Jump to content

Grubbla med jaxho


jaxho

Recommended Posts

På vårkanten -16 inledde jag en ny hifiresa. Efter många års frånvaro såg jag verkligen fram mot ett njutbart ljud. Förra svängen var under 80-talet med Bo Hanssons Cresendo och en luxman L-100.

Vilket härligt ljud tyckte jag då! Synd att L-100an dog tillslut och det blev ministereo under lång tid.

Så nu började jag på liknande sätt, en Bladelius Thor lll kopplades till betongarna och in i mitt nybyggda lilla boende.

Poppade nåt grymt tyckte jag först...men sen började lyssningströttheten komma. Även det kritiska lyssnandet, blurrig bas och vass diskant, ska de va så? Stärkaren tog minst en halvtimme på sig för att börja låta någolunda å sen får föntren öppnas, tonkontroller hmm nix sa handlarn.

Livet var grått och trist. Det som skulle bli nåt trevligt och efterlängtat föll platt på näsan.

I min tristess kastade jag mig i poolen som kallas WWW.

Hmm fanns tydligen flera olika sätt att se på återgivning av musik.

Har hittat olika forum och läst massor ( vilket jag nu inser jag borde gjort före inköp) och fann tillslut Euphonia.

Är mycket impad av kunnandet, nyfikenheten och den goda tonen.

Förberedde mig mentalt på att om jag bara slantar upp mera så kommer detta att lösa sig...

Men efter ytterligare massor av läsande ( och mycke nöje och lärande) börjar jag skönja mönster.

Rummets betydelse, högre pris ej automatiskt = bättre, personliga val, strömförsörjning etc.

Psykoakustik var ett nytt ord men kanske förklarar varför den stroke som jag hade för ca 3 år sen gör att jag upplever (dålig) hifi på ett annat sätt.

Tack alla för era upplevelser, positiv som negativa. Och Ja, efter detta lismande :77::4: kommer det att komma frågor.

Vänligen jaxho

Link to comment
Share on other sites

Jag vill börja med att skaffa högtalare till mitt rum, ca 8 x 2,6 meter. Rummet används "tvärs över".
Sitter i soffan mitt emot ett burspråk där högtalarna skall stå, avstånd ca 2,5 m. Fönster bakom. Platsen är i hörnen med baffeln i nivå med långväggen med ca 2,8 m mellan högtalarna.
Har sett att Dynaudios aktiva har nån justering för placering. Har även läst om Kii Three som skall ha nåt sånt. Guru har nämnts.
Kanske Devialet 200 på väggen till höger men till vilken högtalare. Har ringt runt till olika handlare som ofta nämnts som seriösa. Trots mitt mentala motstånd kanske stativare är bättre pga hörnets förstärkning. Raidho x1, Atohm, FS Ktema, B&W 805D och Lyngdorf TDAI 2170 är andra namn som nämnts.
Det känns svårt så tips mottages tacksamt.

Om jag förstog hur skulle jag lägga upp bilder.
Vänligen Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen! Jättesvårt att ge någon direkt rekommendation. Du kommer med största sannolikhet gå genom samma berg och dalbana som de flesta andra gör på forumet har gått genom eller går genom. Tycker dina högtalarkandidater verkar vara bra alternativ. Dynaudios aktiva stativhögtalare verkar vara ett smart val. Komplettera med ett par fina sub-basar så här du en väldigt kompetent startpunkt! Avundas faktiskt lite din kommande hifi resa! Och väntar på att höra dina funderingar runt ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack! Har haft hemma Silver Phantom. Är ingen basjunkie men vilken kontroll! Gillade ljudet när jag flyttade ut den en bit i rummet men ingen långsiktig lösning. Har även spelat SF Grand Piano Domus med Bladelius Thor lll. Basen funkade bra i hörnplaceringen, fantastisk röståtergivning, flera ggr trodde jag folk hade klivit in...nähä var visst radion :71: . Men diskanten upplevde jag alldeles för mörk (å inga tonrattar på B.) så det gick bort.

Så en mix av storleken,basen och mellan från SF och övre från Silver Ph. skulle nog funka för mig.

Vänligen Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej o välkommen :)

Ja du har många spännande stunder framför dig. En aktiv högtalare med bra inställningsmöjligheter kan nog vara en vettig väg framåt, om du har ett lit knepigt rum (och vem har inte de?).

Tänk bara på att du inte behöver typ en Devialet då, endast en förförsärkare.

Link to comment
Share on other sites

Tack. Ojojoj, visste inte att jag har sånna hackerskills :4: . Här kommer nåra bilder.

20160615048_zpsnrgoc3vv.jpg

20160615047_zpsdd5hz68f.jpg

Detta är alltså platsen där högtalarna ska stå. Baffeln kan vara i jämn linje med långväggen men inte så mycket mer.

Ca 2,3 m ( mätt som ett T) till lyssningsplats. Kan sätta dämpning på sidoväggarna i burspråket.

Har funderat runt banddiskant som jag har läst mycket gott om, Typ Raidho x1 eller Scansonic m fl. Om jag vill komplettera med sub, skall den sitta närmare lyssningsposition (pga ljudvågens utbredningstid) än en stativare eller? Rent utrymmesmässigt skulle den (dom ?) sitta bäst uppe mot innertaket.

Känner nån igen värstingarna som står på mina stativ från vedhögen? Låter förvånansvärt bra!! :64:

Link to comment
Share on other sites

Nästan, RideLow GTX Supernano på snedfasvuxna grafensälgstativ direktkopplade till mitt Burmonster Cr 502. Poppar fett!!!

Eller är det ett par JVC SP UX-7000 på hela 20w. Magnetically shielded! Ja hä ä bätter än krämen! (norrlänska för det yppersta) :26:

Till dig som tydligen fått nåt i ögat, hur kommer jag i mer direkt kontakt?

Edited by jaxho
Link to comment
Share on other sites

Om du är intresserad av pillet runt hifi bör du ju undvika aktiva högtalare :)

Olika slutsteg kan ju upplevas olika.

I övrigt så valen på högtalare du funderat över så har jag få åsikter om dem. Alla är säkert bra och skillnaden blir ju vilka du tycker om bäst.

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så jätteintresserad av att supertweaka med stereon men vill gärna komma upp på en hyfsat bra nivå.

Buy once cry once.

På sikt vill jag få till en bra digital lösning, spelar nu från datorn-blåtand-Music Fidelity v-90 blu-digitalt till stärkare.

Cd låter bättre så än via min Nakka CD2 (dig.).

Ångrar lite nu att jag sålde min Continuo med Ortofon spu gold men jag retade mig i flera år på decca-armen utan lyft.

Borde ha bytt armen istället, men men. Det kanske blir en vinylare så småningom.

Kaffe dricker jag gärna. Här eller annorstädes med gamla och nya vänner.

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra om dina tankar och att du inspireras av Euphonia, det gör jag med.

Stativare finns massvis med bra exempel på. Begagnade ger dessutom välljud som maxar musikåtergivningen för optimalt investerade pengar. Får du tag på ett par Sf Guarneri Memento så kommer i alla fall jag att tycka att det låter toppen. Dynaudio har grymma stativare, de aktiva låter bra, men då missar man det roliga med att fintrimma mot ditt eget ideal. Devialet Phantom kan låta riktigt bra och stort har jag hört med egna öron. Tex. Raidho, B&W, Marten och TAD gör bra stativare tycker jag.

Det finns fler.

Lyssna runt så mycket du kan på olika system är mitt råd. Bilda dig en tydlig bild av vad det är du gillar. Sök sedan det som bäst passar in. Tar tid och engagemang men är roligt och ger bättre resultat.

Följer händelseutvecklingen med spänning---

Mvh Calle

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

calle_jr- Tack. Umeälven blänker förföriskt bakom träden. Ja, mottot är ju nån sorts idealläge som har en benägenhet att förändras med tiden. Jag har dock funderat mycket över min förmåga att ta emot ljud och hur det upplevs. Som art har vi ju inte förändrat vår mottagning nämnvärt sen dessa stereoapparater kom. Min personliga förmåga har ju ändrats genom åren, naturlig och påskyndad försämring. Men också genom en stroke för ca 3,5 år sen där jag tycker mig märka mest på hur det känns i kroppen jämfört med innan. Lyssningströtthet märker jag mycket snabbare nu. Faktum är att dessa små JVC kan jag lyssna på hela dagar utan problem. Även Silver Phantom var "sköna", dock var det för kort tid för att vara säker. Undrar vad det beror på?

Apexorca- Tack för rådet (har även fått det från andra, tack). B&W, menar du 805D?

Det verkar som det händer mycket just nu på högtalarfronten (no pun intended), diamanter, band och ägg för vägg åjavetintevad.

Jag skulle gärna höra några "normala" som Raidho, Ktema, Atohm, Dynaudio m fl men också Kii Three och Bremen.

Tar gärna emot åsikter, för eller emot. För att själv lyssna till flertalet så krävs nog en resa till huvudstaden, något som inte lockar.

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

Du har nämnt Guru och det är fantastiska högtalare. Jag har dock svårt att se att du skulle kunna placera ett par sådana på ett vettigt sätt med tanke på hur rummet ser ut. De ska stå direkt framför en dämpad bakvägg (min ca 1m2 dämpyta). Synd annars hade jag röstat för ett par Guru QM10two.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tyvärr gäller det ju de flesta högtalarna.

Har nu uppslukats av läsning om akustikbehandling, ojojoj. Matt är bara förnamnet!

En tanke, om jag skulle akustikbehandla rummet innan jag skaffar nya högtalare. Det borde ju förenkla jämförandet.?

Om jag tolkar Floyd Toole rätt är det <250 som rummet påverkar mest, >250 är det högtalarkonstruktionen (lite grovt).

Nån skrev om bra gardiner till fönstren (lucaflex) å nån (sprudel?) om basfällor på utsidan huset med kanal in å,å,å... :pc:

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

Apexorca- Tack för rådet (har även fått det från andra, tack). B&W, menar du 805D?

Vänligen Jaxho

Ja... ungefär... de har en ny serie och jag tror det är en ny 805. Jag har inte hört den men deras tidigare har jag hört och det är väl egentligen dem jag menar. Men jag skulle inte bli förvånad om den nya är riktigt bra också.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har hängt en del hos min handlare och lyssnat. En dag hade han kopplat upp en Devialet 120 med ett par Qln Signature 3

å de lät grymt bra, nästan overkligt bra. Det visade sig att det satt grova Transparentkablar inkopplade. Veckan efter lyssnade jag och en anställd och det var inte alls som jag mindes. Grovkablarna var utbytta och ljudet var bra men inget särskilt. Som tur var så var killen både intresserad och hade tid så det blev stora ht-kabeltesten.

-minns ej vilka. Jaså jaha Gäsp

-mina egna Van den hul Magnum (som jag varit så stolt över). Bumlig bas, supertrista

- några PAD, minns ej vilka. Bättre men inget att skriva till morsan om

-gamla Transparent Ultra (fyrkantiga lådan). Total magi! Kontrollerad, mjuk, varm, öppenheten, tystnaden mellan tonerna. Ljuvlig!

Vi bestämde att jag skulle låna hem å prova.

Så nu spelar Qln- Tr. Ultra- Dev 120 med PAD Aquila- Musical Fidelity V-90 Blue med PAD Genesis- datorn- tidal

Började med orginal strömkabel till D120 men det blev stort lyft när jag bytte till Aquilan. Innan lät det lite instängt men det släppte

rejält med bytet.

Qln står där Supernano stod men det är på gränsen att det inte blir en lucka i mitten på ljudet. Det blev också bättre med aquilan.

Jag har vinklat in ht så linjerna skär ca 2 dm före öronen.

Lånade även några dämpskivor, tror det är Vicoustics. En bakom var ht mot fönstren gör stor skillnad för basen.

Det är lite lustigt med basen. Jag trodde att det skulle bli lite tunt (iom min bias om stativare).

Jag upptäckte att Dev. har sån här SAM på dessa Qln så jag har den på 100% och på tonkontrollen har jag dragit ner några enheter.

Jag tycker det låter fantastiskt! Djup, ren bas utan muller och boom, jag kan följa bassträngarna och tonerna utan besvär, både på hög och låg volym. I dessa besvärliga ht-placeringar!

Mellanregistret tycker jag är ganska energirikt. Tex Norah Jones får jag rätt i nyllet medans andra går bättre.

Diskanten tycker jag känns toppen, öppen utan att vara vass.

Såå, skulle jag kunna leva med denna anläggning?

Japp! Utan tvekan. Det är den bästa ljudupplevelse jag hört.

Ock där ligger också min tvekan, jag har inte hört så många bra anläggningar.

För mig är det mycket pengar och hur låter andra grejjor för liknande cash. Ingen aning.

Det lockar verkligen inte att åka till Stockholm rusa runt och försöka få en uppfattning.

Grubbel... :39:

Link to comment
Share on other sites

Om du köper en Devialet 120 nu i år ny eller begagnad av en handlare så kan du uppgradera den till en 220Pro för en lägre kostnad än de som köpt innan 2016 (Devialet 120 och 200 uppgraderas till 220pro för samma pengar). Förstår om de kanske inte är prio ett då du inte köpt prylarna än men bra att ha de i åtanke. Man kommer även få det nya streamerkortet som ska komma nästa år på köpet när man gör uppgraderingen (ska gå att montera kortet själv när de väl dyker upp).

Link to comment
Share on other sites

Håhåjaja, det arbetsamma livet som Hifiist. Har nu packat Qln och släpat (orkar inte bära) mina Opus 3 Cresendo betongare till sina platser.

Dom låter överraskande bra med Devialet 120 men en påtaglig skillnad. Går djupare än Qln men inte lika rent och kontrollerat. Diskanten inte lika öppen, men som sagt, inte så dumt. För en 80-tals konstruktion kanske riktigt bra?

Fast jag tror också att Transparent-kablarna har med saken att göra. Har inte orkat byta till VDH Magnum å kolla.

Det låter iallafall mycket bättre än med Bladelius Thor lll.

Jag är glad att Qln låter bättre än Cresendo, jag tolkar det som att utvecklingen faktiskt går framåt mot mer välljudande grejjor.

Så, vart går jag från denna upplevelse? Jag tycker mig se att Hifi har ungefär samma andrahandsvärde som mycket annat,

alltså inte så himla bra. Så därför vill jag köpa grejor som jag känner mig nöjd med, länge. Prisraset får jag ta.

Mitt stora grubbel gäller högtalarna. I prisklassen 50-80 kkr finns det ju en hel del bra, inbillar jag mig, helst om man hittar begade.

Qln tycker jag mycket bra om, frågan är vilka som känns ändå bättre.

Dev har ju släppt sitt program gällande uppdatering så en 120 + uppgradering till 220 PRO blir billigare nu än en 200 för ett halvår

sedan. Känns intressant men finns inte lyssningsmöjlighet i närheten, vad jag vet. Och om det är nån förbättring känns lite vagt.

Har försökt läsa men hittar inte nåt entydigt svar tycker jag.

Kom gärna med förslag! Det uppskattas.

Imorron är det tillbaka till Burmonster och supernano, jajjamänn!

Ha de

Jaxho

Link to comment
Share on other sites

@octavia rs. Jag tycker det är lite förvirrande och oklart runt kostnaden för uppgraderingarna.

På Dev hemsida står det 3495 euro för båda modellerna. Jag har talat med Björn på Akkelis som säger

3495 för D120 och ca 2500 för D200, om den är köpt under 2016. Ser man till slutkostnaden för en D220 PRO så kanske det inte blir så stor skillnad.

Jag hoppas få ett bra pris i veckan av min handlare, jag tror det vettigaste (läs: jag vill ha en) för mig är en D220 PRO.

Jag har läst en del om Kef Reference 1, tydligen har en del teknik från Blade tillämpats och även ideer runt hänsyn till rummet som förhoppningsvis gör den mer placeringsvänlig.

Nån som har nån kommentar?

Ett annat förslag är PMC fact 3 eller möjligtvis golvaren 8.

Tankar mottas gärna.

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu med god hjälp av handlare lyssnat på lite olika saker. Tack för ert goda bistånd.

All lyssning med Devialet 250.

Kef Reference 1 togs hem särskilt för mig att provlyssna. Hade höga förväntningar men blev lite av en besvikelse.

Vi fixade med dom i ca fyra! timmar innan dom lät någorlunda. Spikes, kabel, andra spikes och andra underlägg osv.

Spendor D7. Inte helt olika QLN S3. Dock inte lika fina transienter och scenbild. Dessutom ett övre mellanregister/ nedre diskant som var lite för på.

Lite mer HT-kabel.

Transparent Musicwave Plus. Vaf**n är det här för s**t. Förlåt, men den uppfattade jag verkligen som som en mycket dålig matchning.

Transparent Musicwave Super. Bättre men får jättesmisk av den gamla Transparent Ultran.

Den senare vinner på alla punkter, renhet, tystnad mellan toner, bas osv.

Vilket den enligt utsago inte borde.

Jag betonar att detta är mina upplevelser med nämnda grejor och tex en annan förstärkare kan ha gett ett annat utfall.

Nåväl, beställningar är gjorda och mera skall provlyssnas innan detta är klart.

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var till hifitomtens musikverkstad igår. Mina klappar tar längre tid på sig, det blir i januari :Cry: . Skulle nog ha varit snällare.

Nåväl, får väl tröstäta lite och hoppas nissarna jobbar på :smash: .

Vänligen Jaxho

Ja med tanke på din upplevelse och utlåtande om Transparent så kanske Shunyata och Nordost borde provas?

Man skall inte underskatta effekten av olika kabelmärken.

Men hitta först en högtalare som du gillar i grunden och trimma sedan med kabelvalet tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...