Jump to content

Convertera SACD ISO-filer till DSD/DSF/DFF-filer


Bebop

Recommended Posts

I senaste Stereophile testas Simaudios senaste och mest påkostade DAC, Moon Evolution 780D av Michael Fremer (som ger den toppbetyg, för övrigt). Det för min del mest givande med testet är hans känga till hifi-industrin och hifihandeln globalt som jag sammanfattar:

Prislappen på Moon Evolution 780D är hög. Om du som jag, har en vägg full av SACD, så är det mer än frustrerande att veta att all den högupplösta musik de innehåller fortfarande är utestängd; omöjlig att bli avkodad av denna superba DAC...

Han ger inte skulden specifikt till Simaudio. Det är samma sak med alla andra DACar som kan avkoda DSD-filer. De funkar bara till DSD-filer som finns lagrade på din PC/MAC i DSF eller DFF-format som är det som används när man köper DSD-filer på nätet. Om du vill spela dina DSD-filer på en SACD så måste man ha en SACD-spelare och köra via disken och spelarens avkodning. Då har du ingen glädje av din fina DSD-dac.

Om man vill fortsätta spela sina SACD-plattor tycks industrin mena att man får bunkra SACD-spelare om man vill spela sina SACD-skivor framöver. Man vill uppenbarligen inte att dessa högupplösta filer skall bli var mans egendom i sina laptopar och macar. Jo, om man köper dem en gång till via nerladdning så är det tydligen ok. Jag tycker detta är skandalöst.

Men så glimtas en ljusstråle när jag läser Simaudios kommentar under "Manufacturer's Comment":

Utan att gå in i detaljer, så finns det både mjuk- och hårdvara som enkelt konverterar en ISO-fil från SACD och sedan skapar en DSD-fil (i DST- eller DSF-format) i en dator där den lagras som exceptionellt välljudande musik i DSD-format (som man sen kan spela över sin nya DSD-dac...)

När jag googlar runt lite så hittar jag information bl a här: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=129913.0

Av tråden att döma är det inte alldeles enkelt men jag har inte testat (ännu). Där står t ex inte vilka krav som ställs på diskstationen.

Är det någon som har mer ingående information och erfarenhet? Märkligt nog sitter uppenbarligen både hifibransch och hifipressen och tjuvhåller på hur det går till...

Vi har ju lite aktiva från handlarled här, t ex Akkelis, Perfect Sense, Marten och Stylus Audio. Det här kan jag tycka bör vara ett ämne ni bör behärska. Om inte annat kan det gynna er försäljning av DAC'ar med DSD som får en större användning.

Var och en som har något att bidra i hur man avkodar SACD-skivornas DSD-filer är välkomna med bidrag. När vi har ett verifierat tillvägagångsätt som fungerar väl kan vi samla ihop detta till en låst instruktion typ "Så här avkodar du SACD-skivor till din pc/mac..."

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt vad jag vet funkar är via en gammal Playstation 3 med mjukvaran 3.55 där man kunde spela SACD skivor och då kan man skapa en ISO kopia av skivan till ett USB minne som man sen kör i datorn med ett program tex ISOTODSD, detta är nog de vanligaste sättet vad jag vet, enkelt nej.

https://newtoolbox.files.wordpress.com/2014/03/sacd-ripper-primer-v4-0.pdf

Link to comment
Share on other sites

Att använda en Playstation 3 för att "rippa" SACD skivor med hjälp av den inbyggda läsaren och en specifik programvara är ett vedertaget sätt. Någon annan enkel lösning känner jag inte till.

En aktuell produkt inom vårt område (...och nu blir det reklam) vilken är värd att nämna då den faktiskt löser detta på ett unikt sätt är Playback Designs nya DAC Merlot, vilken i praktiken erbjuder en inspelningsfunktion. Denna kan med hjälp av en Windows programvara ta emot och spela in en digital signal ifrån en SACD-spelare/transport (en Oppo t.ex.) och spara denna i valfritt format och önskad samplingsfrekvens, och sedan skicka denna vidare över USB för lagring och uppspelning på en dator eller mediaserver.

Link to comment
Share on other sites

Men klarar den att avkoda ISO-signalen och lagra den DSD (DFF eller DSF-format) som sedan datorn skickar som DoP-fil (DSD over PCM) till DSD-dacen?

De finns ju maskiner som konverterar allt till DSD oavsett ursprungssignal. Det fins också program som lagrar DSD men innan avspelning konverterar till högupplöst PCM. Vad jag är ute efter är ett program och hårdvara som helt sonika lyfter över SACD'ns ISO-filer som är en 1-bitssignal i 2,8224 MHz på motsvarande sätt som man laddar ner en fil. Är det det DAC Merlot och Windows gör?

Vilket eller vilka Windows-program är det?

Link to comment
Share on other sites

Det lilla jag läst om DSD-formatet och den djungel av inställningar har gjort att jag inte är intresserad, faktiskt. Detta tillsammans med att det finns minimalt med utgåvor i DSD. Min förlust antagligen, men den är jag beredd att ta. Trist bara att det så sällan kan råda konsensus när det kommer till format-standarder oavsett plattform.

Link to comment
Share on other sites

Programmet bör ju vara Playback Designs egna.

http://www.playbackdesigns.com/#inline_content_SonomaRecorderSoftware

De mesta finns att läsa på deras hemsida om vilka apparater man behöver och hur de fungerar.

http://www.playbackdesigns.com/docs/productsheets/playback-designs-MerlotDac.pdf

http://www.playbackdesigns.com/#home

Blir ju en rätt dyr lösning om man bara är ute efter att rippa sina SACD skivor och spela i en befintlig anläggning, är man ute efter en komplett ny lösning så finns här ju klart möjligheter med att kunna lagra sina vinyl skivor digitalt med om man önskar det genom deras A/D konverter.

Link to comment
Share on other sites

Det lilla jag läst om DSD-formatet och den djungel av inställningar har gjort att jag inte är intresserad, faktiskt. Detta tillsammans med att det finns minimalt med utgåvor i DSD. Min förlust antagligen, men den är jag beredd att ta. Trist bara att det så sällan kan råda konsensus när det kommer till format-standarder oavsett plattform.

Problemet är väl kanske inte direkt dagens utbud av DSD filer för nerladdning utan mer för dem som köpt på sig SACD skivor genom åren och då antalet spelare minskar så känns de kanske surt att inte kunna spela dessa när man byter spelare. Att kunna rippa dem till datorn är ju en lösning som hade varit välkommen men jag tror ju inte dessa personer är beredda att lägga flera 100k bara för att kunna rippa dem så Playback Design alternativet lär ju gå bort rätt fort.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl kanske inte direkt dagens utbud av DSD filer för nerladdning utan mer för dem som köpt på sig SACD skivor genom åren och då antalet spelare minskar så känns de kanske surt att inte kunna spela dessa när man byter spelare. Att kunna rippa dem till datorn är ju en lösning som hade varit välkommen men jag tror ju inte dessa personer är beredda att lägga flera 100k bara för att kunna rippa dem så Playback Design alternativet lär ju gå bort rätt fort.

Merlot ifrån Playback Designs är i första hand en fin DAC där möjligheten att spela in och lagra inkommande SACD-signaler ska ses som en välkommen bonus. Addera en i sammanhanget billig Oppo-spelare (vilken kan spela upp SACD) - och du är klar.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut med på ditt resonemang men om man redan sitter på en fin DAC vill man kanske inte byta ut den mot något annat bara för att rippa ett par SACD skivor. Tror merparten här är ute efter en billigare lösning som fungerar med sin befintliga anläggning. Börjar man från noll och är ute efter en DAC så är ju denna bonus funktion i Merloten intressant.

Link to comment
Share on other sites

Den största utmaningen är möjligheten att rippa eller spela in en inkommande SACD ISO signal.

Efter lite efterforskningar så kan tydligen Jriver för PC/MAC spela upp SACD ISO-filer utan behov av konvertering till DSD (DSF/DFF.)

Det finns även programvara för PC som konverterar mellan formaten (SACD ISO > DSF/DFF) - ett tips ifrån Alex Peychev hos APL:

https://sourceforge.net/projects/sacd-extract-gui/

...liksom till Mac:

http://bytewizard.eu/trax-audio-sacd-extractor

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Men problemet återstår väl ändå att få ut ISO-filen ifrån skivan?

Exakt. Jag har laddat ner många DSD-filer från bl a https://www.highdeftapetransfers.com/ som fört över flera klassiska inspelningar till DSD. För den som önskar PCM-filer kan man även köpa sådana konverterade från DSD till 16/44,1, 24/96 eller högre.

Jag har ett hundratal SACD och skulle jag hitta dem för nerladdning i DSD skulle de förmodligen kosta ca 150-200:- per album. Jag har ju redan köpt albumen och jag har filerna på disk. Samtidigt överger tillverkarna allt mer SACD-formatet men lanserar istället DSD-dacar och branschen har gemensamt kommit överens om standarden DoP som gör det möjligt att föra över DSD via USB till dacen utan att först konvertera till PCM. Det klarar både Foobar2000, JRiver, Audirvana och säkert fler än så. (Det finns s k DSD-dacar som konverterar DSD-signalen till PCM, men det anser jag är bondfångeri). Samtidigt blockerar hifibranschen man de konsumenter som valt att satsa på formatet under flera år. I samma mening säger de att de finns enkla lösningar men kniper i stort sett käft.

Kunden i centrum gäller inte alltid.

PF: Varför skall jag köpa en SACD-spelare när i stort sett hela branschen är på väg att lämna lagring av DSD på skiva och med hög svansföring säljer in datorlösningen som framtiden. (Dit räknar jag även datorer förpackade i hifikostym).

Shifts: Det råder inte brist på DSD-filer, framför allt inte om man är intresserad av klassisk musik och i viss mån jazz. Här finns några länkar http://dsd-guide.com/where-can-you-find-dsd-music-downloads Är man inte intresserad av DSD så är det naturligtvis inte ett problem. Tråden vänder sig snarare till de som har ett intresse.

För den som vill lära sig mer om DoP-standarden rekommenderas följande länk. Det kan du också se vilka som ligger bakom den. http://dsd-guide.com/dop-open-standard

Link to comment
Share on other sites

@Bebop

Som jag förstår dig så är det bristen på möjligheter att i någon form rippa och spara SACD ISO data ifrån skiva till hårddisk som du är kritisk mot? Det övriga (konvertering och uppspelning) finns det som sagt flera lösningar på - även om det kräver viss kunskap och intresse ifrån användaren. Att ta emot och spela upp en digital signal ifrån en SACD-spelare/transport finns det också DAC:ar som klarar.

Jag vet inte om möjligheten till rippning av data ifrån skiva är hifi-branschens ansvar att lösa ytterst då de allra flesta fokuserar på tillverkning av hårdvara för uppspelning. Det är trots allt parallella media och format vi diskuterar. Med det sagt så kommer det allt fler mediaservrar där en DVD-R enhet ingår med möjlighet att rippa CD-skivor (PCM data) direkt till servern, vilket underlättar mycket.

En enkel och billig lösning för uppspelning av SACD är som sagt Oppos multimaskiner där man sedan kan välja att använda den interna DAC:n eller skicka en ut en digital signal till en bättre DAC av högre kvalitet. Det som saknas är som sagt en enkel och kostnadseffektiv lösning för rippning av SACD-skivor.

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

"Branschen" vill väl sälja dacar(?). Då kan det ju inte vara en nackdel om potentiella kunder kan lagra sina DSD-filer som finns på SACD lagret. Uppenbarligen går det. Det är inte bara Simaudio som säger detta. Men berätta hur det går till. Det är att vårda kunder, tycker jag.

Att köpa SACD-spelare funkar naturligtvis med det är svar på fel fråga.

Jag har kontaktat flera i ämnet och förhoppningsvis hittar jag lösningen och kan sammanfatta den. Från handlarledet tycks intresset vara lågt.

Link to comment
Share on other sites

"Branschen" vill väl sälja dacar(?). Då kan det ju inte vara en nackdel om potentiella kunder kan lagra sina DSD-filer som finns på SACD lagret. Uppenbarligen går det. Det är inte bara Simaudio som säger detta. Men berätta hur det går till. Det är att vårda kunder, tycker jag.

Alla skulle nog önska en enklare lösning utom möjligen de som ger ut och distribuerar musiken (mot vilka jag håller med om att en viss irritation är befogad). Det finns en copyright-problematik här också.

Att rippa SACD är uppenbarligen betydligt svårare än CD. Här är några som försöker att hitta en lösning, men enkelt är det inte: http://www.computeraudiophile.com/f11-software/sacd-ripping-using-oppo-or-pioneer-yes-its-true-29251/

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

När vi har ett verifierat tillvägagångsätt som fungerar väl kan vi samla ihop detta till en låst instruktion typ "Så här avkodar du SACD-skivor till din pc/mac..."

Ser fram emot det!

Jag har en ps3 om vi skulle behöva det. Om man kopplar en usb-hdd till den så borde man kunna rippa ett helt gäng sacd till iso-filer på den.

Bra tips med isotodsd från Octavia.

Link to comment
Share on other sites

När vi har ett verifierat tillvägagångsätt som fungerar väl kan vi samla ihop detta till en låst instruktion typ "Så här avkodar du SACD-skivor till din pc/mac..."

Ser fram emot det!

Jag har en ps3 om vi skulle behöva det. Om man kopplar en usb-hdd till den så borde man kunna rippa ett helt gäng sacd till iso-filer på den.

Bra tips med isotodsd från Octavia.

Jag vågar säga mer eller mindre säkert att detta är den enklaste och mest pålitliga metoden faktiskt.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

När vi har ett verifierat tillvägagångsätt som fungerar väl kan vi samla ihop detta till en låst instruktion typ "Så här avkodar du SACD-skivor till din pc/mac..."

Ser fram emot det!

Jag har en ps3 om vi skulle behöva det. Om man kopplar en usb-hdd till den så borde man kunna rippa ett helt gäng sacd till iso-filer på den.

Bra tips med isotodsd från Octavia.

Är det en tidig modell av PS3 som spelar SACD och har den mjukvaran 3.55 eller äldre? I senare mjukvaror har Sony täppt till hålet i mjukvaran som gjorde de möjligt att rippade SACD skivor.

Link to comment
Share on other sites

Är det en tidig modell av PS3 som spelar SACD och har den mjukvaran 3.55 eller äldre? I senare mjukvaror har Sony täppt till hålet i mjukvaran som gjorde de möjligt att rippade SACD skivor.

Jaha, så länge varade det roliga.

Det är min son som har den och han har nog uppdaterat mjukvaran, minst.

Link to comment
Share on other sites

Medlemmen SDplus verkar ju ha järnkoll på hu detta skall göras och har enligt egen utsago också utrustningen som krävs - det avhandlas kort i tråden för SACD-utgåvor: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=11045&p=192343

Om SDplus läser detta kanske man skulle kunna önska sig en liten genomgång/kokbok i hur det görs och vad som krävs för hård/mjukvara? :)

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Jag har kontaktat Bebop via PM och erbjudit honom att låna min PS3:a med erforderlig mjukvara. Det optimala är ju dock att man mot "ägarbevis" av original SACD'n kan dela sina redan rippade filer då processen är relativt tidsödande.

För övrigt kan jag bara understryka att de rippade och bearbetade filerna låter ordentligt bra då de levereras av en kompetent transport till en kompetent DAC!

Processen för egen del ser ut så här:

1. PS3 startas upp och "spelet" SACD Ripper startas

2. Snabbt SD-kort (FAT32 formatterat) sätts i läsaren. (Det går lika bra med en USB-sticka, men SD-kort av god kvalitet är nästan dubbelt så snabbt)

3. SACD-skivan matas in.

4. En beskrivning av innehållet på SACDn visas och rippningsprocessen startas med en knapptryckning.

5. Kaffepaus... (ca 10-25 minuter)

6. Rippning klar och skivan matas ut.

7. Om flera skivor ska rippas upprepa steg 3-6 (En SACD image är i snitt ca 3,5Gb även om vissa överskrider detta)

8. SACD matas ut och PS3 stängs ned.

9. SD-kortet flyttas till lämplig PC ( i mitt fall en MAC)

10. Använder Sonore ISO2DSD för att extrahera tvåkanalsdata ur ISO-avbildningen och även dekomprimera innehållet om nödvändigt. Sparas i mitt fall som Sony DSF då formatet hanterar metadata som artist, titel, omslagsbild och liknande.

11. Kaffepaus... ca 5-30 minuter. (Väldigt olika beroende på om innehållet är komprimerat ursprungligen)

12. JRiver Mediacenter/Easy CD Extractor används för att redigera/korrigera metadata.

12. De nu färdiga filerna läggs på plats i musikbiblioteket, och ISO-image säkerhetskopieras. (För den händelse att jag någon gång skulle komma på att jag vill ha tag på flerkanalsdata ur dessa eller extrahera om tvåkanal)

13. DSD filerna i .dsf-format konverteras till 88.2Khz PCM med DSD Master med optimering av gain för att undvika klippning i den digitala domänen. Syftet är helt enkelt att tillgängliggöra den högupplösta musiken även för min gamla Bladelius Embla

och t.ex. Bluesound-spelare.

14. Kaffepaus... ca 30minuter..

15. PCM-filerna taggas, och läggs på plats i biblioteket!

Som ni ser är det en del meck med detta och det tar sin lilla tid. Jag är dock glad att jag gjort det då jag idag inte har ngn SACD-spelare som kan konkurrera ljudmässigt med filuppspelningen!

Edit/Post Scriptum:

Just ja, vissa ISO-filer blir större än 4Gb och det hanteras inte av FAT32 (formatet på SD-kortet) med resultat att dessa splittas till två filer på SD-kortet.
Då får man använda lämplig programvara för att konkatenera dessa igen innan steg 10 utförs.

En bra guide till hela SACD rippningsprocessen kan hittas här:

https://newtoolbox.files.wordpress.com/2014/03/sacd-ripper-primer-v4-0.pdf

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Shifts: Det råder inte brist på DSD-filer, framför allt inte om man är intresserad av klassisk musik och i viss mån jazz. Här finns några länkar http://dsd-guide.com/where-can-you-find-dsd-music-downloads Är man inte intresserad av DSD så är det naturligtvis inte ett problem. Tråden vänder sig snarare till de som har ett intresse.

Så sant att det inte är något problem för dem (som mig) i egentligen mening, men tycker tråden visar väldigt tydligt att det de facto är ett problem för dem som vill bry sig om formatet. Om inte ens den som är riktigt intresserad vet hur det ska lösas. De lösningar som finns är knappast plug-n-play.

Link to comment
Share on other sites

för dem som vill bry sig om formatet

Så bra är dsd, tänka sig!

Jag har i princip helt lagt av med cd-material. Det är överlag för dåligt tycker jag.

Inget fel på formatet i sig förutom en väldigt avtändande skräpförpackning, men formatet har använts alldeles för slarvigt av skivindustrin.

Även med min enkla spelare innebär dsd en mycket behagligare lyssning.

Link to comment
Share on other sites

Visst serru. Går nog att svara utan gliring också.

---

Använder uteslutande hårddiskavspelning och skulle gärna se mina SACD-skivor i det digitala biblioteket. Planerar att inom kort skaffa ny DAC och den jag kikar på har stöd för några DSD-format. Skulle vara skönt att helt slippa tänka på vilka format de är lagrade i, men det går inte riktigt ännu. Måste nog även byta mjukvaruuppspelare för att klämma dit DSD-stöd i kedjan.

Link to comment
Share on other sites

Använder uteslutande hårddiskavspelning och skulle gärna se mina SACD-skivor i det digitala biblioteket. Planerar att inom kort skaffa ny DAC och den jag kikar på har stöd för några DSD-format. Skulle vara skönt att helt slippa tänka på vilka format de är lagrade i, men det går inte riktigt ännu. Måste nog även byta mjukvaruuppspelare för att klämma dit DSD-stöd i kedjan.

Jag kanske övertolkar detta men man behöver inte bry sig om vilket format musik är lagrad i om man inte vill.

Jag försöker i största mån ta reda på vilket format som musiken är inspelad på och köpa det som ligger närmast mastringen.

DSD64 går däremot bort av någon anledning tycker jag inte det förmedlar rätt känsla hemma hos mig, där finns emellanåt DXD att tillgå som alternativ vilket fungerar utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...