i skallen hur jag ska kunna kolla på 5.1-ljud med dessa två som frontar. Om jag matar dem med digital signal så får de ju alla kanaler, och det funkar ju inte. Så jag antar att jag måste ge dem pre-out-signal från min reciever. Det blir låååånga analogkablar som inte är helt optimalt varken ur ljud eller prisynpunkt. Dessutom undrar jag hur man löser volymkontrollen. Jag vill ju inte sitta med två dosor och försöka justera in frontarna så att de stämmer med resten av högtalarna. Hur har du löst det?

Jag använder mig av ett försteg som får kodat bitstream eller PCM ljud via HDMI från antingen en mediaspelare/dator,TV box etc. Därefter skickar jag signalen analogt till Kii via XLR kablar. Kii Controllern kan även ha en roll i detta och det för att styra Latency inställningen på högtalarna. (går att göra utan Kii Control också) I Kii Control kan man ställa in preset så man slipper ändra detta hela tiden mellan ingångarna. Man kan ställa ett preset just för volymen också, att den ändrar tex. till maxvolym och att du sköter volymen helt i bioförstärkaren. Ett problem jag upptäckt med detta dock är att det inte är en mjuk övergång mellan ingångarna eller preset inställningarna vilket medför ett ganska otrevligt knäpp i högtalarna om ljudet är ställt på max. (borde gå att ordna med någon mjukvaruuppdatering?)

Jag har istället löst det med att förinställa startvolymen på 0db i försteget just för Tv i mitt fall (2 ch pcm) och då få ungefär samma volym mellan digitalt 2 kanal och det analoga tvljud som kommer från försteget. Då får jag använda mig av en Applefjärr för volymen istället. Men för bio blir det ett preset där volymen är max i Kii Control och latency är på min. Då styrs ljudet av försteget samt att syncen blir rätt.

Detta är inte helt optimalt kan jag tycka med två fjärrkontroller men man lär sig att hantera det och nu fungerar det skapligt ändå!? :) Högtalarna spelar fantastiskt bra så detta är en grej jag kan leva med hursomhelst. Lyssnar klart mest via tvåkanal i dagsläget vilket medför att problemet inte blir särskilt stort för mig den gången jag vill se en film.

/Danne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...