Jump to content

ukiro släpar stereon till New York


ukiro

Recommended Posts

Som inbiten gammal vinyl-DJ-entusiast som dessutom använde en modifierad 1210 mkII som hifispelare under några år så har Technics alltid en plats i mitt hjärta. När det stod klart att Panasonic skulle blåsa nytt liv i märket och återlansera 1200:an kittlade det till rejält i habegäret. Prislappen var något helt annat än för de gamla modellerna men det utlovades en rakt igenom uppdaterad konstruktion med ny drift och en bättre tonarm, något som var en väldigt svag länk på de gamla modellerna.

Den limiterade jubileumsmodellen görs bara 1200 numrerade exemplar och när de första 300 sålde slut på en halvtimme i Japan tänkte jag att prislappen till trots så lär man inte förlora pengar om man kniper en sån här. Så jag förbokade en inför USA-släppet och för ett par veckor sedan landade den, märkligt nog med nummer 254 trots att de 300 första sades varit vigda till japan:

1200gae.jpg

Den är MYCKET tyngre än de gamla modellerna, inte minst tallriken som är närmast overkligt tung för sina nätta fysiska dimensioner, och spelaren känns allmänt extremt välbyggd på det där tillfredställande japanska sättet. På minuskontot är att den tidigare röda stroblampan och hastighetsindikatorerna nu är blå vilket jag avskyr—varför envisas alla med blått ljus?

Strömkabeln och signalkablarna är numera inte fasta utan man kan koppla inte lite vad man vill. Jag har hittills bara testat lakritsremmarna som följer med.

Ljudmässigt då; lever den upp till technics ambitioner om att positionera spelaren som en premiumprodukt för audiofiler snarare än för DJs? Efter att jag fått mitt ex kom Stereophiles augustinummer där Herbert Reichert verkar tycka att den spelar väldigt bra. Det är alltid intressant att jämföra recensenters omdömen med sina egna men eftersom mitt testande knappt börjat så övergår den här tråden strax till realtid.

För ett första litet test var det bara att lossa pickupskal med monterad Dynavector XX-2 från min Jelco-arm, struva fast på Technics, sätta VTA och VTF (1.75g med digitalvåg) och dra medföljande signalkabel till MC2-ingången på Manley-steget. Det lät omedelbart annorlunda än Dr Feickert-spelaren—någon som vågar blotta sina fördomar/gissningar kring vad skillnaderna i huvudsak bestod i?

Klart jag vågar. Jag kan inte lyckas sämre än att ha fel.

Jag har hört den nya Technics-spelaren på ett kass system i München i år. Pyttesmå stativare från Technics i ett dåligt rum. Man kunde möjligen ana sig till kvalitéer. Svårt var det att bilda sig en bra uppfattning tyvärr.

Synd att de inte försökte ge spelaren lite rättvisa.

Men jag kan ju 1210an rätt bra och det borde vara förbättringar på den nya.

Dynamik, driv, spelgladhet, tempo, är nog toppen bra. Säkert tystare än den tidigare, mer svärta och bättre upplösning.

Även om Woodpecker är rätt spelglad tror jag Technics är än mer spelglad. Bättre start stopp, vilket kommer att gynna tempo/tajming, micro- och makrodynamik. Du stampar kanske mer takten och börjar dansa med frugan.

Link to comment
Share on other sites

Den mest uppenbara skillnaden är inte till Technics fördel: Basen är mycket luddigare både i kontur och frekvens med 1200:an. Som musikens fundament gör sölighet i basregistret också att det blir svårt att hitta de värden ni gissade på: driv, spelgladhet och tryck. När jag använder Woodpeckers medföljande skivpuck som skruvas fast så blir den ännu lite tightare och drar ifrån till ett försprång som ärligt talat känns svårintagligt.

…Men!

Jag spelar ju nu Technics med den medföljande gummimattan, en klassiker på deras 1200-serie. När jag bytte till en Origin Live-matta på en tidigare 1210 MkII blev det ett lyft, så det är kanske rimligt att anta att den är en bov även här. Jag har inte testat att spela direkt på tallriken än (kommer dit, men måste justera VTA då också eftersom mattan är ganska tjock). Under tiden, en fråga: Vad skulle ni gissa är en lämplig matta till den här spelaren?

(Andra parametrar som återstår att testa: Andra kablar, annat underlag för spelaren, att ta bort locket helt då det kanske skickar basfientliga resonanser in i chassit.)

Edited by ukiro
Link to comment
Share on other sites

Vad skulle ni gissa är en lämplig matta till den här spelaren?

Antingen en vanlig LP under eller 8-10st korkpluppar stora som en 10-öring.

Om det låter bättre kan du ändra vta och spela direkt mot tallriken.

Utifrån det du upplever borde det även vara en fördel att använda skivpuck eller -klämma.

Link to comment
Share on other sites

Mina funderingar går över hur en moddad 1200 mkII (typ KAB eller Origin Live) står sig mot den nya modellen?

Hoppas någon tar sig tid att klämma på dem under liknande förhållanden.

Jag hade en moddad 1200 under många år, med soundhifi/timestep nätdelen, fötter samt SME arm. Visst det är en bra skivspelare, men så bra som du läser på diverse forum stämmer inte. Att nämna den i samma sammanhang som SME's finare snurror är direkt löjligt. Vad som saknades är lågbas fundamentet som bara riktigt bra svarvar kan mäkta med.

Jag har tyvärr inte hört den nya modellen.

Edited by karamellkungen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Egentligen tog historien en trasslig omväg på digitalsidan här, men vi hoppar lite i kronologin och återkommer till DAC-världen lite senare. För trots att vinylljudet nu klingade igen så var inte allting helt frid ch fröjd. Woodpecker är den enklaste spelare in Dr Feickert sortiment medan storebror Blackbird har två motorer och värstingen Firebird har tre motorer. Detta kan man anta är för att få ännu jämnare drift, så hur dålig är då farthållningen på trots allt ganska kostsamma Woodpecker?

Med pianomusik, vissa stråkar och andra sorters långa, rena toner så anade vi tyvärr en sorts svaj som kändes igen från skiva till skiva. Det skulle ju då antyda att spelaren höll ojämn fart snarare än att mitthålet i alla skivor var lite snett.

Som tur är följer det ju med en sjutums testskiva när man köper Dr Feickert-spelare:

platterspeed_1.jpg

Den innehåller en 3150 Hz ton som man kan mäta med en app som heter Platterspeed. De flesta har nog sett skärmbilder från den här appen i Michael Fremers skivspelartester i Stereophile. Den mäter dels absolut frekvens vilket moduleras av saker som att ens exemplar av skivan kanske inte har ett alldeles centrerat hål. Av den anledningen körs också signalen genom ett lågpassfilter så man ser hur den varierar över lite längre tid.

Jag vet inte vilken sorts handhavandefel det skulle kunna röra sig om men jag får väldigt olika mätvärden varje gång jag testar med Platterspeed. Den enda förklaring jag kan komma på är att skivspelaren har makrovariationer i farthållningen, alltså skiftningar som rör sig över 10, 20 och 30 sekunder snarare än småsvaj. Jag gjorde en ny mätning nu i kväll och den ser ut såhär:

platterspeed_2.jpg

Det här är faktiskt en av de bästa mätningar jag fått: Den värsta hade absolut avvikelse på +/- 18Hz tror jag, alltså dubbelt så mycket. Jag har heller knappt stört mig på svaj alls senaste månaderna, så kanske har remmen mjuknat lagom mycket, motorn gått till sig, smörjningen gottat till sig eller planeterna lagt sig i fördelaktigt mönster…

Det märkliga är att när jag trycker på minusknappen för att justera hastigheten ner till 3150 så blir alla mätvärden sämre; Jag vet inte om den "rättar sig" över tid men ovanstående är ju faktiskt bättre än vad Fremer redovisade för den mycket dyrare Firebird i Stereophile.

Men det är kanske svårt att jämföra då vi har olika exemplar (och kanske olika pressningar) av testskivan. Samtidigt finns det ju ultradyra spelare som visar ännu lite bättre värden, som t ex VPI Classic Direct. Om någon har sluga teorier om varför mina värden varierar så friskt och vad jag kan göra åt det så lyssnar jag gärna.

Själv kunde jag inte sluta drömma mig tillbaka till direktdrift som i min dunkla minnesbild inte hade det här svajet. Tänk om det var på gång en uppdaterad version av en legendarisk japansk direktdriftspelare t ex…

Det finns "billigare" spelare som mäter bra också men det är många faktorer som spelar in för hur de låter.

Den där Doctorn ser fö väldigt snygg ut tycker jag.

KUZMA STABI S, motorstyrning KUZMA PS ref 2..

image_17.jpeg

image_7.png

image_6.png

Link to comment
Share on other sites

Hur pickupen skulle kunna bidra till svaj förstår jag inte riktigt

Nä. Taxmannens fenomen var mysko. Men jag tror han menar att det är inte säkert att det är tvättäkta svaj ni hör. Det kan vara allt från pickupinställningar till rumsakustiska fenomen. Lite svårt att pinna ner utan mer kött på benen.

Har du bra strömförsöjning och motorstyrningen på rätt fas?

Link to comment
Share on other sites

Ukiro!

Just återkommen till stan efter ett sommaruppehåll på landet med dålig mobil uppkoppling läste jag din tråd. Kul att se utveckling av ditt NYC-system som verkar fallit väl på plats. Fick inte riktigt klart för mig om du behållit Woodpeckern eller kör med båda. I vart fall tror jag att svajproblem har med drivningen att göra och inte andra orsaker. Kopplingen ligger sannolikt i dålig nätström att göra. Woodpeckern har ju DC-motor och borde då vara spänningsberoende och då att ha en stabil nätström. Själv brottades jag länge med motsvarande problem med min Clearaudio som har AC-motor och då frekvensstyrd. Dålig nätström var den troliga orsaken som löstes med en helt nytt nätaggregat som gör en AC-DC-AC omvandling, dvs nätspänningen görs om till likriktad sådan för att sedan göra en omvandling till AC med perfekt frekvensstyrning. Jag har beskrivit processen i min tråd "Analoga sanndrömmar". Jag har tyvärr inte kunnat mäta upp detta i brist på mätutrustning, men efter att läst PEO:s eminenta tråd "Det smutsiga nätet", så är jag styrkt i min uppfattning. Ljudmässigt en betydande skillnad, som förutom att ta bort svaj också tog bort ett besvärande brum. Slutsatsen är nog att leta på nätspänningssidan. DC-aggregat finns i större utbud än motsvarande AC-varianter. Köpte till min AC - DC-omvandling ett switchat nätaggregat av sk. medicinsk kvalitet, vilket sannolikt handlar både om stabilitet i utgående spänning och störningsnivå. En teori men skulle kolla med Dr Feikert om saken. USA är väl knappast känt för god och stabil nätspänning med sina ofta luftburna ledningssystem, öppna för allehanda störningar.

NYC tillhör mina absoluta favoritstäder och försöker att i vart fall åka en gång per år. Senast var jag där i april för att se Patricia Barber på Jazz Standard och gå på Met. Ett besök hos grabbarna på InLivingStereo på Great Jones St. tillhör också obligatoriet. Hängivna vinyl-rör-horn entusiaster och dessutom en bra men liten vinylavdelning också med goda tips om ny modern jazz. Letade efter fler affärer med vinyl men hittade inte så mycket denna gång. Den stora butiken vid City Hall är stängd sedan länge och huset håller på att rivas. Har du hittat några bra butiker för vinyl?

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den mest uppenbara skillnaden är inte till Technics fördel: Basen är mycket luddigare både i kontur och frekvens med 1200:an. Som musikens fundament gör sölighet i basregistret också att det blir svårt att hitta de värden ni gissade på: driv, spelgladhet och tryck. När jag använder Woodpeckers medföljande skivpuck som skruvas fast så blir den ännu lite tightare och drar ifrån till ett försprång som ärligt talat känns svårintagligt.

(Andra parametrar som återstår att testa: Andra kablar, annat underlag för spelaren, att ta bort locket helt då det kanske skickar basfientliga resonanser in i chassit.)

Hur har det gått/går det med testandet ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja det är ett sidogig: Min ordinarie karriär är inom virtual reality och det är nog dumdristigt att kliva av den raketen i detta skede. Målet är att jag skriver en recension i månaden. Jag väljer själv vad jag vill testa, men är förstås beroende av att den nordamerikanska distributören går med på att tillhandahålla produkten.

Testerna i AudioStream är aningen mindre utförliga än i stereophile, inte minst för att John Atkinson inte gör mätningar här. Dock finns alltid möjligheten att någon av dem snappas upp till tidningen, men det tillhör undantagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bra att du breddar musiksmaken i recensionen till annat än det vanliga mainstream spåret som förekommer i de flesta recensioner! Gillade albumet Rachel Grimes/The Clearing samt storslagna infrabasen i Pan Sonics/Gravitoni/Hades! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Audiostream tilldelar mig inte ämnen utan jag får själv jaga recensionsobjekt, vilket är lurigare än man tror. Mycket bygger på personliga kontakter och som nykomling (och dessutom ickeamerikan) är det svårt att vinna deras förtroende. Flera svarar över huvud taget inte när jag försöker kontakta dem.

Nästa objekt är därmed inte klart, men det kommer presenteras en del saker i München som jag försöker hålla siktet på.

Link to comment
Share on other sites

Trevlig läsning!

Den ljudliga delen av recensionen intresserar mig mest och här tycker jag att du fått till en del bra och målande beskrivningar, som i vart fall för mig beskriver karaktären ljudmässigt.

Jag säger bara som Sinatra sjöng;

"If I can make it there, 
I'll make it anywhere.
It's up to you, New York, New York."

 

Grattis att du fått chansen att recensera i sådant celebert sammanhang!

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...