Svanteborg Posted July 22, 2016 Posted July 22, 2016 Jag tänkte skicka upp lite bilder på mitt semesterprojekt för i år, det är fortfarande in progress så jag startar igång det och kompletterar vad det lider med efter-bilder. Det handlar alltså om att byta ut hyllplanen på racket mot något mindre ringande än graniten som ligger där idag. Vissa kanske minns tråden från bygget, men så här ser racket ut idag i alla fall: Det är två granitskivor per hyllplan som ligger på tvären i en ram av 35x35x3 vinkelstål. Skivorna ligger på SD-kuddar på detta vis: Jag upptäckte ganska snabbt att något inte fungerade som tänkt, knackade man på en skiva med knogarna så ringde det duktigt, och man hörde hur det klingade ut under relativt lång tid. Ett par slaktarblock från IKEA hjälpte, men det är lika bra att byta ut hyllorna mot något som förhoppningsvis kommer fungera bättre. Detta är 36 mm björkplywood (15+6+15 mm) som är presslimmat med vanligt trälim, hårt och länge. Jag ville också förändra kontakten med bänken och ta bort SD-kuddarna. Det känns som att de passar bättre mellan två "hårda" material, och trä är ju mjukt så jag tänkte byta till spikes. Nästa problem uppenbarade sig snart i att en 36 mm skiva uppepå spikes (de kortaste jag hittat är runt 35-40 mm långa) skulle göra att hyllplanet i princip stack ut helt och hållet ovanför ramen. Det blir inte snyggt, och jag ville heller inte ha spikarna ända ute i kanterna på skivan. Fyra st 16-mm hål borrades, de sitter 70 mm in ifrån vardera sida. Som synes på bilden så ligger hyllplanet rätt mot stålramen, kuddarna är alltså borta här. I hålen skall kompletteras med infällda gängtappar, vari det kommer gå spikes. Sedan behöver bara hyllan kompletteras med lite påsvetsade stag diagonalt över hörnen, inpassat rakt under hålen så att spiken har något att vila på. Det kommer kunna justeras uppifrån för att få varje hyllplan perfekt i våg. Jag kommer nog behöva slipa av nån millimeter runt om på varje hyllplan för det blev lite väl trångt att passa in i ramen och jag vill inte ha kontakt mellan trä och stål någonstans. Vart får man då tag på lämpliga gängtappar och spikes? Det slog mig när jag satt och lyssnade på musik en kväll och kollade på högtalarnas fötter. Dynaudio har ju en perfekt lösning på detta, en invändigt gängad metallhylsa, och en M8 spike med insexfäste ovanifrån för enkel justering. Sagt och gjort, jag tog kontakt med handlarn och köpte mig 16 st Dynaudio-hylsor med spike. Högtalarfoten är 40 mm tjock jämfört med mina 36, men spiken ser ut såhär, och ner till den utbredande foten är det exakt 36 millimeter. Nu tänker jag att dessa ska stå med spetsen rakt mot stålet, vad tror panelen om det? Annars finns alternativet att komplettera med Dynaudios underlägg i metall med en O-ring under, men då tappar man ju hårt-mot-hårt kopplingen. Finns det nåt klokt att säga redan nu eller är det bara att prova? Nästa steg är att färga och behandla skivorna och så fort verkstaden på jobbet öppnar efter semestern blir det lite arbete med svetsen, och sedan ska det förhoppningsvis bli klart! Quote
Harryup Posted July 22, 2016 Posted July 22, 2016 Kan du höra att graniten ringer om du spelar musik? Dvs. högtalarna? Är det ett problem som du kan höra eller är det en känsla? Om det ringer vilket det gör om sten så måste det ju inte vara ett problem. "Dött" material kanske ringer vid lägre frekvenser vilket kanske inte alls är bättre, bara annorlunda. För skivspelare så är jag personligen mera intresserad av att testa alltifrån lätt och stadigt till tungt och stadigt. /Harryup Quote
JWE Posted July 22, 2016 Posted July 22, 2016 Stålramen tar väl också upp rätt mycket resonans? Prova bitumenmatta på insidan av vinklarna! Quote
calle_jr Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 Cool lösning med hylsorna! Nu kommer även jag med en förmaning och det är att det måste på ganska mycket massa på 36mm plywood av den dimensionen för att det ska bli stöd på alla fyra spikes. Quote
Bebop Posted July 24, 2016 Posted July 24, 2016 Prova bitumenmatta på insidan av vinklarna! Jag hade problem med ringning med min granitskiva. Calle_jr tipsade också att använda bitumenmatta men inte i vinklarna utan på stenskivans undersida där ca 70% är täckt med bitumen men inte längs kanter och hörn. Skivan vilar på grön Sylodyn i varje hörn. Hur mycket Sylodyn man skall använda beror massa. Bitumen finns bl a på Biltema till en låg penning. Mycket effektivt för att dämpa stenskivor. Se http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/ Quote
Apexorca Posted July 24, 2016 Posted July 24, 2016 Prova bitumenmatta på insidan av vinklarna! Jag hade problem med ringning med min granitskiva. Calle_jr tipsade också att använda bitumenmatta men inte i vinklarna utan på stenskivans undersida där ca 70% är täckt med bitumen men inte längs kanter och hörn. Skivan vilar på grön Sylodyn i varje hörn. Hur mycket Sylodyn man skall använda beror massa. Bitumen finns bl a på Biltema till en låg penning. Mycket effektivt för att dämpa stenskivor. Se http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/ Det tippset kanske även jag kan nypa? Quote
Recommended Posts