hbgot Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Jag har en spelare Rega P7 med en Ortofon quinted bronze pickup på som jag kör via ett Vincent pho 111 som jag känner inte gör övriga spelaren rättvisa. Har kollat lite på nätet bla Ifi iphono, Rega Aria , Heed audio quasar, Avid pellar. Bor i en total hifi öken och önskar synpunkter eller förslag på dessa eller andra alternativ som skulle kunna passa. Jag är inte ute efter analysredskap utan det skall vara roligt att lyssna på skivorna. Majoriteten av min vinylsamling är 80 tals hårdrock. Välkomnar alla typer av synpunkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Jag har ingen aning faktiskt. Vågar inte ens på mig en rekommendation. Men var lugn. Det finns folk på detta forum som glömt mer än vad jag någonsin kommer att lära mig i ämnet! Svar kommer. Tror jag Välkommen hit förresten! / n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheMann Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Ok, du välkomnade alla synpunkter så: Köp vad som helst för nästan all 80-tals hårdrock låter inget vidare ändå. Få vettiga inspelningar. Jag älskar 80-tals rock men tyvärr är det ofta olyssningsbart på bra anläggning. Jag får köra det i bilen eller i lurarna till iPhonen! Jag har blivit så besviken så många gånger när jag fått tag i gamla favoriter på vinyl och förväntansfullt lagt skivan på tallriken med darrande händer... Skämt å sido så kommer ett bra RIAA nog leda till att du köper mer vinyl från ett bättre årtionde, 60-70-tal finns det fantastiska inspelningar från fast dynamikomfånget kanske bara var 60dB på Masterbanden då och nyutgåvor och nyare material från 00-talet till nu låter generellt väldigt trevligt! Jag har inte hört de du tittat på, och vet inte vad du har för budget, men jag kör med Primares R32 som jag är väldigt nöjd med, det är framtidssäkert för dig då det klarar alla PU som du kan tänkas vilja testa. Jag upplever det som väldigt tyst (lågt brus) och "korrekt" dvs jag känner inte att några särskilda register sticker ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted July 20, 2016 Author Share Posted July 20, 2016 Jag har inte spikat någon budget men steget från min befintliga pho-111 bör ju vara markant annars är det ju ingen ide. Jag har ett antal skivor som jag har väntat med att köpa då jag inte har bestämmt vilket format jag skall satsa på, så hittar jag ett riaa steg som gör att vinylen är roligast att använda så köper jag lp annars blir det cd eller annat digitalt format Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted July 21, 2016 Author Share Posted July 21, 2016 På tal om kvalite på nyproducerade skivor av gamla album. Vad är erfarenheten av dessa? Jag har en hel del skivor av t.ex Led zeppelin och The Who som jag funderat på att köpa, är nyproduktionen något att ha eller har man använt sig av en halvdan master och pressat för att göra sig en ytterligare hacka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Jag rekommenderar EAR 834P. Det finns faktiskt en del melodiös / symfonisk rock som är ok även från 80-talet. Men man ska försöka hitta amerikanska, engelska eller tyska original. Nice Price bredde ut sig ordentligt på 80-talet, och dessa brukar inte låta bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Den här är bra också. http://www.nomono.se/articles/trigon-advance-riaa Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Varför inte ett Whest Audio PS.30Rxxx Min absoluta favorit.Tyst, flexibelt (impedans och förstärkning) och mycket välljudande. Lite sommarläsning kanske?http://www.whestaudio.co.uk/phono-stage/ps30rdt.php http://www.stereotimes.com/amp071609.shtml Det är en utgående modell och borde gå att hitta till vettigt pris. /PEO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Intressanta tips som även jag tar till mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamellkungen Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Jag har själv varit i branschen i många år och haft möjlighet att klämma på de flesta genom åren. Det riaa som imponerar mest på mig i förhållande till pris är Asr Basis Riaat. Du måste betala väsentligt mycket mer för en tydligt förbättring. En vän har den hemma och jag måste säga att jag är riktigt impad av den. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hultin Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Håller med om ASR Mini Basis. Jag har haft ett för några år sedan - tyvärr sålde jag av det i ett försök att minska ner antalet lådor (från pre-pwr-sb3-dac-riaasteg till en låda...). Jag har sedan dess försökt leta efter ett begagnat men faktiskt inte sett ett enda i sverige sedan dess..... Mycket flexibelt för MM och MC, från 40db förstärkning till 66 (? osäker på exakt siffra). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamellkungen Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Jag tror att du köpt det är så pass nöjda att de behåller det, ett riaa "for those in the know". Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Jag har hört mycket gott om Lehmann Black cube. Att det ska vara bra. Era intryck av den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted July 22, 2016 Author Share Posted July 22, 2016 ASR mini basis måste ju vara grymt bra prestanda för att kompensera för den designen. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamellkungen Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 ASR mini basis måste ju vara grymt bra prestanda för att kompensera för den designen. Ja nog är det så alltid. Jag håller med dig om den är lite av en bastard, men ljudet är mycket bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamellkungen Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Jag har hört mycket gott om Lehmann Black cube. Att det ska vara bra. Era intryck av den? Jag har ägt den med separat nätdel, jag tyckte den var mycket bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamellkungen Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Jag har en spelare Rega P7 med en Ortofon quinted bronze pickup på som jag kör via ett Vincent pho 111 som jag känner inte gör övriga spelaren rättvisa. Har kollat lite på nätet bla Ifi iphono, Rega Aria , Heed audio quasar, Avid pellar. Bor i en total hifi öken och önskar synpunkter eller förslag på dessa eller andra alternativ som skulle kunna passa. Jag är inte ute efter analysredskap utan det skall vara roligt att lyssna på skivorna. Majoriteten av min vinylsamling är 80 tals hårdrock. Välkomnar alla typer av synpunkter. Du har en mycket bra skivspelare och picka, det är bara att gratulera. När jag fått fundera lite grann så kvarstår rekommendationen på Asr Basis, och som budget alternativ ett Heed Audio Quasar som jag också gillar. Skillnaden är att Asr:en är tystare och mer utsträckt neråt och uppåt. Vilken du en väljer så gör du ett bra köp. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Jag slår också ett slag för ASR och Black Cube (i den ordningen). Men jag lägger också till Clearaudio Basic som låter betydligt bättre än jag förväntat mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted July 23, 2016 Author Share Posted July 23, 2016 Hur pass bra riaa steg är relevant att köpa till min skivspelare och pickup? Någonstans måste ju gränsen gå då man inte får valuta för investeringen för att övriga delar inte hänger med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 Jag tycker det är ytterst relevant att investera i någon av de modeller som nämnts här. Framför att ASR då den har omfattande inställningsmöjligheter som ger dig stor flexibilitet i framtida pickupval. Det går att växa med s a s. Även Även Whest är en formidabel riaa-tillverkare men kostar normalt lite mer. eliot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 Visst kan man tycka att en komponent är overkill i jämförelse, men riaa och förstärkare är typexempel på elektronik som kan höja prestanda utöver vad som är normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheMann Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Visst kan man tycka att en komponent är overkill i jämförelse, men riaa och förstärkare är typexempel på elektronik som kan höja prestanda utöver vad som är normalt. .... och som dessutom inte blir omodern eller slits ut (iallafall inte i brådrasket om det är bra gjort)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted July 27, 2016 Author Share Posted July 27, 2016 I väntan på beslut angående riaa så blev det en beställning på ett par skivor igår. Mikael Wiehe Isolde, Ozzy Osbourne Blizzard of oz samt Bruce Springsteen The River i den remastrade nyutgåvan för att se om de är bättre än de ursprungliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 ASR mini basis mk III inhandlad och står i lådan i väntan på installation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Grattis! Den kan du leva med många år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hbgot Posted August 20, 2016 Author Share Posted August 20, 2016 Efter att ha lyssnat på ett antal skivor kan jag konstatera att ASR presterar riktigt bra, nu är ju mitt problem att den överglänser även cd återgivningen hos mig. Så nästa projekt blir nog att leta nytt alternativ på cd eller dac men det får vänta till nästa år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Grattis! Ett utomordentligt val som fanns också i mitt system under ett antal år. Mycket välljud vilket du redan tycks konstatera. Nya grejor triggar alltid nya investeringar vilket är lite av tjusningen med hifi. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingvar Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Om det är någon mer som letar så kanske ett Audio Research ph3 kan vara något: http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-138200 Mvh, Ingvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 On 2016-08-20 at 15:03, hbgot said: Efter att ha lyssnat på ett antal skivor kan jag konstatera att ASR presterar riktigt bra, nu är ju mitt problem att den överglänser även cd återgivningen hos mig. Så nästa projekt blir nog att leta nytt alternativ på cd eller dac men det får vänta till nästa år Chansar på att du är inne och kikar i forat emellanåt. Jag är nyfiken på hur de upplever ASR så här några månader efter ditt första intryck. Jag sneglar just nu ihärdigt på ASR Mini Basis lll Exclusive HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 Jag har lyssnat på ganska många RIAA i olika prisklasser. Vad jag upplever är att man faktiskt får valuta för pengarna. Dyrare är bättre. Sen är ju smaken och sammanhang olika så lite svårt är det att namedroppa. Flera bra RIAA har nämnts. Personligen föredrar jag RIAA med rör, andra tycker tvärtom. Ett av de bästa, tystaste rör RIAA jag hört är Canor. Jag har tre kompisar som äger o spelar på dessa. Såväl likriktarrör och rör i buffert. Vidare inbyggda Lundahl-SUT för MC. Mycket trevliga. Själv har jag haft både transistorer och numera rör, inget särskilt märkvärdigt, inbyggt RIAA i mitt JJ-försteg. Det rullar på två par dubbeltrioder E88CC (6922), vilket ger viss möjlighet att skräddarsy karaktären. Vidare har jag en ALLNIC AUT-2000 SUT. Jag kände aldrig att det släppte med trisseRIAA, med rör svänger det och ger mig mer närvaro, livekänsla. Transistorer är lite som att ta på sig Armani-kostymen. Rör är mer som carnival i Venedig. Men som sagt, det finns många att välja på, vilket inte gör det lättare för dig med tanke på frågeställningen. Det finns många serösa handlare som kan låna ut demoex via paket, hoppas du hittar rätt RIAA för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts