Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så fick jag sålt mitt lilla kära Roksan Caspian slutsteg till slut. Tyvärr till alldeles för lågt pris mot hur bra den faktiskt är.

Men men.. jag vill ha någonting bättre och mina Von Schweikert VR-4jr vill oxå ha någonting än bättre.

Kan förklara lite snabbt ungefär vad det är jag söker. Jag gillar VR-4jr:s ljud, vilket jag uppfattar som neutralt, ganska analytiskt med bred ljudbild och stort frekvens omfång.

Det är alla bra egenskaper men till detta skulle jag vilja få in lite mer värme, lite mer kropp och själv bakom allting, lite mer romantik.. vad sjutton man nu ska kalla det. Jag vill nog ha lite rör karaktär på ljudet. Samtidigt vill jag gärna ha lite mer kraft och energi i den lägsta basen då mitt rum äter upp så mycket av den.

Så en summering kanske säger att jag vill ha ett slutsteg med lite rör karaktär med bra basresurser. Basen behöver inte vara super kontrollerad då jag tycker högtalarna i sig är så väldigt kontrollerade i basen att det nog inte gör nånting att tappa lite av det, kanske nästan skulle kunna kännas mer naturligt i vissa sammanhang.

Jag har provat två bätre slutsteg här hemma. BAT VK-200 samt Krell FPB-200c som dom flesta aktiva på forumet sett.

BAT slutsteget gillade jag, det kändes som att det passade bra, skulle helt klart kunna leva med ett sånt så det är ett alternativ.

Krell slutsteget var helt fantastiskt på sitt sätt, men personligen skulle jag gärna ha lite mer värme i ljudet istället för den monstruösa effekten och renheten i ljudet och dessutom är det alldeles för dyrt och jag törs inte gå på billigare Krell slutsteg då efter vad jag hört så blir dessa än ljusare i ljudet.

Slutsteget kommer även användas till hemmabio och även till musik lyssnar jag ofta ganska högt så några rör slutsteg på 10-20 watt är inte aktuellt.

Budgeten då, ja säg 20000:- som max. Jag köper jätte gärna begagnat, tycker man får så mycket mer för pengarna då dom flesta apparater med nåt år på nacken ändå oftast är i kanon skick utan ens den minsta repa.

Några slutsteg jag funderat på är då BAT VK-200 men även BAT VK-60, kan inte släppa tanken på att det nog hade låtit hur bra som helst med VK-60 till VR-4jr med den smak jag har.

Men jag skulle gärna ha tips på andra alternativ oxå. Ska man köpa begat så är det lite svårt att stirra sig blind på en modell, då kan man få vänta länge innan någonting dyker bra upp.

Men begagnat är inte enda alternativet. Finns det något nytt alternativ som känns vettigt så är det så klart intressant.

Har ett nytt alternativ i tankarna just nu som nog ska provlyssna på Torsdag och det är Rogue Audio Stereo 90 hos HiFi Art. Ska bli mycket spännande.

Har surfat runt och hittat några alternativ som jag inte vet så mycket om själv så jag lägger ut dom här så får gärna den med erfarenhet kring nån eller några av modellerna dela med sig av sin erfarenhet.

Classé CA-200

http://www.audio-markt-auktion.de/item.php?id=3799996870&

Hhur gammal är den här modellen. Hittar den inte ens som "Discontinued" på Classés hemsida men den verkar ju vara ny enligt annonsen.

PS Audio Classic 250

http://www.soundscapehifi.com/used-psaudio250.htm

Vet inte alls hur PS Audios slutsteg låter, kanske inte nån rörkaraktär men lite erfarenheter kring denna eller liknande från PS vore intressant. Det är ju ett riktigt bra pris men jag vet inte så mycket om handlaren.

BAT VK-60

http://www.soundscape2.com/used-batvk60-0804.htm

Samma handlare har även en BAT VK-60. Vet dock inte hur gammal den är. Nån som vet om VK-60 finns i olika versioner, om den har uppgraderats nån gång under dens tillverkningstid ?

Hegel H2A

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=719&menu=1

Har ingen aning om vad detta är men ligger i rätt prisklass. Ska kanske förbi ljudmakarn på torsdag så då kanske jag får provlyssna det. Nån som gjort det ?

En lösning som hade varit oerhört läcker på min TV bänk är två monoblock med lite smalare bredd än normalt. Min bänk är 180cm bred så på varsin sida om tv:n finns det lite drygt 40cm att ställa nånting på. Rouge M-150 hade passat perfekt till detta men som nya är dom för dyra.

Kom gärna med tips på alternativ åt mig.

Edit: Uppdaterad med några nya alternativ på sidan 5.

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hejsan,

Seriöst och genomtänkt inlägg fast du glömmer ett märke... :black:

Mitt ARC VS55 är endast kört hemma hos mig, ned- och upppackat en enda gång. Superskick. Hade tänkt mig något litet mer än 20 papp men är du intresserad kan vi fortsätta diskussionen per mail och säkert komma överens. Dollarna är ju låg...

Ett snäpp upp hittar vi VS110 med dubbla kraften relativt VS55. VS110 har jag inte själv hört, men överallt läser jag att det har mycket övertygande släktdrag med VS55 och bara det i sig bådar gott! Jag nämner detta steg eftersom jag lovat bra priser på ARC som öppnings-godis från Engelholm Audio + Audio Research. Dock är inte hemsidan klar än map ARC än.

Har du några frågor svarar jag snarast! :)

Posted

Jaså jag glömde Audio Research ! ;)

Har nog inte funderat så mycket på AR. Vet inte varför, har aldrig hört dom så jag vet inte varifrån jag fått det men jag har som nånting i bakskallen om dyrt och byta rör, krånglig bias inställning, överpriser i sverige... jag kanske har helt fel.. ?

VS55 blir ju en direkt konkurrent till Rogue Audio Stereo 90 som jag förhoppningsvis ska få testa lite på torsdag hos hifiart. Rougen känns på papperet bättre till mina behov med sina 90W per kanal.

En jämförelse mellan dessa två hade varit hyper intressant.

Posted
Har nog inte funderat så mycket på AR. Vet inte varför, har aldrig hört dom så jag vet inte varifrån jag fått det men jag har som nånting i bakskallen om dyrt och byta rör, krånglig bias inställning, överpriser i sverige... jag kanske har helt fel.. ?

Japp - helt fel. :evil:

VS-serien är riktigt enkel att BIAS-justera (tar 15 minuter och görs en gång i kvartalet). VT-serien något mer omständig.

Rör kan man antingen köpa från ARC (genom mig eller annar ARC-återförsäljare) eller från nån av de många rör-pularna i landet: Bernt, Rydberg, m.fl. eller hänga med på sambeställning av rör. Man gör det vart tredje år för effektrör och vart 6'e för smårören.

Jag tycker också du har fel ang priset, men här kommer väl erfarenheterna av produkterna in och personliga preferenser. :)

Vill du löser vi självklart hemlån av VS55'an. Lägg mig ett mail om du är vidare intresserad.

Posted

Classé CA-200 kom i början på nittiotalet och den fick blandad kritik. Efterföljaren CA-201 fick heller ingen höjdarrecension i HiFi News och läser man mellan raderna kan en viss tveksamhet skönjas. Har lyssnat på CA-200 och skillnaden är för stor jämfört med CA-300.

Guest Rydberg
Posted

VK60: Output impedance: 2.5 ohms (high-impedance taps), 1.4 ohms (low-impedance taps)

Dettta är mycket högt och inget steg jag själv skulle köpa om jag inte hade väldigt högimpediva högtalare. Vk200 är nog ett bättre val!

Ett GamuT steg är annars ett bra val, lite mjukare och varmare i ljudet (iallafall d200 mk3)

Posted

Engelholm: Som sagt så ligger ingen fakta bakom mina tankar kring AR, bara mina spontana reaktioner i bakhuvudet, vet inte varifrån jag fått det men det spelar ingen roll, jag har gärna fel.

Ang priset så.. ja det är ju en känd importör av överpriser som har ialla fall haft hand om agenturen så jag vet inte vad man säger om det, det är ju upp till var och en att tycka som man vill och vad man tycker är själiga priser för importerade varor.

Men en liten snabb koll sa att listpriset i USA på VS55 är $2495, vilket med dagens kurs enligt FSB är 16878,67:-. Enligt Esoterisks hemsida är listpris i sverige på VS55 30000:-. Då tycker jag vi snackar seriöst överpris, nästan det dubbla.

Men den diskussionen behöver vi inte ta, det har gjort många gånger på forumena och jag köper ändå inga argument som försvara ett påslag som dubblar priset.

Det låter ändå intressant, vänta dig ett PM.

Timbre: Tack för infon. Har sökt lite infon om CA200 och hittat väldigt blandade åsikter så det är ju ett tecken på att nåt inte är som det ska.

CA300 är alltså betydligt bättre. Är det rent av ett bra begat köp tycker du ?

Rydberg: Det där med impedance får du nog förklara lite bättre, jag fattar inte riktigt vad du menar ?

Det enda jag vet om VK60 är att den låter bra.. det räcker bra för mig men så klart är jag intresserad och höra vad det är du anser är dåligt.

En VK200 från USA är nog bland det mest prisvärda man kan hitta, dom är riktigt billiga. Men BAT verkar inte göra några konverteringar av märkspänningen på fabriken men jag vet ialla fall att trafon ska ha dubbla lindningar så något mission impossible att få en VK200 till 230V kan det ju knappast vara.

Är det nån som har erfarenhet av det större BAT VK-500 ?

Den finns ofta till salu i USA med någonting som kallas "BAT Pack".

Någon som har erfarenhet av dom nyare transistor stegen, VK-220 samt VK-250 ?

Tack för all hjälp så här långt.

Posted
Engelholm: Men en liten snabb koll sa att listpriset i USA på VS55 är $2495, vilket med dagens kurs enligt FSB är 16878,67:-. Enligt Esoterisks hemsida är listpris i sverige på VS55 30000:-. Då tycker jag vi snackar seriöst överpris, nästan det dubbla.

Vi behöver inte bli eniga men jag skriver ändå min åsikt här:

Du skall jämföra äpplen med äpplen, dvs utan moms för båda priserna!

16878,67kr mot 24'000kr ...dvs 7'000kr emellan för frakt, tull och två mellanled. Jag tycker det är rätt pressat.

Jag vill också poängtera att du relaterar till ett listpris som baserade sig på en dollar som kostar 7.80.

Ser fram emot PM. :)

Posted

Varför inte prova Plinius? Jag köpte själv nyligen ett SA-102, det är ett klass A slutsteg på 2x125W 8 OHM.

Jag sökte som du ett steg som hade lite mer värme i sig, och som spelar musik utan att bli alltför analytiskt.

Jag har kört det i ca 3 veckor nu, jag var dock inte riktigt tillfreds med Plinius försteg utan jag valde McIntosh C41 istället, och det blev en riktigt bra kombination, musiken finns där och gott om kraft och kontroll.

Lycka till :D

Posted

Jag tycker att man lätt kan jämföra så för man måste ju oxå tänka på att importören knappast betalar det amerikanska MSRP priset som vilken amerikansk kund som helst. Importören betatalar knappast mer än vad amerikanska butiker betalar som inpris, och att det är bättre marginaler för handlarna i USA än här i sverige är ju inte heller nån hemlighet.

Posted

Leif Eriksson: Plinius hade jag oxå glömt bort. Kan ju oxå vara ett alternativ då, jag visste inte att dom gick åt det varmare hållet. Har inte hört nån Plinius produkt.

Tack för tipset.

Posted

Du har så rätt, om det ändå vore så enkelt att man kunde prova allt av intresse hemma. Det är självklart en stor fördel och egentligen ett måste men det finns inte så mycket alternativ här uppe i norrland, finns ju i princip inga butiker.

Posted
Jag tycker att man lätt kan jämföra så för man måste ju oxå tänka på att importören knappast betalar det amerikanska MSRP priset som vilken amerikansk kund som helst. Importören betatalar knappast mer än vad amerikanska butiker betalar som inpris, och att det är bättre marginaler för handlarna i USA än här i sverige är ju inte heller nån hemlighet.

Verkar orimligt enligt mig att jämföra annat än kundpriserna.

Nu för tiden har ju dollarn sjunkit med nästan 15% så dom 7000kr i skillnad är ju i praktiken bara 4, 5000kr.

Eller är det ett problem att företag tjänar pengar? För skillnaden är ju inte så stor.

Posted

Förslag från företag verkar OK så vi fortsätter med fler seriösa förslag vilka innehåller de eftersträvansvärda inslagen av kraft, värme och prisnivå:

Advantage Thor. Kraft och finess och musikalitet om man inte stänger av den... 22 900:-, billigasy i hela världen just i Sverige.

Accuphase integrerade, den minsta går på 30 000:-, skiljer en del i pris gentemot direktimport men vi tar inbyten...

EAR:s integrerade rörhäck. Automatisk bias, bra kraft för pengarna, minns inte exakt pris men runt 30. Storebror spelar i butiken och kostar 49, en av våra allra roligaste och svängigaste steg!

mvh

ps: en slamkrypare kanske vore värd att prova också, vi håller på att spela in ett klass D steg från PS Audio. Det verkar ha mycket kraft och en särdeles basåtergivning, 24 000:- DS

,

Posted

Kero: Hade du väntat någon månad så hade du gärna fått prova min integrerade Zell ZD200 med delbart för/slutsteg. Är på väg att röra oss mot Luleå men inte förrän om någon månad. Orkar inte släpa dit den innan dess men hade bara vart intressant i vilket fall att se vad någon annan tycker om denna. Personligen anser jag den rikitgt bra.

Posted

Oj man känner inte igen sig här längre, helt nya färger och layout, det tar nog nån dag och vänja sig vid det.

Börjar den här gången med att avsluta diskussionen om AR priser. Stämmer det att listpriset idag är en bit under 30K så hade jag fel och tycker det är helt okej sverige nivå.

Visst får företag försöka tjäna så mycket pengar dom vill, men jag köper inget av välgörenhet för att nån annan ska bli rik, jag köper där jag gör bäst affär själv och det är väldigt sällan i sverige. Visst är närheten till service värd en slant men inte hur mycket som helst, inte tusen och åter tusentals kronor. Att sen ha "förmånen" att byta in saker ger jag inget för. Har försökt byta in flera av mina saker men än så länge har jag bara fått rena skiterbjudande på det jag velat byta in, riktiga skambud.

Därmed sätter jag punkt för mig personligen på den diskussionen i den här tråden.

Nu åter till slutstegs funderingar. Hade ju kommit en hel del intressanta förslag.

sladd: Thor är ju inte direkt nåt slutsteg så det är inte vad jag söker efter. Sen är den ljudmässigt inte vad jag är ute efter. Har haft den hemma ett tag så jag vet ganska bra hur den låter. Den gången valde jag Pathos Classic One istället och det skulle jag göra igen om jag var ute efter en integrerad tvåkanalare.

Accuphase har jag suttit och surfat runt lite efter och kikat på idag. Skulle vara väldigt intressant att få prova. Men även här är det slutsteg jag är ute efter. Men tyvärr finns det nog inget i min prisklass, har inte lyckats hitta någonting begat alternativ heller från Accuphase.

EAR verkar vara bra grejer som nog hade kunnat passa mig men även här verkar det inte finnas nåt slutsteg i min prisklass.

Är det ett PS Audio steg från den här serien eller ?

http://www.psaudio.com/products/gca_amplifiers.asp

Neon Park: Kan du säga någonting om hur det här McCormack steget låter ?

mangew: Visst hade det varit väldigt intressant och höra hur din förstärkare låter. Det är ju inte säkert att det blir nån affär ännu på ett tag, jag har ingen panik men av erfarenhet vet jag att när jag blir sugen så brukar jag ha svårt och hålla mig... men det kan ju hända att jag lugnar mig och väntar ett tag, beror på ekonomin oxå.

Får igen tacka för alla tips så här långt. Har betydligt fler alternativ nu än jag hade för ett dygn sen.

Posted

Men Kero du har ju glömt VTL :clown: ;) ML 450 skulle driva dina Von Schweikertar till nya höjder.Och dessa har du ju hört på dessutom!Inget att fundera på helt enkelt.Ja då var det ju det där med finansieringen förstås!! :black:

Posted

Ja just ja, dom hade jag helt glömt bort !

Skickade ju en länk på ett fint par till salu åt dig för bara några dagar sen, om du inte har hunnit slå till på dom så kanske jag gör det !! :-D

Posted
Ja just ja, dom hade jag helt glömt bort !

Skickade ju en länk på ett fint par till salu åt dig för bara några dagar sen, om du inte har hunnit slå till på dom så kanske jag gör det !! :-D

Jag såg länken,drägglade och drömde litegrann,kollade sedan in bankboken och då tog det roliga slut :D Helt ok pris dock.Och innan min hifi-bana är över SKA jag ha ägt ett par monoblock med VTL märket på!Det har jag gett mig den på!

hifihuset säljer nya VTL slutsteg som du kan se.Klarar du dig med MB125 så är det halva priset där redan.Är det någon som jämfört VTL ML125an mot 450 :?: Och hur klarade sig lillebror i sådana fall :?:

På tal om VTL.Den här anläggningen

skulle varit skoj att få lyssna på!!

Posted

Jag tror att du kommer äga ett par tidigare än du anar ! :mm:

Dom mindre MB125 är ju säkert inte pjokiga, men som nya här i svedala.. alldeles för dyra för mig.

Hittade två andra alternativ när jag kollade på hifihusets hemsida. Dessa monoblock från Shanling. Tycker dom är grymt snygga. Nån som har hört dessa ??

http://www.hifihuset.se/detalj.php?RECORD_...id&id(visa)=504

Det här verkar ju oxå hyperintressant. Rörhybrid på 2*150 Watt som även kan köras mono med 500 Watt.

Nån som hört ??

http://www.hifihuset.se/detalj.php?RECORD_...id&id(visa)=438

Posted

Jag har också varit ute efter ett slutsteg typ "Rörliknande, fast med kraft och energi" till mina MD Mingus. Jag var länge inne på ett rörslutsteg, men valet föll till slut på Advantage S-150......

Kanske är jag lite feg, men tillsammans med Gondul blir det nog inte så dumt ;)

Posted

Bägge alternativen verkar klart intressanta Kero!

Rätta mig om jag har fel men dina VR4jr är nog inte så tungdrivna,eller :?:

I sådana fall så behöver du kanske inga kärnkraftverk för att driva dom heller.

Shanling kan verkligen göra snygga grejor :app: Och Unico monoblocket blev jag också intresserad av :mm:

Du skulle fått testa bägge alternativen hemma för att se vilken som passar bäst.

Det är såna här gånger som man saknar en affär som är driven i samma anda som Bossanova! :(

Posted

Dessa http://www.acoustic-reality.com/ kan kanske vara alternativ 1000 ice power watt per monoblock för drygt 12000:-/par. Svårbedömda, har ingen aning hur de fungerar men ett är säkert hade jag haft kvar mitt försteg hade jag antagligen köpt dessa då de verkar ligga väldigt bra i pris också. Personligen anser jag dem vara de mest intressanta vid sidan av ett par av de kompetenta Kinesiska förstärkarna/slutstegen.

ICE power med rörförsteg verkar ju vara populära och fungera bra. Du skulle få ett bra rörförsteg för ca. 8000:- och ha en troligen mkt. bra kombination för ca. 20 000:- Nu ville du väl inte ha ett separat försteg ytterliggare? Men de fungerar säkert bra med andra också.

Posted

Varför inte en Moon I-5 :?: Jag gillade den när jag fick lyssna på den hos Bossanova.Ganska lik Pathos Classic one i sin karaktär i mitt tycke,men så är den dessutom

"home theater ready" som det står på deras hemsida!!

Guest Rydberg
Posted
Rydberg: Det där med impedance får du nog förklara lite bättre, jag fattar inte riktigt vad du menar ?

Det enda jag vet om VK60 är att den låter bra.. det räcker bra för mig men så klart är jag intresserad och höra vad det är du anser är dåligt.

En VK200 från USA är nog bland det mest prisvärda man kan hitta, dom är riktigt billiga. Men BAT verkar inte göra några konverteringar av märkspänningen på fabriken men jag vet ialla fall att trafon ska ha dubbla lindningar så något mission impossible att få en VK200 till 230V kan det ju knappast vara.

Anledningen är man får tonkurveavvikelser om man har en låg och flukturerande impedans (vanlig spänningsdelning). Det borde kunnas göra bättre än sådär tycker man. Är man bara noggran med lasten (linjär impedans) så kan man endå får bra resultat. Exempelvis så skulle ett par pi60s med konjugatlänk fungera bra med Bat-steget då det har en hög impedans som är mycket linjär.

Som du säger så har VK200 och VK500 dubbla primärlindingar så en omkoppling torde inte vara svår att genomföra.

Posted

Det ända DP steget jag har hört nyligen var den nya serien. Och det lät inget bra. Skrikigt o med svullen bas :dead: