Jump to content

Slutstegs Funderingar


Kero

Recommended Posts

Guest Rydberg
Det ända DP steget jag har hört nyligen var den nya serien. Och det lät inget bra. Skrikigt o med svullen bas  :dead:

Jasså? Du lyssnade till ett A1? det borde inte låta som du säger. Får man gissa på undermålig kringutrustning!? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så var jag tillbaka från min stockholms tripp. Jättekul och läsa alla nya inlägg som har kommit medans jag har varit bortrest och internetlös. Tackar så oerhört mycket för alla tips !

Tyvärr satte en väldigt ensvis förkylning stopp för en del av mina planer för stockholms hifi affärer men hifiart, audioconcept och ljudmakarn fick ett litet snabbt besök av mig ialla fall.

Hos Audioconcept fick jag lyssna lite på en Quad anläggning. Tyckte den lät klart trevligt, slutsteget i den uppkopplingen var det större steget som går lös på 11-12000:- nånting. Hade kanske fungerat bra hos mig men jag tror inte lyftet från mitt Roksan Caspian steg blir speciellt stort och då är det ju lite onödigt.

Han visade även ett par Vincent rörhybrid block vid namn SP-T100, ritkigt läckra men dessa lyssnade jag inte på då dom inte var inkopplade nånstans för tillfället. Klarar budgeten med 10000:- / st.

Hos HiFiArt lyssnade jag på ett SimAudio W3 och som väntat spelade den mycket bra tillsammans med Totem Forest. Fick sen även en snabb provlyssning på Rogue Audio Stereo 90. Men tyvärr hade brytaren som man väljer läge på gått sönder så jag vet inte om vi lyssnade i "pure triode" eller "ultra-linear" läget. Men jämfört med SIm så lät den lite ljusare och spretigare. Inte så konstigt kanske då den nästan kostar hälften av W3:an. Den senare hade nog som väntat varit ett perfekt val för mig men tyvärr är den för dyr.

Inne hos ljudmakarn fanns ett begat Pass Aleph 0s som jag fick provlyssna lite på. Kändes väldigt lovande även om det ändå är svårt och säga på en helt annan anläggning men mina erfarenherer av Audiovector är inte att dom låter så här fylligt och med så mycket kropp som dom gjorde nu mot när jag har hört dom med Arcam elektronik, nu var endast cd:n en Arcam.

Denna känns mycket intressant.

Nån som har nåt att säga om Pass Labs Aleph 0s och vad ett vettigt begatpris kan vara ?

Så till dom tipsen som kommit från er när jag varit borta.

IHS: Advantage låter som nåting som är väldigt långt borta från ett "rörliknade" ljud, men detta passade väl dig antagligen bättre men jag tror inte det är nåt för mig fast jag inte har hört just den men däremot Grendel.

new order: Så här står det på hemsidan ang mina högtalares känslighet:

89 dB @ 1w/1m using 2.83 v (91.5 dB in room with boundary reinforcement).

Det är väl inte direkt några väldigt lättdrivna siffror, eller ?

Det är väl inte I-5:an som är HomeThetaer Ready utan den mindre I-3:an, men den är säkert oxå okej men inte riktigt vad jag är ute efter just nu. Även om tanken på att köra en anläggning med integrerad tvåkanalare "Home Theater ready" med en kompetent hembioreceiver har slagit mig många gånger, och den kanske gör det igen men då är frågan. hur bra låter t.e.x en I-3 jämfört med min Thea Casanova med t.e.x ett BAT-VK200 ??

Hade BATs integrerade 300:a haft haft nån slags Home Thetater funktion a´la Sim Audio I-3, Advantage Tjor, Krell KAV-400ix m.fl så hade jag nog seriöst haft det som ett alternativ. Är däremot tveksam till om dom andra med denna funktion som jag känner till är någonting för mig.

Fler tips hinner jag tyvärr inte kommentera nu, det får bli imorgon. Väl mött då ! :)

Link to comment
Share on other sites

Då var jag här igen och ska försöka kommentera resten av tipsen så gott jag kan.

stargazer: Tack för alla annons tipsen. Tyvärr har jag ingen aning om hur Dynamic Precision låter men mycket effekt och ström verkar vara ett hårt drivet motto på fabriken ! :)

Rent spontan av vad jag läst om DP så är det kanske inte vad jag söker efter men jag kan ju ha fel.

Rydberg: Okej, jag är med på vad du menar. Någonting som dock väger tyngre för mig är att alla som jag känner som hörde det VK-60 steg som Bossanova hade inne tycker att det lät väldigt bra.

mangew: Dom där är säkert inte fy skam men jag kan inte ens ana hur det skulle låta med ett par sånna, har inte den blekaste aning och då är även 12000:- för mycket pengar för att göra en så stor chansning.

Vad är det för kinesiska slutsteg du tänker på ?

Nu har jag en hel del intressanta alternativ att fundera över. En lista skulle kunna se ut så här, ingen rangordning.

Pass Aleph 0s

Audio Research VS55

BAT VK-60

BAT VK-200

Rouge Audio Stereo 90

Unison Research Unico DM

Vincent SP-T100

Plinius ( begad som passar budgeten )

Sim Audio ( begad W3 vore en dröm )

Är det nån som har erfareneht av Vincent här. Audioconcept tyckte ju t.e.x att SP-T100 var ett bra alternativ, nån som hört dom ?

Sen finns ju SP-993 samt monoblocken SP-991, var det inte drkim eller hur mannen nu hette som körde SP-991 till sina Dynaudio burkar ??

Sen skulle jag oxå jätte gärna ha lite feedback på Unison Research om nån har det, på papperet känns den väldigt intressant.

Nu missar jag säkert några alternativ som jag funderat över.

Kom gärna med fler tips !

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Rydberg: Okej, jag är med på vad du menar. Någonting som dock väger tyngre för mig är att alla som jag känner som hörde det VK-60 steg som Bossanova hade inne tycker att det lät väldigt bra.

Steget behöver inte låta illa med vissa högtalare (t.ex. de på Bossanova) men man bör tänka på vad steget ska användas till innan man bestämmer sig. Det kommer kanske inte att låta illa men inte heller korrekt.

VK-150se "lider" av samma höga utgångsimpedans och som du ser i Stereophiles mätning med en simulerad högtalare blir frekvensgången tämligen krokig, denna tonkurveavikelse kommer vara klart hörbar. Vill du ha ett VK-60 så se då till att du har ett par högtalar med hög impedans som är hyffsat linjär så du får en rak frekvensgång!

Batfig01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Läste lite mer om BATs integrerade VK-300 och såg nu att den minsann visst har en funktion som gör den möjlig att integrera i ett hembiosystem. Man kan välja volymen "Fixed" på valfri ingång och då agerar den ju slutsteg till frontarna.

Nån som har hört VK-300 ?

På ljudmakarns sida kan man läsa att det är den bästa integrerade förstärkare dom/han har hört.

Nu är den ju väldigt dyr som ny men en lätt begad borde gå och hitta nånstans i världen. Hur tror ni mitt Theta Casanova försteg med t.e.x ett BAT VK-200, Pass Aleph 0s skulle stå sig mot en VK-300 i grundutförande ?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Mitt gamla McCormack steg har nämts, jag har ju lyssnat på det i flera år så jag vet hur det låter.

Det är ett typiskt amerikanskt ljud ala 90-tal dvs grand slam. Stort , mäktig bas, hyggligt perspektiv, bättre på bredd och höjd än att blottlägga lager på lager i djup. Imponerande djup i rumsuppfattning. I diskanten finns lite värme men inte den mjuka skirhet som finns i dagens bästa i samma prisklass. Mellanregistret är har bra närvaro. Jag kan bara rekomendera den, ett fynd för 15000. Rydberg har hört den likaså Sampix.

Link to comment
Share on other sites

Kero

S-150 är kanske inte riktigt "rörliknande", men jämfört med Grendel så låter S-150 "mjukare". Det är ju inte för inte som det talas om Mos-Fetkort till Grendel. ;)

Link to comment
Share on other sites

Adagio: Säkert ett bra slutsteg.

IHS: Ahaa.. ;)

Jag har hittat mig ett begat BAT VK-200 till okej pris nu, blir klart under budget taket 20K men jag tvekar ändå. Har börjat fundera ganska mycket på den integrerade VK-300x fast jag inte var ute efter en integrerad från början.

Funderar även en del på Ljudmakarns Pass Alpeh 0s slutsteg. Tror det skulle låta fantastiskt bra hos mig men den är lite för dyr.

Ja.. vi får se, det lutar åt att jag känner lugnet ännu en liten stund, ska på mässan och kanske avvaktar tills dess ialla fall och ser vad för idéer man kan få därifrån. :mm:

Men så var det ju den där begad VK-200:an, den lär inte finnas kvar speciellt länge.. dilemma, dilemma ! :black:

Link to comment
Share on other sites

plundin: Du har PM !

Bryston ja... dom hade jag ju glömt bort. Tycker det verkar vara mycket stabila produkter.

new order: Ja det är ju riktiga lyxproblem så gnälla ska man ju absolut inte göra, man får vara glad över att kunna ha dom istället.

Jag börjar luta lite åt att slå till på VK-200:an, priset är så pass bra. Men jag ska nog låta den här helgen få vara en liten "lyxproblemsfunderarhelg". :D

Link to comment
Share on other sites

Nitram: Jag har varit i kontakt med den säljaren för nån vecka sen, intressant men inte aktuellt i dagsläget av olika anledningar.

Leif Eriksson: Tack för tipset.

Lite OT då det inte handlar om ett slutsteg men jag hittade en riktigt intressant produkt för att kombinera hifi och hemmabio idag från det stora landet i öst, Kina. Här behöves nog mangew:s Kina erfarenhet.

Det är nämligen Jungson som har en förstärkare som på papperet är en riktig "Hemmabio/Hifi kombinations Kung".

Kolla in denna. 44kg, 6*80 Watt KLASS A !!

http://www.jungson.com/content/product_pages/av1000c.htm

En hemmabio förstärkare utan en jäkla massa onödiga in och utgångar för såväl ljud som bild. Frågorna är två, hur välutvecklad är 6.1 dekodern, bass management inställningar framförallt. Sen så klart.. hur låter den ?

Som sagt, på papperet en riktig killer !

Nå mangew, vad säger du om Jungson ?

Link to comment
Share on other sites

:D Kinaexpert...

Nåja, vid egna förhandlingar med kineserna har det framkommit att de anser Jungson vara bra saker. Jungson finns ju att köpa på andra ställen i världen bla. andra sidan pölen för betydligt mer pengar bland andra "high end" grejer så Jungsons produkter verkar hålla hög klass. De som importerat Jungson verkar också överlag vara nöjda. Jungson är ju ett av de Kinesiska märken som har verkligt "tung" hifi i sortimentet.

Då jag själv köpte förstärkare så frågade jag bla. om Jungsons sortiment, fick svar att de var bra kvalite lite i samma stuk på ljudet som den Zell jag köpte men Zellen skulle vara strået vassare totalt sett. Vet dock inte om denna AV1000 räknades in i jämförelsen.

Finns ett par trådar på prisjakt där dessa prylar avhandlas, bla här:

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?sho...ic=77420&st=120

Har själv ingen som helst erfarenhet av dem, annat än jag var intresserad att köpa JA-50 monoblocken tidigare som inte blev av.

Link to comment
Share on other sites

Missade att kolla i tråden på ett tag (jobbat förmycket igen)

Jasså? Du lyssnade till ett A1? det borde inte låta som du säger. Får man gissa på undermålig kringutrustning!?

Jag kallar inte Accuphase C 290v undermålig kringutrustning , samma gäller med deras Dp-67:a ;) Vi körde även på en Grendel. Högtaleri var Infinity Omega , Qrs Neptunus och nån mindre Dynaudio som jag har glömt namnet på :blush

Med golvarna så var det bummelbas utan några konturer , med Dynaudio så bottnade vi dom stackars 6½ redan på moderata volymer. Skruvade man upp lite så kom diskanten som en kniv. Med Grendel städades allt upp på ett snyggt sätt. Det var så att Omegan nästan spelade ut riktigt fint med Grendel

Jag kan säga att jag har inte lyssnat jätte mycket på Grendel , men den var i våra öron bra mycket bättre än A1.

Ha det bäst

J

Link to comment
Share on other sites

mangew: Har försökt läsa lite på prisjakt om dessa Jungson.. tror jag lämnar det bakom mig nu men stärkaren jag länkade till är helt klart en intressant produkt. Skulle vara kul om fler tillverkare kunde komma med nåt liknande för oss som vill kombinera hifi och hemmabio.

Pathos har ju i.o.f.s kommit med en liknande stärkare fast den saknar helt dekoder för 5.1 ljud, det är ju synd, då går det inte att få till nåt surround ljud från tv sändningar t.e.x utan endast från en dvd med inbyggd dekoder. Alternativ ha en extern dekoder men då kan man ju lika gärna ha ett bio försteg.

Och så är den nog rätt så dyr. ;)

Ni märker att jag får olika mer eller mindre bra idéer hit och dit och håller på, sån är jag, det hjälps inte ! :D

Om jag uppdaterar läget lite. Ett slutsteg är fortfarande en aktuell lösning men tanken att köra en integrerad tvåkanalare tillsammans med ett hembio stärkeri finns oxå med i funderingarna nu trots allt. Kravet på tvåkanalaren är att den går och köra som slutsteg på något sett utan större arbete. T.e.x som BAT VK-300x att man väljer volymen som "fixed" på valfri ingång och alltså har denna ingång kopplad till "Pre Out Front" på bio försteget/förstärkaren.

Slutstegs tips mottages fortfarande tacksamt men även tips på tvåkanalare med funktion som ovan förutom dom jag redan vet om, vilket är ovan nämnda BAT, Advantage Thor, Krell KAV-400ix, SimAudio I-3.

Hur var det nu med dom integrerade som Sladd rekommenderade, ska nog kollas upp trots allt. :blush

Jag kommer nog inte slå till på VK-200 steget jag nämnt tidigare. Vill nog hellre iså fall ha ett VK-220 eller 250, dom är framförallt så mycket snyggare men kan bli svåra att ha råd med men en 220 kan nog gå och hitta med lite tålamod.

Link to comment
Share on other sites

Har jobbat natt i veckan så dygnsrytmen är lite off, därav mitt surfande denna natt ! :)

Så här kommer fler tokiga idéer.

Kikade lite på integrerade Accuphase förstärkare. Den näst minsta E-308 har ju delbart för/slutsteg med en knapptryckning på fronten om jag fattat det rätt, det är ju en variant av den funktionen jag skulle behöva hos en integrerad tvåkanalare.

Det finns ju lite Accuphase kunskap här. Vad för ljudkaraktär skulle jag kunna förvänta mig om jag hakade på en E-308 till mina Von Shcweikert VR-4jr ?

Har aldrig själv hört Accuphase i nån anläggning men jag har som fattat att dom låter liksom "vackert", men hur är det med drivet i musiken, basen, hur kan man beskriva det hos en Accuphase stärkare ?

Mycket funderingar nu... hade ju tänkt känna lugnet tills jag varit på mässan, man kan säkert få lite idéer därifrån, men det är full rulle i hjärnbalken ialla fall ! :D

Hoppas ni står ut med mig och mina funderingar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga. Accuphase har väl aldrig varit kända för någon dräparbas om man säger så men första gången det slog mig var med E-530 och Amati Homage. M-8000 förstärker intrycket medans A-60 och A-50V tycks ha en mer delikat återgivningskaraktär. Verkar det snurrigt... :?::)

Link to comment
Share on other sites

Tack Timbre och johan för erat bidrag med Accuphase kunskap. Jag är som nyfiken på märket men jag vette sjutton om jag vågar chansa utan att aldrig ha hört en Accuphase produkt... det börjar bli riktigt snurrigt i min skalle. MÅste nog ta en paus från funderingarna, lyssna på lite musik så klarnar det nog så småningom. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...