Jump to content

Vad snurrar?


wege

Recommended Posts

Är nyfiken på vad som snurrar på skivspelarna där ute.

De flesta av oss här på Euphonia köper nog mer skivor än de flesta men ofta är det ett gäng skivor som spelas oftare än andra.

Nämn fem vax som återkommer frekvent på din skivspelare, gamla som nya.

Jag börjar med nedan som spelas av mig år efter år.... :D

Miles Davis "Kind of Blue" (självklart)

The Baby Huey story "The Living Legend" (magisk)

Herbie Hancock "Maiden Voyage" (min mest spelade genom åren)

The Beatles "Abbey Road" (komplett)

King Crimson "In the Court of the Crimson King" (sent på natten, galet högt)

2016-08-01%2011.12.06_zpse9neshsk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad snurrar? Det snurrar i min skalle!! ;)

Faktiskt en jäkla bra låt. Passar gör den dessutom.

När det gäller musik och musiker som är stående favoriter, går det att plocka ut några som aldrig blir inaktuella eller passé för mig.

Radiohead- Ok Computer, The Bends och In Rainbows

Björk - Post och Vespertine

Steely Dan- Aja, Gaucho och Everything Must Go

Kraftwerk- Transeuropa Express och Man Machine

Och Van the Man- Enlightenment, Avalon Sunset och Poetic Champion Compose.

Link to comment
Share on other sites

Sådana här trådar är en gåva till mänskligheten, hoppas väldigt många av forumläsarna delger oss andra vad ni har för favoriter.

Jag gick igenom skivhögen och kom fram till att alla de bästa skivorna (i min smak) faktiskt är live-inspelningar, vad det nu kan betyda. Så här ser min lista ut:

Monty Alexander trio: Montreux Alexander

Ray Brown trio: Live at the Loa

Eva Cassidy: Live at Blues Alley

Diana Krall: Live in Paris

Arne Domnerus: Jazz at the Pawnshop

Link to comment
Share on other sites

Sådana här trådar är en gåva till mänskligheten, hoppas väldigt många av forumläsarna delger oss andra vad ni har för favoriter.

Jag gick igenom skivhögen och kom fram till att alla de bästa skivorna (i min smak) faktiskt är live-inspelningar, vad det nu kan betyda. Så här ser min lista ut:

Monty Alexander trio: Montreux Alexander

Ray Brown trio: Live at the Loa

Eva Cassidy: Live at Blues Alley

Diana Krall: Live in Paris

Arne Domnerus: Jazz at the Pawnshop

Hela live framträdandet på Blues Alley finns i nyutgåva med fyra (!) LP, riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd!

Dessa LP är de som jag flest gånger återkommer till. Lite med olika långa intervall och av lite olika anledningar.

Intressant att fundera över varför just dessa skivor återkommer. Det skiljer ju en del i genre mm..

Diana Krall - Live in Paris

John Mayer - Where the light is (live in Los Angeles)

Sophie Zelmani - Everywhere

Robbie Williams - Swing when you're winning

Rachmaninov - Symphonic Dances

/Azur

Link to comment
Share on other sites

Jag ska vara politiskt inkorrekt. Jag älskar Coldplay! Har gjort det sedan deras debutalbum. Håller gruppen lika högt som Radiohead, och det är stort i min värld.

De fortsätter att leverera fantastiska musikaliska pärlor på varenda skiva. Har inte gillat allt som de har släppt, men det allra mesta. Men vem har klarat av det?

Denna låt är från deras senaste skiva, a headfull of dreams. Engelskt vemod när det är som allra bäst. Och passar sinnestämningen under hösttider.

Ha en trevlig helg.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska vara politiskt inkorrekt. Jag älskar Coldplay!

Uppfriskande! Samtidigt tråkigt om någon skulle vara tveksam att delge sin musiksmak för att den inte skulle vara tillräckligt PK eller "fin nog" - då har vi hamnat snett tycker jag! Jag gillar också verkligen Coldplay :thumbsup:

Själv kommer jag ofta tillbaka på ett eller annat sätt till följande radda av artister - kanske inte för att musiken alla gånger är bäst, men det är artister och musik som verkligen betyder något för mig, väcker gamla minnen till lliv och har format mig som person :)

Yes - Close to the Edge

Pink Floyd - Wish You were Here

Level 42 - The Pursuit of Accidents

Steely Dan - Aja

Genesis - Selling England by the Pound

Edit: skrivfel...

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Jag ska vara politiskt inkorrekt. Jag älskar Coldplay!

Uppfriskande! Samtidigt tråkigt om någon skulle vara tveksam att delge sin musiksmak för att den inte skulle vara tillräckligt PK eller "fin nog" - då har vi hamnat snett tycker jag! Jag gillar också verkligen Coldplay :thumbsup:

Själv kommer jag ofta tillbaka på ett eller annat sätt till följande radda av artister - kanske inte för att musiken alla gånger är bäst, men det är artister och musik som verkligen betyder något för mig, väcker gamla minnen till lliv och har format mig som person :)

Yes - Close to the Edge

Pink Floyd - Wish You were Here

Level 42 - The Pursuit of Accidents

Steely Dan - Aja

Genesis - Selling England by the Pound

Edit: skrivfel...

Fem riktigt bra skivor, Level 42 får jag nog lyssna ikapp på.... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

artister och musik som verkligen betyder något för mig, väcker gamla minnen till lliv och har format mig som person :)

Just det där med vilken musik och artister som fått mina musikaliska domäner att öppnas upp, och väcker precis som du skriver minnen till liv.

Några starka kandidater:

Rush - All the World´s a stage. (Här blev jag helt trumfrälst)

Rush - Hemispheres

Saga - Saga

Saga - Silent Knight

Jean Michel Jarre - Oxygene

Van Halen - Fair Warning

Pink Floyd - Dark side of the Moon

Link to comment
Share on other sites

Många skivor som nämns som jag oxå har ett förhållande till. Wish You Where Here och Aja är oxå favoriter. Tycker att Radiohead och deras Ok computer är oxå i samma klass för mig. Vangelis- China är en grym skiva med. Btw så skäms jag inte över att jag gillar Coldplay, lika lite som jag skäms över att jag gillar annat lite mer tillgängligt och populärt. Ibland är det skönt att slappna av till enkel och lättillgänglig musik helt enkelt. Har man haft ett avbrott med seriöst musiklyssnande är det lätt att komma igång med just sådan musik igen.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt med alla nya ideer! Själv hade jag aldrig hört om Infected Mushroom men är totaltorsk!

Så jag spelar just nu:

P2 klassiskt, bra blandning

Infected Mushroom

Mozart, Chopin

Deep Purple

Jazz har jag kvar att upptäcka, tycker det är lite svårt. Dock spelade farsan några som kändes bra, som

tex Lars Erstrand och Jan Johansson.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt med alla nya ideer! Själv hade jag aldrig hört om Infected Mushroom men är totaltorsk!

Så jag spelar just nu:

P2 klassiskt, bra blandning

Infected Mushroom

Mozart, Chopin

Deep Purple

Jazz har jag kvar att upptäcka, tycker det är lite svårt. Dock spelade farsan några som kändes bra, som

tex Lars Erstrand och Jan Johansson.

Infected Mushroom är fantastiska! Inte en dålig skiva. Mina favoriter (och mina grannars hatobjekt, faktum är att det är endast med Infected jag har fått knackning på dörr med önskan om att sänka ljudet... :blush ) är Vicious delicious och I´m the supervisor.

Gillar du Enya? Hennes äldre skivor? Då är hennes senaste faktiskt riktigt bra. En återgång till en Enya som inte går på tomgång längre. Faktiskt ett riktigt roligt livstecken från henne.

Jazz är jag oxå nybörjare på, jag har börjat lite men det är i väldigt liten skala. Jan Johanssons Jazz på svenska är fantastiskt bra. Kan vara en bra inkörsport. Miles Davis- Kind of Blue är fantastisk och kan inte nog rekommenderas heller.

Rigmor Gustavsson! En svensk sångerska vi kan vara stolt över. Åk och se henne live någon gång och köp hennes skivor direkt av henne.

Link to comment
Share on other sites

Väldans vad man minns. Kände direkt igen låten No chance. Hade den på blandband utan att veta om låtens namn eller vilken grupp :)

Hehe.

Det är ju Dicken från Mr Big som startade Broken Home.

Deras S/T-album från '77 är också bra, men jag tycker nästan detta med Broken Home är det bästa.

Det som annars snurrar just nu är Mason Jennings;

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har haft brist på fantasi och att upptäcka ny musik. Med spotify har jag börjat att dyka in i musik jag lyssnade på förr. Och det blir en ren, skär kick ibland. Det finns så mkt musik som när man återupptäcker den så bara spritter det i kroppen!

Avalon med Roxy Music! Africa med Toto! Broken Wings med MR Mister! Motorcycle Emptiness med Manic Street Preachers!This Must Be The Place(native melody) med Talking Heads bara för att nämna några.

Jag måste erkänna att jag är ett barn av 80 talet. Musiken som gjordes då var fantastisk många gånger. Det var då jag började att bredda min musiksmak och lyssna på allt möjligt.

Ibland måste man titta tillbaka i backspegeln för att få ny inspiration och glädjen att lyssna på musik igen.

Link to comment
Share on other sites

Har haft brist på fantasi och att upptäcka ny musik. Med spotify har jag börjat att dyka in i musik jag lyssnade på förr. Och det blir en ren, skär kick ibland. Det finns så mkt musik som när man återupptäcker den så bara spritter det i kroppen!

Avalon med Roxy Music! Africa med Toto! Broken Wings med MR Mister! Motorcycle Emptiness med Manic Street Preachers!This Must Be The Place(native melody) med Talking Heads bara för att nämna några.

Jag måste erkänna att jag är ett barn av 80 talet. Musiken som gjordes då var fantastisk många gånger. Det var då jag började att bredda min musiksmak och lyssna på allt möjligt.

Ibland måste man titta tillbaka i backspegeln för att få ny inspiration och glädjen att lyssna på musik igen.

Håller med dig New Order, man fostras av sin generation. Är också uppvuxen under åttiotalet men med rejält äldre syskon och musikintresserade föräldrar.

Det var aldrig tyst hemma, på föräldrarnas "National Panasonic" så ljöd Coltrane och Jan Johansson.

Från syrrans rum hördes Pink Floyd, Abba och pojkvännens Black Sabath skivor.

Det är intressant så här 30 år senare hur man utvecklat sin smak, och hur man hela tiden upptäcker nya oupptäckta musikskatter.

Inte minst härifrån forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inte långt efter jag köpte min första skivspelare upptäckte jag på rekommendation Mike Oldfield. Den mannen har ensamt fått en blånekande "det finns inget förutom hårdrock och metal som är bra"-kille till att idag, 3 år senare lyssna friskt på allt ifrån just metal till Eva Cassidy & Manfred Mann's Earth Band. T o m lite jazz, blues & klassiskt, men det sitter fortfarande en bit in ;) Det blir minst en Oldfield-skiva i veckan. Just nu längtar jag efter kommande Return to Ommadawn & håller tummarna för Tres Lunas på vax.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...