Jump to content

Subfunderingar (spinoff från Linns LP 12 tråden)


new order

Recommended Posts

Ville bara testa kunskapsbanken på forumet angående denna i det närmast mytiska spelare. Har själv hört den vid flera tillfällen, bland annat när Linn hade en visning av deras då nya värsting cd-spelare, CD 12.

Det blev en jämförelse mellan LP och CD 12, och även om det kanske inte är direkt rättvist att jämföra format sådär så klarade sig LP 12 otroligt bra. Jag fördrog den helt klart över Cd-spelaren.

Har alltid hållit den som en slags referens för mig. Men jag betackar mig gärna från att bli indragen i märkets indoktrineringsmetoder. Kan ändå inte förneka att det är något speciellt med den. Tror Ian Wachtmeisters gamla slogan "drag under galoshen" passar in klockrent.

Men så är det ju det här med allt runt i kring. Linn rekommenderar såklart deras egna grejor. Men vad tycker/tror ni skulle passa till en tolva? Tänker närmast på puppa, tonarm och riaa?

mvh, new order.

Link to comment
Share on other sites

Vafalls..

N O goes analog?? :redface2::D

Tyvärr har jag inga bidrag att komma med på ovanstående fråga. Alltför grön i detta träsk. :)

Så småningom blir det väl en vinylspelare även för mig. Men håll inte andan. Jag är en riktig slow starter. I detta fallet extremt mycket av den varan.

Link to comment
Share on other sites

Har hört L12:an många ggr och alltid gillat musiken den förmedlar. Jag minns att HiFI & Musik hade en artikel om den där man gick igenom alla de uppdateringar som har tagits fram under åren. Kolla på deras hemsida om du hittar den artikeln. Den kan väl vara kanske 2 år gammal.

mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska låsa dig vid LP12, även om det är en mycket trevlig spelare som utan tvekan har en kultstatus.

Min egen erfarenhet av den är att man måste utrusta den en hel del för att komma i nivå med moderna spelare.

Det har runnit mycket vatten under broarna de sista 10-15 åren, både vad gäller drivverk, tonarmar, pickuper och inställningsmöjligheter.

LP12 kanske är rätt val för n.o. i slutändan, men låt även andra spelare komma till tals före beslut.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska låsa dig vid LP12, även om det är en mycket trevlig spelare som utan tvekan har en kultstatus.

Min egen erfarenhet av den är att man måste utrusta den en hel del för att komma i nivå med moderna spelare.

Det har runnit mycket vatten under broarna de sista 10-15 åren, både vad gäller drivverk, tonarmar, pickuper och inställningsmöjligheter.

LP12 kanske är rätt val för n.o. i slutändan, men låt även andra spelare komma till tals före beslut.

Inget är skrivet i sten. Så du kan vara lugn. Både en lite större Rega och framförallt Nottingham har funnits i tankarna. Jag har väl bara lite extra varma känslor för Lp 12. Finns inte logiska resonemang bakom.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det finns något mystiskt med dragningskraften i en LP12:a.... Jag trillade dit ordentligt för några år sedan...

köpte en Rega P7, just för att inte behöva pyssla med uppgraderingar osv hela tiden..... men hur det än var så sneglade jag alltmer på LP12:orma som kom ut på Blocket/Ebay/Hifimagasinet....

Det var inget fel med Regan, absolut inte - och med en bra MC-puppa hade den räckt mycket långt. Men det handlade om andra saker än rationellt tänkande. Det finns bättre spelare än en LP12 - absolut, men på något sätt så är en LP12, en LP12.... Minns fortfarande när jag lyssnade till Totos "Jake to the bone" på en fullsmetad LP12 och Linns stora aktiva system (Keltik drivna av Klout och Kairn) på Takt o Ton i Luleå. Efter det så sa jag och brorsan att vi ska hem och slänga "stereon" hemma genom fönstret.... Vissa minnen sitter kvar länge....

Vad gäller andra tillverkares produkter på en LP12 så har jag ingen erfarenhet alls, utan jag har hållit mig till Linnhierarkin....
Lycka till med utforskningen av spelare.

Link to comment
Share on other sites

Nottingham och lp12 är i mina öron långt ifrån varandra ljudmässigt. Bör inte konkurrera om samma ljudideal väl?

Tar man det båsta från båda blir det en Brinkmann. Blink blink.

Som alltid är det bara att ta sig en tur och lyssna och jämföra så man vet vad man gillar.

Jag skulle säga att dina wilson är mer som lp12 och en del rega i ljudkaraktär.

Men rega är lite lättare ffa i basen.

Min personliga erfarenhet bara...

Link to comment
Share on other sites

Man riskerar sällan få varken Nottingham eller LP12 låta stressat.

Utmaningen är att få dem spela med driv, definition och klipp.

Å andra sidan är det tvärtom med spelare som har detta, oftast lättare spelare med fast koppling och/eller bristfällig uppställning.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska låsa dig vid LP12, även om det är en mycket trevlig spelare som utan tvekan har en kultstatus.

Min egen erfarenhet av den är att man måste utrusta den en hel del för att komma i nivå med moderna spelare.

Det har runnit mycket vatten under broarna de sista 10-15 åren, både vad gäller drivverk, tonarmar, pickuper och inställningsmöjligheter.

LP12 kanske är rätt val för n.o. i slutändan, men låt även andra spelare komma till tals före beslut.

Vad är det för signifikant som hänt med drivverk och tonarmar sista 10-15 åren?

När det gäller LP-12 tycker jag man ska satsa på en bättre begagnad med Ittok tonarm enligt spec runt 85-90. Det går inte att förbättra ett koncept hur långt som helst. Då är det bättre att titta på en bättre grundkonstruktion istället.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för signifikant som hänt med drivverk och tonarmar sista 10-15 åren?

När det gäller LP-12 tycker jag man ska satsa på en bättre begagnad med Ittok tonarm enligt spec runt 85-90. Det går inte att förbättra ett koncept hur långt som helst. Då är det bättre att titta på en bättre grundkonstruktion istället.

MvH Carl

Ska man köra med deras egen riaa och strömförsörjning? Lingo och Linto? Vad ska man tänka på angående pickup? Deras egna är väl andra fabrikat från första början?

Link to comment
Share on other sites

Ska man köra med deras egen riaa och strömförsörjning? Lingo och Linto? Vad ska man tänka på angående pickup? Deras egna är väl andra fabrikat från första början?

Min personliga uppfattning är att du inte behöver ha en med separatströmförsörjning tvunget. Linn Linto är ett bra RIAA-steg men vad jag förstått det som lätt att överstyra funkar förmodligen bäst med delar av deras egna (tidigare) sortiment av pickuper.

Pickuper hade jag kollat åt annat håll efter.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att Lingo är en rejäl uppgradering av spelaren. Jag hade en Valhalla strömförsörjning på min LP12 (från -88) fram till i maj då jag köpte till en Lingo strömförsörjning. Det var en mycket rejäl uppgradering av spelaren, och enligt mig värt investeringen.

Linto är enbart MC, och jag har ännu inte kikat åt det hållet.

Link to comment
Share on other sites

Alltså. Hmm. Börjar faktiskt att dra åt handbromsen litegranna när det gäller Lp 12. Nu ska jag inte ha någon spelare riktigt än, så det hinner säkert svänga. Men så här går mina tankar.

För det första. Att hitta ett exemplar begagnat är kanske inte det lättaste. De verkar vara långt mellan exemplaren som säljs. Sedan kostar en ny Sondek LP12 i billigaste utförandet 30 papp och då är det inte ens en Linn arm på!

Det verkar som att andra märken kan erbjuda mer för pengarna. Nottingham, en större Rega, eller varför inte en lite större Project? Kanske Clearaudio. Vette tusan. Får grubbla lite till.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för signifikant som hänt med drivverk och tonarmar sista 10-15 åren?

Både vad gäller drivverk, motorstyrning, tonarmar, pickuper, kablage och kalibreringsverktyg har det ju skett en avsevärd teknikutveckling.

Inte överlag, men jag tycker man har kunnat se och uppleva en högre precision och robusthet för vinylavspelning inom hiend-segmentet.

Jag vågar påstå att den spelare jag själv har är en produkt av teknikutveckling, dvs Stabi M och 4Point.

Andra exempel är Brinkmann, Feickert och Thales. Och då nämner jag avsiktligt inte Kronos och Continuum.

Link to comment
Share on other sites

Både vad gäller drivverk, motorstyrning, tonarmar, pickuper, kablage och kalibreringsverktyg har det ju skett en avsevärd teknikutveckling.

Inte överlag, men jag tycker man har kunnat se och uppleva en högre precision och robusthet för vinylavspelning inom hiend-segmentet.

Jag vågar påstå att den spelare jag själv har är en produkt av teknikutveckling, dvs Stabi M och 4Point.

Andra exempel är Brinkmann, Feickert och Thales. Och då nämner jag avsiktligt inte Kronos och Continuum.

Brinkmann Balance kom under mitten av 80-talet. Den bedömdes då vara en mycket bra spelare men på inget sett exceptionell. Brinkmanns motorer som man skryter om vitt och brett är en gammal Dual konstruktion ifrån 1970-talet. Vad har Feickert gjort som är så bra. Visst en trevlig variant av SME´s sliding base använder han på vissa modeller. Men det gjorde ju SME redan på 50-talet. Thales är en förfining av en Tonarm Garrard släppte på 70-talet. Högre precision men med ett helt annat pris också.

Hur är precisionen bättre idag än vad den var i Thorens Reference, Prestige, EMT 927, Platine Verider, Micro Seiki SX-8000 II, Goldmund Reference, Final Audio Research, Melco m.fl? Och i detta fallet handlar det inte om 10-15 år utan 30-40 år.

Var nyligen med och packade upp en leverans av nya skivspelare 4 stycken likadana i prisklassen 15000 kr. 3 stycken var defekta ifrån fabrik. Dålig lager. Dåligt tonarmskablage. Och det är bara en i mängden av liknande situationer.

Jag är ledsen att säga det, men kejsaren är naken. :tv18:

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Hur är precisionen bättre idag än vad den var i Thorens Reference, Prestige, EMT 927, Platine Verider, Micro Seiki SX-8000 II, Goldmund Reference, Final Audio Research, Melco m.fl? Och i detta fallet handlar det inte om 10-15 år utan 30-40 år.

Fina spelare :)

För 25 år sedan bodde jag i Malmö och hade ungefär lika många musikvänner som idag.

Det var väldigt få i min bekantskapskrets som kom i närheten av det vinylkunnande som är i princip allmänt tillgängligt idag.

Var det inte så för dig också?

Man reflekterade inte ens över det. De spelare du nämner var inget man stötte på dagligen som man gör nu åtminstone virtuellt.

Min tanke ang New Order var att om han mentalt (som många andra) jämför det vinylljud han hörde då med dagens cd-ljud så är jämförelsen orättvis.

Det du nämner om kvalitetsbrister är sant och jag kan tänka mig att kvaliten har blivit sämre även i lite högre prissegment.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med både både Vinylcalle och calle_jr. Kanske verkar konstigt men min upplevelse av vinylriggar från förr och nu är att de i regel är bättre nu. Det beror kanske inte så mycket på att det inte fanns så bra skivspelare förr utan på att väldigt få hade dessa. Vinylspelare fanns i varje hem och de som hade lite mer påkostade anläggningar kanske hade en Thorens TD-125 eller liknande och på den satt det i bästa fall en SME 3009 med en Shure-PU eller liknande. Lite senare i historien gjorde de direktdrivna spelarna sitt intåg och de var sällan bättre men smidigare att använda. För den som orkar går det att få väldigt bra ljud med de gamla maskinerna med lite ombyggnationer men HiFi-folket tenderar att bli äldre i genomsnitt men också ha tjockare plånbok så idag hittar man istället de lite finare spelarna hemma hos nämnda folk och visst är det bättre. De lite enklare skivspelarna som säljs numera har jag inte så varma känslor för men någonstans måste man ju börja även nu och för nybörjaren som inte hållit på och pillat med vinylriggar "hela livet" kan nog de gamla spelarna som måste tweakas en del och är ganska "pilliga" ge ett för stort motstånd för att komma igång med vinylspelande.

Numera är det roligt att gå in i många HiFi-butiker och se utbudet av bra skivspelare som man bara kunde drömma om som ung på 70-talet. Det känns lite konstigt också för oss som var med om teknikskiftet som skulle göra dem överflödiga. Jag hade en period med ganska lite vinylspelande från 1990 och ett par år framåt när LP-skivorna försvann i utbudet men i längden gick det inte att vara utan vinylspelandet, kanske är det bara ett beroende? Nu spelar jag i alla fall väldigt mycket vinyl och trivs med det så jag bryr mig inte så mycket om av vilken anledning jag gör det.

Jag spelar för övrigt en del på en DUAL 1229 som är väldigt smidig och låter förvånansvärt bra stående på en vägghylla med en Denon DL-304 monterad och kopplad via ett iFi-RIAA. Den saknar dock lite finess jämfört med min ordinarie spelare men är rolig att ha och smidig med automatisk avstängning mm. Jag har ett ben i nutiden och ett i forntiden också..

Link to comment
Share on other sites

Jag var och hälsade på Stargazer igår. Självfallet blev det att lyssna på hans musik och anläggning. Han har verkligen lyckats få till ett system som lirar, och det riktigt, riktigt bra. Eftersom han precis som jag

är en fd linn missbrukare så har han fortfarande en del av återgivningskraven färgade av Linns skola. Kan man följa melodin? Svänger det? Det kan man och det gör det, trots att det inte finns en enda Linn komponent i

kedjan... :thumbsup:

Han har en Rega RP6 som han sedan moddat med en massa tweaks. Tallrik och drivning är bytt. Annan strömförsörjning till Riaa och motorstyrning. Han kör med deras mm pickup för tillfället, men tankar finns om

annan arm och mc puppa. Det låter riktigt jäkla bra. Snygg är Regan också i vitt.

Han hade däremot inte orkat att fixa till datordelen, så jag hjälpte till att få igång kodi och konfigurera den. Inga större problem. Så vi lyssnade även på flac via dator och hegel dac. Det lät oxå bra. Riktigt bra.

Jag kan förstå att han dock föredrar vinylen. Det är roligt att handskas med och låter trevligt och kanske mer levande än via dator.

Gällande vinylspelare så är även han en fan av LP12, men han tycker att det kostar mer än det smakar. Ska man ha en ny LP12 med bra komponenter så pratar vi om 80K!!! En fullsmetad LP12 kostar 200K!! :shocked:

Det är sanslösa priser. Lyckas man få tag på en begagnad LP12 och vill börja uppgradera så kostar det oxå en massa flis. Hifi är inte alltid billigt, men jag tycker att det åtminstone kan kännas lite prisvärt emellanåt.

Vill ha så mycket jag kan få för pengarna. Så kanske smartast är precis som Stargazer säger att man sparar ihop lite cash och avvaktar som en gädda i vassen. Det kan dyka upp intressanta objekt på blocket som man kan bjuda på.

Annars så finns det ju nya fina spelare, EAT exempelvis verkar intressant. Ett systerföretag till Project. Spelarna ser seriöst välbyggda ut.

Tror inte att jag behöver värsta SME riggen för att spela mina gamla lp och nya loppisfynd. Något lämpligt bara som förmedlar musik på ett medryckande sätt.

Link to comment
Share on other sites

Varför kika över ån efter skivspelare när det finns svensktillverkade som spelar mycket, mycket bra för pengarna? Tycker du skall titta/lyssna på Opus3 Continuo med tonarmen Cantus (www.continuo.se).

Inga vinkelfel och alla typer av pickuper funkar. Konstruktionen är så enkel att den är genial. Vissa hävdar att det är krångligt att byta skivor, men så är inte fallet.

Du får en helt ny inkl tonarm från 17.500 SEK.

Link to comment
Share on other sites

Varför kika över ån efter skivspelare när det finns svensktillverkade som spelar mycket, mycket bra för pengarna? Tycker du skall titta/lyssna på Opus3 Continuo med tonarmen Cantus (www.continuo.se).

Inga vinkelfel och alla typer av pickuper funkar. Konstruktionen är så enkel att den är genial. Vissa hävdar att det är krångligt att byta skivor, men så är inte fallet.

Du får en helt ny inkl tonarm från 17.500 SEK.

Ok. Tack för tipset! :thumbsup: Vad har denna spelare för typ av ljudsignatur/karaktär?

Link to comment
Share on other sites

LP12.

Ja, har man fått klådan är det svårt att inte klia...

Det är ju såklart väldigt individuellt varför man fastnar för vissa prylar. För mig såg och hörde jag LP12:an efter motorstyrningen Lingo kom, bör väl varit tidigt 90-tal. Då fastnade jag. Men även då var den ju dyr och jag hade inga pengar... Men de här upplevelserna ligger kvar.

Det dröjde till för ungefär 4 år sedan då jag budade hem en LP12:a på E-bay i London för ca 5 tusen. Jag åkte dit och hämtade den själv och baxade hem den som handbagage (jag räknar inte in den kostnaden då jag skulle dit ändå!) Den är från 1985 och hade bara en Valhalla motorstyrning. Det satt en Unipivot-arm på den, och det är helt klart inte rätt typ av arm för en LP12:a! Men plinten var i Aformosia och det var ett absolut krav för mig. Alla krav är inte kopplade till ljud... Klart (ofärgat) lock hade den också och det var också viktigt (inte heller det för ljudet såklart).

Efter att ha fått spelaren besiktigad, servad och justerad samt försedd med en billig begagnad Linn Basic (under 2 tusen tror jag, såld för samma peng) så spelade den på ett par månader. Under tiden fick jag tag på en Lingo i England (5 tusen) och dessutom en Linn Ekos II (med sent serienummer, ca 13 tusen), köpte också bottenplattan Trampolin II (2 tusen) och en ny motor (några hundra) samt en ny Linn Adikt MM PU (4500).

Sammantaget har jag alltså lagt ca 30' på min LP12:a och har då fått en vad jag tror ganska personlig spelare som jag nu gillar mycket. Alltså ungefär vad du skulle få ge för en ny Majik utan Linn-arm...

Det finns ju alltid fler steg att ta och jag har mina funderingar på lager (cirkus) och chassie (Majik eller Keel) samt även på PU.

När det gäller PU så håller jag med andra postare om att där bör man se sig om utanför Linn-världen, jag är själv sugen på att testa annat, inte minst MC. Dock tycker jag att armen på en LP12:a skall vara en Linn. Det är mitt personliga val.

När det gäller RIAA så är det definitivt så att man bör titta utanför Linn, jag kör med Primares R32 som är utmärkt ljudmässigt och även vad gäller utseende och funktion, hanterar både MM och MC med många impedanser och Gain kan också justeras. När det gäller spelare så har jag min drömspelare och det ger mig en skön känsla varje gång jag drar igång den. När det gäller RIAA så skall jag inte förneka att Audio Research alltid har kittlat lite extra så kanske, kanske...

Link to comment
Share on other sites

Hur är precisionen bättre idag än vad den var i Thorens Reference, Prestige, EMT 927, Platine Verider, Micro Seiki SX-8000 II, Goldmund Reference, Final Audio Research, Melco m.fl? Och i detta fallet handlar det inte om 10-15 år utan 30-40 år.

Fina spelare :)

För 25 år sedan bodde jag i Malmö och hade ungefär lika många musikvänner som idag.

Det var väldigt få i min bekantskapskrets som kom i närheten av det vinylkunnande som är i princip allmänt tillgängligt idag.

Var det inte så för dig också?

Man reflekterade inte ens över det. De spelare du nämner var inget man stötte på dagligen som man gör nu åtminstone virtuellt.

Min tanke ang New Order var att om han mentalt (som många andra) jämför det vinylljud han hörde då med dagens cd-ljud så är jämförelsen orättvis.

Det du nämner om kvalitetsbrister är sant och jag kan tänka mig att kvaliten har blivit sämre även i lite högre prissegment.

För 25 år sedan var jag 2 år.

Men folk som varit i branschen under lång tid är inte särskilt positiva till utvecklingen. Det har blivit väldigt dyrt med bra skivspelare och betydligt mer show än go.

Men jag köper absolut att du och dom flesta kanske aldrig varit nära några äldre riktigt högklassiga skivspelare. Men då blir det på något vis inte så mycket kvar av uttalandet om hur dagens spelare är bättre.

Jag är dessutom inte fullständigt övertygad om att det skett någon jätteutveckling på pickupfronten heller. Har följande pickuper själv att välja bland: Audio Technica AT-37E, Yamaha MC-1000, Denon DL-103, Luxman 115C, Denon DL-1000A, Dynavector D17A D2, Denon DL-103D, Luxman 320C, Ortofon Cadenza Bronze (nyrenoverad då jag spelat slut på den en gång), Ortofon SPU Gold och Dynavector DV-30C. Många gamla klenoder som spelar skiten ur det mesta än idag =).

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Det som är helt otroligt är hur många rent ut sagt löjliga uppgraderingar (inte minst prismässigt) Linn kommit med genom åren (Hej Lasse). Men ändå har man inte kunnat tillverka ett par gångjärn (till locket) av i närheten av godkänd kvalité. :24:

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte utöka Vinylcalles kommentar

Men folk som varit i branschen under lång tid är inte särskilt positiva till utvecklingen. Det har blivit väldigt dyrt med bra skivspelare och betydligt mer show än go.

Till det mesta i branschen? Förutom givetvis den digitala biten, men även den har stannat till och trampar vatten ( i min åsikt) eftersom det är så jäkla svårt att enas om en ny bra hd standard s.a.s?

Nu vet man inte riktigt vad som gäller. Längtar nästan tillbaka till den tiden som Philips och Sony dominerade vad för format som skulle spelas på.

Förstärkare, högtalare och det mesta i branschen har i min åsikt inte utvecklats på något revolutionerande sätt de senaste 30 åren. Det finns garanterat 30 år gamla högtalarkonstruktioner som står sig med

dagens.

Jag tror att en äldre Linn spelare kan vara bra. Men att läsa in sig på vad man ska sikta på känns nästan överväldigande. De där gamla godingarna som vinylcalle nämner (Thorens Reference, Prestige, EMT 927, Platine Verider, Micro Seiki SX-8000 II, Goldmund Reference, Final Audio Research, Melco) Går sådana att få tag på i dag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...